Wat is best mogelijke geluid op FM?

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Vanjeafisharder

Re: Wat is best mogelijke geluid op FM?

Bericht door Vanjeafisharder »

Dan ben ik wel benieuwd wie allemaal ST gebruiken op FM van die 200, ik weet wel dat Radio Netwerk Nederland heel veel zenders in beheer heeft waar ST gebruikt wordt maar dat zijn allemaal de kleinere zenders waaronder RadioNL inderdaad.
Roup01

Bericht door Roup01 »

Vanjeafisharder schreef: 03 aug 2024 10:23 Dan ben ik wel benieuwd wie allemaal ST gebruiken op FM van die 200, ik weet wel dat Radio Netwerk Nederland heel veel zenders in beheer heeft waar ST gebruikt wordt maar dat zijn allemaal de kleinere zenders waaronder RadioNL inderdaad.
Er is grote kans denk ik dat hier veel lokale omroepen onder vallen.
Vanjeafisharder

Dat denk ik eerder. En dan is het ook nog de vraag of ze met ST daar de echte klankkleur mee bepalen op de zender want meestal gebeurd dat in de studio en dan met andere processoren, Optimod b.v.
Roup01

Bericht door Roup01 »

Vanjeafisharder schreef: 03 aug 2024 10:38 Dat denk ik eerder. En dan is het ook nog de vraag of ze met ST daar de echte klankkleur mee bepalen op de zender want meestal gebeurd dat in de studio en dan met andere processoren, Optimod b.v.
Maar vaak klinken lokale omroepen anders dan landelijke zenders. Ik merk dat sommige lokale omroepen wat minder dik en luid klinken dan de landelijke zenders. Waardoor ze denk ik geen optimod gebruiken.
Vanjeafisharder

Ja ik bedoel daarmee ook de grotere landelijke zenders.
Roup01

Bericht door Roup01 »

Conclusie is dat radiostations in elk land uniform willen klinken. Niemand wil teveel van de norm afwijken. Je gaat bijvoorbeeld niet zacht en dynamisch moduleren terwijl 538, Radio 10 en Qmusic veel harder zijn.
hvz

Bericht door hvz »

Vanjeafisharder schreef: 03 aug 2024 10:38 Dat denk ik eerder. En dan is het ook nog de vraag of ze met ST daar de echte klankkleur mee bepalen op de zender want meestal gebeurd dat in de studio en dan met andere processoren, Optimod b.v.
Ik bedoelde 200 frequenties die echt volledig op Stereo Tool draaien. Als ik stations meetel die techniek van ons maar ook van anderen combineren worden het er nog een stuk meer. Bij veel omroepen die de laatste paar jaar zijn omgeschakeld naar Stereo Tool draait ST inderdaad in de studio en gaat de audio vervolgens met MicroMPX naar de zenders, dus er is echt geen andere processing in de studio nodig (behalve vaak oude analoge dozen voor low latency afluistering).
Roup01

Bericht door Roup01 »

Al met al heeft zowel luid als zacht moduleren voor en nadelen,

Hard moduleren

* Slechtere dynamiek en geluidswaliteit
* Zeer hard moduleren lijdt mogelijk tot meer storing op naijbijgelegen frequenties

Zacht moduleren,

* Slechtere signaal-ruisverhouding

* De volumeknop moet mogelijk erg hoog worden gezet

Elk land heeft zijn eigen gewoontes en normen. Radiostations gebruiken het liefst de processing die in hun land gebruikelijk is.

En daardoor is de kans klein dat Nederlandse radiostations overstappen naar andere processing dan optimod.
Vanjeafisharder

Dat kan ook met andere processoren dan Optimod hoor.
Roup01

Bericht door Roup01 »

Dak kan, maar ik denk dat de meeste radiostations niet durven over te stappen van het luide optimod geluid naar andere processing.
Feivel

Bericht door Feivel »

Bold statement: ik ken zenders (in het buitenland) die met StereoTool beter klinken dan de concurrenten met een Optimod. Echt waar. Zelf ben ik nu met Breakaway aan het spelen en het is verbazingwekkend wat je eruit kunt krijgen.
Roup01

Bericht door Roup01 »

Feivel schreef: 04 aug 2024 11:54 Bold statement: ik ken zenders (in het buitenland) die met StereoTool beter klinken dan de concurrenten met een Optimod. Echt waar. Zelf ben ik nu met Breakaway aan het spelen en het is verbazingwekkend wat je eruit kunt krijgen.
Is er een computerprogramma waarmee je kan experimenteren met processing.
Vanjeafisharder

ST en Breakaway zijn computerprogramma's.
Vanjeafisharder

Verder komt er ook een stukje conservatisme bij kijken waarom er steeds voor optimod gekozen wordt terwijl b.v. Omnia ook sterk is gegroeid en een prima product levert met een hele eigen, open en cleane sound met toch ook de gewenste loudness.
Roup01

Bericht door Roup01 »

Vanjeafisharder schreef: 04 aug 2024 15:20 Verder komt er ook een stukje conservatisme bij kijken waarom er steeds voor optimod gekozen wordt terwijl b.v. Omnia ook sterk is gegroeid en een prima product levert met een hele eigen, open en cleane sound met toch ook de gewenste loudness.
Omdat wat ik zei. Radiostations willen hetzelfde klinken. Radiostations gebruiken dezelfde processing omdat ze niet willen afwijken. Radiostations zijn bang te vernieuwen en te inoveren.

Maar dat wordt denk ik niet gedaan omdat luisteraars daar geen belang aan hechten. Luisteraars zeggen niet van “wij willen een beter geluid op de radio”. Dus waarom er moeite voor doen als radiostation.
Plaats reactie