Talpa Radio processing

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.
Plaats reactie
density1

Talpa Radio processing

Bericht door density1 » 05 okt 2018 17:45

Valt me op dat het al tijden erg slecht klinkt, eigenlijk alle stations uit de Talpa Radio groep. Moddervet, geen mooie open cleane maar toch geprocessde sound. Met als dieptepunt Veronica, maar ook Radio 10 klinkt anders dan voorheen toen het nog onder Radiocorp viel. Geen Optimod's meer of gewoon slecht ingesteld?

MFM

Re: Talpa Radio processing

Bericht door MFM » 05 okt 2018 22:19

Geen idee. Maar je hebt wel een punt. Op sommige kabel en digi kanalen klinkt het bar en boos. Terwijl in de ether alles vrijwel hetzelfde klinkt.

density1

Bericht door density1 » 06 okt 2018 00:12

Zo jammer inderdaad, terwijl elke zender toch een eigen klank en identiteit zou moeten hebben aangepast op het type zender. Maar bij alle Talpa zenders klinkt alles even kleurloos qua sound vind ik op het moment. Wollig en geen frisse open klank met sprankelend hoog en diep laag.

DAZradio

Bericht door DAZradio » 15 okt 2018 11:13

@Density:

De talpasound doet inderdaad zijn intrede... eigenlijk is het een beetje de 538 sound... (omdat 538 de marktleider is... moet alles maar zo klinken?)
Via streams valt het op zich nog mee... DAB+ is überhaupt om te huilen IMHO. (gauw DAB+ uitfaseren en flink gas erop om 5G on-air te krijgen!).
Waar we in Nederland mee te maken hebben is het Orban monopoly (niet geheel onterecht uiteraard!).
Orban levert zo'n beetje standaard bij de KPN deals (mastje, sitetje, zendertje) een processortje... maarrrrrr.... wat variatie zou wel leuk zijn uiteraard... al wat het alleen voor de freaks! -bier

Op zich is het wel leuk om een paar speculaties de wereld in te helpen :-)
Want: welke sound zou je waar willen horen en wat zou je daarvoor willen gebruiken? :D
even beperken tot de Talpa On-air stations: 538, radio 10, Veronica en Sky...

538: staat momenteel prima... updaten naar een Orban 8700i en zorgen dat die bass nog wat vetter/strakker wordt en misschien iets opener hoog... (in de 8700 zit een extra filterfrequentie in het laag... klinkt übervet!).

Radio 10: Stond goed! lijkt alsof ze de settings helemaal vast hebben gezet... Radio 10 heeft veel 70's en 80's content... Omnia 9 + 9SG zou daar erg mooi bijpassen!

Veronica: zou wel wat meer ROCK mogen hebben qua sound... slaat een beetje de plank mis op dit moment... mooiste zou een old skool 8100XT2 zijn!!! met een old skool Omnia SG met +2,0dB op comp. clipping bij de zenders) maar... gezien dat niet reeel is (of... toch wel?) ... zou ik er zelf een Omnia 11 of een Orban 8500 (geen 8700!) neerzetten met een Orban SG bij de zenders (Omnia 9SG is te clean)...... beetje clipping kan geen kwaad bij Veronica!

Sky: de ultieme tandarts zender... ik zou er stereotool neerzetten! (de streams van Sky staan al op stereotool!)... paar Omnia 9SG's bij de zenders...
concrete waves...

density1

Bericht door density1 » 19 okt 2018 18:29

Draaien alle webstreams van Talpa Radio op StereoTool? Dacht dat ik zoiets gelezen had hier. Maar er zou inderdaad wel eens verandering in mogen komen en eens afstappen van dat Orban conservatisme want het kan zoveel beter en mooier nog . Wel knap dat een zender als Sublime dan gewoon Omnia 9 heeft tussen alle Optimod users en klinkt ook nog eens behoorlijk goed en heeft een hele eigen sound vind ik.
Om even af te wijken: bij Q zou ik wel eens een Omnia.11 willen horen. Denk een wereld van verschil dan gelijk.

DAZradio

Bericht door DAZradio » 21 okt 2018 11:09

@density1, Of alle streams op stereotool staan weet ik niet... die van Sky wel hoorde ik....
Een andere processor betekend niet direct dat het eindresultaat beter is... De Orban 8600/8700 is best wel een goede processor... hij is erg consistent, gaat voor Nederlandse begrippen luid genoeg (de grens waar dat ding in de problemen komt halen we in Nederland niet...). en heeft bovendien voldoende mogelijkheden om een zogenaamde "eigen signature sound" te maken.

Waar ik wel meer mensen over hoor: met een Orban processor houd je altijd de typische Orban sound... in de sweetspot klinkt het altijd onmiskenbaar. Met de nieuwe lijn Omnia's heb je dat iets minder (hoewel ik de Omnia.11 ook een flinke stempel vind drukken op de sound).

Stereotool, Omnia 9 en Breakaway one zijn volstrekt transparant en zo goed als signatureloos... daar kun je gewoon alles mee "maken" met één hele grote kanttekening... Want: Als het dik en vet moet, en er moet een vies dik klinkend randje op... dan kun je dat maar tot een bepaalde hoogte doen met bovengenoemde 3... Dan zou mijn keuze toch echt richting een Orban of Omnia.11 of volt gaan... (die Omnia volt vind ik persoonlijk de beste middenklasser op dit moment overigens... hij gaat voor Nederland,pak m beet 7dB RMS, hard genoeg en ik vind dat ding qua klank en consistentie beter als grote broer Omnia.11!!! die volt lijkt nog te beschikken over echte Frank Foti clippers... beetje zoals de Omnia 6 maar dan beter met voice).

Maar op zich wel een leuke discussie: hoe wil je je als radiostation onderscheiden tov de rest? dan kan door vormgeving, format, personality DJ's... maar óók door een andere sound....!!! en gezien een Orban altijd klinkt als een Orban... zal een radiostation met een Orban ook altijd klinken als een radiostation met een Orban... (nader verklaard: zal NPO radio 2 in de basis altijd hetzelfde klinken als radio 10, radio 538, radio Veronica, Q music etc...)...

Ik zou bij Veronica graag een Omnia 11 of Volt zien... Bij Veronica is m.b.t. sound nog erg veel te halen IMHO.
concrete waves...

density1

Bericht door density1 » 21 okt 2018 13:33

Eens met het argument dat Orban altijd als Orban klinkt en al snel erg saai waardoor het snel wollig klinkt zoals nu bij Veronica het geval is vind ik. Ze willen een beetje die 'vette brede 80's sound neer willen zetten' maar denk dat je daar vanaf moet.
Omnia klinkt toch eigen en het blijft innoveren omdat beter te krijgen op alle fronten ook met streaming. Heel benieuwd hoe Veronica met een Omnia.11 klinkt.

big T

Bericht door big T » 21 okt 2018 13:44

DAZradio schreef:
15 okt 2018 11:13
(gauw DAB+ uitfaseren en flink gas erop om 5G on-air te krijgen!).
Klein probleempje, iets minder dan de helft van het land krijgt geen 5G
Mag niet van de geheime diensten.
Sent from my laptop using Windows

Plaats reactie