ariane sequel vs ariane encore

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.
Plaats reactie
haagfr

ariane sequel vs ariane encore

Bericht door haagfr » 08 feb 2017 21:43

Topictitel lijkt mij duidelijk maar als toelichting,
ik ben benieuwd of iemand mij op een eenvoudige manier de verschillen tussen deze twee machines aan het verstand peuteren kan en hiernaast ook de voors en de tegens . Wat heeft de Ariane Encore meer of minder dan de de Ariane Sequel.
Misschien heeft iemand hier meer informatie over of enkele internet linkjes waar ik hierover iets kan vinden wat me op weg zou kunnen helpen. Ik ben tot op heden niet verder dan de site van BW voor wat betreft de Encore.
De Ariane Sequel wordt niet meer geproduceerd maar is, zoals het nu lijkt, nog door enkele bedrijven te leveren en BW gaat hiermee door als Ariane Encore. Daarnaast schijnt de Ariane Encore meer mogelijkheden te hebben dan Ariane Sequel. Ik heb iets gelezen over stereoverbreding wat ik persoonlijk niet noodzakelijk vind. Het principe van de Ariane Encore berust op het principe van de Ariane Sequel houd dit in dat de Ariane Encore automatisch een betere machine is dan de Ariane Sequel?

Kortom, wie helpt mij op weg

Jimboe

Re: ariane sequel vs ariane encore

Bericht door Jimboe » 08 feb 2017 22:32

We wachten letterlijk al jaren tot de encore eindelijk eens beschikbaar komt. Niemand heeft het apparaat ooit aangeraakt, geloof ik.
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli

DAZradio

Bericht door DAZradio » 09 feb 2017 14:01

De encore is voor het eerst gepresenteerd op de processing freak day in Fleringen in 2009.... toen was het slechts een idee van onze vriend David Reaves... in 2011 (Freakday Weerselo) had hij het concept al verder uitgewerkt maar daarna was het even een poos stil rondom "het concept".

het idee was een soort van continu variabele bandstructuur...

Na 2011 heeft David het hele spul "verkocht" aan BW broadcast... de moeilijke code is volgens mij nooit doorontwikkeld door BW.

Het laatste wat ik ervan heb gehoord is dat de encore eigenlijk maar heel minimaal verschilt met de originele Ariane sequal; code is hetzelfde, functionaliteit is wat uitgebreid met onder meer een intern geheugen met back-up functie en wat dingen die je vanaf board kunt regelen.stereoverbreding zat ook al in de sequal d.m.v. sum/diff / matrix.

Het grote verschil is alleen een ander kastje met kwalitatief belabberde onderdelen erin zoals gebruikelijk bij BW.
concrete waves...

haagfr

Bericht door haagfr » 09 feb 2017 15:58

Thks voor de antwoorden jongens.

Ik lees al er is, zoals ik al verwacht had, nog weinig over deze machine te vertellen, ondanks de eerste vermelding van het apparaat rond 2014 op de BW site.
Bij de kwaliteit van BW produkten heb ik hetzelfde gevoel als dat DAZradio omschrijft in zijn laatste zin maar misschien is dit onterecht.

Het zou voor mij een reden kunnen zijn om beter te zoeken naar een Ariane Sequel in plaats van te gokken op de Encore die nog een heel leven tegemoet moet gaan. Maar omdat de Ariane Sequel niet meer geproduceerd wordt, wilde ik de Encore toch een kans geven.
Is er een gebruiker van de Ariane Sequel die iets kan vertellen over de kwaliteit van de hardware in deze machine?

DAZradio

Bericht door DAZradio » 09 feb 2017 20:53

Uiteraard :wink:

Het voedingtje is dezelfde als die in een dspx... display en printje erachter ook identiek.
Printje erin is wel anders....
de analoge versie staat kwalitatief mbt gebruikte componenten op een hoger plan.

De Tc electronic p2 level pilot is een zeer goed alternatief... zowel qua hardware kwaliteit, maar ook qua level capaciteiten.... cleanere leveler bestaat er imho niet.
concrete waves...

haagfr

Bericht door haagfr » 09 feb 2017 21:25

De TC electronic P2 ken ik niet maar toevallig heb ik er enige tijd terug ook wel eens iemand over horen praten. Die ga ik dan ook eens even bekijken.
Mede door je opmerkingen over de kwaliteit van de hardware laat ik de Encore toch maar varen. Evenals de onduidelijkheid over dit apparaat, dit geeft geen vertrouwen. waarbij ik doel op de site van BW waar al sinds 2014 over dit apparaat geschreven wordt en er verder nog weinig tot niets over te vertellen is.

Er is me nog een aanbod gedaan voor een BW translantech sequel maar die is volgens mij van na het analoge tijdperk van Translantech.
De analoge Ariane is ook nog geen apparaat wat je op elke hoek van de straat aantreft. Dus ik zal de P2 van TC electronic ook eens bekijken. Ik heb mijn gedachten nog naar een DBmax laten gaan maar deze machine is voor mij te complex en overdone met wat ik er van verwacht.
Het enige wat ik van de leveling verwacht is constantere, over een aantal banden, ingangssignalen naar de Orban. Waarvoor de Ariane een uitstekend apparaat zou zijn.
Als dit met de TC electronic ook goed te realiseren is zou dit een goede optie zijn. Ik ga eens even kijken naar deze machine.

Bedankt voor de tip

DAZradio

Bericht door DAZradio » 10 feb 2017 09:14

De dbmax schiet voor alleen leveling nogal tekort... het is een prima apparaat voor een goed en super clean stukje pre-processing (driebands stereoenhancer maar ook per band stereo informatie beperken, veel eq mogelijkheden statisch en dynamisch, 5 bands gate/enhancer, 5 bands compressie, 5 bands limiting en diverse eind limiters).... maar de wideband agc die erin zit is niet wat je wilt.... als je dat ding strak zet, boost ie nogal mid en hoog en gaat dit teveel ten koste van het laag imho.

ik had voor een omnia 6 een dbmax staan met de agc functie uitgeschakeld; in plaats daarvan had ik er een compellor 320a voor staan op een laag pitje. Dat ging stukken beter.... (dB max op een laag putje was om slechte (vinyl)bronnen wat uit te levellen en om het bekende spraak probleem van de O6 op te lossen, werkte super! Mede doordat een dbmax gewoon niet kleurt).

De t2 is echter een 5 bands leveler met daarnaast nog dezelfde in en uitschakelbare functies die de dbmax ook heeft.
Zwaar onderschat apparaat.... doet niet onder voor een Ariane.

Alternatieven vind je eventueel nog bij jünger (levelmagic) of bij inovonics (261 leveler).
concrete waves...

haagfr

Bericht door haagfr » 10 feb 2017 23:19

Na toch even weer een avondje kijken en zoeken heb ik diverse dingen over de P2 gezien. Dit is zeker een pracht machine.
Ziet er super uit en zou alleen al voor het uiterlijk een plaatje in het rack zijn. Ik had gedacht dat hij goedkoper uit zou vallen dan de DBMax, dat is helaas niet het geval. Het doet pijn om te zeggen maar hij valt hiermee wel buiten de grens die ik voor een machine in gedachten heb.

De inovonics lijkt ook een leuke machine en valt ook goed binnen de grens maar is volgens mij niet multiband zoals de ariane. Ik heb nog niet veel over deze machine gelezen maar dat ga ik in de loop van dit weekend nog doen.

Pfff Er zijn gewoon te veel mogelijkheden. Waar is de tijd gebleven dat we gelukkig waren met een zelfbouw compressor en we nog nooit van beide Big OO's gehoord hadden :)) .

Mijn gedachte op dit moment is dat ik toch echt op zoek moet naar een analoge ariane sequel en anders, ondanks de concessies van een BW product, toch eens kijken moet naar de BW translantech sequel die me aangeboden is. Gelukkig staat hij hier niet 24/7 te stampen en is het maar een uit de klauwen gelopen aardigheidje. Maar goed het is aan de andere kant geen kilo appels die je aanschaft en het eindresultaat moet toch een verbetering zijn.

Zo nu op inovonics jacht Kortom dit wordt nog vervolgd.

DAZradio

Bericht door DAZradio » 12 feb 2017 21:55

Veel succes met de lastige afweging :smile:

Mocht het helpen.... volgens de orban methode zou je genoeg moeten hebben aan twee bandjes aan leveling...
Volgens mij is die ino ook een Tweebandertje.
Mocht het je lukken... probeer een ino 250 op de kop te tikken.... uitstekende leveler!

ikzelf heb altijd de aphex compellor 320a / 320d als ruim voldoende ervaren...(voor de wat oudere orban 8200 en omnia.fm en zelfs voor de nieuwere omnia one had het ding echt positieve meerwaarde! )
zeker als je het ding niet op full drive zet en leveling van compressie ontkoppeld. Ikzelf vind de 320a consistenter als de orban 8200st... die laatste is meer een gainrider, terwijl de compellor ook echt level kan vasthouden als je hem in het rood knalt op de mixer.

In de 320a zit ook een soort van tweede band in het laag... frequency discriminating noemen ze dat... vangt ten opzichte van de standaard 320 de harde bass klappen stukken beter op.
concrete waves...

Urban FM

Bericht door Urban FM » 19 feb 2017 23:37

DAZradio schreef:
09 feb 2017 14:01
Het grote verschil is alleen een ander kastje met kwalitatief belabberde onderdelen erin zoals gebruikelijk bij BW.
Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben met die ervaring. Heb een DSPX FM en Ariane Sequel staan hier. Met vooral de DSPX FM niets anders dan gezeik. En de Ariane is nu het LCD display al van stuk. Dan zal ik over de 'service' van die slecht bereikbare, arrogante boef
die dit in NL verkoopt en BW in de UK nog maar zwijgen.

Voor mij geen rotzooi van BW meer.

Jimboe

Bericht door Jimboe » 24 feb 2017 20:44

De Ariane Sequel is helemaal niet van BW, maar van Translantech. Neemt niet weg dat daar ook ronduit belabberd gebouwde exemplaren tussen zitten...
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli

DAZradio

Bericht door DAZradio » 27 feb 2017 09:17

@Jimboe: Translantech is overgenomen door Scott Incz... (baasje van BW).
Daarvoor deelden Translantech en BW al de inkoop van onderdelen (kastjes, displaytjes, voedingtjes, en printplaatjes bijvoorbeeld).
schroef ze maar 's open. :sad:

De analoge Ariane (die groene) is van voor het BW tijdperk...
concrete waves...

haagfr

Bericht door haagfr » 22 mar 2017 11:04

Lezers, Het heeft even geduurd voordat de kogel door de kerk gegaan is maar in overleg met TTV sound in Belgie heb ik toch een Ariane Encore aangeschaft welke vandaag geleverd is. De komende tijd zal ik gaan stoeien met dit apparaat maar de eerste indruk lijkt goed. Een ieder bedankt voor de goede adviezen waardoor ik toch verder heb moeten kijken dan mijn neus lang was en ook een boel andere dingen gezien heb.

welmer

Bericht door welmer » 24 jul 2017 18:26

Er zijn al weer enkele maanden verstreken..
Hoe bevalt het apparaat?

Plaats reactie