Radio Caroline
Moderator: admin6
Re: Radio Caroline
Oh, die van Mike was inderdaad ook maar een half uur, om 19.30 kwam er een Italiaanse service in de ether.
-
De middengolfzender is nu weer terug op vol vermogen.
Zou het kloppen dat Caroline weer meer vermogen aangevraagd heeft?
Ne dat is volgens engelse bronnen niet waar. Het gerucht is door iemand de lucht in geslingerd....
Radio Caroline is uniek en daarom jammer dat hun middengolf ontvangst op vele plekken in Nederland en de U.K. met die 4 KW tegen valt. Wat Caroline onderscheid is dat ze veel muziek brengen die andere zenders links laten liggen. Men draait daar ook niet tekens de zelfde platen. Radio Caroline is een non-profit organisatie. Veel vrijwilligerswerk dus en hun inkomsten bestaan voornamelijk uit donaties van fans en bedrijven. Een middengolf zender op zonne-energie, wat een contrast maar Radio Caroline gaat dat over een tijd realiseren. Bovendien heeft Radio Caroline een rijke historie. In de jaren 60 van de vorige eeuw opgericht uit onvrede over het monopolie van de BBC die nauwelijks aandacht schonk aan muziek soorten die jongeren van die tijd wilde horen. Om hun project te kunnen realiseren moest dat noodgedwongen vanaf een boot op de Noordzee zodat overheden ze niet konden ingrijpen. Deze manier van werken gaf veel en steeds meer problemen maar men ging door tot het bittere eind. In 1991 moest Radio Caroline na een schipbreuk de strijd opgeven. Nu is Caroline volkomen legaal, maar voor vele eigenlijk te zwak. Misschien is het daarom een goed idee om bij de Radio Caroline organisatie vriendelijk om meer vermogen te vragen.
Voor het geringe vermogen is de dekking onvoorstelbaar goed.
De reden voor de oprichting was dat de ene platen maatschappij bijna niet aan bod kwam en zelf maar een zender is begonnen.
Het was puur een hit zender, daar is weinig meer van over gebleven
De reden voor de oprichting was dat de ene platen maatschappij bijna niet aan bod kwam en zelf maar een zender is begonnen.
Het was puur een hit zender, daar is weinig meer van over gebleven

1 Met dat geringe vermogen rijkt Radio Caroline 648 best ver met een goede ontvangst. Dat is mooi natuurlijk, maar meer ook niet. In het oosten van ons land en in Engeland verder naar het westen hebben ze daar niet genoeg of niets aan. Een bar slechte ontvangst of niets dus. In Nederland en Belgie heb je tijdens de avond en nacht ook nog het probleem Radio Murski-val wat vooral in het oosten van die landen op de 648 storing geeft. Ook is er tegenwoordig veel meer storing door allerlei apparatuur en in de zomer heb je sowieso een minder goede/verre ontvangst van Caroline. Bovengenoemde beperkingen/storingen zouden verminderen als men met bijvoorbeeld met 10 KW zou uitzenden. Ook luisteraars in stedelijke gebieden in het westen van Nederland en België zouden er dan merkbaar op vooruitgaan.
2 Je brengt nuance in bovenstaand verhaal ingebracht door mij. Mooi, maar omdat er in die tijd nauwelijks popmuziek was te bespeuren bij de BBC was er uberhaupt geen of onvoldoende tijd om voldoende aandacht te geven aan welke muziek maatschappij met popmuziek dan ook. En omdat de BBC het monopoly had kwam je er alleen tussen door op zee illegaal te gaan op een zendschip. De hele dag door popmuziek dat was nieuw voor die tijd, doordoor het succes van Caroline. Radio Caroline is alternatief en daar zijn ze in de jaren 70 al mee begonnen, al vraag ik me af of dat toen wel nodig was. Nu is daar niets geks aan, er zijn immers zenders genoeg die op en breed publiek programmeren. Waarom is Radio Caroline met een LP/ alternatief format begonnen in de jaren 70?
2 Je brengt nuance in bovenstaand verhaal ingebracht door mij. Mooi, maar omdat er in die tijd nauwelijks popmuziek was te bespeuren bij de BBC was er uberhaupt geen of onvoldoende tijd om voldoende aandacht te geven aan welke muziek maatschappij met popmuziek dan ook. En omdat de BBC het monopoly had kwam je er alleen tussen door op zee illegaal te gaan op een zendschip. De hele dag door popmuziek dat was nieuw voor die tijd, doordoor het succes van Caroline. Radio Caroline is alternatief en daar zijn ze in de jaren 70 al mee begonnen, al vraag ik me af of dat toen wel nodig was. Nu is daar niets geks aan, er zijn immers zenders genoeg die op en breed publiek programmeren. Waarom is Radio Caroline met een LP/ alternatief format begonnen in de jaren 70?
Vandaag en morgen trouwens Radio Caroline North te beluisteren op 648 en online. Altijd hele leuke weekenden live van het zendschip de Ross Revenge. Via de AM webstream van Manx Radio en hun eigen Radio Caroline North stream die op de site staat.
Radio Caroline
www.radiocaroline.co.uk
Radio Caroline
www.radiocaroline.co.uk
@Radiokees Verschillende redenen. In de 70er jaren was al langer Radio 1 te ontvangen en vanaf 1973 ook de eerste commerciële zenders. Daar wilde Caroline zich van onderscheiden. Maar ook Ronan zelfs, de eigenaar was op de "alternative" tour of trip geraakt. He stelde de zender onder het motto Loving Awareness "iedereen is lief tegen elkaar" kort omschreven. En hij hoopte op een succes van zijn band die ook Loving Awareness heette. Caroline verspreidde zelfs het gerucht dat iemand van de Beatles achter de group zat.
Natuurlijk was dat geen succes en er waren altijd Belgen en Nederlanders nodig met geld om de boel draaiende te houden, Radio Mi Amigo/Monique enz.
Het klinkt misschien een beetje negatief maar ik zelfs was onder de indruk van LA Loving Awareness^^
@Jessica Gefeliciteerd met jij 9000 bijdrage!
De Manx webstream is niet ideaal, he wordt dit weekeinde onderbroken door een voetbalwedstrijd.
Natuurlijk was dat geen succes en er waren altijd Belgen en Nederlanders nodig met geld om de boel draaiende te houden, Radio Mi Amigo/Monique enz.
Het klinkt misschien een beetje negatief maar ik zelfs was onder de indruk van LA Loving Awareness^^
@Jessica Gefeliciteerd met jij 9000 bijdrage!
De Manx webstream is niet ideaal, he wordt dit weekeinde onderbroken door een voetbalwedstrijd.
Ook nu hoor ik soms nog wel eens het LA Loving Awareness spotje via Radio Caroline voorbij komen. Bij mij maakte het destijds ook indruk en nu nog vind het niet verkeerd om het te horen. Door Caroline North en ook daardoor kom je weer een beetje terug in de tijd van toen je nog jong was. Voor de meeste een leuke tijd, dit o.a. mede dankzij de zeezenders van toen.
Aanpassing: Nu realiseer ik me dat er meerdere L and A spotjes waren. Nu hoor je soms dat ene spotje nog. Love and good music radio Caroline. Ik zal binnenkort toch eens op zoek gaan naar die andere. Er was ook een lange, alleen weet ik de tekst daarvan niet precies meer.
-
google maar eens op de loving awareness band in combinatie met caroline zij hebben de meeste gemaaktRadiokees schreef: ↑11 feb 2023 19:35 Aanpassing: Nu realiseer ik me dat er meerdere L and A spotjes waren. Nu hoor je soms dat ene spotje nog. Love and good music radio Caroline. Ik zal binnenkort toch eens op zoek gaan naar die andere. Er was ook een lange, alleen weet ik de tekst daarvan niet precies meer.
-
Die opmerking begrijp ik niet helemaal. (Maar misschien begrijp ik je verkeerd.)
De MOA (Marine Offences Act) is in het VK sinds 1967 van kracht, dus vanuit dat land was ook geen enkele adverteerder meer te verwachten. Maar de zender was in oost Engeland desondanks ongekend populair. En dat was natuurlijk wel te meten met de hoeveelheid reacties. En te zien aan hun invloed op de hitlijsten van toen. (Bv. Dream Weaver van Gary Wright.)
Waarschijnlijk is het ongeveer zo gegaan lijkt mij. 1 Door Britse wetgeving was adverteren via Caroline niet meer mogelijk. 2 Ondertussen waren er ook in de U.K. zenders die heel de dag popmuziek brachten. Ronan moet gedacht hebben ik heb geen inkomsten meer maar ik wil Caroline in de lucht houden. Het is nu ook niet noodzakelijk meer om voor een groot publiek populaire muziek te brengen dus ik ga alternatief. Wat ook aansloot bij de tijdsgeest van toen en de gevoelswereld van Ronan zelf in die jaren. Met behulp van Radio Mi-Amigo die voor de inkomsten zorgden omdat er in Nederland en Belgie nog wel geadverteerd kon worden was het mogelijk om Caroline in de lucht te houden en het zo te doen.