Onafhankelijke media

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.

Moderator: admin6

dipole

Re: Onafhankelijke media

Bericht door dipole »

Dit is onafhankelijke media: https://www.youtube.com/watch?v=6tkr762jagc

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Lijkt me niet. Het riekt naar complottheorieën. Het is zo gekleurd als wat, zonder enige onafhankelijke onderbouwing.

Satfreak13

WinnaarRadioring2023 schreef:
23 feb 2020 00:49
Wat dacht je dan van de politiek correcte Sven Kockelmann. Ken weinig mensen die zo tendentieus zijn als hij. Liefst stelt hij zijn vragen zo dat de geïnterviewde alleen met ja kan antwoorden, bij ieder ander woord lult hij er direct doorheen zodat de luisteraar vooral niet hoort dat Sven staat te oreren en bevestiging van zijn mening zoekt.
Hij hoort absoluut thuis in het rijtje van de Nieuwsuur journalisten. Ik vraag me vaak af hoe de Nederlandse journalistenopleidingen in elkaar zitten.
Het verschil tussen objectieve en subjectieve vraagstelling lijken ze daar niet te trainen.

Satfreak13

23 feb 2020 00:54
Ik vind zowel het NOS journaal als het RTL nieuws bepaald niet neutraal. Het enige verschil is dat het RTL nieuws nog wel eens wil blijven graven. Neem de rechtszaak rond de uitspraken van Geert Wilders. Hoewel men bij RTL bepaald geen fan is van die man, heeft men zich toch vastgebeten in WOB verzoeken, met als gevolg dat er heel veel bagger over het Ministerie van Justitie boven tafel is gekomen.

Dat maakt voor mij het RTL nieuws toch neutraler dan het NOS journaal, ondanks dat beide nieuwsvoorzieningen toch behoorlijk op 1 lijn zitten in hun nieuwsvoorziening.
RTL had traditioneel ook veel meer nieuws uit de regio's. De PO is altijd een Randstad omroep geweest.Als ze n.a.v. een Nederlands onderwerp een interview moeten afnemen, vindt die bijna altijd plaats in een omtrek van 50 km.. De rest van Nederland krijgt de PO niet gauw over de vloer. Behalve als het om iets gaat waar de Randstad nadeel van heeft.

Hoewel ik RTL ook wel eens betrap op subjectiviteit, heb ik toch de indruk dat het eerder een gevolg is van onzorgvuldigheid dan van opzettelijk inkleuren. (Hoewel dat ook niet acceptabel is.) Ik ben bij de publieke omroepen veel meer op mijn hoede, omdat ik daar maar al te vaak zie dat bijv. interviews uitdraaien op een onbeleefd kruisverhoor waarbij de uitkomst al bij voorbaat door de redactie/presentator-journalist is bepaald.

Als er een interview op de PO is met bijv. een Kamerlid over een minister of staatssecretaris , is die al snel niet meer inhoudelijk maar meteen "Dus u vindt dat die moet aftreden?"

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Satfreak13 schreef:
23 feb 2020 16:02
23 feb 2020 00:54
Ik vind zowel het NOS journaal als het RTL nieuws bepaald niet neutraal. Het enige verschil is dat het RTL nieuws nog wel eens wil blijven graven. Neem de rechtszaak rond de uitspraken van Geert Wilders. Hoewel men bij RTL bepaald geen fan is van die man, heeft men zich toch vastgebeten in WOB verzoeken, met als gevolg dat er heel veel bagger over het Ministerie van Justitie boven tafel is gekomen.

Dat maakt voor mij het RTL nieuws toch neutraler dan het NOS journaal, ondanks dat beide nieuwsvoorzieningen toch behoorlijk op 1 lijn zitten in hun nieuwsvoorziening.
RTL had traditioneel ook veel meer nieuws uit de regio's. De PO is altijd een Randstad omroep geweest.Als ze n.a.v. een Nederlands onderwerp een interview moeten afnemen, vindt die bijna altijd plaats in een omtrek van 50 km.. De rest van Nederland krijgt de PO niet gauw over de vloer. Behalve als het om iets gaat waar de Randstad nadeel van heeft.

Hoewel ik RTL ook wel eens betrap op subjectiviteit, heb ik toch de indruk dat het eerder een gevolg is van onzorgvuldigheid dan van opzettelijk inkleuren. (Hoewel dat ook niet acceptabel is.) Ik ben bij de publieke omroepen veel meer op mijn hoede, omdat ik daar maar al te vaak zie dat bijv. interviews uitdraaien op een onbeleefd kruisverhoor waarbij de uitkomst al bij voorbaat door de redactie/presentator-journalist is bepaald.

Als er een interview op de PO is met bijv. een Kamerlid over een minister of staatssecretaris , is die al snel niet meer inhoudelijk maar meteen "Dus u vindt dat die moet aftreden?"
De NOS toont haar politieke agenda weer eens aan met het 'nieuws' uit Aalst. Een of andere carnavalsvereniging drijft de spot met de overgevoelige types van vorig jaar, waar de overgevoelige types uiteraard weer op menen te moeten reageren. De NOS meldt het alsof dit het belangrijkste nieuws van de dag is, in de headliner.

En ondertussen blijft de NPO zich maar afvragen hoe het toch komt dat steeds meer Nederlanders de NPO niet meer serieus neemt.

big T

Bericht door big T »

Ik denk dat je nu veel te kort door de bocht gaat met deze opmerking.
Er is natuurlijk veel meer aan de hand, dan van hoe jij het nu schetst.
Sent from my laptop using Windows

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Volledige verhalen zijn vaak te complex voor mensen. Het selectief luisteren is misschien wel een grotere bedreiging voor onafhankelijke nieuwsvoorziening dan de subjectiviteit van journalisten.
Rock 'n roll is better than music!

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

big T schreef:
23 feb 2020 21:28
Hoezo? Inmiddels zijn we 2 uur verder en RTL nieuws meldt er nog steeds niets over. Kennelijk vind de NOS dit politiek correcte geneuzel toch belangrijker dan RTL nieuws.

Satfreak13

23 feb 2020 23:02
big T schreef:
23 feb 2020 21:28
Hoezo? Inmiddels zijn we 2 uur verder en RTL nieuws meldt er nog steeds niets over. Kennelijk vind de NOS dit politiek correcte geneuzel toch belangrijker dan RTL nieuws.
Makkelijk schieten op de NPO zonder op de zaak zelf in te gaan.

Die "praal"wagen was een walgelijke vertoning. Op geen enkele manier goed te praten. Had niks te maken met "vrije meningsuiting".
Hij was zo antisemitisch als de pest. En de verdediging ervan door de burgemeester was tenenkrommend.

En nee, niet alleen de NPO berichtte erover.De gehele Belgische media en ook ver daarbuiten:

https://www.dw.com/en/belgian-carnival- ... a-52490668

https://www.nytimes.com/2019/03/08/worl ... itism.html

RTL heeft er trouwens in de aanloop naar deze vertoning ook genoeg aandacht aan besteed. Ik neem aan dat je kunt Googelen?

Een advies: verdiep je eens in Duitsland de jaren 30 , WO2 en Auschwitz. En kom hier dan nog eens uitleggen waarom die gore "praal"wagen "geneuzel" is.

Calypso

Bericht door Calypso »

Satfreak13 schreef:
24 feb 2020 13:03
En nee, niet alleen de NPO berichtte erover.De gehele Belgische media en ook ver daarbuiten:

https://www.dw.com/en/belgian-carnival- ... a-52490668

https://www.nytimes.com/2019/03/08/worl ... itism.html

RTL heeft er trouwens in de aanloop naar deze vertoning ook genoeg aandacht aan besteed. Ik neem aan dat je kunt Googelen?
Het aangehaalde bericht uit de NY Times is uit 2019, dus over de optocht van vorig jaar.

Wat ik al eerder zei: een onafhankelijke berichtgeving is schier onmogelijk; is het niet dat er keuzes gemaakt moeten worden (RTL vond blijkbaar andere dingen belangrijker), dan is het wel omdat er tegenwoordig zoveel mediabronnen zijn.

En het ligt puur aan jouw eigen insteek welke prioriteit je aan een bron geeft; dat is weer afhankelijk van persoonlijke voorkeuren van de nieuwsgebruiker.

Dus een vraag "Waarom is het kabinet nog niet opgestapt" is voor de 1 een vraag die heel relevant is en gesteld moet worden, terwijl het voor de ander een opruiend karakter heeft.

Net zoals het rumoer in Aalst vorig jaar voor de ene deelnemer een reden is om het er niet meer over te willen hebben, en het voor de ander een reden is om vooral nog even in die wond te lopen wroeten. Persoonlijk hoor ik tot de eerste categorie, en vind de uitingen niet kunnen; dan zou ik ook verbaasd hebben gekeken naar bijv. NOS Journaal als er geen onderwerp (hoe klein ook) over gemaakt zou zijn.

Satfreak13

Calypso schreef:
24 feb 2020 13:45
en het voor de ander een reden is om vooral nog even in die wond te lopen wroeten.
In grote lijnen was ik het met je betoog eens, totdat ik deze formulering las.
Die lijkt namelijk te impliceren, dat de slachtoffers van dit antisemitisch vertoon de oorzaak zouden zijn van de ophef, in plaats van de provocateurs.
(Net alsof vrouwen in zomerkleding die daarmee verkrachting zouden uitlokken.)

Zolang er mensen zijn, die proberen extremisme sluipenderwijs salonfähig te maken, is er alle reden om alle schijnwerpers erop te richten.
Niet de boodschappers zijn de boosdoeners, maar zij die vinden dat deze minderwaardige vertoning moet behoren tot "vrije meningsuiting". Dat is bijna pervers. Het lijkt alsof de Europese lessen van 75 jaar geleden onbekend zijn.

Die burgemeester mag draaien wat hij wil, geen weldenkend mens kan deze vertoning normaal vinden:
https://www.bbc.com/news/world-europe-51612541

En zeker niet als er ook nog SS uniforms tussen lopen.
Ik vind het ziek.

big T

Bericht door big T »

23 feb 2020 23:02
Ik denk dat je het nog meent ook wat je schrijft....
Afbeelding
Dit kan ik niet onder geneuzel laten vallen, hier begint het altijd mee.
En wat er van gaat komen, daar ben jij je natuurlijk niet van bewust.
Vrije menigs uiting is ook meningen horen van juist datgene, wat je niet wilt horen.
En laat dit nu vaak iets zijn wat populisten niet uitkomt, die mogen graag de wereld weergeven naar hun inzichten.
Voorbeelden voldoende in eigen land.
Sent from my laptop using Windows

fdboer

Bericht door fdboer »

Onafhankelijk of niet, nieuwsvoorziening zonder kleuring is nagenoeg onbeschikbaar. Het kan nooit kwaad het nieuws met gezonde achterdocht tot je te nemen. Zonder direct paranoïde te worden trouwens,dat is ook weer wat overdreven.

Calypso

Bericht door Calypso »

Satfreak13 schreef:
24 feb 2020 14:55
Calypso schreef:
24 feb 2020 13:45
en het voor de ander een reden is om vooral nog even in die wond te lopen wroeten.
In grote lijnen was ik het met je betoog eens, totdat ik deze formulering las.
Die lijkt namelijk te impliceren, dat de slachtoffers van dit antisemitisch vertoon de oorzaak zouden zijn van de ophef, in plaats van de provocateurs.
(Net alsof vrouwen in zomerkleding die daarmee verkrachting zouden uitlokken.)
Nee, dat is juist niet wat ik er mee bedoel. Wond = pijn, en waar de een het het liefst vergeet, zal een ander er juist bewust voor kiezen om het "er nog even in te wrijven" - en dat is in mijn ogen juist een erg kwalijke zaak. Ik hou van humor, ik kan zwarte humor ook waarderen, maar over sommige dingen doe je niet lollig.

Je mag van mij elke politieke wereldleider belachelijk maken, maar over dingen als ziektes, rampen of geloofsovertuiging doe je dat nou net niet. Want dat is niet lollig, dat is kwetsend. Net zoals een NS medewerker die het nodig vindt om in een trein een aan Ajax gerelateerd nummer af te gaan spelen.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

23 feb 2020 21:03

De NOS toont haar politieke agenda weer eens aan met het 'nieuws' uit Aalst. Een of andere carnavalsvereniging drijft de spot met de overgevoelige types van vorig jaar, waar de overgevoelige types uiteraard weer op menen te moeten reageren. De NOS meldt het alsof dit het belangrijkste nieuws van de dag is, in de headliner.

En ondertussen blijft de NPO zich maar afvragen hoe het toch komt dat steeds meer Nederlanders de NPO niet meer serieus neemt.
Heb je gezien wat de aanleiding is voor het bericht? De praalwagen van vorig jaar bestond puur uit antisemitische karikaturen. In meerdere Europese landen neemt de jodenhaat toe. Dit bericht is onderdeel van (helaas) een stroom berichten over een onwenselijke maatschappelijke ontwikkeling.

Niks overgevoelige types, niks politieke agenda. De karikaturen zijn dezelfde als die in de jaren 30 van de vorige eeuw in Duitsland. Dan kun je hier een beetje uit het niks roepen dat de NPO niet serieus meer genomen wordt (hoe je dit uit je dikke duim zuigt is mij een raadsel). De feiten laten iets totaal anders zien. Namelijk dat antisemitisme nog steeds leeft en daarom bestreden moet worden.
Offtopic is het nieuwe ontopic.

Plaats reactie