UK: XFM wordt Radio X

Forum voor al het nieuws over buitenlandse radiostations en dj's.
Plaats reactie
optimod

UK: XFM wordt Radio X

Bericht door optimod » 08 sep 2015 18:18

Het is hier in topics al eens aangehaald, het Britse XFM. Er staat een naamswijziging aan te komen naar Radio X. Ook zou de zender zich wat meer gaan richten op een wat oudere doelgroep. Maar volgens mij hebben ze die verandering nu al doorgevoerd. Hoor met name veel oude alternative classics en nieuwe muziek nauwelijks nog.
Chris Moyles wordt de ochtend DJ.

http://radio.nl/808185/vk-xfm-wordt-rad ... ochtendman" onclick="window.open(this.href);return false;

pvrakking

Re: UK: XFM wordt Radio X

Bericht door pvrakking » 09 sep 2015 11:58

Er zit iets meer achter, X-FM moest regionale programma's hebben en zaten ook op de regionale DAB muxen. Ofcom heeft toegestaan dat ze dit niet meer hoeften te doen. X-FM wordt nu een landelijk station met de naam Radio X met de studio's in London (in het gebouw van Global dacht ik). Ook verlaten zij de locale DAB muxen en verhuizen naar Digital One, de landelijke mux.
Wat ik een voordeel vind is dat Gold nu weer terug komt op de locale muxen -bier

Afbeelding
Afbeelding

optimod

Bericht door optimod » 09 sep 2015 12:07

Maar ze behouden toch wel hun FM frequentie in Londen? En dat Gold? Dat is toch allemaal meer van hetzelfde oldies.

pvrakking

Bericht door pvrakking » 09 sep 2015 12:32

Hier staat het hele X-FM / Radio X verhaal
http://radiotoday.co.uk/2015/09/full-li ... confirmed/" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier het Gold verhaal
http://radiotoday.co.uk/2015/09/gold-to ... ltiplexes/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is maar net wat je interesse heeft. Persoonlijk vind ik dat er (te) veel stations zijn met vrij nieuwe muziek in de UK (en ook in NL) op DAB. Je hebt Capital Radio, Capital Xtra, Smooth Radio, Heart, Kiss etc. Nu krijg je daar Radio X bij.
Er zijn maar weinig Oldies (60-70-80) stations via de ether te ontvangen in de UK. Gold was er een van, de andere (in mijn ogen) is Absolute 80's. En natuurlijk op gezette tijden op de lokale BBC stations en BBC Radio 2. Dus dat Gold weer terug komt via de locale DAB muxen vind ik prettig.

Debaser

Bericht door Debaser » 14 sep 2015 16:58

Ja, maar XFM (vanaf volgende week dus Radio X) is echt wel van een iets andere orde dan de stations die jij hierboven noemt, @pvrakking. Dat zijn hitzenders, XFM is alternatief.

En gaat nu dus naar een iets oudere doelgroep. Dat betekent niet dat de nieuwe muziek verdwijnt, maar dat zal wel iets minder worden.
Be a debaser!

Plaats reactie