Podcast over de soundprocessing op de radio

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

density1

Re: Podcast over de soundprocessing op de radio

Bericht door density1 »

Nostalgie Vlaanderen is Omnia tegenwoordig. Staat ergens een stukje online dat ze daar de hele processing infrastructuur een aantal jaren geleden hebben omgezet naar Omnia.
big T

Bericht door big T »

Orban heeft CRL opgekocht voor kennis.
Mijn CRL komt bij Orban vandaan.
wave

Bericht door wave »

big T schreef: 17 okt 2021 19:32 Orban heeft CRL opgekocht voor kennis.
Mijn CRL komt bij Orban vandaan.
Eh nee. Orban is onderdeel van CRL, CRL heeft Orban 21 jaar geleden gekocht :)).
  • In 1969 ging Bob Orhan samenwerken met Parasound om zijn producten onder de naam Parasound/Orban in de markt te zetten./list].
    • Zes jaar later, in 1975, richtte Bob Orban samen met zijn zakenpartner John Delantoni Orban Associates op.
    • In 1989 kocht AKG Acoustics Orban Associates.
    • In 1993, één jaar voor AKG Acoustics zelf onderdeel werd van Harman International Industries werd Orban Associates al overgeheveld naar Harman.
    • In 2000 kocht CRL Systems Inc Orban Associates van Harman International en is tot op de dag van vandaag de eigenaar.
    Zie hier de hele Orban geschiedenis,
Laatst gewijzigd door wave op 17 okt 2021 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
wave

Bericht door wave »

Voor de liefhebbers: een serie artikelen (Engelstalig) van de hand van de in 2007 overleden vooraanstaande Amerikaanse broadcast engineer Jim Somich, waarin de historie van de broadcastprocessing van de beginning tot 2007 wordt beschreven.

klikkerdeklik . Voor nog veel meer artikelen en o.a. een online processor museum: klikkerdeklik .
big T

Bericht door big T »

wave schreef: 17 okt 2021 22:54 Eh nee. Orban is onderdeel van CRL, CRL heeft Orban 21 jaar geleden gekocht :)).
Dank voor de aanvulling, ik dacht echt dat het andersom was.
In mijn manuel staat ook CRL onderdeel van Orban division
Dus dacht ik.... denken is goed na kijken of dit ook zo is beter :D
wave

Bericht door wave »

big T schreef: 18 okt 2021 12:34 Dank voor de aanvulling, ik dacht echt dat het andersom was.
In mijn manuel staat ook CRL onderdeel van Orban division.
Hahaha, de meeste mensen denken dat, En de keuze van CRL Systems Inc om de CRL producten onder de Orban division te schuiven maakt het nog wat verwarrender -bier
Jester

Bericht door Jester »

Dit was een interessante (en best schokkende) podcast. Die ruis in dat nummer van Long John Baldry, en de drums in Purple Rain bijvoorbeeld waren echt bizar. Zouden discjockeys dat zelf niet horen, of interesseert het ze gewoon niet hoe de muziek die ze uitzenden overkomt?

Het zal inderdaad te maken hebben met de radiobeleving inderdaad, radio is meer achtergrond geworden, en blijkbaar is dit het gevolg.
density1

Bericht door density1 »

De jocks weten niet beter dat het zo hoort want die horen het al jaren zo. Het is gewenning.
big T

Bericht door big T »

De beste platen draaiers horen helemaal niet hoe het op de zender komt.
Ze hebben hun eigen luisterlijn, en ja ik vermoed ook de het overgrote deel iets met de oren heeft :))
density1

Bericht door density1 »

Ze horen het op hun koptelefoons/afluisterprocessing zo niet nog vetter dan dat het op de radio komt, dus dat maakt niet zo'n verschil.
big T

Bericht door big T »

Dan blijft maar 1 ding over, ze hebben een gehoor beschadiging die ze met processing compenseren.
Dukard

Bericht door Dukard »

Jester schreef: 20 nov 2021 23:43 Zouden discjockeys dat zelf niet horen, of interesseert het ze gewoon niet hoe de muziek die ze uitzenden overkomt?
Ze zullen het best wel horen maar bepalen de mate van processing niet - ze 'verhuren' zichzelf en daarmee staan ze op de payroll - het station bepaald, of ze het mooi vinden of niet ! ... Gevalletje van "eat it of leave it" :))
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
wave

Bericht door wave »

density1 schreef: 20 nov 2021 23:54 De jocks weten niet beter dat het zo hoort want die horen het al jaren zo. Het is gewenning.
Dat zal zeker een factor zijn ja, denk ik. Je hebt gitaristen die een toren van Marshall amps bouwen en de volumeknoppen op 13 zetten, "omdat ik alleen dan mijn te gekke lekker vette sound krijg".... en de visie van deejays op audio lijkt daar regelmatig op :)). Deejays, en zeker de jonge garde, zijn vaak gewend aan de over geprocesste loudness war, en ervaren dat geluid als een volwassen vette sound. Dat begint vaak al op de DJ-mixer, waar de zaak al diep in het rood gaat en wordt verderop in de keten alleen maar erger.

Invoering op de radio van de EBU R128 norm die voor TV wordt gehanteerd, zou een flinke streep door de hypercompressie/limiting/clipping kunnen trekken. Maar of dat in Nederland ooit zo ver komt????
density1

Bericht door density1 »

Spoiler alert:...ik denk het niet....
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Erg tegenvallende podcast. Als je tenminste een antwoord verwacht op de vraag waarmee de maker elke podcast begon: 'waarom klinkt radio als radio?'.

De maker vindt de soundproccesing van vandaag de dag niet prettig/fijn/mooi/lelijk, dat zegt hij ook steeds, maar eigenlijk draait de gehele podcast erom te bevestigen dat hij daarin gelijk heeft, in plaats van het beantwoorden van die ene vraag die hij steeds stelt.

90% van de tijd gaat naar muzikanten, muziekwetenschappers, puristen, etc. 10% gaat naar de 3 mannen die kunnen uitleggen waarom het is zoals het is, wat er eventueel aangepast kan worden, etc. Op hun verhaal wordt ook niet echt ingegaan (dat het bijvoorbeeld ook gaat om al het andere dat een radiostation nog door die apparatuur moet duwen naast de muziek), nee snel weer terug naar de dirigent... Rare verdeling als je uitgangspunt is om erachter te komen waarom het zo klinkt.

Daarbij wordt er alleen gefocust op oude 'meuk' qua muziek, terwijl dat steeds minder gedraaid wordt. Muziek uit de 90's, 00's en 10's komt heel anders uit de studio dan uit de decennia daarvoor.

En als klap op de vuurpijl vragen we de PD van een klassieke zender voor een stukje duiding vanuit het management.

Leuk idee met potentie, maar voor mij niet geslaagd helaas.
Plaats reactie