Streaming op afstand vertraging .

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Plaats reactie
DannyTeunissen

Streaming op afstand vertraging .

Bericht door DannyTeunissen »

Hallo allemaal. In verband met de Corona nood gedwongen met de thuis studio uit zenden.

Ik heb een probleem. We gebruiken de Carmen server.
Daar log ik thuis in met team vieuer voor de ceu tijd.

Mijn upload gaat gaat via BUTT naar shoutcast server die weer geprogrammeerd staat in carmen. Nu hey probleem.

Na nieuws en reclame. Start ik de muziek exact op het moment van Carmen via team vieuwer op me paneel. Vervolgens instaat er een stil gat van zo.n 8 sec voor er überhaupt geluid komt. En baal daarvan.

Weet iemand een manier ? Om dit te verhelpen?

Hartelijk dank

niwreG

Re: Streaming op afstand vertraging .

Bericht door niwreG »

ongeveer 8 seconden eerder starten.

Of gebruik maken van b.v. iets als Luci in PCM (als je internet verbinding dat toestaat) dan gaat de latency omlaag. (of andere stl achtige software)

DannyTeunissen

Wil je in het kort vertelen wat luci en dergelijke doet?

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

niwreG schreef:
02 apr 2020 09:28
ongeveer 8 seconden eerder starten.

Of gebruik maken van b.v. iets als Luci in PCM (als je internet verbinding dat toestaat) dan gaat de latency omlaag. (of andere stl achtige software)
Luci in PCM gebruikt wel erg veel data en je zal sowieso wat buffer aan moeten houden voor netwerkjitter. Laat Luci dan lekker draaien met AAC-LD. Blijft je nog steeds heel ruim onder de halve seconde delay.

Voor Danny: Kijk een op www.luci.eu

Calypso

Bericht door Calypso »

DannyTeunissen schreef:
02 apr 2020 09:39
Wil je in het kort vertelen wat luci en dergelijke doet?
Misschien wel handig om even aan te geven waar je probleem vandaan komt. Butt en shoutcast zijn beiden streamoplossingen die niet "real-time" zijn. Ze gebruiken beiden een buffer om een stukje data (audio) in op te slaan voordat het verstuurd wordt - daarmee kunnen ze effectiever (CPU en/of bandbreedte) hun werk doen. Elke buffer zorgt voor een stuk(je) vertraging: Butt, Shoutcast (in een aantal gevallen, ligt aan de configuratie) en de speler die met Shoutcast verbindt.

In een aantal situaties is dit dus ongewenst. Denk bijvoorbeeld aan telefonie (VoIP), interview verbindingen op radio, en voor jou dus ook de studioverbinding. Hiervoor zijn RTP (Real Time Protocol) oplossingen bedacht. Luci is zo'n oplossing - maar er zijn er meer. Let wel dat dit een heel ander principe is dan dat de combi Butt-Shoutcast-Player is, dus je hele "keten" zul je erop in moeten richten: je huidige player aan ontvangkant moet vervangen worden door iets wat met (in het genoemde voorbeeld) Luci kan werken. En dan nog hou je een korte vertraging (zonder buffer krijg je bij de minste of geringste internetvertraging stotterend geluid), maar dat is met RTP oplossingen een heel stuk minder. Dit wordt bijv. gebruikt bij radio interviews wanneer de gast niet in de studio zelf zit.

diesmerponstein

Bericht door diesmerponstein »

Ik denk dat inderdaad 8 seconden eerder starten de simpele oplossing is. Ik doe zelf momenteel ook programma vanuit mijn thuisstudio en ga ook via een ShoutCast Stream naar de studio toe. Daar pakt AerOn (software die wij gebruiken) de stream op. Via een VPN verbinding kijk ik mee in AerOn en als de TOTH nog 8 seconden moet lopen start ik thuis de eerste plaat in. Dat klinkt vrijwel altijd vlekkeloos als ik live meeluister.
Mooi weer Middag!, Ma t/m Do 14:00 - 16:00 | De After Party, Maandag 21:00 - 23:00 | LocoFM.nl | LocoFM Webcam

DannyTeunissen

Ja de server die we gebruiken kan heel goed met rtp overweg. Ik wil graag alles om gooien maar is mischien iets wat goedkoop of gratis is. Het gaat amper om 4 uur perweek en we zijn al zo.n noodleidend omroepje . (Terugloop reclame) .

Feivel

Bericht door Feivel »

Al eens gekeken naar Cleanfeed.net? Net zoiets als Luci, weinig vertraging, prima geluid en gratis!

DannyTeunissen

Heb net gekeken naar cleanfeed. Denk zelf dat een externe oplossing beter is. Voor wat ik nodig Heb ben ik 40 dollar in de maand kwijt Heb gekeken naar instream van barix. Zijn er nog andere oplossingen? Zoals een kaart voor pc of ander externe apparaten wat betaalbaar is. ?

niwreG

Bericht door niwreG »

De beste oplossing is gewoon 8 seconden eerder instarten.
Dat is de meest simpele en goedkope oplossing die er is.
(en zo gebeurde dat voordat er snelle betrouwbare internet verbindingen waren waar AAC-LD etc overheen kon met ISDN en Satelliet codecs ook gewoon voor de landelijke omroepen. Instarten op de zoveelste pingel van de ster afsluiter en je sloot redelijk strak aan op het ster blok ;))

Om de delay naar beneden te krijgen zou je kunnen kijken of b.v. de opus codec werkt,opus schijnt een lagere delay te kunnen doen.

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

DannyTeunissen schreef:
03 apr 2020 10:20
Heb net gekeken naar cleanfeed. Denk zelf dat een externe oplossing beter is. Voor wat ik nodig Heb ben ik 40 dollar in de maand kwijt Heb gekeken naar instream van barix. Zijn er nog andere oplossingen? Zoals een kaart voor pc of ander externe apparaten wat betaalbaar is. ?
Van een Instreamer van Barix ga je voor deze toepassing niet blij worden. De verzend-delay kun je wel verkorten maar een Barix delft dan het onderspit bij hoge netwerk belasting.

Een andere gratis oplossing zou Feenphone kunnen zijn. De learning-curve is wat stijl en er wordt niet meer doorontwikkeld maar het is wel gratis.

niwreG

Bericht door niwreG »

Of als je echt die kant op wil kijk eens naar jitsi, zelfde soort idee.
Maar in principe ben je nu oplossingen aan het verzinnen voor iets wat je door 8 seconden eerder te beginnen en 8 seconden eerder te stoppen ook kan oplossen.

Laemers

Bericht door Laemers »

Een opener jingle van +/- 8-10 sec (waar je muziek onder kunt zetten) ter overbrugging van jouw delay van de stream .
Eerste plaat moet wel een intro hebben ;-)

DannyTeunissen

Hebben besloten een luci abonnement te nemen . Aangezien de upload het toestaat. Delay okngebeer 0.5 tot 1 sec . Een klein witje maar geen 8 seconden meer.
8 seconden later starten is gewoon geen optie voor omze omroep. Namelijk door verschil in reclames enz.

Tot nu toe erg tevreden

Wissewasje

Bericht door Wissewasje »

Een ander uitstekend alternatief is Cleanfeed.net. Een soort open variant van Luci die werkt in de browser.

Plaats reactie