NPO grotendeels reclamevrij

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.
Plaats reactie
density1
Berichten: 2329
Lid geworden op: 05 aug 2017 18:35

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door density1 » 09 jun 2019 13:19

JulesKluivert schreef:
09 jun 2019 10:52
density1 schreef:
08 jun 2019 19:20
Midden jaren 90 argument gaat niet op vandaag de dag. De tijden zijn veranderd. Je moet je nog meer onderscheiden dan toen en je hebt niet meer een leger aan goede DJ's voor handen om het verschil te kunnen maken, die zijn allemaal weg. Dan moet je gewoon echt iets anders brengen dan bij de commerciële, en niet halfbakken zoals het nu is, maar echt er totaal voor gaan.
Maar jouw idee van een concept waar je er 'totaal voor gaat' is dus dat NPO 3FM volledig alternatieve muziek gaat draaien?

Daarmee richt je je dus op een kleinere doelgroep, plus een doelgroep die al bediend wordt door KINK, dus volgens mij geen toevoeging in het huidige radiolandschap.
KINK is een kleine speler in de markt. Maar ik vind dat 3FM ook in de markt kan springen en dit eigenlijk zou moeten doen want dan zou KINK niet hoeven te bestaan. Je richt je dan misschien op een kleinere doelgroep, maar deze is op dit moment ook niet al te groot dus niets te verliezen. Gewoon DOEN.

Gebruikersavatar
Phoenix
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 okt 2003 16:25

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door Phoenix » 09 jun 2019 13:28

Oortjes schreef:
09 jun 2019 11:54
Dat is het punt met al die muziekstromingen bij de publieke omroep. Er is altijd wel ergens een commerciële concurrent die dezelfde muziek wil draaien. Zo niet, is er geen publiek voor.

Welke muziekstroming zou specifieke aandacht van een landelijke publieke radiozender verdienen?
Oei. Hier ben ik het niet mee eens. Voor Nederlandstalige volksmuziek bijvoorbeeld is er wel degelijk een publiek, maar dit is geen interessante doelgroep voor adverteerders, want deze groep is of "te oud" of betreft de lagere inkomensklasse. Daarom stappen commerciële partijen hier niet in. Radio Nationaal destijds haalde een behoorlijk marktaandeel, maar toch stapten adverteerders er niet in. Deze groep zou uitstekend door de PO bediend kunnen worden. Daarentegen mikt de PO met Radio 2 en 3FM op groepen luisteraars die ook al volop bediend worden door commerciële zenders. Terwijl Radio 5 en Sterren.nl weggestopt zitten buiten het bereik van deze 'vergeten' groep luisteraars.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Gebruikersavatar
jessica
Berichten: 6439
Lid geworden op: 05 apr 2002 18:23

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door jessica » 09 jun 2019 14:27

Sterren.nl zit net als Radio5 op DAB+. Als er dan zo'n grote markt voor volkse muziek is zou Sterren.nl net zo goed moeten kunnen scoren in luistercijfers dan Radio5 maar dat doen ze niet. Dus is dit wel zo?

Gebruikersavatar
Phoenix
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 okt 2003 16:25

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door Phoenix » 09 jun 2019 16:42

jessica schreef:
09 jun 2019 14:27
Sterren.nl zit net als Radio5 op DAB+. Als er dan zo'n grote markt voor volkse muziek is zou Sterren.nl net zo goed moeten kunnen scoren in luistercijfers dan Radio5 maar dat doen ze niet. Dus is dit wel zo?
Ik zeg nergens dat de markt voor volkse muziek net zo groot is als de doelgroep van Radio 5. Daarnaast is het bereik van Radio 5 door kabeldoorgifte ook groter. Radio Nationaal had destijds een marktaandeel van 10-12%, dus een markt is er zeker.

Als ik het voor het zeggen had ;-) zou ik Radio 2 positioneren als brede popzender en hierbij afscheid nemen van 3FM.
En ik zou Sterren.nl en Radio 5 samenvoegen en er een mix van oldies en NL product van maken. De formule waarmee Veronica in de jaren '80 succesvol was op Radio 2. Hierbij stappen Staverman, Stasse en Dekker over naar deze zender. De gaten die zij achter laten op 2 kunnen worden ingevuld door de vrijgekomen 3FM jocks.
KX wordt omgevormd tot een popzender gericht op een jongere doelgroep en deze richt zich op pop "links van het midden". Deze zender is er enkel via DAB+ en online.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

density1
Berichten: 2329
Lid geworden op: 05 aug 2017 18:35

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door density1 » 09 jun 2019 17:01

Dat is inderdaad ook een realistische oplossing.

Oortjes
Berichten: 5037
Lid geworden op: 22 feb 2004 19:21

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door Oortjes » 09 jun 2019 17:03

Volgens mij is RadioNL al jaren actief met volkse, Nederlandstalige muziek. Ik weet niet of het een goudmijn is, maar het lukt om commercieel te blijven bestaan.

Wat ik in iedere bijdrage en discussie mis, zowel hier als in de politiek, is een alomvattende visie op mediabeleid in het algemeen en publieke media in het bijzonder. Er wordt continue uitgegaan van wat er is. Dit wordt vervolgens op basis van politieke belangen en/of persoonlijke voorkeuren aangepast. Nu dat een aantal keer na elkaar gebeurd is, is het één grote bende geworden. De aanpassingen welke ik hier lees, incl. de aanpassingen die Arie Slob wil, zijn niet meer dan eenzelfde soort aanpassingen.

Volgens mij is het tijd voor een visie op mediabeleid en grootschalige renovatie van het bestel.

De basis van het mediabeleid moet volgens mij pluriforme nieuwsvoorziening zijn. Dat wil niet zeggen dat ik het kind met het badwater wil weggooien. Het Nederlandse publieke bestel heeft de charme van omroepverenigingen. Dat zou ik niet afschaffen.

Natuurlijk is er ook nog een raakvlak met cultuurbeleid. Daarin zou ik vooral kijken naar het belang voor cultuur en de wijze waarop dat bereikt kan worden. Zo denk ik dat oefenruimtes meer bijdragen aan popcultuur dan een alternatieve zender. Uiteindelijk denk ik wel dat omroepverenigingen juist in cultureel aanbod verschil kunnen maken.
Rock 'n roll is better than music!

Pot
Berichten: 378
Lid geworden op: 21 mei 2018 14:15

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door Pot » 09 jun 2019 17:38

density1 schreef:
09 jun 2019 17:01
Dat is inderdaad ook een realistische oplossing.
Het klinkt realistisch, maar daar is het ook mee gezegd.

density1
Berichten: 2329
Lid geworden op: 05 aug 2017 18:35

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door density1 » 09 jun 2019 17:42

En dus uitvoerbaar in de praktijk...maar ja heilige huisjes wil men niet zo snel vanaf bij de NPO leert de geschiedenis...

Gebruikersavatar
jessica
Berichten: 6439
Lid geworden op: 05 apr 2002 18:23

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door jessica » 10 jun 2019 01:05

RadioNL is niet landelijk. Regionaal zijn er nog wel meer.

Gebruikersavatar
JulesKluivert
Berichten: 1201
Lid geworden op: 22 sep 2017 13:53

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door JulesKluivert » 10 jun 2019 08:03

density1 schreef:
09 jun 2019 13:19
Je richt je dan misschien op een kleinere doelgroep, maar deze is op dit moment ook niet al te groot dus niets te verliezen. Gewoon DOEN.
Je vindt dat de doelgroep van 3FM nu ook al niet groot is? Volgens mij is een doelgroep van jongeren tussen de pakweg 16 en 35 jaar vrij groot..
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Gebruikersavatar
MFM
Berichten: 3332
Lid geworden op: 11 jul 2005 16:56

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door MFM » 10 jun 2019 10:47

Een subdoelgroep in de categorie 16-35 bedoel je.
Slechts een marktaandeel van een paar procent.
Dus het zou mogelijk zijn dat er in die categorie gewoon het maximale voor 3FM in zijn huidige vorm al uitgehaald is, of dat in welke andere vorm dan ook de koek al verdeeld is.

density1
Berichten: 2329
Lid geworden op: 05 aug 2017 18:35

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door density1 » 10 jun 2019 10:55

Wat MFM zegt.

Gebruikersavatar
JulesKluivert
Berichten: 1201
Lid geworden op: 22 sep 2017 13:53

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door JulesKluivert » 10 jun 2019 16:56

MFM schreef:
10 jun 2019 10:47
Een subdoelgroep in de categorie 16-35 bedoel je.
Slechts een marktaandeel van een paar procent.
Dus het zou mogelijk zijn dat er in die categorie gewoon het maximale voor 3FM in zijn huidige vorm al uitgehaald is, of dat in welke andere vorm dan ook de koek al verdeeld is.
Een subdoelgroep? Leg uit?
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Satfreak13
Berichten: 209
Lid geworden op: 16 sep 2012 09:02

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door Satfreak13 » 14 jun 2019 10:53

density1 schreef:
09 jun 2019 17:42
En dus uitvoerbaar in de praktijk...maar ja heilige huisjes wil men niet zo snel vanaf bij de NPO leert de geschiedenis...
Dat is toch in geen enkel land zo? Je radiozenderstructuur opschudden is nogal wat. Daar is ook de politiek bij betrokken, omdat het publiek geld betreft dat bedoeld is voor een publieke omroeptaak, niet een commerciële.

density1
Berichten: 2329
Lid geworden op: 05 aug 2017 18:35

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door density1 » 14 jun 2019 10:56

In andere landen, met name de UK gaat men wel wat beter en vooruitstrevender om met hun publieke omroep, dus het kan wel.

Plaats reactie