Afluisterprocessing in 2021 (thuisstudio), wat te gebruiken?

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Plaats reactie
demoradio

Afluisterprocessing in 2021 (thuisstudio), wat te gebruiken?

Bericht door demoradio »

Hallo!

Na jaren geen thuisstudio te hebben gehad begon het radiovirus toch weer te kriebelen, en na de aankoop van een mooi analoog bakbeest (mengtafel) waar ik jaren geleden ook mee werkte, kon ik het niet laten er een compacte thuisstudio omheen te bouwen.

Die is nu klaar, maar ik mis wel de afluister-processing op m'n koptelefoon/speakers. Ik weet dat men in vroeger tijden vaak een Aphex Compellor of een Behringer Combinator gebruikte, maar die laatste worden al jaren niet meer gemaakt en men vraagt astronomische bedragen voor oude, soms versleten apparatuur. Men lijkt geen nieuwe, betaalbare multibanders meer te produceren, of ze zijn erg duur. Ook overwoog ik een gebruikte Orban insteekkaart, maar dat is misschien wat overdone om enkel als afluisterprocessor te gebruiken.

Dan is er nog software, maar ik lees veel over irritante latency die daarbij komt kijken. Of is bijv. Stereo Tool in low latency modus over asio wel te doen? Ervaringsdeskundigen?

Ik ben benieuwd wat jullie anno 2021 gebruiken. Aanbevelingen zijn welkom.
powersfred

Re: Afluisterprocessing in 2021 (thuisstudio), wat te gebruiken?

Bericht door powersfred »

Optimod 8200, 2200 of 8282 luisteren erg prettig af (erg weinig latency).

Aphex 2020 MKII of III. Maakt wel wat lawaai (ventilator).
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

powersfred schreef: 16 aug 2021 12:48
Aphex 2020 MKII of III. Maakt wel wat lawaai (ventilator).
https://link.marktplaats.nl/m1737235343 600 euro op MP.
Offtopic is het nieuwe ontopic.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Omnia SST met de juiste hardware in een pc.

Edwin bij Triple audio kan je verder helpen
f5001

Bericht door f5001 »

De Orban 8200 kan ik alleen maar aanraden. Je hoort alles echt direct en het hele apparaat is gewoon legandarisch door de punchy sound.
Volgens mij zitten ze in goede staat 2e hands wel nog steeds waardevast zo rond de 1400eur

Als je er een vindt, je wilt een beetje experimenteren en stel het bevalt toch niet, je raakt hem voor rond die prijs ook wel weer kwijt
Dukard

Bericht door Dukard »

demoradio schreef: 16 aug 2021 11:37na de aankoop van een mooi analoog bakbeest (mengtafel) waar ik jaren geleden ook mee werkte, kon ik het niet laten er een compacte thuisstudio omheen te bouwen.
Ben zelf ook nog steeds liefhebber van analoog en wel benieuwd wat voor tafel je hebt ... foto's ?? -bier
demoradio schreef: 16 aug 2021 11:37een Aphex Compellor of een Behringer Combinator gebruikte ... Men lijkt geen nieuwe, betaalbare multibanders meer te produceren.
Voor alleen afluisteren op je headphone zijn geboden oplossingen imo wel heel erg duur - ik gebruik om die reden een compounder icm een Aphex dominator (3 bander) - deze staat schakelbaar in de afluistering en in de record lijn - zo heb ik 2 vliegen in 1 klap voor een nette niet- overgeproccesde productie waar ik overal mee terecht kan en ook mijn afluistering kan instellen naar smaak zonder al te veel aan de sound- of compressie te sleutelen. De overweging om een compellor in te zetten deel ik niet - de uitzendende partij regelt dat immers prima in hun eindprocessing. Gevalletje van "less is more" ... en kundigheid van de technicus of DJ. :wink:
demoradio schreef: 16 aug 2021 11:37Dan is er nog software, maar ik lees veel over irritante latency die daarbij komt kijken. Of is bijv. Stereo Tool in low latency modus over asio wel te doen? Ervaringsdeskundigen?
Stereotool op een nette pc kan ook goed - nieuwere versie van ST hebben een lage latency. Je moet er dan natuurlijk wel mee in je studio blijven - dus niet voor recording inzetten of stream terug luisteren. :wink:
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
wave

Bericht door wave »

Hier nog een groot fan van de Aphex Dominator. Machtig mooi ding, wat waarschijnlijk ook de reden is dat ze 2e-hands zo duur blijven. En dan graag in tandem met de, ook al bijna 30 jaar oude, originele BBE 862 Sonic Maximizer ipv de Aphex Big Bottom & Aural Exciter. Maar lees vooral ook dit topic even terug als je een budgetoplossing met lage latency zoekt. De Behringer Combinator heeft namelijk een 2e en betaalbaar leven gekregen als insert FX in de X-Air serie en Remco is daar lekker mee aan het hobbyen geweest :)).
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
remco_k

Bericht door remco_k »

Een Orban 2300 is ook prima bruikbaar als afluister processing, al is ook deze duur voor het gegeven doel.

Beter, qua prijs, ligt een Behringer DSP 9024. 6 bands compressor/limiter. Latency kan nét door de beugel voor jouw doel. Voor c.a. €150 vind je ze op Marktplaats. Ik heb er momenteel eentje op staan. 😉
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
SjoerdFm

Bericht door SjoerdFm »

Check wat berichten eerder, Behringer XR 12 b.v , zelf de XR 18 met plugins van o.a Combinator. En daar kun je heerlijk live doorheen zonder hinderlijke vertraging. o.a microfoon processing galm etc zit gewoon in dit doosje.
remco_k

Bericht door remco_k »

Oja! Natuurlijk, dat ik daar niet aan gedacht heb. Notabene mijn eigen topic. :)
Behringer heeft de Combinator (MDX8000) een nieuw (digitaal) leven gegeven
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
SjoerdFm

Bericht door SjoerdFm »

Denk dat die best leuk mee kan doen. Evt goed limiter er nog achter en je kan leuk gaan voor weinig centen.
topfm

Bericht door topfm »

Warsanis 1401 / M2
gooi

Bericht door gooi »

Wie heeft er misschien een handleiding van de Warsanis 1401FM? Liefst een PDF.
Calypso

Bericht door Calypso »

gooi schreef: 26 sep 2021 21:14 Wie heeft er misschien een handleiding van de Warsanis 1401FM? Liefst een PDF.
Oei, dat is een lastige. Want dat soort dingen is tegenwoordig echt niet makkelijk vindbaar; vroeger, toen je nog advertenties moest zetten in bladen of brieven naar producenten moest schrijven was het makkelijk, maar tegenwoordig heb je internet, en ja, daar is totaal niets vindbaar. Misschien is dat wel een gat in de markt: een internet zoekmachine. Zou best wel eens behoefte aan kunnen zijn.

Even serieus: moet tegenwoordig echt alles op een presenteerblaadje aangereikt worden? Ik heb even gekeken op 3 verschillende zoekmachines en op alle 3 zit bijvoorbeeld https://www.manualslib.com/manual/75940 ... 401fm.html bij de eerste paar resultaten, en dat alles met "warsanis 1401fm handleiding" als zoekopdracht.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Kijk eens bij Display electronica in Haarlem, die heeft nog enkele warsanis processoren liggen.
Plaats reactie