NPO radio 2

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.
DAZradio

Re: NPO radio 2

Bericht door DAZradio » 23 jan 2017 20:18

Haha, het topic is inderdaad wat afgedwaald, niet erg want constructief!
Ik ben zelf absoluut geen tegenstander van orban, eigenlijk maakt het mij niet uit wat er staat zolang het maar kan voldoen aan hetgeen ik mooi vindt, en velen met mij: cleane processing met redelijke dynamische marges en met respect voor het beeld, de kleur en de verhoudingen van de originele opname. Dit was voor mij de reden om het topic over npo r2 te openen omdat die het rond de kerst wel heul bont hadden gemaakt (en nu nog vindt ik het vleesch noch Visch).
Het draadje heeft zich inmiddels mooi geëvolueerd :D

Tuurlijk kan dat ook met een Orban.... of met een vorsis.... of zelfs met een dspxtra.... punt is: als alle orbans die nu on air staan bij de npo en bij tmg en alle andere landelijke commerciëlen een stapje minder compressie zouden doen... dan zou het m.i. Al stukken beter zijn.

Neemt niet weg dat ik de discussie die nu gevoerd wordt, op inhoud, erg prettig vindt. Dit leidt uiteindelijk wel ergens naar. Met de kennis van iemand als hvz, leiff cleasson en nog meer van die slimme personen, die open staan voor vooruitgang en innovatie, gaan er met het oogpunt op ontwikkelingen in het kader van betere audiokwaliteit natuurlijk veel deuren open.

Als je het breder trekt gaat het uiteindelijk over de houdbaarheid van radio naast alternatieven die gewoon beter klinken door minder/betere processing. en daarnaast uiteraard de discussie die we zouden moeten voeren of we die loudness war verder willen gaan voeren op streams en op dab+.... ik vind van niet en nu het nog kan zouden we daar goede kaders voor kunnen vaststellen die moeten voorkomen dat we over een jaartje dezelfde topics krijgen over het geluid van npo2 op dab+
(Ik zag al een topic over de geluidskwaliteit van 538 op dab+ jammergenoeg).

daarnaast heeft die hvz/Leiff/omnia club op het moment wel de beste kaarten in handen heeft mbt high quality audio omdat ze technisch gezien gewoon een flinke stap vooruit zijn op alles en iedereen. Is misschien een goede trigger voor orban om toch vooral door te gaan te ontwikkelen.
De discussie of een Orban dan nog wel legitieme meerwaarde heeft boven de concurrentie (waaronder ik ook zeker de laatste generatie airaura niet mag vergeten) is dan zeker wel van toepassing ..... vind ik...
concrete waves...

big T

Bericht door big T » 23 jan 2017 21:09

Even voor mijn duidelijkheid, iedereen kent elkaar, maar is Leiff dezelfde als van braekaway?
Sent from my laptop using Windows

jessewillem

Bericht door jessewillem » 23 jan 2017 21:12

big T schreef:
23 jan 2017 21:09
Even voor mijn duidelijkheid, iedereen kent elkaar, maar is Leiff dezelfde als van braekaway?
Ja, ervan uitgaande dat je Leif, met een f, Claesson bedoelt. Hij is de man achter Breakaway, BreakawayOne en de Omnia.9/7 en 9SG.
"Mag ik een gratis Shoutcast server?
Nee, zet die plannen maar in de Icecast ;-)"
Een random quote van iemand op dit forum.

big T

Bericht door big T » 23 jan 2017 21:36

kijk dan wordt het wat duidelijk :D
Als iemand hem kent, contact heeft, vraag hem naar de upgrade van de breakaway one voor AM.
Er is dus duidelijk wat te winnen met de loudness begrijp ik.
En das toch wel belangrijk als je in Amplitude Modulatie uitzend.

Denniss

Bericht door Denniss » 24 jan 2017 20:17

Wat staat er tegenwoordig eigenlijk voor processing bij de zenders?
Kan het zijn dat daar roet in het eten wordt gegooid?
Ik heb de laatste tijd verschillende settings gehoord, maar het (en dan heb ik het over FM 92.6) blijft klinken alsof het geluid door een soort vorm wordt geperst waadoor de bassen en het hoog niet goed uit de verf komen.

Vandaag draaiden zowel Radio 1 als 2 gelijktijdig een vergelijkbare 70's plaat.
Het viel me op dat op Radio 1 het laag en hoog veel helderder naar voren kwamen, waarbij het volume hoorbaar gelijk was.

Misschien dat iemand de hele uitzendstraat van Radio 2 nog eens kan doorlichten?

Dennis

Mark_5MW

Bericht door Mark_5MW » 25 jan 2017 10:32

*Leek op gebied van sound processing & omroep prioriteiten* vraagt zich het volgende af:

Kan NPO2 (als voorbeeld) misschien een xx dB terug in compressie?
Met mogelijk dan een beetje meer dynamiek en details, minder luide stemmen, minder raar laag gestommel op de achtergrond(dat laatste alleen thuis hoorbaar, niet in de auto).
De doelgroep van NPO2 (o.a. ik) is mogelijk niet geïnteresseerd in de Loudness War (voor jongeren).
Ik ben net twee weekenden op rij onderweg naar München geweest en dan is het zo'n verademing om naar WDR2 te luisteren en dito shock als je terug op NPO komt.
Vriendelijke groeten,

Mark van Wijk

DAZradio

Bericht door DAZradio » 25 jan 2017 13:18

Kijk... precies dit dus @mark_5mw....

Als zelfs een leek het in de gaten heeft dat het geluid te hard gaat (niet goed klinkt)... dan gaat er dus iets mis!
"men" blijft keihard ontkennen dat sound cq loudness maar een minimaal effect heeft op bijvoorbeeld luistercijfers, maar op langere termijn heeft het volgens mij echt wel flink effect!
Onbewust krijgen mensen een hekel aan het geluid en stemmen af op iets dat beter (dus niet luider) klinkt!

De les uit psychoaccoustiek is dat alles wat onnatuurlijk klinkt als niet mooi wordt ervaren...
Daarna is het dense (of luider) maken van de verschillende frequentiebanden door gaining in leveling/compressie/limiting eigenlijk het toevoegen van extra informatie...
logisch gevolg; hoe meer informatie het brein te verduren krijgt, hoe meer inspanning dit vergt en hoe eerder "luistermoe" je daar van wordt.
concrete waves...

Denniss

Bericht door Denniss » 25 jan 2017 16:26

DAZradio schreef:
25 jan 2017 13:18
Kijk... precies dit dus @mark_5mw....

De les uit psychoaccoustiek is dat alles wat onnatuurlijk klinkt als niet mooi wordt ervaren...
logisch gevolg; hoe meer informatie het brein te verduren krijgt, hoe meer inspanning dit vergt en hoe eerder "luistermoe" je daar van wordt.
Ja precies dat is wat ik ook ervaar, in de jaren 90 was er ook vaak flinke compressie op het geluid, maar dat klonk op de een of andere manier 'vet' zonder heel vermoeiend te klinken (denk aan de 8200 of Combinator), ik heb het idee dat digitale processing, al stel je de zelfde waardes in, toch onnatuurlijker en dus vermoeiender blijft klinken, zoals Q-Music ook erg naar in het gehoor ligt.

MFM

Bericht door MFM » 25 jan 2017 19:28

Dan zal het velen ongetwijfeld allang opgevallen zijn dat Ekdom zijn micpreset van 3FM heeft meegenomen.
Wat een raar klankbeeld (raar en veel midden tov de rest, hoog niet zo helder als bij de rest en rommelig in het laag).
En dat Ruud de Wild doof is. Aangezien er bij elk gesprek dat hij op de radio heeft er irritant gepiep (heel hoog) door feedback van zijn te hard staande koptelefoon hoorbaar is.

Ook daar jaag je mensen mee weg.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 25 jan 2017 21:31

Mark_5MW schreef:
25 jan 2017 10:32
Met mogelijk dan een beetje meer dynamiek en details, minder luide stemmen, minder raar laag gestommel op de achtergrond(dat laatste alleen thuis hoorbaar, niet in de auto).
Ik ben zelf wel een liefhebber van stevige compressie, maar Mark_5MW slaat wat mij betreft wel enkele spijkers op hun koppen.
Ik erger me ook aan raar laag gestommel, dat alleen lijkt te dienen om de technicus te laten demonstreren hoeveel laag er uit zo'n processor kan komen. Het heeft niks muzikaals meer en geen relatie met de rest van het geluid.

En het andere punt noem je ook terecht: sommige dingen hoor je alleen op bepaalde apparatuur. Als de processing goed is ingesteld, klinkt het niet alleen goed op de stereo thuis, maar ook in de auto, op de mono wekkerradio, de iPad en op de kleine oortelefoontjes van een smartphone. Klinkt het op een van de apparaten te onrustig of vervormd (bijvoorbeeld doordat die vervorming niet meer wordt gemaskeerd), dan is 't niet goed.

DAZradio

Bericht door DAZradio » 25 jan 2017 22:07

Tegenwoordig klinkt in elk geval 95% van de fm zenders (dus het mpx signaal dat via een normale fm radio te ontvangen is) gewoonweg bagger op mijn monitoring en op mijn huiskamer audiosetje..... paar uitzonderingen zoals rtv oost, sublime en continu (Hengelo) daargelaten (vergeet er dan vast nog wel wat.... maar zullen er niet veel zijn).

Je maakt het pas echt bont als je bagger klinkt op het bose systeem dat in mijn auto zit.... maar o.a. Q-Music en radio 2 klinken zelfs daar gewoon niet "lekker" op. Q heeft een omhoog lopend stukje presence dat bij sommige platen en stemmen gewoonweg irritant is, en radio 2 was rond de kerst gewoon een en al vervorming en wall of sound... nu is het wat beter met die drukke sound, het is inmiddels wat rustiger, maar nog steeds geen hoogvlieger, en op de kabel wellicht het slechtst klinkende station.

Jammer, want ik luister graag naar radio 2!!!! Prima programmering en muziek gaat ook de goede kant op... (nu alleen nog de politiek gekleurde programma's zoals spijkers met koppen eraf en we zijn er! Maar das mijn bescheiden mening :wink: )

Waar ik mij nog meer aan irriteer is de slechte sound die het merendeel van de omroepen op streams en op de kabel hebben... als ik via ziggo ff heen en weer zap hoor ik gewoon de compressors en limiters aan het werk! Dat komt denk ik omdat een processor "naakt" staat te werken zonder dat clipping dit soort artefacten "maskeert"....
Terwijl ik toch eigenlijk wel een echt hifi audio signaal verwacht als ontvangst geen roet in het eten gooit. De kwaliteit van hd processing is dus zo mogelijk nog kritischer als fm processing! Jammer dat bijv. De npo dan kiest om daar te downgraden naar een 6300.... tenminste ik zie het als downgraden.... hoewel het misschien wel een dedicated apparaat is speciaal voor HD....

Om dan toch een lichte voorkeur qua sound te geven zodat iedereen weet wak bedoel: :smile:
Wederom sublime blinkt imho uit op de kabel: mooi neutraal gebalanceerde sound met veel rust.past goed bij het format... vind ik.... hoewel het altijd beter kan uiteraard!

Ooit eens getest met HD audio uit een kale omnia 6 fm ex HD.... zonder clipping was dat gewoon magisch! Bijna audiofiel. :D
Klonk goed op alles wat er maar voorhanden was en slikte alles van ralle vinylsingles tot sacd's....

Zucht... vroeger was alles beter -bier
concrete waves...

big T

Bericht door big T » 26 jan 2017 08:17

Vroeger was het signaal via de kabel ook al pet.
Daar is niets in veranderd. :D

v.ijl

Bericht door v.ijl » 26 jan 2017 08:54

DAZradio schreef:
25 jan 2017 22:07
Zucht... vroeger was alles beter -bier
Je wordt ouder papa, geef het maar toe......... :lol:
en dan is er koffie......

DAZradio

Bericht door DAZradio » 26 jan 2017 10:33

@V.ijl...

Uitstekende analyse! :D
Ik omschrijf het alleen liever als "meer ervaren". :lol:
concrete waves...

Jimboe

Bericht door Jimboe » 26 jan 2017 11:50

DAZradio schreef:
25 jan 2017 22:07
Ooit eens getest met HD audio uit een kale omnia 6 fm ex HD.... zonder clipping was dat gewoon magisch! Bijna audiofiel. :D
Klonk goed op alles wat er maar voorhanden was en slikte alles van ralle vinylsingles tot sacd's....
Hartstikke leuk, totdat je er spraak doorheen jaagt. Dan kraakt het zelfs van de vervorming. En dat zonder clippers. Ra ra.
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli

Plaats reactie