Stokkenmaster

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

sverrips

Stokkenmaster

Bericht door sverrips »

Een kleine vraag, ik had voor ogen dat je vroeger bij stereotool een stokkermaster grafiek kreeg. We hebben stokkenmaster nooit echt aan kunnen zetten tot deze week toen ik merkte dat je eerst advanced clipper aan moet zetten en dan kan dat ook bij het stokkenmaster. Echter bij de laatste versie van stereotool lijkt de grafiek er niet meer in te zitten waarop je dan kan zien of je binnen de grenzen valt. Doe ik iets verkeerd of zit het er vanwege een bepaalde reden er niet meer in ?
big T

Re: Stokkenmaster

Bericht door big T »

Ik weet niet beter dan dat je dit aan de zender gaat meten, niet aan de input?
sverrips

Bericht door sverrips »

Zou kunnen, maar waarom zat het dan in de software gebakken ?
big T

Bericht door big T »

Ik denk om een mooi LF te maken voor de meting?
remco_k

Bericht door remco_k »

Je uitgezonden signaal in de ether moet aan stokkemasker voldoen, dus de enige goede manier om te weten of je binnen stokkemasker valt is om 'm ook daar te meten. Dat doet AT ook, dat is de methode. Zij zijn niet geinteresseerd in wat je naar je zender toe stuurt.
Ik weet niet waarom deze weergave in stereotool zit (of nu zat), op zich is dat niet helemaal nodeloos, immers, als je er in stereotool al buiten zit kan je (bij een correct ingeregelde installatie) vanuitgaan dat je er in de ether ook buiten zit. Andersom geldt overigens niet, mocht je in stereotool binnen stokkemaster vallen, kan door transport naar je zender (bekabeling, versterking, encoding/decoding) en evt toevoeging van RDS dat beeld (ernstig) verstoort raken en lig je er alsnog buiten.

Dit betekend dus, dat als je met soundprocessing bezig bent of gaat, je voor meetapparatuur moet zorgen om het stokkemasker aan de zendende kant te meten, om zo te controleren of je binnen stokkemasker valt. En anders krijg je vanzelf een keer een brief van AT of een klacht van je frequentie-buur-omroepen dat ie niet klopt. ;)
Als ik het goed weet, wordt er door AT gewoon middels een antenne gemeten in de nabijheid van je zender opstelpunt. Heel af en toe ontvangen wij daar een meetrapport van. Dus dat gebeurd geheel via de ether zonder fysieke toegang in de studio of het zender opstelpunt.

Edit: Ja, met een antenne en meetapparatuur dus, zie de docs over ITU-R SM.1268, bij ons bekend als stokkemasker.
https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/re ... !PDF-E.pdf
2 Connection transmitter and spectrum analyser
  • With the aid of a measurement antenna.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
sverrips

Bericht door sverrips »

Ok, dank allemaal ! Ik weet weer wat meer ;)
piratenhenkie

Bericht door piratenhenkie »

Je moet altijd eindprocessing gebruiken bij de zender Orban 2200/2300 is daarvoor zeer geschikt of als je meer budget hebt een 8600, software oplossing kan natuurlijk ook alleen is dat een iets mindere stabiele oplossing wat mij betreft.
fdboer

Bericht door fdboer »

piratenhenkie schreef: 03 feb 2023 11:15 Je moet altijd eindprocessing gebruiken bij de zender Orban 2200/2300 is daarvoor zeer geschikt of als je meer budget hebt een 8600, software oplossing kan natuurlijk ook alleen is dat een iets mindere stabiele oplossing wat mij betreft.
Wat heeft dit te maken met het stokkenmasker?
Elke component in je transmissielijn kan van invloed zijn op de uiteindelijke modulatiediepte en daarmee zwaai. De enige juiste meeting is derhalve aan het zendsignaal zelf (zoals aangegeven in het document dat Remco deelde).
paradiso

Bericht door paradiso »

piratenhenkie schreef: 03 feb 2023 11:15 Je moet altijd eindprocessing gebruiken bij de zender Orban 2200/2300 is daarvoor zeer geschikt of als je meer budget hebt een 8600, software oplossing kan natuurlijk ook alleen is dat een iets mindere stabiele oplossing wat mij betreft.
Nou als je alleen met Orban binnen Stok kunt blijven dan is de rest dus niks :lol: Maar inderdaad is meten het enige juiste, sommige zenders geven het aan en kun je op safe zetten. Maar let dan wel op dat hij niet teveel moet ingrijpen in de eindlimiter. Moet die veel werken dan is je processing nog niet optimaal afgesteld.
hvz

Bericht door hvz »

Deze display zit wel degelijk nog steeds in Stereo Tool. Je kunt 'm wel uitvinken, omdat de meting zelf CPU power kost - dus wellicht staat de display uit? Zoek op "Hide CPU heavy monitoring" onder CPU & Latency.

Waarom dit in de software zit: Stokkemask is een hele vreemde standaard, die bijna nergens gebruikt wordt. Naast de standaard-eis die bijna overal geldt dat je binnen 75 kHz moet blijven (in sommige landen is dat getal anders) moet ook het RF-spectrum na modulatie binnen bepaalde grenzen zitten. Dat zijn twee totaal verschillende eisen; je kunt binnen de 75 kHz zitten en toch zomaar 20 dB buiten Stokkemask gaan.

De meeste processoren hebben geen manier om Stokkemask-compliance te garanderen. De eis is daarom dat op "typische content" je erbinnen moet blijven tijdens een meting van 15 minuten - vaak kun je met speciale geluiden grote overschrijvingen triggeren, maar normale muziek geeft geen grote overschrijdingen. In veel gevallen is de oplossing om eraan te voldoen om de modulatie en stereo-breedte te verminderen - veel stations moduleren rond de 72 kHz vanwege deze reden. Een mono-signaal zonder pilot en RDS zit altijd binnen Stokkemask als de modulatie onder de 75 kHz blijft; voor stereo kun je er fors buiten gaan. Maar goed, dat betekent dus dat veel stations zachter en met minder stereo-breedte uitzenden om normaal gesproken aan Stokkemask te voldoen (garanties zijn er dus niet echt).

In Stereo Tool hebben we een interne FM exciter en spectrum analyzer ingebouwd, die we gebruiken om te meten wanneer we buiten Stokkemask zouden gaan. In dat geval kunnen we ingrijpen en het signaal weer binnen Stokkemask brengen, zonder negatieve effecten op de audio wanneer het niet nodig is. Het resultaat is dat je veilig een stuk harder en met meer stereo kunt moduleren. Het effect is grotendeels onhoorbaar, tenzij je de audio echt heel hard maakt (fors harder dan alle normale Nederlandse stations), dan kan de stereo-scheiding iets minder worden.

De ingebouwde display laat zien wat het resultaat hiervan is. Als je zender ok is en je modulatielevel precies 75 kHz, dan zul je als Stereo Tool aangeeft dat je aan Stokkemask voldoet ook om-air eraan voldoen, met identieke metingen. Inderdaad, als er iets mis is met de zender dan kunnen we er niks meer over zeggen. En ook niet als je achteraf nog RDS toevoegt. Dit is de reden dat we altijd aanbevelen om het volledige signaal met Stereo Tool te genereren; het zorgt voor Stokkemask-compliance en daarmee ook voor betere ontvangst in zwakke gebieden en minder multipath-ontvangstproblemen, dit alles kan ook je stereo-ontvangstgebied flink vergroten (soms met tientallen kilometers). We adviseren daarom ook om vrijwel altijd Stokkemask aan te vinken, ook als je in een land zit waar dat niet hoeft.

Onze eindstage zit in Stereo Tool, de Omnia.9 en de Omnia.9sg. BreakawayOne en de Omnia.7 hebben een wat simperelere eindstage die ook voor Stokkemask-compliance zorgt, maar zonder spectrumanalyzer. Zover ik weet heeft geen enkele andere processor hier iets voor, dus met andere processoren zul je altijd rekening moeten houden met dat je de modulatie iets zachter moet zetten en/of de stereo moet beperken.

Kleine overscchrijdingen van Stokkemask zijn overigens echt alleen rechtstreeks op de zender te meten, gewoon uit de lucht het signaal opvangen bevat meestal te veel verstoringen om een nauwkeurig genoege meting te kunnen doen om betrouwbaar te kunnen zeggen of je overschrijdingen hebt. Dus als je geen groot station bent zal het niet snel iemand opvallen als je kleine overschrijdingen hebt.
sverrips

Bericht door sverrips »

hvz schreef: 05 feb 2023 00:33 Deze display zit wel degelijk nog steeds in Stereo Tool. Je kunt 'm wel uitvinken, omdat de meting zelf CPU power kost - dus wellicht staat de display uit? Zoek op "Hide CPU heavy monitoring" onder CPU & Latency.
Hans, dank je wel voor de uitleg, ik krijg hem nog steeds niet aan, zie plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat doe ik verkeerd ?
corb

Bericht door corb »

Hi,
Zoals iedereen al aangeeft dien het stokkemasker te meten bij de zender.
Een spectrumanalyzer is echter vrij prijzig voor de meeste lokale omroepen.
Een alternatieve oplossing, die een goede indicatie geeft van het zenderssignaal, is het gebruikmaken van een SRD-ontvanger.
Er zijn talloze merken verkrijgbaar variërend van enkele tientjes tot een paar honderd euro.
Zelf heb ik enkele jaren een SDR-ontvanger van SRDPlay aangeschaft om metingen te verrichten. Er is goede sotware ondersteuning en een onafhankelijke ontwikkelaar heeft het programma "Spectrumanalyzer" geschreven waarmee je zeer gedelailleerd het spectrum kan bekijken en controleren.
Het programma werk op SDRPlay maar het kan zijn dat het ook op andere ontvangers werkt.
Wellicht dat je iets aan hebt. Je kan het vinden op de website van SDRPlay onder software anderen.
Groeten,
Cor
fdboer

Bericht door fdboer »

Een SDR ontvanger is een leuk alternatief maar voor stokkemasker meeting zal dit alleen voldoen als de software ook de juiste integratieconstanten in acht neemt dan wel in laat stellen.

Daarnaast hebben de goedkope RTL SDR sticks bar slechte filters en derhalve is beïnvloeden door naastgelegen zenders niet ondenkbaar.

Zonder gecalibreerde apparatuur blijft het een indicatie. Maar goed, het is beter dan de natte duim methode.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

RTL SDR sticks bar slechte filters
SDR sticks, in wat voor vorm dan ook, hebben geen filters. Die worden software matig ingesteld. Dus een goed filter is een goed stukje software op de PC
Maar het dynamisch bereik ik ook belangrijk, en dat hangt af van het aantal bits. En de RTL sticks hebben niet zo veel bits, 8 om precies te zijn. Een Airspy zit op 12.
hvz

Bericht door hvz »

Excuus, de setting is verhuisd naar Configuration -> CPU & Latency -> Hide CPU heavy monitoring. Zorg dat dat uitstaat!
Plaats reactie