NPO grotendeels reclamevrij

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.

Moderator: admin6

Plaats reactie
density1

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door density1 » 08 jun 2019 17:25

Die commerciële pop hoor ik nu nog steeds, en weer vaker dan een paar maanden terug. Mabel, Arianne Grande, dat spul. Dan ben je gewoon aan het zwalken m.i.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 08 jun 2019 17:26

density1 schreef:
08 jun 2019 17:08
Phoenix schreef:
08 jun 2019 17:04
density1 schreef:
08 jun 2019 17:02
Tja, dan kom je nergens...
Hoe bedoel je?

Dan zou je dus helemaal geen muziek meer kunnen draaien op de NPO dus worden het talkstations.
Radio 1, 4 en 5 zijn wat mij betreft, gezien van de publieke taak die de zenders moeten vervullen, echte publieke zenders. De laatste genoemde twee zijn echt geen talkstations.

Het publiek waar Radio 2 en 3 op mikken worden ook door commerciëlen bediend.

Een volkse zender is er niet onder de landelijke commerciëlen, omdat een dergelijke zender de voor adverteerders oninteressante doelgroep aanspreken. Deze groep zou ook met een publieke muziekzender bediend kunnen worden.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Pot

Bericht door Pot » 08 jun 2019 17:50

density1 schreef:
08 jun 2019 17:25
Die commerciële pop hoor ik nu nog steeds, en weer vaker dan een paar maanden terug. Mabel, Arianne Grande, dat spul. Dan ben je gewoon aan het zwalken m.i.
Klopt zeker, Mabel heeft een hit en staat nummer 1 op de Live list van 3FM en werd teveel bij De Wild in de Middag gedraaid. Ariana Grande? Nergens zo snel kunnen vinden op 3FM. Ze zwalken inderdaad nog wat: gisteren bij PvdV Bizzy/Kraantje Pappie. Het is inderdaad niet perfect.
Maarja het kan niet zo goed zijn als KINK :wink:, toch?
Oortjes open!

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 08 jun 2019 18:55

density1 schreef:
08 jun 2019 17:25
Lees dan even wat Phoenix net zei:
Phoenix schreef:
08 jun 2019 17:20
Overigens is de alternatieve koers, het zogenaamde “links van het midden”, in de tweede helft van de jaren ‘90 bepaald toen er voor commerciële pop voldoende commerciële aanbod was in de vorm van 538 en Veronica.
Links van het midden. Dat betekent dat dus ook ruimte behoudt voor de 'gewone' popacts; dat heeft 3FM eigenlijk altijd ook gedaan. Dus jij vindt het zwalken omdat je vindt dat 3FM zich volledig moet toeleggen op alternatieve muziek (waarmee je volgens mij je publieke taak verwaarloost) maar ik zie het eigenlijk als een playlist die past in de filosofie die 3FM al sinds mid 90s had
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

density1

Bericht door density1 » 08 jun 2019 19:20

Midden jaren 90 argument gaat niet op vandaag de dag. De tijden zijn veranderd. Je moet je nog meer onderscheiden dan toen en je hebt niet meer een leger aan goede DJ's voor handen om het verschil te kunnen maken, die zijn allemaal weg. Dan moet je gewoon echt iets anders brengen dan bij de commerciële, en niet halfbakken zoals het nu is, maar echt er totaal voor gaan.

Smid70

Bericht door Smid70 » 08 jun 2019 19:57

Oortjes schreef:
08 jun 2019 11:01
Smid70 schreef:
08 jun 2019 09:51
Ach ja, maar klagen is leuk :wink: .
Nee, klagen is stomvervelend.
Nee hoor, dat valt best mee. Zolang het onderwerp maar in het juiste forum gedeelte staat.

Grappig trouwens om te lezen dat jullie je best doen om het onderwerp helemaal te veranderen naar iets wat helemaal niets meer te maken heeft met het onderwerp waarmee dit topic gestart werd. Geweldig

Oortjes

Bericht door Oortjes » 08 jun 2019 21:08

density1 schreef:
08 jun 2019 17:08
Dan zou je dus helemaal geen muziek meer kunnen draaien op de NPO dus worden het talkstations.
Dat is misschien niet eens zo gek.
Rock 'n roll is better than music!

Phoenix

Bericht door Phoenix » 09 jun 2019 10:11

density1 schreef:
08 jun 2019 19:20
Midden jaren 90 argument gaat niet op vandaag de dag. De tijden zijn veranderd. Je moet je nog meer onderscheiden dan toen en je hebt niet meer een leger aan goede DJ's voor handen om het verschil te kunnen maken, die zijn allemaal weg. Dan moet je gewoon echt iets anders brengen dan bij de commerciële, en niet halfbakken zoals het nu is, maar echt er totaal voor gaan.
De sandwich-formule kan nog prima werken. Prima dat jij dit kwalficeert als "halfbakken", maar ik denk dat deze formule vandaag de dag nog goed kan functioneren.
28-01-08 / 22-04-10

density1

Bericht door density1 » 09 jun 2019 10:39

Het was dan wel de sandwich formule, bedacht door Rob Stenders in de jaren 90 maar ik vond dat toen al niet echt prettig om te beluisteren. Ik denk dat je vandaag de dag toch wat duidelijker moet zijn in je muziekbeleid want de tijden zijn veranderd zoals ik zeg. Maar goed, we dwalen nu erg af krijg ik het idee.... :))

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 09 jun 2019 10:52

density1 schreef:
08 jun 2019 19:20
Maar jouw idee van een concept waar je er 'totaal voor gaat' is dus dat NPO 3FM volledig alternatieve muziek gaat draaien?

Daarmee richt je je dus op een kleinere doelgroep, plus een doelgroep die al bediend wordt door KINK, dus volgens mij geen toevoeging in het huidige radiolandschap.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 09 jun 2019 11:53

big T schreef:
05 jun 2019 18:58
Gelukkig zijn we af van de TV reclame op de regionale omroep.
Deze besloeg soms wel een kwart van de uitzendtijd, het gaat tot het verleden behoren.
Want de uitzending na 20.00 uur zijn dezelfde herhalingen van het origineel welke om 17.00 werd uitgezonden.
Volgens mij moeten de plannen over NPO3 nog worden uitgewerkt, want er is nu politiek iets geroepen zonder dat daar ooit over is nagedacht. Laat staan of er wel behoefte aan is. Ik denk dat er nog wel de nodige weerstand tegen gaat komen. Dit politieke compromis is nu een gedrocht.

Trouwens, alle regionalen hebben al eigen zenders, en de regionale reclame heeft niets te maken met de nationale NPO zenders.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 09 jun 2019 11:54

JulesKluivert schreef:
09 jun 2019 10:52
Daarmee richt je je dus op een kleinere doelgroep, plus een doelgroep die al bediend wordt door KINK, dus volgens mij geen toevoeging in het huidige radiolandschap.
Dat is het punt met al die muziekstromingen bij de publieke omroep. Er is altijd wel ergens een commerciële concurrent die dezelfde muziek wil draaien. Zo niet, is er geen publiek voor.

Welke muziekstroming zou specifieke aandacht van een landelijke publieke radiozender verdienen?
Rock 'n roll is better than music!

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 09 jun 2019 12:15

Oortjes schreef:
09 jun 2019 11:54
Welke muziekstroming zou specifieke aandacht van een landelijke publieke radiozender verdienen?
Commerciële zenders die klassieke muziek draaien, hebben het best moeilijk. Toch is er wel publiek voor. Ziehier een publieke taak. Die wordt momenteel vooral via internet vervuld: Radio 4 Concerten, en de verschillende varianten van Concertzender.
En natuurlijk is het zijn van een platform voor nieuw talent ook een publieke taak. Dat zie je ook bij buitenlandse publieke zenders, zoals de BBC.
Indie muziek is trouwens ook een gewaardeerde muziekvariant die wel wat meer aandacht kan gebruiken.

Er blijft genoeg liggen waar de commerciële zenders niks mee doen.
Sinds het voetbal weg nagenoeg is van de NPO, zie je allerlei andere sporten meer aandacht krijgen, een aandacht die commerciële zenders niet zouden geven. Dat geldt voor de sport, dat geldt voor de muziek, dat geldt voor films, dat geldt voor heel veel zaken. Commercie mikt op het grote publiek, maar er blijft genoeg liggen. Daar ligt een publieke taak.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 09 jun 2019 13:07

Oortjes schreef:
09 jun 2019 11:54
JulesKluivert schreef:
09 jun 2019 10:52
Dat is het punt met al die muziekstromingen bij de publieke omroep. Er is altijd wel ergens een commerciële concurrent die dezelfde muziek wil draaien. Zo niet, is er geen publiek voor.

Het gaat veelal om nuanceverschillen. Radio 10, Radio 2, Radio 538 en Qmusic draaien allemaal popmuziek, maar hebben allemaal wel hun eigen 'geluid'.

Als je spreekt van een publieke taak vind ik dat 3FM met het ontdekken van talent zeker iets belangrijks doet. Nieuwe muziek ontdekken minder (dat doen andere stations ook). In die zin in het alternatieve accent logisch, want ze zijn daarmee onderscheidend van de vier stations die ik noemde. Maar feit is dat er (samen met het huidige DJ-team) geen groot publiek voor is..

Phoenix

Bericht door Phoenix » 09 jun 2019 13:18

JulesKluivert schreef:
09 jun 2019 13:07
Als je spreekt van een publieke taak vind ik dat 3FM met het ontdekken van talent zeker iets belangrijks doet. Nieuwe muziek ontdekken minder (dat doen andere stations ook). In die zin in het alternatieve accent logisch, want ze zijn daarmee onderscheidend van de vier stations die ik noemde. Maar feit is dat er (samen met het huidige DJ-team) geen groot publiek voor is..
Persoonlijk vind ik het ontdekken van talent geen kerntaak van de publieke omroep, maar eerder een bijgevolg van de gevoerde strategie.
28-01-08 / 22-04-10

Plaats reactie