Processing: stand van zaken heden ten dagen

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.
Plaats reactie
Ingebruik

Processing: stand van zaken heden ten dagen

Bericht door Ingebruik » 04 sep 2017 18:07

Ik kan mij uit het verleden een topic herinneren dat ging over welke station het beste klinkt vandaag de dag (toen dus). Nu kan ik dat topic niet meer vinden, maar misschien is het wel leuk om na die periode weer eens "de balans" op te maken. De stations hebben immers niet stil gezeten.

Welk (landelijk) station vind jij nou fijn klinken en vooral ook waarom? Vond je dat altijd al, of is er iets veranderd in jouw oren?

Zelf zou ik zeggen dat ik landelijk Radio 10 het meest prettig vind om te horen, past goed bij het format, ligt goed in balans en mooie loudness. Sky vind ik ook prettig, maar net een tandje minder.

En wat ook wel eens genoemd mag worden: ik vind dat BNR het ook erg goed voor elkaar heeft, ik kan er een flinke periode naar luisteren zonder dat het me gaat vermoeien en het is goed verstaanbaar in veel voorkomende omstandigheden zoals lawaaige autoritten. Het heeft body, maar is niet over de top. Radio 1 daarentegen is voor mij alleen in een stille omgeving te doen en dan ook nog eens niet al te lang.

Wat jullie?

PS: laten we de discussie over het uberhaupt wel of niet moeten toepassen van soundprocessing niet hier voeren :-)

density1

Re: Processing: stand van zaken heden ten dagen

Bericht door density1 » 05 sep 2017 00:05

Het is erg subjectief maar zoals in het andere draadje over Sublime FM vind ik, als het geluid op een normaal niveau staat wat het nu dus niet is zoals te lezen, dat toch de prettigste processing. Maar misschien komt dat omdat ik ongelofelijk Omnia-minded ben. Helaas hier in Nederland nauwelijks on air. De Talpa stations vind ik stuk voor stuk dramatisch. Radio 10 valt dan nog wel enigszins mee. Het is allemaal van een wolligheid die niet mooi is maar hinderlijk om lang naar te kunnen luisteren. Met als toppunt het geluid van Veronica op dit moment. Dit station is erg bezig met hun sound, dat is voortdurend aan het veranderen. Maar op dit moment is het bar en boos vind ik.

big T

Bericht door big T » 05 sep 2017 07:55

Ingebruik schreef:
04 sep 2017 18:07
En wat ook wel eens genoemd mag worden: ik vind dat BNR het ook erg goed voor elkaar heeft, ik kan er een flinke periode naar luisteren zonder dat het me gaat vermoeien en het is goed verstaanbaar in veel voorkomende omstandigheden zoals lawaaige autoritten. Het heeft body, maar is niet over de top. Radio 1 daarentegen is voor mij alleen in een stille omgeving te doen en dan ook nog eens niet al te lang.
Ja mee eens, als je over schakeld tussen de twee, dan is het opvallend hoe goed gesproken woord klinkt van BNR.
R1 lijkt dan op een kale kip, iel en mager.
Sent from my laptop using Windows

post-it

Bericht door post-it » 05 sep 2017 09:42

Wat ik dan wel weer regelmatig dramatisch vind bij BNR is het geluid van locatie-uitzendingen. Heel veel achtergrondherrie dat door de processing versterkt wordt...

DAZradio

Bericht door DAZradio » 05 sep 2017 13:03

Als ook de lokale zenders mee mogen doen:

1. Accent FM (klinkt gewoon als een klok, unieke freak chain! )
2. RTV Oost (hi-fi sound!)

Landelijk:
1. toch nog steeds 3FM op 1, maar minder stevig als voorheen... het randje is er een beetje vanaf.
2. Sublime (qua sound eigenlijk op nr. 1, maar op dit moment staan de levels niet goed heb ik de indruk).
3. 538.... zeer consequente en neutrale sound... mooi is anders... maar het is wel goed dichtgespijkerd.

Worst sounding station IMHO:
1. Veronica...

Wat me opvalt is dat NPO 2 binnen 2 jaar tijd van, wat mij betreft, goede sound naar slechte sound is gegaan en wat mij betreft op dit moment ergens tussen in de sub-top zweeft samen met Q-music en Sky op FM.

Wat misschien interessant is, is om ook eens te luisteren op DAB(+).... ook daar zijn inmiddels al verschillen waarneembaar qua sound...
daar vind ik NPO 2 juist wel weer goed uit de verf komen.
concrete waves...

orr

Bericht door orr » 05 sep 2017 15:49

Luister ook eens naar Classic 21 als je kunt.
Op FM alleen in Brabant en Limburg te ontvangen.
Dit is geweldig.

ottoderuig

Bericht door ottoderuig » 06 sep 2017 02:24

Als regionale zenders ook mee mogen doen zeg ik:
Op 1:Radio M Utrecht
Op 2: Radio Rijnmond
Commerciële zenders luister ik nooit naar en heb er ook geen mening over.
Daar is de koffie!

Denniss

Bericht door Denniss » 06 sep 2017 14:41

Ik vind de 92.6 ijsselstein van radio 2 vermoeiend en niet prettig in het gehoor, op dab+ klinkt radio 2 een heel stuk beter inderdaad.
Het valt me op dat radio 2 in de velsertunnel op fm ook een stuk beter klinkt dan de 'grote' zender. Het lijkt me dat de processing bij de zender eens onder handen genomen mag worden, want met al dat clippen zouden ze een van de hardste op de band moeten zijn, maar dat zijn ze toch ook niet echt...

Als je sommige lokale omroepen hoort weet je weer hoe zuiver fm ook weer kon klinken, in deze regio rick fm bijvoorbeeld. Als men nu op fm eens van dat achterhaalde overdreven clippen af stapt.
Op tv is toch ook niet alles overbelicht. :)

dennis

Radiofreak1041

Bericht door Radiofreak1041 » 30 okt 2017 01:18

DAZradio schreef:
05 sep 2017 13:03
Als ook de lokale zenders mee mogen doen:

1. Accent FM (klinkt gewoon als een klok, unieke freak chain! )
2. RTV Oost (hi-fi sound!)

Landelijk:
1. toch nog steeds 3FM op 1, maar minder stevig als voorheen... het randje is er een beetje vanaf.
2. Sublime (qua sound eigenlijk op nr. 1, maar op dit moment staan de levels niet goed heb ik de indruk).
3. 538.... zeer consequente en neutrale sound... mooi is anders... maar het is wel goed dichtgespijkerd.

Worst sounding station IMHO:
1. Veronica...

Wat me opvalt is dat NPO 2 binnen 2 jaar tijd van, wat mij betreft, goede sound naar slechte sound is gegaan en wat mij betreft op dit moment ergens tussen in de sub-top zweeft samen met Q-music en Sky op FM.

Wat misschien interessant is, is om ook eens te luisteren op DAB(+).... ook daar zijn inmiddels al verschillen waarneembaar qua sound...
daar vind ik NPO 2 juist wel weer goed uit de verf komen.
Ik heb inderdaad ook de indruk dat Sublime FM op verschillende niveaus uitzendt.
In Den Haag e.o. is Sublime op drie verschillende frequenties te ontvangen, namelijk 90.3, 90.5 en 90.7MHz. Op de 90.3 is het volume echt een stuk zachter dan op de andere twee, en ook vergeleken met andere radiostations.
Hoe het MPX signaal eruit ziet weet ik niet, dit is wat ik hoorbaar waarnam.

Plaats reactie