Wat vinden jullie - breedste zin van het woord - van de Belgische grensradio's te ontvangen in zuid-west-midden Brabant?

Forum voor al het nieuws over buitenlandse radiostations en dj's.

Moderator: admin6

Plaats reactie
powersfred

Wat vinden jullie - breedste zin van het woord - van de Belgische grensradio's te ontvangen in zuid-west-midden Brabant?

Bericht door powersfred »

Beste forumgenoten. Ik wil een topic starten om eens wat onderzoek te doen naar de waardering als ook de wenselijkheid van de grensradio's in België die zich ook echt op de Nederlandse markt richten. Deze grensradio's zijn in Zuid-West-Midden Brabant via de ether te ontvangen. Deze grens loopt van Etten-Leur, Breda, Tilburg, Goirle, Hilvarenbeek, Esbeek, Lage en Hoge Mierde naar Reusel. In deze plaatsen zijn - ondermeer - de volgende grensradio's te ontvangen:
-radio Valencia,
-radio 5FM (vrij nieuw),
-radio BaHeNa,
-radio Paloma,
-radio NoorderKempen,
-radio TOS,
-radio Eagle,
-Trendy fm.

Ik begrijp dat dit topic niet voor ieder even interessant is, niettemin zijn ze allemaal online te beluisteren als jij je horizon wil verbreden :D

Graag reactie op de volgende vragen:
1. Welke radio springt er in positieve zin uit en waarom?
2. Welke radio springt er in negatieve zin uit en waarom?
3. Wat vinden we van de modulatie van deze omroepen? Dus kwaliteit van het geluid.
4. Wat vinden we van het niveau van de dj's'?
5. Wat vinden we van het niveau van de jingles?
6. Naar welke radio luister je zelf en waarom?
7. Zit er - algemeen bekeken - een evident niveau verschil tussen deze Belgische lokale/regionale radio's en hun Nederlandse concullega's?

Ben benieuwd.
Hoort-u-mij

Re: Wat vinden jullie - breedste zin van het woord - van de Belgische grensradio's te ontvangen in zuid-west-midden Brab

Bericht door Hoort-u-mij »

powersfred schreef: 03 aug 2020 20:17 Beste forumgenoten. Ik wil een topic starten om eens wat onderzoek te doen naar de waardering als ook de wenselijkheid van de grensradio's in België die zich ook echt op de Nederlandse markt richten. Deze grensradio's zijn in Zuid-West-Midden Brabant via de ether te ontvangen. Deze grens loopt van Etten-Leur, Breda, Tilburg, Goirle, Hilvarenbeek, Esbeek, Lage en Hoge Mierde naar Reusel. In deze plaatsen zijn - ondermeer - de volgende grensradio's te ontvangen:
-radio Valencia,
-radio 5FM (vrij nieuw),
-radio BaHeNa,
-radio Paloma,
-radio NoorderKempen,
-radio TOS,
-radio Eagle,
-Trendy fm.

Ik begrijp dat dit topic niet voor ieder even interessant is, niettemin zijn ze allemaal online te beluisteren als jij je horizon wil verbreden :D

Graag reactie op de volgende vragen:
3. Wat vinden we van de modulatie van deze omroepen? Dus kwaliteit van het geluid.
7. Zit er - algemeen bekeken - een evident niveau verschil tussen deze Belgische lokale/regionale radio's en hun Nederlandse concullega's?

Ben benieuwd.
radio Valencia:

Website oogt vrij ouderwets en rommelig, streams geven foutmelding/netwerkfout. Programmering lijkt een ratjetoe, krijg er het ouderwetse lokale omroep gevoel bij.
De banner voor medewerkers is 1 op 1 gekopieerd van Glow FM Eindhoven te zien aan hun kleuren en lettertype.

radio 5FM:

Oogt rommelig en ouderwets de website. Programmering veel non-stop.
Geluid op stream heeft niet of nauwelijks processing.

radio BaHeNa: dit is ook de stichting achter 5fm.

Zelfde commentaar als 5fm. Nog meer non-stop en een nog amateuristische website.

-radio Paloma:
Website oogt iets beter maar ook niet meer van nu. Programmering veel losse uurtjes en net als bovenstaande een ratjetoe.

-radio NoorderKempen,

Website vrij simpel. Geluid en stream goed. Muziek klinkt voornamelijk als Hitradio, de jingles sluiten hier op aan. Op de site geen programmering of verdere info dan alleen een playlist. Moderne muziek.

-radio TOS:

Website oogt netjes, maar is wel een simpel template waar een totaal niet in passend logo is geplaatst.
Geen programmering te vinden en geen online stream.

-radio Eagle:

Zeer mooie site en zelfs een goede mobiele site. Geen luister stream en geen programmering.

-Trendy fm.

Moderne site, oogt wel druk. Muziek klinkt Hitradio en niet zo oud bollig zoals de meeste hier boven omschreven. Processing is duidelijk aanwezig. Vormgeving is goed. Format is lekker luisterbaar. Erg dance georiënteerd.

Trendy FM en Radio Noorderkempen klinken niet als een lokale hobby club. Duidelijk format ipv 60s tot nu en alles wat er tussen zit.

De stations met onduidelijke info op hun site en geen luister stream of mobiele website anno 2020.

De modulatie kan ik niet beoordelen via streaming. Maar de meeste klinken vrij vlak. Bij Noorder Kempen en Trendy hoor je wel goed werkende processing. Vermoed optimod

Niet heel veel van mee gekregen tijdens de luister momenten maar als ik het zo een beetje zie, zijn het veelal hobby raidomakers met passie voor het vak en bepaalde muziek. Bij trendy zie ik grote namen met syndicated dance shows.

Ik hoor professioneel en hedendaags klinkende pakketten maar ook oud en versleten en in eigen beheer geïmproviseerde jingles.

Ik heb nu trendy FM wat langer aanstaan, maar het is leuk voor even maar daarna erg onrustig.

Ik krijg hier een beetje het jaren 90/00s lokale omroep gevoel bij die voornamelijk populair willen zijn en klinken en bij veel het gevoel "we doen maar wat"

De meeste lokale in Nederland hebben die periode gelukkig achter zich gelaten en klinken op enkeling na vaak allemaal hetzelfde en richten zich voornamelijk op informatie en het bereiken van de lokale luisteraars. De grensradios hebben ook iets teveel de gedachte om Nederland te willen bereiken en ik denk niet dat daar de frequenties voor bedoeld zijn.

Conclusie, ik hoor veel passie en liefde voor muziek en radio maar wel op een wat veel al ouderwetse manier.
Wissewasje

Re: Wat vinden jullie - breedste zin van het woord - van de Belgische grensradio's te ontvangen in zuid-west-midden Brab

Bericht door Wissewasje »

Radio Valencia: Site heel slecht. Men gebruikt iframes. Het is geen 2006 meer. Verder geen enkel lokaal nieuws op de site. Studio oogt wel modern en geluid klinkt best acceptabel. Kan er geen van de bekende processors in horen. Format maakt de slagzin waar: "gezellige Vlaams Nederlandse radio". Door foto's op social oogt het wel als een levendige club met studiogasten enzo. Ze lijken het heel gezellig te hebben.

Radio 5FM: Kan er niet zo goed hoogte van krijgen qua format. Site best acceptabel, het is een heel standaard WordPress-thema. Geen lokaal nieuws. Vlak geluid. Logo is wel heel leuk op de regio aangesloten, met de aardbei. Oogt doods en weinig menselijk.

Radio Paloma: Lokale berichtgeving op de site en ook op de radio in een blokje. Klinkt als het volwassen broertje van Valencia. De site heeft op mobile 2 menu's, dat is wel vreemd. Hard in overtreding van de privacywet door geen cookiewall maar wel cookies van Google :eek: Dat mag ook in België niet.

Radio BaHeNa: Zo. Veel. Tekst op de voorpagina van de site. Als je mensen weg wil jagen is dit een uitstekende methode. Raar format, best OK geluid. Niets lokaals aan te ontdekken verder.

Radio NoorderKempen: Basic site, doet het ook goed op mobile. Site staat helemaal in teken van de playlist, geen enkele info uit de regio of iets menselijks. Radio zelf klinkt goed maar format is saai. Beetje hitjes prakken. Zou niet weten waarom iemand hier naar zou luisteren.

Radio TOS: Site is aan vernieuwingen toe, niet mobile. Wel goed bijgewerkt met nieuws en fragmenten. Geen stream.

Radio Eagle: Moderne site die goed op mobile werkt, maar je hebt er helemaal niets aan. Geen lokale info, geen stream, geen programmering.

Trendy fm: Waarschijnlijk de beste van allemaal. Men probeert lokaal nieuws op de site te brengen. Al bestaat een bericht vaak uit een paar regels, het is wel actueel. Logo doet aan een zaadcel denken. Ik hoor Omnia of BreakAway sound.
--------
Ik kon Trendy FM het langst volhouden. Maar er is alsnog weinig reden om het echt te luisteren. In Nederland heb je in de grensstreek van West-Brabant deze zenders die ik ken en wel eens heb ontvangen:

Rucphen FM: beetje Radio Valencia meets Paloma die ook wat actualiteiten online doet. Vooral heel 'gezellig' net als Valencia. Geen verkeerde modulatie (Orban sound, wel een optimod die het moeilijk heeft om de boel bij elkaar te houden zo te horen) en prima site. Zijn wel in overtreding van de cookiewet. Een berg cookies van derden zonder toestemming.

ROSRadio: Non-stop ratjetoe voor wat kerkdorpen. Van pompende dance naar jaren '70. Geen idee waarom dit bestaat.

Zuid-West FM: Serieuze streekomroep met veel nieuws op de radio, site en ook eigen video. Site is acceptabel en zenders zijn met RDS en geluid (duidelijk Optimod met een beetje vies laag) goed in sync. Site plaatst Google cookies zonder cookie wall. Mag niet.

Ons West-Brabant: Lijkt een mislukte kopie van Zuid-West. Online een beetje nieuws. Zenders uit sync en slecht geluid (je hoort een veel te brave processor die te weinig mag rechttrekken). Site plaatst enkele externe cookies zonder cookie wall. Mag niet.

In het algemeen denk ik dat men in Nederland zeker 10 jaar verder is (behalve bij het respecteren van de cookiewet!). Rucphen FM is binnen het genre 'volkszender' beter dan zijn Belgische equivalenten. En in het genre 'full-service radio voor de streek die ook journalistiek op volle toeren draait'' bestaat zoiets als Zuid-West FM of Ons West-Brabant aan de Belgische kant van de grens niet. In Duitsland heb je in de grensstreek trouwens 100,5 Das Hitradio. Dat blaast alles in deze lijst op alle gebieden compleet weg.
powersfred

Bericht door powersfred »

Dank voor de geplaatste reacties. Hoop dat er meerdere komen.

Zal nu zelf mijn mening geven aangezien ik heel veel radio luister:

Radio Valencia is mijns inziens een radio die leeft, er komt geregeld volk over de vloer (artiesten). Veel liefde voor het Vlaamstalige / Nederlandstalige lied. Over de geluidskwaliteit ben ik minder te spreken, zeker op 105.0 mhz. Jingles vind ik van het niveau hobbyisme. John van Praag en Frans van Wezel zijn m.i.z. de beste radiomakers aldaar. De website vind ik erg netjes, staat opgeruimd.

Radio 5FM ken ik nog niet goed genoeg maar wat ik hoor stemt mij niet tevreden.

Radio BaHeNa vind ik het minder begaafde broertje van radio Valencia. Jan de Platenman maakt hier best een aardig programma, de rest vind ik niks. Geluidskwaliteit vind ik slecht, de vormgeving isn best oké maar passen niet bij een dergelijk station. Zijn namelijk te flitsend. De website is saai, weinig informatief. Is er een link met de Stille Genieter eigenlijk?

Radio Paloma vind ik persoonlijk van alle stations het best, kan hier heel goed en lang naar luisteren. De geluidskwaliteit vind ik op fm heel erg goed. De stream is wel erg zachtjes. De zondag klinkt nog wel als de piraat van vroeger met veel hoempapa muziek, is niet mijn luisterdag. De zaterdagmiddag voorop vind ik het best om te luisteren. De programma's van Leon Mellise, Rick van de Velde en Ad van de Linde zijn over de totale week de beste. Jingles zitten prima bij maar je hoort ook nog veel jingles van heel vroeger.

Radio NoorderKempen is gewoon goed en mijn nummer 2. De allerbeste website als het gaat om interactie en informatie over muziek, zeer strak. Goede jingles en over het algemeen goede presentatoren die je om een boodschap kunt sturen. Wel weinig live volgens mij. Geluid is redelijk en ik vind het format wel fijn om naar te luisteren, geen echte uitschieters zeg maar. Goede jingles, professioneel. Stefan de Wilde vind ik wel een prettige presentator.

Radio TOS doet samen met radio Paloma wel echt waar het voor bedoeld is namelijk veel informatie op de radio en website over de lokaliteit. De muziek vind ik wel redelijk maar het niveau van de presentatoren vind ik voor een toch redelijke omroep laag. Het geluid, zeker op de oude Fantasy frequentie is niet goed. Website dus heel informatief maar wel weinig over de radio te vinden. Vormgeving vind ik matig.

Radio Eagle op 107.9 luister ik. Het geluid vind ik niet goed klinken. Ook veel van de gedraaide muziek kan mij niet verwarmen. De website vind ik persoonlijk te mooi en professioneel voor zo'n station. Jingles zijn slecht. Presentatoren zijn ook niet mijn ding, springen er niet uit dat ik zo één twee drie een naam noemen kan.

Trendy FM schaar ik onder hetgeen ik bij RNK heb geschreven. In tegenstelling tot de andere stations zitten hier geen hele slechte presentatoren bij. Wel vind ik het allemaal wat hoogdravend met al die syndicated dj programma's. Het is voor mij een beetje zoals 538 in de begin-experimentele fase was.

Persoonlijk denk ik dat hetgeen de Belgische lokale - regionale stations doen niet kan in Nederland. Persoonlijk luister ik erg graag naar deze Belgische zenders die zich voor een (groot) deel op Nederland richten. Omroep Tilburg, de LOG en Langstraat kunnen mij niet bekoren, ik verneem daar geen liefhebberij, passie, sfeer etc.
Calypso

Bericht door Calypso »

powersfred schreef: 05 aug 2020 20:33 Radio BaHeNa vind ik het minder begaafde broertje van radio Valencia. Jan de Platenman maakt hier best een aardig programma, de rest vind ik niks. Geluidskwaliteit vind ik slecht, de vormgeving isn best oké maar passen niet bij een dergelijk station. Zijn namelijk te flitsend. De website is saai, weinig informatief. Is er een link met de Stille Genieter eigenlijk?
Behalve de link dat ze beiden uit Baarle-Hertog/Nassau komen... nee. BaHeNa is voor het "belgische deel" (Hertog), De Stille Genieter voor het Nederlandse (Nassau). Beiden waren het radiopiraten, maar al in de jaren 80 is De Stille Genieter voor de legale status gegaan, BaHeNa pas veel later. In de piratentijd lange tijd gezeten langs de weg naar de grens - de vader van Frans de Rooij (voorzitter BaHeNa) woonde daar, en de grens liep door het schuurtje waar ze in zaten. Dus als het AT kwam stond de zender in Belgie, en als de Belgische dienst kwam werd-ie even verplaatst naar Nederland...
hithotline

Bericht door hithotline »

Wissewasje schreef: 04 aug 2020 20:25 Radio Valencia: Site heel slecht. Men gebruikt iframes. Het is geen 2006 meer. Verder geen enkel lokaal nieuws op de site. Studio oogt wel modern en geluid klinkt best acceptabel. Kan er geen van de bekende processors in horen. Format maakt de slagzin waar: "gezellige Vlaams Nederlandse radio". Door foto's op social oogt het wel als een levendige club met studiogasten enzo. Ze lijken het heel gezellig te hebben.

Radio 5FM: Kan er niet zo goed hoogte van krijgen qua format. Site best acceptabel, het is een heel standaard WordPress-thema. Geen lokaal nieuws. Vlak geluid. Logo is wel heel leuk op de regio aangesloten, met de aardbei. Oogt doods en weinig menselijk.

Radio Paloma: Lokale berichtgeving op de site en ook op de radio in een blokje. Klinkt als het volwassen broertje van Valencia. De site heeft op mobile 2 menu's, dat is wel vreemd. Hard in overtreding van de privacywet door geen cookiewall maar wel cookies van Google :eek: Dat mag ook in België niet.

Radio BaHeNa: Zo. Veel. Tekst op de voorpagina van de site. Als je mensen weg wil jagen is dit een uitstekende methode. Raar format, best OK geluid. Niets lokaals aan te ontdekken verder.

Radio NoorderKempen: Basic site, doet het ook goed op mobile. Site staat helemaal in teken van de playlist, geen enkele info uit de regio of iets menselijks. Radio zelf klinkt goed maar format is saai. Beetje hitjes prakken. Zou niet weten waarom iemand hier naar zou luisteren.

Radio TOS: Site is aan vernieuwingen toe, niet mobile. Wel goed bijgewerkt met nieuws en fragmenten. Geen stream.

Radio Eagle: Moderne site die goed op mobile werkt, maar je hebt er helemaal niets aan. Geen lokale info, geen stream, geen programmering.

Trendy fm: Waarschijnlijk de beste van allemaal. Men probeert lokaal nieuws op de site te brengen. Al bestaat een bericht vaak uit een paar regels, het is wel actueel. Logo doet aan een zaadcel denken. Ik hoor Omnia of BreakAway sound.
--------
Ik kon Trendy FM het langst volhouden. Maar er is alsnog weinig reden om het echt te luisteren. In Nederland heb je in de grensstreek van West-Brabant deze zenders die ik ken en wel eens heb ontvangen:

Rucphen FM: beetje Radio Valencia meets Paloma die ook wat actualiteiten online doet. Vooral heel 'gezellig' net als Valencia. Geen verkeerde modulatie (Orban sound, wel een optimod die het moeilijk heeft om de boel bij elkaar te houden zo te horen) en prima site. Zijn wel in overtreding van de cookiewet. Een berg cookies van derden zonder toestemming.

ROSRadio: Non-stop ratjetoe voor wat kerkdorpen. Van pompende dance naar jaren '70. Geen idee waarom dit bestaat.

Zuid-West FM: Serieuze streekomroep met veel nieuws op de radio, site en ook eigen video. Site is acceptabel en zenders zijn met RDS en geluid (duidelijk Optimod met een beetje vies laag) goed in sync. Site plaatst Google cookies zonder cookie wall. Mag niet.

Ons West-Brabant: Lijkt een mislukte kopie van Zuid-West. Online een beetje nieuws. Zenders uit sync en slecht geluid (je hoort een veel te brave processor die te weinig mag rechttrekken). Site plaatst enkele externe cookies zonder cookie wall. Mag niet.

In het algemeen denk ik dat men in Nederland zeker 10 jaar verder is (behalve bij het respecteren van de cookiewet!). Rucphen FM is binnen het genre 'volkszender' beter dan zijn Belgische equivalenten. En in het genre 'full-service radio voor de streek die ook journalistiek op volle toeren draait'' bestaat zoiets als Zuid-West FM of Ons West-Brabant aan de Belgische kant van de grens niet. In Duitsland heb je in de grensstreek trouwens 100,5 Das Hitradio. Dat blaast alles in deze lijst op alle gebieden compleet weg.
Even een opmerking mijnerzijds. Dubbel menu Paloma mobile site had met een technisch issue te maken. Wij plaatsen geen cookies dus cookiewall hoeft niet. Het enige is dat wij onze site beschermen met recaptcha.
Plaats reactie