instellingen onzichtbare parameters Optimod 8200

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Plaats reactie
powersfred

instellingen onzichtbare parameters Optimod 8200

Bericht door powersfred »

Forumgenoten,

Ik vroeg me wat af over de onzichtbare parameters van de Optimod 8200.

Natuurlijk is het mooi dat je bij de digitale dozen ná de 8200 veel meer in kon stellen naar eigen smaak.

Echter blijf ik bepaalde aspecten van de 8200 erg fijn vinden, bijvoorbeeld het laag - midlaag in relatie tot vocalen.

Is er iemand die 'toevallig' de onzichtbare instellingen van de 8200 kent?

Bijvoorbeeld de attacktijd van band 1 & 2.

Misschien is er iemand die dit weet en delen wil. Ook andere instellingen van onzichtbare parameters zijn natuurlijk welkom.

Vriendelijke groet,

Fred
ottoderuig

Re: instellingen onzichtbare parameters Optimod 8200

Bericht door ottoderuig »

Hier ben ik ook wel benieuwd naar
"Je herinnering leeft" Eemland Radio
Midden-Nederland DAB+ 10B www.studioeemland.nl
wave

Bericht door wave »

Ik ben er ook wel nieuwsgierig naar maar ga er maar vanuit dat Orban dat never nooit prijs gaat geven, en ook zó goed heeft verstopt dat het niet reverse is te engineeren :)) . Juist de zaken die zó typerend zijn voor de klank van een bepaald apparaat, die wil je als fabrikant absoluut niet in handen zien van copycats. Het feit dat er online helemaal niets over die ‘invisible parameters’ is terug te vinden, lijkt die opzet tot nu toe redelijk succesvol te houden…
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Jimboe

Bericht door Jimboe »

In de latere modellen zijn die "invisible parameters" gewoon allemaal instelbaar, dus zó geheim zijn ze nou ook weer niet. Ik ga mijn bronnen eens raadplegen.

Overigens is dat "laag - midlaag in relatie tot vocalen" ook een kwestie van de harde bassclipper. Zet in een moderne Optimod de bassclip op hard en meteen is je sound meer 8200-achtig. Je wordt wel aan het werk gezet om de boel dan niet de tent uit te laten vervormen :)) (En dan weet je meteen waarom er parameters niet instelbaar waren in de 8200...)
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli
powersfred

Bericht door powersfred »

Ik denk dat Peter van Beusekom of de Orban dokter, Dennis meer weten. Weet alleen niet of zij dit forum nog bezoeken.

Ik probeer met mijn 5500, omdat deze in mijn ogen / oren het meest in de buurt van de 8200 komt qua sound, deze sound te benaderen maar dat valt niet mee. Waar de 8200 veel beter omgaat met het laag klinkt de 5500 bij hogere attacktijden van band 1 snel vervormd en smerig. Iemand een suggestie?
wave

Bericht door wave »

Geen idee of die 2 hier nog komen maar Eric Holzhauer heb ik een tijdje geleden actief gezien onder de naam @doeeenslief. Die was al met Optimods bezig toen bij den omroep de aloude EMT nog de dienst uitmaakte, en ervaren programmatechnici volautomatisch de schuif wat optrokken na een flinke tik of stevige piek in een plaat.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Dukard

Bericht door Dukard »

wave schreef: 08 jun 2022 00:11 ervaren programmatechnici volautomatisch de schuif wat optrokken na een flinke tik of stevige piek in een plaat.
Precies ... in het begin daar echt een stevige haat/liefde verhouding aan gehad, maar het bracht ook de kracht om er een eigen dynamiek mee te gaan benutten -bier
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
Plaats reactie