Podcast over de soundprocessing op de radio

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

wave

Re: Podcast over de soundprocessing op de radio

Bericht door wave »

density1 schreef: 06 okt 2021 10:57 Beter als in dat je tegenwoordig vanuit 1 processor alles kunt aansturen met de daarbij behorende eisen die je zelf schetst. Met als voordeel dat je wel de klankkleur behoudt en dat je op elk distributiekanaal dezelfde signature sound hebt.
Daar leg je de vinger mooi mee op de zere plek. Musici besteden jaren van studie aan de ontwikkeling van hun toon en dynamiek: hun “signature sound”. Dat geldt ook voor opname/mixage/mastering techneuten die hun sporen verdiend hebben. In hechte samenwerking met de artiest zorgen ze dat ABBA klinkt als ABBA, Queen als Queen, Adèle als Adèle, het Metropole Orkest als het Metropole Orkest of Frans Bauer als Frans Bauer. Ze zorgen samen voor de signature sound van de artiest.

Maar de heftige soundprocessing (EQ, minimalisering van de dynamiek en brickwalling/clipping) die tegenwoordig vaak gebruikt wordt voor de “signature sound” van een station, maakt korte metten met het met veel zorg opgebouwde klankbeeld wat in de opnamestudio is opgebouwd. Wat je heel goed kon horen in de Bohemian Rhapsody en in Purple Rain, is dat niet alleen de balans van de mix compleet verandert maar ook de klank van instrumenten. Wat moet zwaarder wegen, de artistieke presentatie of de station sound? Lastige discussie….
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
density1

Bericht door density1 »

Ik had het in deze over de signature sound van het radiostation. Dat is een andere discussie die ook in de podcast werd besproken. Maar ik denk dat het een utopie zal blijven dat we terug gaan naar 100% dynamiek op de radio. Maar een mooie middenweg waar ook plaats is voor echte radiosound zou al mooi zijn. En verder heb ik musici nooit horen klagen dat hun muziek zo 'verrot' wordt weergegeven op de radio toch. Die weten niet beter, die willen alleen hun plaatje maar op de radio gedraaid hebben. Hoe het klinkt maakt ze geen donder uit.
big T

Bericht door big T »

En hoe gaat dit in het buitenland?
Of is de radio luidheid waanzin in Nederland alleen zo doorgeschoten?
density1

Bericht door density1 »

In Amerika is er lang geen loudness war meer. Als je b.v. een stad als New York neemt alles was daar vroeger in de jaren 80 luid, luider, luidst. Maar dat is helemaal niet meer zo. Als je daar de stations nu hoort is het allemaal heel rustig geprocessed maar toch zo geprocessed dat het wel radio blijft. Bijna alle grote zenders gebruiken daar Omnia processing. Hoe het in Engeland en België er aan toe gaat weet ik niet, dat is dacht net zoals hier. In Frankrijk is het nog echt een loudness war, zeker in een stad als Parijs merk je dit nog. Vette processing, dik en dense geluid.Ik vind het wel lekker klinken.
density1

Bericht door density1 »

Er is trouwens weer een nieuwe podcast aflevering. Er volgt er nog 1 volgende week.
franksiegers

Bericht door franksiegers »

density1 schreef: 30 sep 2021 15:17 Leuke podcast over de soundprocessing die gebruikt wordt heden ten dagen op de radio. De voors en tegens. https://www.nporadio2.nl/podcasts/keihard-de-beste
Bedankt voor het delen! Ik had deze nog niet gevonden. Erg interessant.

Weet iemand misschien of er ook zoiets is voor beginnende audiotechnici waarin juist wel dieper op de materie wordt ingegaan en de techniek wordt uitgelegd?
Wat voor de een vanzelfsprekend is, is dat voor een ander niet. Probeer niet chagrijnig te worden van een vraag. Sla dat topic gewoon over en ga vrolijk verder met je dag. Zo houden we het gezellig!
density1

Bericht door density1 »

Laatste aflevering staat er op. Hopelijk komt er nog een 2e seizoen, maar na de conclusie in de laatste aflevering van de maker is dat hopelijk niet meer nodig....
Wat me wel opvalt is dat hij dingen benoemd zoals het programma 'vroege vogels' van NPO Radio 1 als een goed klinkend programma. En hij de zendermanager van Radio 4 in de uitzending heeft. Radio 1 en Radio 4 zijn namelijk bij uitstek de zenders die wel heel veel dynamiek laten horen in hun processing. Dus het ligt ook aan het format hoe een radiostation klinkt.
Ik vind het argument 'het moet radio' klinken wel van toepassing hoe ik er ook over denk. Maar het kan zeker beter. Maar zou daarvan de schuld niet alleen leggen bij de 'boze' Optimod maar ook aan de instelling die je hierin maakt, of de preset die je hiermee gebruikt. En verder kan de radio best wel wat meer dynamiek krijgen vind ik, een gulden middenweg, maar daar zijn misschien andere apparaten beter in tegenwoordig zoals de Omnia processorlijn.
En voor een goed geluid zou ik ook eens luisteren naar hoe ze in Frankrijk met processing om gaan. Als je echt geen dynamiek wil horen moet je eens luisteren naar Skyrock, NRJ en Nostalgie. Ik vind het heerlijk hoor en het klinkt echt 'radio'. Dan kun je beter luisteren naar FIP in Parijs maar ook online. Zo kan het ook! En dat is nog wel lastiger om daar de processing van in te regelen lijkt me want bij FIP komen diverse muziekgenre's aanbod van klassiek, jazz, world naar blues tot Franse chansons etc. Een helse opgave voor de sound engineer moest dat geweest zijn...
big T

Bericht door big T »

Radio moet gewoon mooi klinken, en niet naar radio.
Dat doet zo af van wat gewoon kan, een audio signaal tot 15 KHz uitzenden met de volle dynamiek wat de maker er in gelegd heeft.
En dan komt het wonder middel(soundprocessing), het mooi maken maar op een zodanige wijze dat je het in 1e instantie niet eens door hebt.
Dat is pas voodoo :))
wave

Bericht door wave »

franksiegers schreef: 12 okt 2021 19:27 Weet iemand misschien of er ook zoiets is voor beginnende audiotechnici waarin juist wel dieper op de materie wordt ingegaan en de techniek wordt uitgelegd?
Misschien zijn de White Papers die Orban online heeft staan een optie? Je kunt ook eens kijken bij de EBU, de European Broadcasting Union. Google op: broadcast audio processing EBU paper
density1

Bericht door density1 »

big T schreef: 14 okt 2021 16:55 Radio moet gewoon mooi klinken, en niet naar radio.
Het een sluit het andere niet uit.
wave

Bericht door wave »

Er staat bij jou al zo’n stukje voodoo in de Tpot studio 😉. Twee woorden. Eerste woord vijf letters, eerste letter klinkt als “Aaa”
big T

Bericht door big T »

Ze staan er niet voor niets in het rekje. :wink:
Doel was om een Omnia FM sound te krijgen met de luidheid van een Orban voor AM.
En niet de boel platslagen, dat is zo jaren 80 voor AM. :D
wave

Bericht door wave »

Audio processing uit de jaren '80: de CRL Systems FM4 setup. En het klinkt imho nog steeds niet verkeerd.
density1

Bericht door density1 »

Klinkt wel erg goed altijd dat analoge spul. Je hoort wat meer dynamiek.
Sebas

Bericht door Sebas »

Het luistert echt lekker weg. Als ik mij niet vergis maakte Nostagie Belgie (De Nl kant) vroeger ook gebruik van CRL- processing.

Tegenwoordig is dat ook allemaal vervangen door de welbekende Orban processing (als ik het goed heb type 8600)

Is CRL- hardware eigenlijk nog ergens verkrijgbaar vandaag de dag.
Haal het beste uit je radio, En sloop hem helemaal ;)

http://www.radiom.nl
http://www.nostalgie.eu
Plaats reactie