Sound Enhancer

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.
Plaats reactie
CRDP19

Sound Enhancer

Bericht door CRDP19 » 19 mar 2017 22:33

Ik bezit een JB Systems Sound Enhancer SE100.
Kan ik dit apparaat gebruiken met een Behringer DX2000USB of een D&R Airlite en heeft deze hetzelfde effect als een processor?
Eerlijk gezegd: ik heb de enhancer nog nooit gebruikt en weet eigenlijk niet goed waarvoor deze dient :eek:
Sea-Radio is te beluisteren elke zaterdag en zondag tussen 10 uur en 21 uur. De programma's worden gemaakt in de radiostudio in De Panne aan de Belgische kust. ​Bezoek onze website www.sea-radio.be

v.ijl

Re: Sound Enhancer

Bericht door v.ijl » 19 mar 2017 23:27

Eerlijk gezegd: ik heb de enhancer nog nooit gebruikt en weet eigenlijk niet goed waarvoor deze dient :eek:
Waarom koop je dan zoiets?????
Wat doet dit ding:
Professionele multi-band sound enhancer: voegt harmonische tonen toe aan de muziek, wat de definitie en de transparantie fel verhoogt
Dynamiseert de bassen behoorlijk
Gescheiden regelbare subwoofer-uitgang met instelbare afsnijfrequenties
Polariteit inversieschakelaar voor de subwoofer
50Hz/100Hz bass processor filter
Enhancer multi-band tuning van 1kHz tot 8kHz
Gebalanceerde XLR ingangen/uitgangen
Zie https://jb-systems.eu/nl/se-100
Dit is dus geen soundprocessor...
en dan is er koffie......

wave

Bericht door wave » 20 mar 2017 18:51

v.ijl schreef:
19 mar 2017 23:27
Dit is dus geen soundprocessor...
Een soundprocessor is het wel degelijk, maar geen zendlijnprocessor mijn waarde v.ijl :)).

Wat een enhancer in principe doet is de transparantie ('helderheid') van een stereo mix vergroten door een combinatie van faseverschuivingen en het toevoegen van harmonischen (boventonen) op basis van het aangeboden signaal. Met een combinatie van equalizing en compressie van het lage tonen gebied kunnen tegelijkertijd 'de bassen' wat dikker worden gemaakt. Een goede enhancer kan, met beleid gebruikt, een nuttig stuk audio gereedschap zijn maar op een totaalmix is het al snel te veel. LESS = MORE is echt het devies. Eigenlijk moet je een enhancer zó instellen dat je 'm niet bewust hoort, maar wel mist als je 'm bypasst. Een probleem met goedkope enhancers is bovendien vaak dat ze maar wat aan rommelen met de fase, waardoor een achterliggende zendlijnprocessor (of software encoder) heel onverwachte dingen kan gaan doen.

Maar moeder natuur heeft die 2 flappen aan de zijkant van je hoofd er niet alleen op geplakt als steuntje voor een mobiel of hoofdtelefoon. Kijk in de handleiding, sluit het ding aan, slinger aan de knoppen en ga gewoon luisteren wat er gebeurt.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

Dukard

Bericht door Dukard » 20 mar 2017 20:47

wave schreef:
20 mar 2017 18:51
Kijk in de handleiding, sluit het ding aan, slinger aan de knoppen en ga gewoon luisteren wat er gebeurt.
Juist ! ... maar zelfs dan gaat het vaak nog heel erg verkeerd want de manual leert je niet luisteren :))
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....

v.ijl

Bericht door v.ijl » 20 mar 2017 22:23

wave schreef:
20 mar 2017 18:51
Een goede enhancer kan, met beleid gebruikt, een nuttig stuk audio gereedschap zijn maar op een totaalmix is het al snel te veel. LESS = MORE is echt het devies. Eigenlijk moet je een enhancer zó instellen dat je 'm niet bewust hoort, maar wel mist als je 'm bypasst.
Dit geldt voor ,m.i., voor iedere vorm van soundprocessing! :))
Zover ik heb begrepen wordt de JB Systems Sound Enhancer SE100 het meest gebruikt in het PA wereldje, maar kan dus ook voor radio doeleinden gebruikt worden, te denken valt aan een internet station (geen zendlijn processing!)
Dukard schreef:
20 mar 2017 20:47
Juist ! ... maar zelfs dan gaat het vaak nog heel erg verkeerd want de manual leert je niet luisteren :))
Klopt, je leert dit door het 'doen', heel veel luisteren!
en dan is er koffie......

remco_k

Bericht door remco_k » 21 mar 2017 08:16

v.ijl schreef:
20 mar 2017 22:23
Dit geldt voor ,m.i., voor iedere vorm van soundprocessing! :))
Waarvan akte.
Zover ik heb begrepen wordt de JB Systems Sound Enhancer SE100 het meest gebruikt in het PA wereldje, maar kan dus ook voor radio doeleinden gebruikt worden, te denken valt aan een internet station (geen zendlijn processing!)
Maar waar ze in de PA wereld doorgaans geen of weinig rekening mee hoeven te houden is mono compatibiliteit.
Iets wat je als radio station (ook internet radio) absoluut moet waarborgen, en testen.
SHOUTcast V2 stream? -> www.digiplay.nl compleet met gratis web app en SSL support!
Hoe onderzoek je een lastig technisch probleem:
Rule out everything that didn't happen, what's left is what probably happened.

ransbeek

Bericht door ransbeek » 27 apr 2017 22:12

De JB systems is een goedkope kloon van de Aphex Aural Exciter. Ik heb de Apfex 204 aural exciter achter de Warsanis 1400 hangen. Geeft toch een enorme boost. De Warsanis als stand-alone is niet echt een aanvulling en draait mooi op FM. Vindt de Warsanis mooi als leveller, maar van tweaken in de klank merk ik weinig.

wave

Bericht door wave » 28 apr 2017 19:56

ransbeek schreef:
27 apr 2017 22:12
De JB systems is een goedkope kloon van de Aphex Aural Exciter. Ik heb de Aphex 204 aural exciter achter de Warsanis 1400 hangen.
Geeft dat geen problemen met je pre-emphasis? Ik heb wel eens een testje gedaan met een Aural Exciter achter een Dominator II, maar dat resulteerde vooral in een hyperventilerende limiter van de CBT VTX. :))
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

ransbeek

Bericht door ransbeek » 28 apr 2017 23:11

Heb ik nog niets van gemerkt. Draait hier achter een Warsanis 1400 type 2. Heb hem ooit een keer voor de Warsanis gezet, maar dat vond ik niet erg bevredigend klinken. Ach, het is kwestie van niet te veel te willen gaan pimpen. Maar bij oude platen klinkt het veel voller en warmer is mijn indruk.

Plaats reactie