NPO radio 2

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.
koenjer

Re: NPO radio 2

Bericht door koenjer » 11 jan 2017 16:08

Nou is dit niet het ideale medium maar ik zou graag eens de kant van het verhaal van een "zender manager" horen.
Wellicht hebben zij een onderbouwing waar wij totaal niet aan gedacht hebben of overheen kijken/luisteren....

DAZradio

Bericht door DAZradio » 11 jan 2017 20:28

Wellicht inderdaad niet het juiste medium.... dit forum....
Maar volgens mij kan er hier wel heel goed een open vraag aan "insiders" worden gesteld.... aan de views te zien wordt dit draadje goed gevolgd :D

Vragen zoals:
Wie hebben er daadwerkelijk invloed op de totstandkoming van de on-air sound?
En waarvan hangt het advies aan een zendermanager af?
(Ervan uitgaande dat een zendermanager wel eindverantwoordelijk is, maar niet de inhoudelijke kennis heeft om bijvoorbeeld een preset te maken of om een neutrale keuze te maken inzake te gebruiken hard of software).

De beslissing of de "sound" goed is of niet zal niet alleen van een zendermanager afkomen, want die zullen doorgaans geadviseerd worden door bijvoorbeeld een externe partner, een eigen engineer, de afdeling marketing? De afdeling financiën speelt uiteraard een rol en misschien zal er een contract liggen met een bepaalde leverancier die het hele zaakje tegen een bepaald tarief "instandhoud" waardoor er maar 1 merk processing wordt geplaatst.

Ik heb niet de indruk dat die aanbesteding gemoeit gaat met een eisenpakket waarin heel helder staat omschreven hoe hard, zacht, breed of diep de processing moet kunnen worden ingesteld.... laat staan dat de visie over de toekomst van fm radio en radio in het algemeen zich ergens nadrukkelijk manifesteerd. volgens mij volgt bijvoorbeeld de npo niet het d&c of dbfm principe van andere overheden inzake aanbestedingsvormen.

Ik zou dan zeker ook het gesprek aan willen gaan met de laag onder de zendermanager, want daar zit de technische know how.
Wellicht dat zich bepaalde mensen aangesproken voelen om zich te mengen in deze mooie dialoog.

Als je opteert voor betere kwaliteit "op de Nederlandse radio"... inzake het introduceren van zoiets als premium audio quality, dan heb je het, denk ik, in eerste instantie over een initiatief dat door alle Nederlandse zenders moet worden gedragen.
Omdat je inleverd op loudness zal het eerste tegenargument zijn dat "men" dan minder opvalt als de concurrentie. Daarentegen val je mijns inziens juist positief op als je kiest voor hifi.... zeker als mensen schakelen tussen bijvoorbeeld spotify hq en de radio....

Het gesprek moet dus breed gevoerd gaan worden om een gedragen concept te kunnen realiseren.... -bier
concrete waves...

hvz

Bericht door hvz » 18 jan 2017 13:24

FYI: Ik heb nog eens wat rondgevraagd, en behalve in een paar Europese landen waar BS412 geintroduceerd is is er zeker geen beweging naar minder hard moduleren. Wel is er een verschuiving naar betere apparatuur (of software) waardoor de kwaliteit beter wordt.

Plaats reactie