Radio Caroline

Forum voor al het nieuws over buitenlandse radiostations en dj's.

Moderator: admin6

Plaats reactie
density1

Re: Radio Caroline

Bericht door density1 »

Ik vind die andere Nederlandse DJ, Andre van Os (? ) die er zit ook niet echt een hoogvlieger. Erg slecht Engels sprekend, geen goede uitspraak.
Radiokees

Bericht door Radiokees »

Nee, niet goed. Wel jammer hoor. Rob komt goed over lijkt mij en hoe de Britse luisteraar dat ervaart en wat die er nog meer van vind?
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Radiokees schreef: 25 dec 2022 18:06 Wat Caroline betreft gaat zijn gangetje daar. Geen grote nieuwe plannen zover we kunnen weten, wel heb ik vernomen dat Rob van Dijk voor vast aan de slag kan bij Radio Caroline. Op de zondagen. De band met Nederland blijft dus. Ik vraag me wel af wat de luisteraars in de U.K. vinden van Nederlandse deejays op hun Radio Caroline.
Ik denk dat de muziekkeuze doorslaggevend is en dat het gemeenschappelijke zeezenderverleden nog steeds een verbindende factor is onder anoraks.
Dat zie je in het VK in alle Caroline-activiteiten terug.
Britse zeezenderluisteraars en voormalige medewerkers zijn veel Nederlandse taal gewend.
Satfreak13

density1 schreef: 25 dec 2022 18:21 Ik vind die andere Nederlandse DJ, Andre van Os (? ) die er zit ook niet echt een hoogvlieger. Erg slecht Engels sprekend, geen goede uitspraak.
Hij spreekt prima Engels, en of hij een hoogvlieger is, mag je zelf beoordelen:
http://www.andrevanos.nl/

Een doorgewinterde radioman die ook nog heeft gewerkt voor the Voice of Peace van Abi Nathan.
Allerminst een laagvlieger, me dunkt.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Ik vind de programma's van André van Os ook prettig luisteren (tijdens het werk). Die persoonlijke Top 15 in de ochtend is daar een voorbeeld van.
Satfreak13

Het format van die persoonlijke Top 15 in de ochtenden vind ik zeer geslaagd, en Van Os presenteert dat prima!
Radiokees

Bericht door Radiokees »

Op de zaterdagen in de late namiddag is André van Os ook te horen op Radio Caroline, maar wat zijn Engels betreft inderdaad geen hoogvlieger. Voor de rest vind ik dat hij het prima doet. Ik denk dat een Nederlander er eerder een probleem van maakt als een Nederlandse deejay op een Engelse radiozender zijn Engels niet goed uitspreekt dan een luisteraar in de U.K. Als het maar te volgen is natuurlijk. Ik vraag mij het volgende af: Er werken nu twee Nederlandse deejays voor vast bij Radio Caroline maar is dat uit strategische overwegingen en omdat Peter Moore geen hekel heeft aan het Dutch accent of is het gewoon moeilijk om aan genoeg vrijwilligers te komen?
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Zo'n programma van één uur kost al gauw dezelfde tijd aan voorbereiding, lijkt me. Verder moet je maar net een studio hebben.

Ik vind trouwens die vrouwelijke DJ _ Suzy Wilde_ prettig om te beluisteren.
Satfreak13

Radiokees schreef: 29 dec 2022 12:55 Op de zaterdagen in de late namiddag is André van Os ook te horen op Radio Caroline, maar wat zijn Engels betreft inderdaad geen hoogvlieger. Voor de rest vind ik dat hij het prima doet. Ik denk dat een Nederlander er eerder een probleem van maakt als een Nederlandse deejay op een Engelse radiozender zijn Engels niet goed uitspreekt dan een luisteraar in de U.K. Als het maar te volgen is natuurlijk. Ik vraag mij het volgende af: Er werken nu twee Nederlandse deejays voor vast bij Radio Caroline maar is dat uit strategische overwegingen en omdat Peter Moore geen hekel heeft aan het Dutch accent of is het gewoon moeilijk om aan genoeg vrijwilligers te komen?
Zijn Engels is meer dan prima. Veel Engelse zeezender dj's leerden aan boord Nederlands (Robbie Dale, Tony Alan, Alan West leerden allemaal Nederlands) en dan kon je ook duidelijk een Engels accent horen, maar dat was zeer acceptabel en had ook zijn charme. Zoveel Engelsen spreken geen vreemde talen, behalve een beetje school-Frans misschien.

Het VK en Nederland hebben een zeer gemeenschappelijke zeezender-historie en daar hoort ook die tweetaligheid bij. Engelsen luisterden ook naar Nederlandstalige zeezenders en later ook naar Arrow op de middengolf.
Radiokees

Bericht door Radiokees »

big T schreef: 22 dec 2022 10:31 De antenne was het zelfde maar er werd in vermogen geschakeld, van 200 kW naar 1,2 MW in de hoogtij dagen van het station.
Ik kan me herinneren dat men bij Luxemburg in de jaren 60 een tijdje Nederlandstalige uitzendingen had. Dit in de ochtend. Een specifieke herinnerring: Een keer met de fiets naar Goes in Zeeland en Radio Luxemburg achterop de bagage drager. Redelijke ontvangst, maar wel veel minder dan Veronica. Radio Caroline daar luisterde we toen niet naar, dat kwam bij mij pas toen Veronica stopte. Waren die uitzendingen van Radio Luxemburg met het zelfde vermogen als die op de U.K. gerichte uitzendingen? Wie heeft er ook nog herinneringen aan die Nederlandstalige uitzendingen en kan er meer over vertellen?
voorenmedia

Bericht door voorenmedia »

Volgens mij waren de Nederlandstalige uitzendingen van Radio Luxemburg op werkdagen 's morgens van 9.00 tot 12.00 uur, en op zondag tot 14.00 uur. Later werd dat van 18.00 tot 19.30 uur. Maar omdat ik in die tijd meestal naar Veronica of de Engelse zeezenders luisterde, en de ontvangst daarvan in tegenstelling tot Luxemburg in het westen van ons land uitstekend was, stond Luxemburg niet zoveel aan. Wel weet ik dat Peter Koelewijn en Felix Meurders programma's presenteerden.
Er was indertijd een speciale website over Radio Luxemburg, die werd verzorgd door Dick Offringa uit Emmeloord. Misschien dat hij je verder kan helpen (via e-mail info@radioemmeloord.nl).
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Dick weet en heeft inderdaad veel van Radio Luxemburg.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Radiokees schreef: 28 jan 2023 15:24
big T schreef: 22 dec 2022 10:31 De antenne was het zelfde maar er werd in vermogen geschakeld, van 200 kW naar 1,2 MW in de hoogtij dagen van het station.
Ik kan me herinneren dat men bij Luxemburg in de jaren 60 een tijdje Nederlandstalige uitzendingen had. Dit in de ochtend. Een specifieke herinnerring: Een keer met de fiets naar Goes in Zeeland en Radio Luxemburg achterop de bagage drager. Redelijke ontvangst, maar wel veel minder dan Veronica. Radio Caroline daar luisterde we toen niet naar, dat kwam bij mij pas toen Veronica stopte. Waren die uitzendingen van Radio Luxemburg met het zelfde vermogen als die op de U.K. gerichte uitzendingen? Wie heeft er ook nog herinneringen aan die Nederlandstalige uitzendingen en kan er meer over vertellen?
Ik luisterde vooral in de jaren 80 naar deze uitzendingen. Mike Vendrengh zond een programma uit van een uur, waarin hij ook andere talen er tussendoor sprak. Frans van der Drift zond (als ik het goed kon herinneren een hitparade uit.
Radiokees

Bericht door Radiokees »

voorenmedia schreef: 28 jan 2023 15:45 Volgens mij waren de Nederlandstalige uitzendingen van Radio Luxemburg op werkdagen 's morgens van 9.00 tot 12.00 uur, en op zondag tot 14.00 uur. Later werd dat van 18.00 tot 19.30 uur. Maar omdat ik in die tijd meestal naar Veronica of de Engelse zeezenders luisterde, en de ontvangst daarvan in tegenstelling tot Luxemburg in het westen van ons land uitstekend was, stond Luxemburg niet zoveel aan. Wel weet ik dat Peter Koelewijn en Felix Meurders programma's presenteerden.
Er was indertijd een speciale website over Radio Luxemburg, die werd verzorgd door Dick Offringa uit Emmeloord. Misschien dat hij je verder kan helpen (via e-mail info@radioemmeloord.nl).
Bedankt, daar kan ik wat mee. Peter Koelewijn, ik kan me nog herinneren dat die daar presenteerde.
jessica

Bericht door jessica »

Peter van Dam heeft ook een tijd in de avond op Radio Luxemburg een programma gehad. Ik denk iedere avond een half uur. Vlak voor de Engelse service begon.
Plaats reactie