Jingle fabriek VHU Europe verliest pitch van Top Format voor NPO 3FM

Wil je vormgeving laten horen of wil je iets vragen over vormgeving? Dat kan hier!

Moderator: admin6

Plaats reactie
Laurens Dewever

Jingle fabriek VHU Europe verliest pitch van Top Format voor NPO 3FM

Bericht door Laurens Dewever » 12 sep 2019 09:57

Naar aanleiding van recente ontwikkelingen bij de NPO met betrekking tot aanbestedingen en samenwerkingen met externe partijen, is er een pitch uitgeschreven voor de aanbesteding ter productie van audio vormgeving (lees; jingles, tunes, beds, drones. Kortom, zender brede audiovormgeving) voor NPO 3FM.

Afgelopen maandag (9 september 2019) is bekend geworden dat Top Format de nieuwe (hof)leverancier wordt van jingles voor NPO 3FM. Daarmee heeft het (na jaren) VHU Europe aan de kant gezet.

Dit is een direct gevolg van het feit dat de NPO door het Commissariaat voor de Media op 'de vingers is getikt'. De NPO heeft namelijk een langdurige samenwerking gehad met het media productiebedrijf VHU Europe (ook wel bekend onder de handelsnaam PURE Jingles), dat al zeker meer dan 12 jaar leverancier is.

Door geen aanbestedingopdrachten uit te schrijven en voor langere tijd samen te hebben gewerkt met VHU Europe/PURE Jingles, heeft de NPO in strijd met de mediawetgeving gehandeld. VHU Europe heeft daardoor onterecht de voorkeur gekregen van de NPO voor een langere periode dan is toegestaan volgens de ’Samenwerking van publieke omroepen met andere partijen’. Aldus te raadplegen middels; https://www.cvdm.nl/praktisch/publiek-p ... enwerking/

Voor andere bedrijven of potentiële partners werd het hierdoor onmogelijk gemaakt om in aanmerking te komen voor een samenwerking van de productie als audio vormgeving. Hier konden andere partijen dus niet tussen komen, en daarmee heeft de NPO onterecht VHU Europe voorgetrokken.

Het is enigszins jammer dat er mogelijk een geheel, nieuwe zender breed jingle pakket zal gaan komen van Top Format. NPO 3FM heeft het huidige pakket namelijk nog niet zo lang draaien. Daarnaast loopt VHU Europe hierdoor veel royalties (lees; Buma/Stemra inkomsten) mis.

De NPO heeft inmiddels zijn besluit, om met Top Format in zee te gaan, definitief gemaakt. Maar, naar het schijnt heeft VHU Europe hiertegen een bezwaarschrift voor ingediend. Hoewel de kans klein is dat deze wordt ingewilligd. Kortom, het is een interessante ontwikkeling.

Echtwel

Re: Jingle fabriek VHU Europe verliest pitch van Top Format voor NPO 3FM

Bericht door Echtwel » 12 sep 2019 10:07

@ Laurens Dewever en wat is het belang van dit bericht ? of werk jij voor PURE Jingles?
Die best duur is voor zijn producten maar dit geheel terzijde :))
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

Laurens Dewever

Bericht door Laurens Dewever » 12 sep 2019 11:20

Hi,

Nee, ik werk zeker niet voor één van de firma’s. Je vermoeden kan ik me desondanks voorstellen. Al moge het belang duidelijk zijn. Anders gezegd, ik vind het belangrijk dat de NPO meer openheid van zaken geeft. Zij komen er niet graag voor uit dat ze hier gewoon in belangenverstrengelingen zijn verweven. De NPO heeft VHU Europe onterecht een voorkeurpositie verleend. Dat is simpelweg in strijd met de afspraken waar de NPO zich aan dient te houden. Maar het kan natuurlijk ook liggen aan VHU Europe, die mogelijk zijn zin of plek bij de NPO heeft proberen te bemachtigen. Wellicht door lobby, of als simpel, en dus onterecht argument, dat zij al jaren de jingles leveren.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 12 sep 2019 12:27

Had VHU op een bepaald moment niet een studio IN het pand van de PO/3FM?

edit: Ze zijn er gestart. Later naar een eigen pand gegaan.
Offtopic is het nieuwe ontopic.

Laurens Dewever

Bericht door Laurens Dewever » 12 sep 2019 12:49

Volgens mij bezetten onderbetaalde medewerkers van VHU Europe nog steeds een aantal studio ruimtes in het gebouw van de NPO, ook wel de ‘Peperbus’ genoemd.

Sterker nog, dit gebeurt al zéker 15 jaar, de eigenaar (Diederick Huizinga) van VHU Europe is daar inderdaad zelfs gestart met het bedrijf, samen met Stas Swaczyna (met wie hij samen met Joost Griffioen (overigens ook werkzaam geweest bij/voor VHU Europe/PURE Jingles), The Rocketeers is begonnen).

Daarnaast heeft VHU Europe een gegevens back-up server staan draaien bij de NPO, ook iets waar je vraagtekens bij kunt zetten.

Laurens Dewever

Bericht door Laurens Dewever » 12 sep 2019 12:54

Trouwens, als het goed is huurt VHU Europe het pand waarin het bedrijf gevestigd is van een B.V. dat weer een eigendom is van Lex Harding. De kosten zijn fors, is simpel na te gaan.

alex..

Bericht door alex.. » 12 sep 2019 17:02

Ik ben vooral nieuwsgierig naar hoe het gaat klinken.

VHU Europe staat naar mijn idee toch een stuk verder in het maken van strakke jingles dan Top Format dat staat.
Bij Top Format heb ik regelmatig een regionaal of 90'/00' gevoel, door instrumentgebruik, stemmen en snelheid in de stukjes.

boxfm

Bericht door boxfm » 12 sep 2019 20:55

alex.. schreef:
12 sep 2019 17:02

VHU Europe staat naar mijn idee toch een stuk verder in het maken van strakke jingles dan Top Format dat staat.
Bij Top Format heb ik regelmatig een regionaal of 90'/00' gevoel, door instrumentgebruik, stemmen en snelheid in de stukjes.
Dat gevoel heb ik ook, vond het een opmerkelijk nieuwtje. Als er had gestaan dat zij de pitch wonnen voor Radio 5, dan vond ik volkomen logisch. Maar Top Format zal ongetwijfeld een goed geluid neerzetten, de pitch is -als het goed is- gewonnen op kwaliteit. En de laatste jaren maakte Top Format ook wel modernere pakketten natuurlijk. Onder andere voor Jouw FM en Top Radio.

jensdelanger

Bericht door jensdelanger » 26 sep 2019 17:29

boxfm schreef:
12 sep 2019 20:55
alex.. schreef:

Dat gevoel heb ik ook, vond het een opmerkelijk nieuwtje. Als er had gestaan dat zij de pitch wonnen voor Radio 5, dan vond ik volkomen logisch. Maar Top Format zal ongetwijfeld een goed geluid neerzetten, de pitch is -als het goed is- gewonnen op kwaliteit. En de laatste jaren maakte Top Format ook wel modernere pakketten natuurlijk. Onder andere voor Jouw FM en Top Radio.
TopFormat is opnieuw begonnen he? Nieuw pand, nieuw logo, nieuw team. Het lijkt me dat zo'n bedrijf met z'n tijd meegaat, anders is het snel opdoeken geblazen. Sterker nog: vormgevers horen voor de tijd uit te lopen. Júist in de mediawereld.

Laurens Dewever

Bericht door Laurens Dewever » 03 okt 2019 11:22

...
Laatst gewijzigd door Laurens Dewever op 03 okt 2019 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Laurens Dewever

Bericht door Laurens Dewever » 03 okt 2019 11:24

jensdelanger schreef:
26 sep 2019 17:29
boxfm schreef:
12 sep 2019 20:55
alex.. schreef:

TopFormat is opnieuw begonnen he? Nieuw pand, nieuw logo, nieuw team. Het lijkt me dat zo'n bedrijf met z'n tijd meegaat, anders is het snel opdoeken geblazen. Sterker nog: vormgevers horen voor de tijd uit te lopen. Júist in de mediawereld.
Daar ben ik het met je eens Jens! Het is echter nog altijd een niche, de audiovormgeving voor radio.

Het is desondanks een forse uitdaging om voor zulk soort bedrijven ‘voorop te lopen’. Veel mensen die in deze branche werken zitten nog te vaak gebakken in de oude processen en achterhaalde werkwijzen. Jammer genoeg gaat de verandering in de radio wereld, met name bij audiovormgeving te langzaam. Hoewel ik een sterke voorstander ben van eenheid van klank en audiovormgeving op een zender, dient er echt beter geanticipeerd te worden.

jensdelanger

Bericht door jensdelanger » 06 okt 2019 20:11

Daarom horen audiovormgevers zich (net zoals grafisch- en mode vormgevers) te “voeden” met invloeden uit de “underground” muziek- (en respectievelijk kunst- en fashion-) scenes. Die ontwikkelingen zijn interessant voor vernieuwende geluiden en stylen.
Daarbij moet gezegd worden dat het muziekbeleid bij Nederlandse zenders vaak erg “veilig” is en dat vormgevers met hun vaak generieke “AC-pakketjes” zich dus erg enkelzijdig laten leiden door die “sound” van het station. Je hebt meer invloeden nodig om tot interessante, opvallende vormgeving te komen. Contrast is het sleutelwoord.
Vooral bij 3FM, dat nu een meer “progressieve” koers vaart, gaat dat in de vormgeving echt meetellen. Erg benieuwd waar TopFormat mee gaat komen.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 06 okt 2019 22:27

Uiteraard klinken de jingles voor een alternatief station anders dan die van een lokale/regionale AC.

Maar: Vormgeving moet niet afleiden van de muziek, maar moet er op aansluiten, vind ik. En uiteraard de marketing-boodschap van je station er in rammen bij je luisteraars. Zeker bij stations met presentatie is het vaak niet wenselijk om met jingles en bedjes uit de band te springen. Dat leidt alleen maar tot een disconnect tussen je presentatie, muziek en je vormgeving. Dat wil je dus niet. Rockjingles vallen prima op als je ze tussen softpop draait, maar het slaat nergens op.
Offtopic is het nieuwe ontopic.

Plaats reactie