Veronica processing

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Guyke

Re: Veronica processing

Bericht door Guyke »

f5001 schreef: 10 jul 2021 11:46 Ten opzichte van 1- 1,5 week geleden zit er wel erg veel (mid)bass in. Regelmatig vervormt de bass ook zeer hoorbaar.
Opzich kan dat een vette punch geven, maar dit moet niet overdreven worden. Teveel drive en de bassclipper staat waarschijnlijk op hard.
Een voorbeeld waar ik het net rond 10:20 echt te vervormd vond klinken is Sinead O'Connor - Nothing compares to you.
Stukje van de stream (direct opgeslagen, geen reencoding) : https://sndup.net/9hrf/d
Ik luister via een internetradio (Stream TunIn) en tegenover andere radiostations klinkt het volume ook erg zacht.
density1

Bericht door density1 »

f5001 schreef: 10 jul 2021 11:46 Ten opzichte van 1- 1,5 week geleden zit er wel erg veel (mid)bass in. Regelmatig vervormt de bass ook zeer hoorbaar.
Opzich kan dat een vette punch geven, maar dit moet niet overdreven worden. Teveel drive en de bassclipper staat waarschijnlijk op hard.
Een voorbeeld waar ik het net rond 10:20 echt te vervormd vond klinken is Sinead O'Connor - Nothing compares to you.
Stukje van de stream (direct opgeslagen, geen reencoding) : https://sndup.net/9hrf/d
De processing van de Veronica streams is niet de FM processing, die 8500 in de CAR in de studio staat er alleen voor FM en bij de zenders nog iets anders wat blijkbaar nog niet is gefinetuned. Processing van de streams wordt veelal door StereoTool gedaan las ik hier een aantal jaren geleden van iemand die deze streams verzorgt bij Talpa. Kan zijn dat hier ook aanpassingen aan gedaan zijn.
f5001

Bericht door f5001 »

density1 schreef: 10 jul 2021 15:50 De processing van de Veronica streams is niet de FM processing, die 8500 in de CAR in de studio staat er alleen voor FM en bij de zenders nog iets anders wat blijkbaar nog niet is gefinetuned. Processing van de streams wordt veelal door StereoTool gedaan las ik hier een aantal jaren geleden van iemand die deze streams verzorgt bij Talpa. Kan zijn dat hier ook aanpassingen aan gedaan zijn.
Het zal zeker dat het FM, DAB en stream gedeelte apart wordt geprocessed. Voor de hoofdstream wordt zo te horen wel een Orban gebruikt.
Orban heeft een specifieke consistente klankkleur die ik hier ook herken.

Ik kan me voorstellen dat voor de themastations Stereotool wel wordt gebruikt.Bijvoorbeeld bij het themastation Rockradio hoor ik duidelijk GEEN orban sound.

Maar als we het hebben over de FM processing; daar kan ik nog niet over oordelen. Kom ik binnenkort op terug
density1

Bericht door density1 »

Geluid op de hoofdstream, staat inderdaad een beetje te clippen. Hoor het nu tijdens Armin van Buuren en This is what it feels like ook.
DAZradio

Bericht door DAZradio »

Wat ik hoor is inderdaad wel heftig... veel mid / midlaag, maar ook wel vet / dik... het lijkt wel alsof ze zijn gestart met een standaard rock preset... :D Het is Veronica... dus het HOEFT niet perse netjes en clean imho... wat het altijd wel moet zijn is consistent, foutloos en herkenbaar. en die laatste drie primaire eigenschappen heeft het (nog) net niet... wat niet is kan nog komen.

Veronica leent zich als geen ander voor een eigen signature sound... met Stenders aan het roer (in de hoop dat ie hier ook zijn eigen pad kiest) zouden ze er zelfs een soort freak sound van kunnen maken als ze een beetje lef tonen imho... tenzij er voor alle Talpa zenders een algemene policy geld voor de sound. 538, radio 10 enz... zijn over het algemeen nogal vlak en kleurloos, maar aan de andere kant ook wel goed dichtgetimmerd (als je goed naar 538 luistert hoor je ook wel een paar erg goede dingen hoor; het gaat zelden de fout in).

mijn ervaring is dat het wel degelijk uitmaakt wat je er neer zet aan apparatuur.... iedere doos doet zijn eigen ding en dat is beter of minder goed (subjectief) per format.
80's / 90's met overwegend pop-rock en wat alternatief materiaal tussendoor leent zich erg voor iets met saus (lees: clipping)! dus als je het aan mij vraagt niet nieuwer dan een 8500... in elk geval een apparaat dat wat punch meegeeft aan de percussie door het lekker in de clipper te kunnen jagen (dat is wat je wilt als je guns n roses, genesis of stiltskin hoort!) hard clipping is niet erg maar het benadrukt alleen wel heel duidelijk het verschil in muzieksoort... basgitaar op 35hz in de hard clipper doet echt wel wat anders als Armin van buren ping pong baslijntjes.... het verschil van het effect is dan veel groter.

We hebben het over Veronica... dus waarom niet een fijne gecalibreerde ye olde 8100XT2 set met alle toeters en bellen voor de smaak met iets nieuws erachter voor de techniek, de 8200 van stal halen met iets agressiefs ervoor, of iets van de laatste generatie Omnia (de laatste 11 klinkt echt als een klok op dit format!). maar als ze nu aan het tweaken zijn is de kans groot dat er een 8600 of 8700 staat en we alweer een zender krijgen die in de basis klinkt zoals alle andere landelijke zenders in Nederland (want die dingen krijg je standaard bij je zender ofzow...) (al klinkt 3FM nog steeds erg herkenbaar).
concrete waves...
density1

Bericht door density1 »

In de tijd dat Rob Korver nog verantwoordelijk was voor de processing van Veronica stond er ook nog een oude Optimod, zo is hier boven ergens te lezen. Maar die zijn sinds de inboedel naar Talpa gegaan is, is die er tussen uit begrijp ik. Weet wel dat er in Amerika voor alle radiostations van de grote radiobedrijven zoals IheartMedia en Audicy een bepaalde policy is dat al die stations dezelfde preset moeten gebruiken, of je nu CBS FM in New York hoort of K-Earth in LA, Z100 in NY of KIIS in LA. Ze klinken qua sound identiek, erg corporate.
Weet niet of Talpa hier ook zo ver in gaat maar Veronica mag nog wel wat 'spannender' klinken. Ik mis nog wel een bepaalde 'edge' wat het een eigen sound geeft. Het is allemaal zo herkenbaar. Q Music toen het nog even in Hilversum zat klonk toen ook heel goed, die hadden een bepaald apparaatje van Behringer er tussen waardoor je wel een bepaalde randje kreeg wat je nergens anders hoorde in combinatie met een Optimod 8200.
Zou mooi zijn als Talpa hun hele infastructuur van processing inderdaad eens onder handen gaat nemen. Omnia.11 maar ook de 9 klinken geweldig, luister maar eens naar hoe FunX tegenwoordig klinkt en hoe Sublime al jaren klinkt. Ik hoor daar een geluid die je nergens anders hoort op FM. Mooi schoon, open clean maar toch 'eigen'.
DAZradio

Bericht door DAZradio »

Toen Korver daar aan het roer zat viel Veronica nog onder Sky Radio.... bij Veronica stond de 8200 met een breedband compressor ervoor (meende dat het een Urei of Neve ofzo was... en er heeft ook nog een tijdje een 8400 gestaan en een Omnia 6.... Rob heeft dat tijdens een Processing Freakdag weleens helemaal uit de doeken gedaan... en bij Sky Radio stond een Omnia 6... met Omnia's SG bij de zenders. (met gemak +2dB composite clipping! met die dingen!)... beide stations klonken toen echt onderscheidend. (vooral met kerstmuziek op Sky Radio was die Omnia qua klank echt heer en meester... die unieke sound (even niet lettend op het typische randje vervorming op mid en spraak af en toe) is, voor mij persoonlijk, nooit meer geëvenaard in Nederland... warm en vol maar toch heel open en herkenbaar.

Hetzelfde geld eigenlijk heel specifiek ook voor radio 2 toen er een 8200 stond. dat ging uiteraard allemaal niet zo loepzuiver en hard als het nu gaat... maar die sound die radio 2 toen had... daar zijn ze nooit meer in de buurt geweest... dat had iets analoogs en aangenaams...net zoals de 8100XT2 dat had... de 8400 borduurde daar nog op voor, maar dat ging als een stuk harder en agressiever.... en vanaf de 8500 zijn ze die sound langzaamaan kwijtgeraakt (8500 clipt ook nog erg aangenaam maar is al veel sterieler) .. en vanaf de 8600 is dat bijna helemaal weg.
Laatst gewijzigd door DAZradio op 21 jul 2021 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
concrete waves...
density1

Bericht door density1 »

Eigenlijk zouden ze de 'Blackbox' weer terug moeten hangen die ze op het Laapersveld ook gebruikte, Warsanis in combinatie met Prisms en stereoverbreder. Denk dat deze chain misschien met nog iets er bij wat nieuwer is, nog best mee kan vandaag de dag. Dat was pas een signature sound.
density1

Bericht door density1 »

Het Veronica geluid op FM weer eens bestudeerd. Ik luister eigenlijk altijd alleen online de laatste jaren en dat klinkt 'oké' maar kan ook zeker beter. Maar dat FM geluid, wat klinkt dat slecht! Wist niet dat het zo slecht klonk maar ik hoor zelfs ook vervorming en dan met name in het laag. Het klinkt ook erg zacht, het knalt er niet uit als je het vergelijkt met andere zenders. Verder klinkt het nog steeds erg wollig en niet open. Je hoort alle tonen in een soort brei. Wie ervaart dit zelfde? Ik luisterde via de 103 vanuit Hilversum.
Als je het geluid nu vergelijkt met het geluid van b.v. Radio Rijnmond die onlangs een Omnia 9 hebben geïnstalleerd, wat een verschil is dat zeg! Zo kan het ook. Overal dezelfde klankkleur ook op stream en DAB dat is toch waar we heen moeten met z'n alle.
Ferjo

Bericht door Ferjo »

DAZradio schreef: 21 jul 2021 19:11 Toen Korver daar aan het roer zat viel Veronica nog onder Sky Radio.... en bij Sky Radio stond een Omnia 6... met Omnia's SG bij de zenders. (met gemak +2dB composite clipping! met die dingen!)... beide stations klonken toen echt onderscheidend. (vooral met kerstmuziek op Sky Radio was die Omnia qua klank echt heer en meester... die unieke sound (even niet lettend op het typische randje vervorming op mid en spraak af en toe) is, voor mij persoonlijk, nooit meer geëvenaard in Nederland... warm en vol maar toch heel open en herkenbaar.
Dat én de processing van 3FM in de hoogtijdagen -bier

Ik neem trouwens aan dat er met lossless audio wordt gedraaid....? Zo niet dan kan processing ook niet toveren :D
density1

Bericht door density1 »

Die vervorming met de spraak bij Veronica onder de technische leiding van Korver was inderdaad een dingetje van die Omnia.6. Die was toen nog niet echt doorontwikkeld. Dat is met de huidige lijn Omnia processoren wel beter geregeld.
DAZradio

Bericht door DAZradio »

@Density1: Orban is (en was) qua spraak en spraakverstaanbaarheid nog steeds heer en meester... op alle muzieksystemen is de spraakverstaanbaarheid van Orban goed.
De nieuwe Omnia's zijn wel wat cleaner en beter als de Omnia 6 (by Jeff Keith.... die nu bij Vorsis/Wheatstone zit en o.a. de Vorsis AirAura heeft ontworpen) maar vergeleken met Orban doen ze nog een eindje onder!
Wheatstone processing vind ik vergelijkbaar met de Omnia's qua spraak.

De enige omnia die spraak goed voor elkaar had was de 3FMTurbo... (en die had slechts 3 banden AGC... kom ik zo op terug) en de enige Omnia die op dat gebied de Orban's (van die tijd) evenaarde was de .FM Veris... maar dat was letterlijk een exoot... niemand draaide met die plugin! dat kwam eigenlijk vooral omdat de Veris plug in geen main clipper had maar een uitgebreide limiting sectie.
Als je de tests bekijkt met die distortie op spraak bij een Omnia 6 dan lijkt het alsof de main clippers niet uit kunnen... als je 'm helemaal terug draait blijft er een randje op zitten... en das best gek! want intern, qua bitratie/samplingrate enz... was Omnia 6 veeeeel verder als een Orban 8400 (vergelijkbaar in de tijd). ook kaal in/uit was een 6 cleaner... ruisgrens was wat lager.

Op muziek viel die vervorming wat minder op en bracht het juist wat extra's...

Als je nu een Omnia 11 hoort... is die clip signature wat harder / metaalachtiger maar vooral veel agressiever... (oudere Omnia's hadden een schuurpapier effect als de clipper in de sweetspot stond en vraten bijna alles wat je erin drukte) O9 en O11 zijn op spraak een heel stuk beter (maar nog steeds net geen Orban).
Maar dat is niet omdat de structuur / topologie van de processor veranderd is... want dat is nog steeds een meerbands AGC met een meerbands limiter... En daar zit gelijk het grote verschil met de Orban's... die hebben een 2 bands AGC dus spraak is daarin wat meer lineair en kan alleen wat ge-EQ-t worden met de limitersectie... daar zit gelijk een voordeel en een nadeel... voor spraak is dat een giga voordeel en bij muziek met een continue kwaliteit is dat perfect!
MAAR.... voor het opvangen van inconsequente kwaliteit (bijvoorbeeld lagere en hogere bitrates, compressed formats, krakerig vinyl of oude muziek met weinig of heel veel hoog en nieuwe muziek met heel veel loudness en pieken) is dat een nadeel en heb je veel meer aan een Omnia die wat meer flexibiliteit biedt om verschillend op te vangen en glad te strijken. (piratenzenders en lokale/regionale omroepen in Nederland).

Gezien de kwaliteit van de music libraries en de vaste formats die de meeste landelijke radiozenders hebben is Orban nog steeds nr 1.... dat is best wel begrijpelijk.
Veronica (en eigenlijk ook wel Radio 2) zou net een uitzondering kunnen zijn op het kantelpunt naar Omnia vanwege de afwisseling in oude / nieuwe muziek en afwisseling in formats (rock - dance - classics - alternative)... spraak valt dan wel op te lossen met een extra kastje...
Er zit nog een MAAR... je kunt een Omnia sneller super slecht laten klinken als een Orban... de sweetspot is wat kleiner van een Omnia over het algemeen... niet iedereen kan daar mee omgaan of gunt zich daar de tijd voor.
concrete waves...
density1

Bericht door density1 »

Luister eens naar RTV Rijnmond. Die hebben nu een Omnia.9 en klinkt erg goed. Een schoolvoorbeeld hoe het ook kan.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

density1 schreef: 16 okt 2021 17:36 Luister eens naar RTV Rijnmond. Die hebben nu een Omnia.9 en klinkt erg goed. Een schoolvoorbeeld hoe het ook kan.
En 1 apparatuur voor alle luister opties. De omroepen die orrban gebruiken, doen stream en dab vaak met eigen processing.
density1

Bericht door density1 »

Ja, en dezelfde klankkleur behoudend minus dan de zaken die bij FM belangrijk zijn.
Plaats reactie