NPO radio 2

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.
koenjer

Re: NPO radio 2

Bericht door koenjer » 11 jan 2017 16:08

Nou is dit niet het ideale medium maar ik zou graag eens de kant van het verhaal van een "zender manager" horen.
Wellicht hebben zij een onderbouwing waar wij totaal niet aan gedacht hebben of overheen kijken/luisteren....

DAZradio

Bericht door DAZradio » 11 jan 2017 20:28

Wellicht inderdaad niet het juiste medium.... dit forum....
Maar volgens mij kan er hier wel heel goed een open vraag aan "insiders" worden gesteld.... aan de views te zien wordt dit draadje goed gevolgd :D

Vragen zoals:
Wie hebben er daadwerkelijk invloed op de totstandkoming van de on-air sound?
En waarvan hangt het advies aan een zendermanager af?
(Ervan uitgaande dat een zendermanager wel eindverantwoordelijk is, maar niet de inhoudelijke kennis heeft om bijvoorbeeld een preset te maken of om een neutrale keuze te maken inzake te gebruiken hard of software).

De beslissing of de "sound" goed is of niet zal niet alleen van een zendermanager afkomen, want die zullen doorgaans geadviseerd worden door bijvoorbeeld een externe partner, een eigen engineer, de afdeling marketing? De afdeling financiën speelt uiteraard een rol en misschien zal er een contract liggen met een bepaalde leverancier die het hele zaakje tegen een bepaald tarief "instandhoud" waardoor er maar 1 merk processing wordt geplaatst.

Ik heb niet de indruk dat die aanbesteding gemoeit gaat met een eisenpakket waarin heel helder staat omschreven hoe hard, zacht, breed of diep de processing moet kunnen worden ingesteld.... laat staan dat de visie over de toekomst van fm radio en radio in het algemeen zich ergens nadrukkelijk manifesteerd. volgens mij volgt bijvoorbeeld de npo niet het d&c of dbfm principe van andere overheden inzake aanbestedingsvormen.

Ik zou dan zeker ook het gesprek aan willen gaan met de laag onder de zendermanager, want daar zit de technische know how.
Wellicht dat zich bepaalde mensen aangesproken voelen om zich te mengen in deze mooie dialoog.

Als je opteert voor betere kwaliteit "op de Nederlandse radio"... inzake het introduceren van zoiets als premium audio quality, dan heb je het, denk ik, in eerste instantie over een initiatief dat door alle Nederlandse zenders moet worden gedragen.
Omdat je inleverd op loudness zal het eerste tegenargument zijn dat "men" dan minder opvalt als de concurrentie. Daarentegen val je mijns inziens juist positief op als je kiest voor hifi.... zeker als mensen schakelen tussen bijvoorbeeld spotify hq en de radio....

Het gesprek moet dus breed gevoerd gaan worden om een gedragen concept te kunnen realiseren.... -bier
concrete waves...

hvz

Bericht door hvz » 18 jan 2017 13:24

FYI: Ik heb nog eens wat rondgevraagd, en behalve in een paar Europese landen waar BS412 geintroduceerd is is er zeker geen beweging naar minder hard moduleren. Wel is er een verschuiving naar betere apparatuur (of software) waardoor de kwaliteit beter wordt.

DAZradio

Bericht door DAZradio » 20 jan 2017 12:00

@hvZ

Per definitie minder hard moduleren hoeft niet perse het hoofddoel te zijn... ik denk dat het hoofddoel moet zijn: het hanteren van dynamische verhoudingen. dit kan inderdaad door betere apparatuur / apparatuur voorzien van de laatste technieken te gaan gebruiken. :D

zou jij een typisch voorbeeld kunnen geven van jouw bevindingen / vergelijkingen over de dynamische verhoudingen binnen dezelfde loudness kaders?
concrete waves...

hvz

Bericht door hvz » 20 jan 2017 18:10

Het is best lastig om hier echt getallen aan te hangen, omdat je naast het volume ook naar het geluid moet kijken, en daar dus een objectieve meetmethode voor zou moeten hebben, en er heel veel zaken zijn die loudness beinvloeden.

De hele keten is van belang, niet alle beschikbare processors zijn even goed in het onhoorbaar gelijk houden van de volumes en sommige doen dat alleen goed als je hele agressieve compressie en limiting gebruikt. Dat helpt uiteraard niet als je een dynamisch geluid wilt neerzetten. Het is heel lastig om daar vergelijkende informatie over te geven omdat zaken als instellingen en hoe constant het bronmateriaal is heel veel invloed hebben.

Als je extra loudness wilt genereren met zo min mogelijk wijziging van dynamiek en klank, dan is clipping de beste kandidaat. Compressie verandert alles, limiting haalt veel 'punch' weg, clipping blijft zeker qua dynamiek - en als je het doet op een manier die geen distortion veroorzaakt ook qua klank - veel dichter bij het origineel. Dus laat ik me hier even beperken tot clippen.

Een "ideale" clipper is een clipper die het geluid niet beinvloedt. Dat kan niet, maar je kunt wel vergelijken welke clipper hier het dichtst bij komt. Hoe meer je op de clipper kunt vertrouwen voor het maken van loudness, hoe meer vrijheid je hebt om de rest zo in te stellen dat je het beste geluid hebt, zonder je erg druk te maken over loudness. Hoe slechter de clipper is, hoe meer je agressieve compressie en limiting moet gebruiken die je hele geluid beinvloeden om de clipper maar niet te zwaar te belasten.

Elke clipper is anders, en kan beter of slechter met bepaalde geluiden omgaan. En in het design van een clipper kun je veel keuzes maken die bepalen of in bepaalde gevallen wel of geen distortion wordt veroorzaakt. Sommige producenten hebben voor de clipper een beveiliging zitten die weet met welke geluiden de clipper problemen heeft en die verzachten - dat kan wel weer effecten op de dynamiek hebben. Voor bepaalde soorten muziek en bepaalde geluiden kan een beetje distortion prettig klinken, en in dat geval gebruik je de clipper als een tool om een bepaalde sound te maken. In veel clippers is het zo dat je de distortion krijgt die die clipper nu eenmaal genereert, daar zit deze prettige distortion bij maar ook onprettige. Daarom heb ik dit in mijn clipper instelbaar gemaakt, je kunt ervoor kiezen om in bepaalde frequentiegebieden meer distortion toe te staan.

Er zijn meerdere manieren om te clippen. Eerst maar even de traditionele links/rechts clipping. Dit type clippers vergelijken moet je echt op gehoor doen, dus het is lastig om aan te geven welke "harder" kan. In principe zal elke clipper bij dezelfde input ongeveer even hard gaan, alleen gaan sommige clippers heel snel heel slecht klinken, en andere kun je veel zwaarder belasten. Dit gaat dan vooral over distortion, de dynamiek zal niet heel er veel anders zijn (behalve als een clipper een bescherming ervoor heeft zitten!). Als ik op mijn gehoor afga kun je van alle clippers die ik vergeleken heb mijn clipper het zwaarst belasten voordat er echt veel storende distortion ontstaat.

De echt grote winst krijg je als je andere trucs gaat gebruiken. Er zitten bepaalde trucs in Stereo Tool en Omnia SST, en het meeste van die trucs zitten ook in de Omnia.9sg en Omnia.9, en een deel ook in de Omnia.11, waarmee je meerdere dB's extra headroom voor je audio kunt maken. Zover ik weet gebruikt niemand anders deze trucs. Dat betekent dus niet dat de clipper zelf beter met distortion om kan gaan, maar dat er in feite voor een groot deel überhaupt niet geclipt wordt.

Omdat het nog altijd lastig is om te bepalen wat dat nu voor de luidheid betekent (je moet dan totaal verschillend geclipt materiaal gaan vergelijken en dat is weer heel lastig objectief te doen) heb ik een andere test gedaan: Een snoeihard signaal de clipper insturen en meten wat er aan geluid uitkomt. Resultaat: Met al deze trucs in Stereo Tool aan krijg ik maar liefst 6 dB meer hoog erdoorheen geperst, dat is dus met exact hetzelfde signaal dat de clipper in gaat! Dat betekent dat er fors minder geclipped wordt! Voor de allerlaagste bassen is het verschil 0.5 dB en daartussen loopt het op. Maar goed, het feit dat je 6 dB meer ruimte hebt voor hoog betekent automatisch ook dat je andere tonen harder de clipper in kunt sturen, omdat het hoog niet meer in de weg zit en er niet meer door gehinderd wordt. En het signaal op FM heeft vanwege pre-emphasis heel veel hoog. Dit gaat allemaal in extra luidheid, cleanheid en dynamiek zitten. In totaal win je op het gehele signaal ergens tussen 2 en 4 dB. Tel daarbij op dat mijn clipper sowieso al zwaarder te belasten is, en je komt uit op een totaal van 3-5 dB tov. wat ik op veel Nederlandse stations hoor. Voor andere processoren kan ik alleen anekdotisch wat nummers geven, maar bijv. een Omnia.11 met 9.5 dB MPX power klinkt nog zeer acceptabel, zelfs op monitor speakers - dat is al ruim een dB harder dan de hardste landelijke Nederlandse zender. Een Omnia.9 kan bij dat soort levels iets metalig gaan klinken, maar heeft wel minder last van andere distortion, en hij krijgt zeer binnenkort een upgrade naar mijn clipper waarmee de getallen die ik voor Stereo Tool noemde ook voor de Omnia.9 geldig worden (nu kun je *iets* minder hard gaan maar nog steeds stukken harder dan alles wat ik in Nederland hoor). De 11 heeft volgens wat ik overal hoor de beste dynamics processing, en er zijn inmiddels meerdere stations die de combinatie Omnia.11 + Omnia.9sg gebruiken voor het allerbeste resultaat.

O ja. Zowel de Omnia.9 als Stereo Tool / Omnia SST / Omnia.9sg hebben Stokkemask-filtering in hun clippers ingebouwd zitten - zover ik weet (en wat ik van Leif gehoord heb) heeft niemand anders dat. Ik heb zoals ik al eerder schreef gehoord dat het AT daar de laatste tijd streng op controleert, en als je processor dit niet heeft is de enige manier om te voldoen de modulatie zo'n 15% omlaag te schroeven (of in mono uit te zenden). Dat scheelt wederom een ruime dB. Waarmee we dus op 4-6 dB verschil uitkomen.

Ok, maar nu dan: Ik hoop niet dat we in Nederland met dit soort processoren nog harder gaan. Ik weet dat het kan... Maar wat ik hoop is dat het geluid flink beter wordt. En dat kan dus makkelijk, want het moge duidelijk zijn: Als je 4-6 dB extra headroom hebt maar die niet gebruikt om harder te gaan, dan wordt er veel minder geclipped. Overigens, als je eenmaal flink aan het clippen bent kost elke dB harder een veelvoud daarvan in clipper drive, en dus betekent elke dB harder een steeds groter effect op de audio.

O ja, nog een ander punt: Bij veel oudere processoren wordt het MPX-signaal minder schoon als je hard clipt. En als je het MPX-signaal toch hebt kun je meteen allerlei analyses doen om potentiele ontvangstproblemen te detecteren en op te lossen. In de VS (veel lege ruimte tussen stations) heb ik al van meerdere stations gehoord dat nadat ze naar Stereo Tool overstapten, de straal waarbinnen ze in stereo te ontvangen waren ineens met tot wel 30 km toenam.

Is er een reden om sowieso zachter te gaan moduleren? Antwoord: Ja en nee. Moderne autoradio's geven vaak een veel betere ontvangst als het signaal minder hard is, omdat ze beter in staat zijn om een zender van buurstations te scheiden als het RF-signaal minder breed is. Zowel Leif (Omnia.9) als ik hebben in onze clippers ook filters zitten die het RF-signaal proberen te minimaliseren, dat verbetert merkbaar de ontvangst maar niet heel dramatisch. Het signaal zachter maken helpt echt veel meer. Afhankelijk van het merk chip in je autoradio kan het zijn dat het piekniveau verlagen (van 75 kHz naar 50 of zo) heel goed werkt, maar sommige andere radio's willen juist een dynamisch signaal hebben. Deze video toont het verschil tussen +8 dB en 0 dB MPX power met verder exact dezelfde processing, en 0 dB MPX power met veel dynamischere processing, op een punt met slechte ontvangst: https://www.youtube.com/watch?v=-krjtUJ_V-8 . Deze video lijkt me een goed argument om de modulatie niet nog verder te gaan verhogen, zelfs als het kan met een nieuwere processor. Overigens, als je dan weer gaat rijden is het effect veel minder duidelijk, omdat het zachtere geluid veel meer last heeft van gekraak als het signaal wegvalt. Op oudere en draagbare radio's is het effect sowieso omgekeerd: Die doen niks slims om te filteren, dus harder moduleren betekent beter over de ruisvloer heenkomen. De manier waarop de zendmasten en vermogens in Nederland verdeeld zijn is ooit ingericht op basis van ontvangst op zowel autoradio's als draagbare radio's bij de huidige (ongeveer dan) loudness-levels. Ga ja daaraan sleutelen dan kan dat voor sommige stations betekenen dat ze in hun verzorgingsgebied minder goed te ontvangen worden op draagbare radio's.

Sorry, voor het lange verhaal :(

jessewillem

Bericht door jessewillem » 20 jan 2017 22:19

Mooie informatieve post Hans!
hvz schreef:
20 jan 2017 18:10
De echt grote winst krijg je als je andere trucs gaat gebruiken. Er zitten bepaalde trucs in Stereo Tool en Omnia SST, en het meeste van die trucs zitten ook in de Omnia.9sg en Omnia.9, en een deel ook in de Omnia.11, waarmee je meerdere dB's extra headroom voor je audio kunt maken. Zover ik weet gebruikt niemand anders deze trucs. Dat betekent dus niet dat de clipper zelf beter met distortion om kan gaan, maar dat er in feite voor een groot deel überhaupt niet geclipt wordt.
Hier moet ik even een kanttekening plaatsen: ik ken zelf 2 andere processors, die dezelfde trucjes toepassen, ervan uitgaande dat je composite clipping (voor extra hoog) en pilot embedding bedoelt. (Voor de mensen die niet weten wat het laatste is: dat betekend dat je als het ware clipt tot 0 dB - (Piloot toon + RDS) waardoor dat signaal netjes in de waveform zit verwerkt i.p.v. je piekjes ziet. De meeste processors verlagen het signaal met het injectieniveau van de piloottoon en RDS voordat beiden erin komen, wat natuurlijk gewoon heel zonde is.)
Ok, maar nu dan: Ik hoop niet dat we in Nederland met dit soort processoren nog harder gaan. Ik weet dat het kan... Maar wat ik hoop is dat het geluid flink beter wordt. En dat kan dus makkelijk, want het moge duidelijk zijn: Als je 4-6 dB extra headroom hebt maar die niet gebruikt om harder te gaan, dan wordt er veel minder geclipped. Overigens, als je eenmaal flink aan het clippen bent kost elke dB harder een veelvoud daarvan in clipper drive, en dus betekent elke dB harder een steeds groter effect op de audio.
Geef de mensen zwaar geschut, en ze zullen het gebruiken ondanks dat er dikke concurrentie is met andere mediums. Radio in Nederland klinkt best wel matig naar mijn gevoel. Vooral IMD neemt de boventoon bij de meeste zenders, vervorming door bass op het mid en hoog is een groot voorbeeld hierin.
O ja, nog een ander punt: Bij veel oudere processoren wordt het MPX-signaal minder schoon als je hard clipt. En als je het MPX-signaal toch hebt kun je meteen allerlei analyses doen om potentiele ontvangstproblemen te detecteren en op te lossen. In de VS (veel lege ruimte tussen stations) heb ik al van meerdere stations gehoord dat nadat ze naar Stereo Tool overstapten, de straal waarbinnen ze in stereo te ontvangen waren ineens met tot wel 30 km toenam.
Hier verbaas ik mij zelf nog steeds over. Waarom kunnen de fabrikanten van die andere processors niet een methode implementeren die alles gewoon schoon houdt ondanks de clipping. Het is jouw, Leif, mij en iemand anders ook gelukt met composite clipping.
De audio processor hier doet alles in composite clipping, en heeft gewoon nette notch (16 KHz - 22 KHz) voor de piloottoon en goede low pass voor alles na 54 KHz. Net zoals Stereo Tool, Omnia SST, 7 en 9.

Wanneer je andere processors ziet, dan is het al snel een hoop vervorming waar het niet hoort te zitten. En dan gebruiken ze L/R clipping en een klassieke, niet pilot embedding, composite clipper. En dan is het meestal ook al zo dat je heel snel vervorming krijgt omdat alle "distortion cancelling" technieken weer ongedaan worden gemaakt.
"Mag ik een gratis Shoutcast server?
Nee, zet die plannen maar in de Icecast ;-)"
Een random quote van iemand op dit forum.

DAZradio

Bericht door DAZradio » 21 jan 2017 11:33

@jessewillem.... de trucjes die hans bedoelt konden nog weleens zaken zoals "undo" zijn...en dat stokkemasker filter... dit zijn gepatenteerde features.
Het trucje waardoor er meer headroom voor het "hoog" komt zit inderdaad ook in de 8600 en 8700.... maar dan met minder succes als in stereotool en de toplijn van omnia. Vorsis heeft ook zoiets in de airaura maar dat is weer een ander principe.

Super goede info Hans....
Juist naar dit soort zaken zijn we op zoek!

Als je die gemiddeld 3-5 dB extra ruimte in het hoog zou optellen in de totale som... wat is dan je schatting dat bijvoorbeeld stereotool of omnia 9 meer aan dynamiek overhouden bij dezelfde loudness ten opzichte van bijvoorbeeld de gangbare 8600? Pas dan is het eerlijk vergelijken lijkt me.
Of is het nog complexer?

Is het dus zo dat een omnia 9 + omnia sg in het totaal bijvoorbeeld 10db meer kunnen clippen zonder teveel leveling / compressie/limiting zodat het beeld en de originele track überhaupt altijd beter blijven staan omdat een andere processor wel veel meer moet compressen en limiten?
concrete waves...

jessewillem

Bericht door jessewillem » 21 jan 2017 12:32

DAZradio schreef:
21 jan 2017 11:33
@jessewillem.... de trucjes die hans bedoelt konden nog weleens zaken zoals "undo" zijn...en dat stokkemasker filter... dit zijn gepatenteerde features.
Het trucje waardoor er meer headroom voor het "hoog" komt zit inderdaad ook in de 8600 en 8700.... maar dan met minder succes als in stereotool en de toplijn van omnia. Vorsis heeft ook zoiets in de airaura maar dat is weer een ander principe.
Volgens mij zijn Undo, Perfect Declipper en het stokkemaskerfilter niet gepatenteerd. Ook wel logisch: want als je dat doet, ligt de uitvinding al op straat en mag je bij ieder gebruik het aanvechten bijvoorbeeld. Dan is een bedrijfsgeheim ervan maken en hopen dat dat het blijft een betere optie, alleen voor composite clipping is dat nu niet meer het geval.

De andere processors hebben geen trucjes voor extra hoog erin zitten. Deze gebruiken L/R clipping waarmee die winst niet mogelijk is, aangezien de clipper dan niet rekening kan houden met de L+R en L-R van het composite signaal. Hetzelfde verhaal geldt dan ook voor de piloottoon en RDS.

Wat Orban gedaan heeft, is dat ze hun pre-emphasis limiter verbeterd hebben met de 8600. Hiermee hebben ze 3 dB winst gemaakt in hoog. Echter komt hierna L/R clipping, waardoor je weer verlies hebt doordat er heviger geclipt moet worden. Als je die oude clipper zou vervangen met een composite clipper, komt er nog een paar dB bij op in hoog.

De composite clippers die je in andere processors vindt halen trouwens ook maar een hele kleine winst qua loudness. Daarnaast krijg je geen extra hoog, want wat er niet meer is kun je ook niet meer terug krijgen. In ruil daarvoor krijg je wel een hoop vervorming terug met die clippers.

Ik ga er vanuit dat Hans clipping bedoelde i.p.v. declipping in zijn stuk, aangezien het alleen over clipping gaat. Perfect Declipper en dergelijke met een waardeloze clipper erachter die pushen moet voor loudness haalt nog steeds niet veel uit ;-)

hvz

Bericht door hvz » 21 jan 2017 15:07

@jessewillem: Excuus, jouw clipper doet inderdaad ook zoiets!

@DAZ: Het gaat echt om clipping. Wat ik al zei, het is echt lastig om er bij gelijkblijvende loudness een getal aan te hangen voor de extra headroom, maar een paar dB voor het hoog is het wel. Ik weet niet hoe ja aan 10 dB meer dynamiek komt, we hebben het dus over een paar dB extra headroom op het hoog dus ook max. een paar dB extra dynamiek. Wel is het zo dat vanwege pre-emphasis het juist het hoog is waar je op FM traditoneel de meeste dynamiek kwijtraakt, en de extra ruimte voor het hoog helpt flink tegen intermodulation distortion.

DAZradio

Bericht door DAZradio » 22 jan 2017 11:26

Hans,

Die 10db was zomaar een random getal, nergens op gebaseerd maar meer als voorbeeldstelling.
Wat ik interessant zou vinden is om daadwerkelijk te kunnen meten/zien/horen wat het verschil is en hoe zich dit manifesteerd.
Ik denk dat het, zeker gezien de komende processing freak day, goed is om de koppen een keer bij elkaar te steken -bier
concrete waves...

jessewillem

Bericht door jessewillem » 22 jan 2017 16:31

DAZradio schreef:
22 jan 2017 11:26
Hans,

Die 10db was zomaar een random getal, nergens op gebaseerd maar meer als voorbeeldstelling.
Wat ik interessant zou vinden is om daadwerkelijk te kunnen meten/zien/horen wat het verschil is en hoe zich dit manifesteerd.
Om het verschil te zien/horen en vooral te meten raadt ik aan om gewoon meerdere processors met elkaar te vergelijken. Bij Stereo Tool, O.9, O.7, O.SST en O.9SG moet het gewoon opvallen dat die processors een hele hoop meer hoog in het signaal hebben. Daarnaast, als ze voor luidheid ingesteld staan, moet het ook opvallen dat ze ook wat luider zijn dan de andere processors als je het hoog wegdenkt vanwege de pilot embedding die een kleine winst geeft.

Daarnaast is het trouwens zo dat door het extra hoog wat je krijgt, het geheel als netter wordt ervaren door de meeste mensen. Tenminste: dat is wat ik vooral veel hoor. Al kan dat natuurlijk ook een combinatie zijn van het hoog en dat de processors met composite clippers vaak een goede protectie bevatten tegen vervorming.

Al met al zou het voor de publieke omroep geen slechte investering zijn om hun processors te vervangen. Als ik naar Radio 2 of 3 luister, wat ik trouwens niet veel doe vanwege slechte ontvangst, valt het mij op dat ook daar vervorming te horen valt zoals bij de commerciele zenders. De NPO zou daar boven moeten staan in mijn belevenis, geluidskwaliteit is ook een stukje van het geheel.
Ik denk dat het, zeker gezien de komende processing freak day, goed is om de koppen een keer bij elkaar te steken -bier
Ik ben benieuwd wanneer die is ;-) Maar hou er wel rekening mee dat dat soort dagen nooit een goed beeld zullen leveren van processors, aangezien je er niet zelf mee aan de slag kunt.

Nog even een vraag aan Hans:
Je vermeld dat de Omnia.9 een soort van metaalachtige klank krijgt als je hem veel laat clippen, is dat dankzij het psycho-akoestisch verwijderen van vervorming?

DAZradio

Bericht door DAZradio » 22 jan 2017 17:03

@jessewillem,

Ik weet wel wanneer die is :wink:
En of je er niet zelf mee aan de gang kunt.... dat laat ik nog ff open :cool:

Waarom zou je een eerlijk vergelijk krijgen als je er zelf mee aan de slag kan?

Ik denk juist dat meer hoog niet nodig is... maar wel een minder dense en rustiger hoog, juist door die extra capaciteit zou dat de verdienste kunnen zijn. -bier

Daarnaast is HD processing ook uitermate belangrijk aan het worden. We zien dat bijvoorbeeld NPO overstapt naar Orban 6300 voor streamprocessing.... daar is mpx clipping natuurlijk totaal niet relevant.... maar de interne architectuur van level, compressie en limiting en final clipping processen des te meer omdat deze meer audible zijn....
dit zal uiteindelijk wel de toekomst zijn... dus dat zal ook een belangrijk onderwerp zijn op processing freak day....
concrete waves...

jessewillem

Bericht door jessewillem » 22 jan 2017 17:14

DAZradio schreef:
22 jan 2017 17:03
Waarom zou je een eerlijk vergelijk krijgen als je er zelf mee aan de slag kan?
Simpel: dan kun je er zelf mee spelen en eigen audio materiaal gebruiken. Geluid is gewoon heel subjectief, en als ik processing zou willen kopen wil ik zelf tevreden zijn. Stereo Tool is bijvoorbeeld een hele mooie processor, maar iemand anders kan het ook het compleet tegenovergestelde maken waardoor ik hem weer helemaal slecht vindt en hem links laat liggen.

Als jij 10.000 over hebt voor een topmodel, dan laat je ook niet alles afhangen van een ander toch in welke je kiest?

DAZradio

Bericht door DAZradio » 22 jan 2017 21:47

Interessante suggestie @jessiewillem,
Stel je voor dat er, per doos of software, een aantal echt goede presets worden gemaakt.... niet iets dat binnen een weekje in elkaar wordt geknutseld op basis van een standaard fabriekspreset, maar echt presets die overal rekening mee houden en op basis zijn van real life omstandigheden, passend binnen het masker en op basis van een paar muziek formats.... (stel je voor, we zouden presets maken voor typische formats passend bij npo 1,2,3,4 en 5) en dan 1 preset zoals wij denken dat het zou moeten 1 preset op standje astma en 1 preset op basis van het hifi principe.... voor zowel HD / streaming als voor fm.
We zouden dan per doos de presets kunnen vergelijken met de huidige sound op de betreffende zender.

Hoeveel tijd zou je dan nodig hebben om jezelf te overtuigen dat iets goed of minder goed is? Welke informatie zou jij willen hebben over de gemaakte keuzes?
concrete waves...

hvz

Bericht door hvz » 23 jan 2017 09:53

@jesse: Dat metaalachtige komt pas voor als je 'm echt zwaar de clipping in stuurt, bij loudness-levels zoals die nu in Nederland gebruikt worden zou het - zeker vergeleken met hoe zenders nu klinken - niet opvallen. Elke clipper heeft wel iets, uiteindelijk, als je 'm te zwaar gaat pushen. Ruim een jaar geleden hebben Leif en ik samen wekenlang mijn clipper zitten verbeteren, en het resultaat daarvan - wat dus nog in de 9 moet worden geintegreerd, maar dat staat hoog op Leifs prioriteitenlijst - is beter dan elke clipper afzonderlijk was. Gevolg daarvan is wel weer dat er nu al stations zijn die 'm boven de 10 dB MPX power pushen...... :(

Plaats reactie