Corona

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.

Moderator: admin6

WinnaarRadioring2023

Re: Corona

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Klopt, dus extra van belang om dat in de media te bespreken. Komt het uit de 2e kamer, nodig dan ook een voorstander van inkrimping uit die nu piept dat er te weinig IC bedden zijn. Leg het maar uit aan Nederland.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

big T schreef:
25 apr 2020 21:37
Voor een week of 3 geleden is dit beschreven in het NRC van hoe en wat.
Waarmee maar weer duidelijk is dat serieuze media dit soort punten wel degelijk oppakken.
Rock 'n roll is better than music!

jessica

Bericht door jessica »

Oortjes schreef:
25 apr 2020 22:17
big T schreef:
25 apr 2020 21:37
Voor een week of 3 geleden is dit beschreven in het NRC van hoe en wat.
Waarmee maar weer duidelijk is dat serieuze media dit soort punten wel degelijk oppakken.
Er is wel een verschil over oppakken en oppakken. Een keer vermelden in een klein artikel is nog wel wat anders dan avond aan avond het hebben over gebrek aan IC bedden. Terwijl dit gewoon wegbezuinigd is. Daar wordt niemand op aangesproken. Iets kritischer mag wel.

Vind ik ook van al die virologen. Ze hebben toch allemaal weer net een andere mening. Maar echt moeilijke vragen worden niet gesteld. Ze mogen gewoon hun standaard verhaal afdraaien. Zonder tegenwerpingen. Dat zou goede journalisten wel moeten doen. Ook is het verstandig of sommige virologen wat zeggen uit eigen belang. Bijvoorbeeld aandelen in vaccins of bestellingen van de overheid voor mondkapjes.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

WinnaarRadioring2023 schreef:
25 apr 2020 21:06
De boodschap van Robert Jensen is simpel. In 2017 had de Nederland 2052 IC bedden. In 2020 zouden er daar 1152 van over zijn. Een week lang is er een discussie over het tekort aan IC bedden.

De bron:

https://www.staatvenz.nl/kerncijfers/ziekenhuisbedden

Een website van de overheid. Geen geschreeuw, niets populistisch. Gewoon een simpele weergave van de feiten volgens de overheid.
De discussie over het aantal IC-bedden is zeker relevant. Ik heb via de 'staatsomroep' toch echt verschillende keren aandacht gezien voor het feit dat andere landen meer bedden per aantal inwoners hebben. En er zijn in de politiek en de media zeker geluiden dat privatisering in de zorg niet altijd geslaagd is (of misschien wel helemaal niet).

Heeft Jensen gelijk? Lastige vraag. Ik zou het op basis van een website met statistieken niet durven zeggen. Het zou niet voor het eerst zijn dat een grafiek iets alarmerends laat zien. Iedereen moord en brand. Terwijl het met de juiste (deskundige) uitleg erbij allemaal blijkt mee te vallen.

Ik heb die kennis ook niet. Maar ik lees:
"Het aantal IC-bedden is inclusief intensive Care ( IC), medium care, Cardio Care Unit (CCU) en Eerste Harthulp (EHH) bedden."
en vraag me af: hoe is de verdeling? Zijn al die IC-bedden geschikt voor coronapatiënten? Ik weet het niet.

Er hadden ongetwijfeld dingen beter gekund. Daar worden al vragen over gesteld. Je kunt kanttekeningen plaatsen bij ons zorgsysteem. Gebeurt ook. En als de coronacrisis voorbij is, gaan we daar zeker nog veel over horen, zien en lezen. Ook via de traditionele media.

Maar voorlopig zitten we nog in een crisis, die veel mensen ziek, ongelukkig of arm maakt. Het oplossen van de crisis is een verantwoordelijkheid van de overheid, maar de media spelen daarin ook een belangrijke rol. Met een gezamenlijke boodschap krijgen we het voor elkaar dat er nog IC-bedden zijn. We konden opschalen tot iets van 2.500, maar dat is door de inspanningen van iedereen helemaal niet nodig gebleken.

De media hebben de rol om kritisch te zijn, de waakhond te zijn. Maar je doet ze te kort door alleen dat te benoemen. De media hebben ook een verantwoordelijkheid in het beperken van de crisis. En dan heb ik liever de traditionele media, die laten zien die verantwoordelijkheid aan te kunnen en een goede balans te vinden tussen hun verschillende rollen. Ik zit in ieder geval niet te wachten op types die het alleen moeten hebben van verdachtmakingen. Die doen namelijk precies wat ze anderen verwijten: mensen bang en onzeker maken.

big T

Bericht door big T »

Zwarte Stoomboot schreef:
26 apr 2020 08:26
Het oplossen van de crisis is een verantwoordelijkheid van de overheid,
Dit is de kern van de discussie.
Een overheid die het markt werken omarmt heeft, zich op alle vlakken terug getrokken heeft.
Die zegt de markt moet het oplossen, en nu zien we Rutte als een gedreven (links) politicus weer de regie naar zich toe trekken.
Hij moet ook, omdat de markt toch niet de zegeningen bracht waar over gepredikt werd.
Winstmaximalisatie, zie booking.com, is niet de weg om te gaan.
En daar zal de discussie over moeten gaan, en daar heeft de media een grote bijdrage aan te doen.
Ik onderstreep ook je laatste deel.
maar de media spelen daarin ook een belangrijke rol. Met een gezamenlijke boodschap krijgen we het voor elkaar dat er nog IC-bedden zijn. We konden opschalen tot iets van 2.500, maar dat is door de inspanningen van iedereen helemaal niet nodig gebleken.

De media hebben de rol om kritisch te zijn, de waakhond te zijn. Maar je doet ze te kort door alleen dat te benoemen. De media hebben ook een verantwoordelijkheid in het beperken van de crisis. En dan heb ik liever de traditionele media, die laten zien die verantwoordelijkheid aan te kunnen en een goede balans te vinden tussen hun verschillende rollen. Ik zit in ieder geval niet te wachten op types die het alleen moeten hebben van verdachtmakingen. Die doen namelijk precies wat ze anderen verwijten: mensen bang en onzeker maken.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ik snap niks van bet bashen van booking.com. Wat is er mis met een organisatie die geld verdient met innovatieve, klantgerichte dienstverlening?

Zojuist lad ik wel een ijzersterk interview met de oprichter van Buurtzorg in De Volkskrant. Hele heldere en terechte kritiek op de overheid in deze crisis.

big T

Bericht door big T »

Oortjes schreef:
26 apr 2020 11:34
Ik snap niks van bet bashen van booking.com. Wat is er mis met een organisatie die geld verdient met innovatieve, klantgerichte dienstverlening?
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/21/st ... t-a3997326
Innovatief is het zeker, niet mijn ding deze bedrijven.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

big T schreef:
26 apr 2020 12:27
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/21/st ... t-a3997326
Innovatief is het zeker, niet mijn ding deze bedrijven.
Goed artikel met duidelijke conclusie. Werknemers hoeven geen slachtoffer te worden van politieke keuzesvan de overheid.

WinnaarRadioring2023

25 apr 2020 21:06
De boodschap van Robert Jensen is simpel. In 2017 had de Nederland 2052 IC bedden. In 2020 zouden er daar 1152 van over zijn. Een week lang is er een discussie over het tekort aan IC bedden.

De bron:

https://www.staatvenz.nl/kerncijfers/ziekenhuisbedden

Een website van de overheid. Geen geschreeuw, niets populistisch. Gewoon een simpele weergave van de feiten volgens de overheid.
De discussie over het aantal IC-bedden is zeker relevant. Ik heb via de 'staatsomroep' toch echt verschillende keren aandacht gezien voor het feit dat andere landen meer bedden per aantal inwoners hebben. En er zijn in de politiek en de media zeker geluiden dat privatisering in de zorg niet altijd geslaagd is (of misschien wel helemaal niet).

Heeft Jensen gelijk? Lastige vraag. Ik zou het op basis van een website met statistieken niet durven zeggen. Het zou niet voor het eerst zijn dat een grafiek iets alarmerends laat zien. Iedereen moord en brand. Terwijl het met de juiste (deskundige) uitleg erbij allemaal blijkt mee te vallen.

Ik heb die kennis ook niet. Maar ik lees:
"Het aantal IC-bedden is inclusief intensive Care ( IC), medium care, Cardio Care Unit (CCU) en Eerste Harthulp (EHH) bedden."
en vraag me af: hoe is de verdeling? Zijn al die IC-bedden geschikt voor coronapatiënten? Ik weet het niet.

Er hadden ongetwijfeld dingen beter gekund. Daar worden al vragen over gesteld. Je kunt kanttekeningen plaatsen bij ons zorgsysteem. Gebeurt ook. En als de coronacrisis voorbij is, gaan we daar zeker nog veel over horen, zien en lezen. Ook via de traditionele media.

Maar voorlopig zitten we nog in een crisis, die veel mensen ziek, ongelukkig of arm maakt. Het oplossen van de crisis is een verantwoordelijkheid van de overheid, maar de media spelen daarin ook een belangrijke rol. Met een gezamenlijke boodschap krijgen we het voor elkaar dat er nog IC-bedden zijn. We konden opschalen tot iets van 2.500, maar dat is door de inspanningen van iedereen helemaal niet nodig gebleken.

Ik ben het volledig met je eens dat de (traditionele) media moet informeren. Maar men is vooral druk met paniek zaaien, de berichtgeving is totaal uit balans.

Volgens het RIVM is inmiddels 3% van de inwoners van Nederland besmet met COVID19 (geweest). Dat is dik 550.000 mensen. Het is een schatting, maar toch. Mensen die doodziek zijn geworden van COVID19 zijn inmiddels in alle media geweest. Hoeveel mensen zijn er al te horen geweest die niets hebben gemerkt? Let wel, voor de juiste balans heb je dan 55 mensen nodig voor iedere doodzieke.

Op Tijl Beckand na heb ik nog niemand in de media gehoord, terwijl ik al veel mensen voorbij heb zien komen dat we COVID19 vooral niet moeten onderschatten.

De balans is, helaas, heel erg ver te zoeken.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

26 apr 2020 20:12
Ik ben het volledig met je eens dat de (traditionele) media moet informeren. Maar men is vooral druk met paniek zaaien, de berichtgeving is totaal uit balans.

Volgens het RIVM is inmiddels 3% van de inwoners van Nederland besmet met COVID19 (geweest). Dat is dik 550.000 mensen. Het is een schatting, maar toch. Mensen die doodziek zijn geworden van COVID19 zijn inmiddels in alle media geweest. Hoeveel mensen zijn er al te horen geweest die niets hebben gemerkt? Let wel, voor de juiste balans heb je dan 55 mensen nodig voor iedere doodzieke.

Op Tijl Beckand na heb ik nog niemand in de media gehoord, terwijl ik al veel mensen voorbij heb zien komen dat we COVID19 vooral niet moeten onderschatten.

Natuurlijk hoor je meer over ernstig zieken en doden dan over mensen die weinig klachten hebben. Ik heb echter wel degelijk gelezen over mensen die zijn hersteld. Dat de berichten niet in balans zijn snap je zelf ook wel, hoop ik. Anders zouden we ook de hele dag horen over alle Afrikaanse landen waar op dit moment géén hongersnood is. Overigens overleden er de afgelopen tijd naar schatting zo'n 2.000 mensen per week aan corona (oversterfte t.o.v. andere jaren). Ik vind dat een respectabel aantal, hoeveel mensen er ook genezen.

Daarnaast: het kan ook jou als toekomstig Radioring-winnaar niet zijn ontgaan dat het aantal overledenen vooral hoog is op plaatsen waar in februari veel mensen bij elkaar zijn geweest (bij het carnaval dus) en verder op een aantal plaatsen waar men te laat (of onvoldoende) maatregelen heeft genomen of het virus heeft onderschat. Dat we het virus niet moeten onderschatten lijkt me dan ook een prima boodschap.

Ik heb trouwens wel degelijk mensen gehoord die vinden dat we de ernst van Covid-19 niet moeten overdrijven. De bekendste is de president van het machtigste land ter wereld, dat nu overigens ook de koploper is in het aantal besmettingen en doden.

De maatregelen van onze regering gaan inderdaad ver, maar hebben wel effect. Natuurlijk verlangt iedereen naar de oude, normale situatie. Dat geluid hoor je ook langzaamaan vaker in de media. Maar nu in 1 keer terug gaat 'm echt niet worden; het zal geleidelijk aan moeten. Vanaf de zijlijn alleen maar roepen hoe slecht het gaat is wel heel makkelijk. Serieuze media doen daar gelukkig niet aan mee.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Covid 19 veroorzaakt twee grote problemen, ondanks dat het virus bij verreweg de meeste mensen niet veel doet:
1. Naar verhouding heel veel IC opnames
2. Snelle besmetting op pleken waar veel kwetsbare mensen dicht op elkaar zitten, zoals verpleeg- en verzorgingshuizen.

Dat wordt echt wel duidelijk in de traditionele media, is geen paniek zaaien.

Daarnaast is er natuurlijk veel nieuws in de marge, al dan niet paniekerig. Dat lees ik ook. Schijnbaar willen veel mensen dat lezen.

WinnaarRadioring2023

26 apr 2020 21:21
26 apr 2020 20:12

Natuurlijk hoor je meer over ernstig zieken en doden dan over mensen die weinig klachten hebben. Ik heb echter wel degelijk gelezen over mensen die zijn hersteld. Dat de berichten niet in balans zijn snap je zelf ook wel, hoop ik. Anders zouden we ook de hele dag horen over alle Afrikaanse landen waar op dit moment géén hongersnood is. Overigens overleden er de afgelopen tijd naar schatting zo'n 2.000 mensen per week aan corona (oversterfte t.o.v. andere jaren). Ik vind dat een respectabel aantal, hoeveel mensen er ook genezen.

Daarnaast: het kan ook jou als toekomstig Radioring-winnaar niet zijn ontgaan dat het aantal overledenen vooral hoog is op plaatsen waar in februari veel mensen bij elkaar zijn geweest (bij het carnaval dus) en verder op een aantal plaatsen waar men te laat (of onvoldoende) maatregelen heeft genomen of het virus heeft onderschat. Dat we het virus niet moeten onderschatten lijkt me dan ook een prima boodschap.

Ik heb trouwens wel degelijk mensen gehoord die vinden dat we de ernst van Covid-19 niet moeten overdrijven. De bekendste is de president van het machtigste land ter wereld, dat nu overigens ook de koploper is in het aantal besmettingen en doden.

De maatregelen van onze regering gaan inderdaad ver, maar hebben wel effect. Natuurlijk verlangt iedereen naar de oude, normale situatie. Dat geluid hoor je ook langzaamaan vaker in de media. Maar nu in 1 keer terug gaat 'm echt niet worden; het zal geleidelijk aan moeten. Vanaf de zijlijn alleen maar roepen hoe slecht het gaat is wel heel makkelijk. Serieuze media doen daar gelukkig niet aan mee.
Maatregelen hebben effect? In Italië duurde de ellende nog wekenlang voor voordat het ook maar iets afnam, terwijl de maatregelen veel heftiger zijn als in Nederland. In Spanje hetzelfde verhaal. Of we snel of minder snel moeten terugkeren, ik heb geen idee.

In Amerika is inderdaad koploper besmettingen. Mag ik jouw er even aan herinneren dat Amerika ook koploper is met testen. Heb je dat al gehoord bij de NPO? Amerika is inderdaad koploper wat betreft doden, hoewel, als je kijkt naar het aantal besmettingen valt het dan wel weer mee.

Het is mij inderdaad niet ontgaan dat er in februari veel mensen bijeengekomen zijn in Brabant en dat daar veel besmettingen zijn. Weet je wat mij ook niet ontgaan is (ook niet ontgaan kan zijn overigens), dat er in Barneveld en directe omgeving nog tienduizenden mensen in de kerk zaten vanwege biddag, 1 dag voordat kerkdiensten verboden werden. En wat denk je? Het aantal besmettingen is nauwelijks hoger dan in andere delen van Nederland.

Inderdaad we moeten het COVID-19 virus niet onderschatten, maar we hoeven het ook niet te overschatten. Tegenover iedere vastgestelde besmette persoon staan ruim 93 mensen die van nauwelijks tot niets merken. Tegenover iedere dode overleven ruim 99% van de mensen corona.

WinnaarRadioring2023

De overheid zegt iedere keer dat het bestellen van mondkapjes een probleem is, dat ze niet te krijgen zijn, of dat ze te duur zijn.

Sprak echter een ondernemer die een container van die dingen had laten komen. Mondkapjes die voldoen aan alle kwaliteitseisen tegen een normale prijs.

Diezelfde overheid zegt dat er nog onvoldoende test capaciteit is, terwijl de test bedrijven zeggen dat ze veel meer kunnen testen.

Nu hoor ik lang niet alles, maar is de verantwoordelijke minister al gevraagd waarom zijn ministerie niet kan waarvan ondernemend Nederland allang bewezen heeft dat het wel kan?

big T

Bericht door big T »

Ja dat is al gevraagd, zie Baudet die zei dat hij wel kon leveren.
Bleek dus niet zo te zijn, en dat is met veel aanbiedingen zo.

WinnaarRadioring2023

Baudet kon niet leveren, die ondernemer kreeg zijn maandelijkse container vol geleverd. Sterker nog, ook de komende maanden gaat de levering van dat spul gewoon door. De man zit in die handel, dus daar zal ook wel een verklaring in zitten waarom Baudet niets geleverd kreeg en hij wel. De man wil de overheid graag helpen, kan extra beschermingsmiddelen gewoon laten invliegen mocht dat nodig zijn en heeft dat ook bij het ministerie aangegeven. Daarmee is hij niet de enige, er zijn talloze ondernemers die hun hulp aanbieden. De realiteit is dat het ministerie er helemaal niets mee doet.

Om het weer naar de media te koppelen. Waar zijn de NPO, RTL en SBS met dergelijke verhalen? Het moet toch mogelijk zijn om in Op1 een ondernemer neer te zetten die daar verteld dat hij gewoon beschermingsmiddelen krijgt en dat hij ook meer kan bestellen. Laat het ministerie dan maar uitleggen waarom zij zeggen dat er niet voldoende geleverd kan worden, terwijl de bewijzen er zijn dat het wel kan.

Plaats reactie