- radio format in stations hoeveel is genoeg ?

Wil je vormgeving laten horen of wil je iets vragen over vormgeving? Dat kan hier!

Moderator: admin6

WinnaarRadioring2023

Re: - radio format in stations hoeveel is genoeg ?

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

jessica schreef: 29 aug 2020 10:05
rutgrrr schreef: 29 aug 2020 08:04
jessica schreef: 29 aug 2020 01:52
Waarom zo min mogelijk platen. Die zie ik niet helemaal. Waarom is minder platen een vereiste?
Zo houd je overzicht en controle en kun je de formules/algoritmes (of hoe die dingern ook heten) van je software goed voor je laten werken.

Het heeft in eerste instantie weinig met liefde voor muziek te maken, dat snap ik. Het gaat er om hoe je praktisch gezien die liefde voor muziek vertaalt in een herkenbaar product. Vreselijke term, snap ik ook.

Let wel: ik ga even uit van commerciele formats. Het doel daarbij is bepaalde muziek JUIST te laten horen, omdat je luisteraar aangegeven heeft dat te herkennen (geteste platen) of omdat je de muziek wilt pushen (nieuwe muziek waar je als radiozender achter staat of die nu populair is). Des te meer muziek je dan in je dastabase hebt, des te groter de kans dat er iets voorbij komt wat je beoogde luisteraar niet wil horen. Als je format is dat je heel veel liedjes draait, ja, vooral doen.
Ja begrijp ik helemaal je verhaal. Maar als je 2000 geschikte platen voor je format kan vinden waarom zou dat slechter zijn dan 500. Daar mis ik hem even. Volgens mij werken algoritmes net zo goed met grote hoeveelheden als met kleine hoeveelheden.

Je hebt zelf wel meer werk door geschikte liedjes te vinden. Is het niet veel eerder gemakzucht bij bij veel stations om maar 500 liedjes te zoeken. Zo van nu hebben we er 500 gevonden en zijn we klaar.
Dat heeft vooral met herkenbaarheid te maken, maar ben het wel met je eens. Zeker als je het op classics gooi.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een hogere rotatie van 1000 tracks, aangevuld met 2000 tracks die een lagere rotatie hebben, waarbij ik uitga van classics. De hit komen daar nog bij. Even grofweg gezegd hoor je de platen uit de hogere rotatie eens per week langs komen, en die uit de lagere rotatie eens per 2 weken.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

big T schreef: 29 aug 2020 11:28 ik zelf propagandeer dat ik geen format hanteer, alles wat ik leuk vind zit in de database en komt voorbij.
Muziek van de jaren 50 tot aan nu, waarbij opgemerkt moet worden dat ik muziek van nu niet echt wat vind.
Maar er zitten wel nieuwe nummers in de database omdat ze voldoen aan mijn eis, ik vind het mooi.
Dus zo een 15.000 zitten er wel in en gaan ook tzt voorbij komen.
Draai je dan ook muziek die nooit in een hitlijst heeft gestaan?
big T

Bericht door big T »

Ja als ik het mooi vind, dan staan ze op de lijst.
Ik kijk niet of iets een hit geweest is, of dat het uit een bepaalde tijds periode komt.
Om een voorbeeld te noemen, M Jackson zeer bekent, daarvan zul je er maar 2 nummers van horen op TPOT.
En al schreeuwt iedereen dat het geweldig is, jammer dan.........
Maar van de Kraaien staan er ook verschillende nummers in de database.
Om maar iets te noemen.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Er zit een groot verschil tussen programmeren van muziek op je webstations, LPAM zender of bijvoorbeeld lokale/streek radio.

Kan begrijpen op je eigen hobby project dat je meer je eigen voorkeur laat doorschijnen.

Bij een lokale/streek omroep moet de muziek toch wat meer voor een ieder zijnen toegankelijk en de eigen mening en visie los laten.
big T

Bericht door big T »

Stel dat ik geld zat had en een groot kavel kon kopen, daar zou ik het net zo doen.
Wil op mijn eigen zender geen muziek, waar ik me aan erger horen.
De eigen mening en visie uitdragen, das wat anders dan de muziek keuze.
En toch de mensen die nu programma's maken voor het station, daar bemoei ik me niet met de samenstelling.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

big T schreef: 29 aug 2020 17:14 Stel dat ik geld zat had en een groot kavel kon kopen, daar zou ik het net zo doen.
Wil op mijn eigen zender geen muziek, waar ik me aan erger horen.
De eigen mening en visie uitdragen, das wat anders dan de muziek keuze.
En toch de mensen die nu programma's maken voor het station, daar bemoei ik me niet met de samenstelling.
Dan heeft je kavel commercieel weinig succes.

Wanneer een kok in een restaurant alleen maar maakt wat hij lekekr doet vinden en zomaar op jouw bord doet serveren, krijg je ook verbaasde gezichten .

Doet de kapper maar wat hij zelf wil, krijg je ook vragen.

Daarom de hobby lekker op LPAM en webstream houden
big T

Bericht door big T »

Toch is een kapper wat anders, of een kok.
Als ik geld zat heb, dan kan het me ook niets schelen of iets geld opbrengt of kost.
Maar gelukkig zit ik heerlijk op de middengolf en doe mijn ding.
wave

Bericht door wave »

Pascal. K schreef: 29 aug 2020 17:40
Dan heeft je kavel commercieel weinig succes.
Wanneer een kok in een restaurant alleen maar maakt wat hij lekker doet vinden en zomaar op jouw bord doet serveren, krijg je ook verbaasde gezichten .
De restaurants die zich trots met Michelin sterren mogen tooien, verdienen die eer meestal juist doordat de Chef gerechten bedenkt, maakt en serveert die hij zelf lekker vindt :)). On topic: of programmeren op basis van ‘ik moet het mooi vinden’ het succes van een zender in de weg kan staan vraag ik me af. Als je je op de 538/Q-Radio/Veronica doelgroep richt heb je groot gelijk. Maar het leven stopt niet bij 30, en Nederland niet bij de randstad. Als wat Theo mooi vind representatief is voor zijn doelgroep, dan kan dat een hele goede parameter zijn. Buiten de randstad is bijvoorbeeld veel meer aandacht voor lokale- en regionale artiesten, en daar kan zijn smaak prima in passen en zo zorgen voor succes. Luister maar eens naar de regionale omroepen buiten de randstad: veel aandacht voor de jaren 70-90, Nederlandstalig, regionaal en lokaal en ze scoren ermee als een tierelier. :wink:

Ook voor mensen als Joop van den Ende of Jan Slagter is “ik moet het mooi vinden” altijd een ijkpunt geweest. En al spreken hun producties / programma’s niet iedereen aan, dat principe heeft hun bedrijven geen windeieren gelegd :)) .
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
sverrips

Bericht door sverrips »

Ik herinner me inderdaad nog de jaren 90 dat ik een mail naat sky radio gestuurd heb, waarom ze 2 dezelfde platen binnen een tijdbestek van 2 uur draaren ? Het antwoord was toen dat men niet zo lang luisterde en daardoor het niet hinderlijk was. Ik luisterde toen uren en begon me er toen aan te ergeren. Achteraf snap ik het, ze draaide muziek van een nonstop systeem en harde schijf ruimte was toen nog niet zoals nu.

Over mijn eigen webstation, ik heb ongeveer 5400 flac bestanden in het systeem en dan merk ik ook als ik veel er naar luisterd, herhalingen. 1 Het is moeilijk aan echte muziek te komen en 2 soms is het moeilijk nog meer muziek te vinden. Hetgeen niet altijd het aantal de beperking is, maar hoe je er aan kan komen !
Plaats reactie