NPO grotendeels reclamevrij

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.
Plaats reactie
big T

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door big T » 05 jun 2019 20:52

castmember schreef:
05 jun 2019 20:38
Denk meer dat Smid bedoelt dat dit over tv gaat en niet over radio en dat het daarom weinig van doen heeft op radiofreak.
Het topic is gestart met nieuws over NPO TV, en daar gaat het om.
Of radio ook reclame vrij gaat worden?
Sent from my laptop using Windows

Pot

Bericht door Pot » 05 jun 2019 20:59

density1 schreef:
05 jun 2019 20:23
Pot schreef:
05 jun 2019 18:42
Bij Frank van der Lende werd net bekend gemaakt dat er niets veranderd (dus Radio 5 niet op FM en reclame blijft).
Dat is helemaal niet gezegd. Overigens gaat Den Haag niet over de inhoud van de NPO dus mocht 3FM online verder gaan, en Radio 5 de FM krijgt van 3, mag dat gewoon. Ik heb nergens gelezen dat Den Haag hier over moet beslissen.
Dat is in ieder geval door Frank gezegd, heb het zelf gehoord...
Niet over de inhoud van de NPO? Zij hebben bepaald dat NPO 3 regionaal moet gaan uitzenden. Dat wil NPO zelf liever niet. Hij zei zelf dat er op radio (voorlopig) niets veranderd. Duidelijker kan nog niet.

Smid70

Bericht door Smid70 » 05 jun 2019 21:06

big T schreef:
05 jun 2019 20:52
castmember schreef:
05 jun 2019 20:38
Denk meer dat Smid bedoelt dat dit over tv gaat en niet over radio en dat het daarom weinig van doen heeft op radiofreak.
Het topic is gestart met nieuws over NPO TV, en daar gaat het om.
Of radio ook reclame vrij gaat worden?
Ik bedoel inderdaad dat dit onderwerp niet hier thuis hoort.
Vooralsnog heeft men het enkel over tv en is radio niet genoemd.
Verplaatsen dus. 😉

jessica

Bericht door jessica » 05 jun 2019 21:07

Ik vraag me af wie op NPO 3 naar regionale programma's gaat zitten kijken. Is daar behoefte aan? Is daar onderzoek naar geweest? Dit lijkt mij nou verspilling van 1 Net. Als je naar regionale TV wil kijken dan kan dat bijna bij alle kabel aanbieders. Daar kun je alle regionale TV's bekijken. Wel een stuk of 12 tot 15. Waarom dan nog 1 net erbij.

Denk overigens dat PowNed wel blijft bestaan. Denk dat 50.000 leden wel haalbaar is. Ze kunnen ook nog fuseren als het niet lukt.

Pot

Bericht door Pot » 05 jun 2019 21:29

jessica schreef:
05 jun 2019 21:07
Denk overigens dat PowNed wel blijft bestaan. Denk dat 50.000 leden wel haalbaar is. Ze kunnen ook nog fuseren als het niet lukt.
Fuseren is volgens mij geprobeerd met BNNVARA en WNL. Die laatste leek me het meest logische maar is volgens mij niet gelukt. Volgens mij hebben ze er nu ca 25.000. Dus lijkt me lastig.

density1

Bericht door density1 » 05 jun 2019 21:30

Pot schreef:
05 jun 2019 20:59
density1 schreef:
05 jun 2019 20:23
Pot schreef:
05 jun 2019 18:42
Bij Frank van der Lende werd net bekend gemaakt dat er niets veranderd (dus Radio 5 niet op FM en reclame blijft).
Dat is helemaal niet gezegd. Overigens gaat Den Haag niet over de inhoud van de NPO dus mocht 3FM online verder gaan, en Radio 5 de FM krijgt van 3, mag dat gewoon. Ik heb nergens gelezen dat Den Haag hier over moet beslissen.
Dat is in ieder geval door Frank gezegd, heb het zelf gehoord...
Niet over de inhoud van de NPO? Zij hebben bepaald dat NPO 3 regionaal moet gaan uitzenden. Dat wil NPO zelf liever niet. Hij zei zelf dat er op radio (voorlopig) niets veranderd. Duidelijker kan nog niet.
Ik ga er vanuit dat dit over de reclame gaat.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 05 jun 2019 21:46

jessica schreef:
Ik vraag me af wie op NPO 3 naar regionale programma's gaat zitten kijken. Is daar behoefte aan? Is daar onderzoek naar geweest? Dit lijkt mij nou verspilling van 1 Net. Als je naar regionale TV wil kijken dan kan dat bijna bij alle kabel aanbieders. Daar kun je alle regionale TV's bekijken. Wel een stuk of 12 tot 15. Waarom dan nog 1 net erbij.
De regionale zenders zitten ver naar achteren op de afstandbediening. Wanneer je regionale programma's op 3 zitten zap je er sneller langs, waardoor de kijkcijfers van deze programma's zullen toenemen.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Ef Em

Bericht door Ef Em » 05 jun 2019 22:10

Phoenix schreef:
05 jun 2019 21:46
[..]

De regionale zenders zitten ver naar achteren op de afstandbediening. Wanneer je regionale programma's op 3 zitten zap je er sneller langs, waardoor de kijkcijfers van deze programma's zullen toenemen.
Als je ziet hoe de meeste regionale zenders momenteel hun programmering invullen nodigt dat nou ook niet echt uit tot kijken, zelfs al zitten ze ver weg in de zendernummering. Herhaling op herhaling op herhaling de hele dag door...

Het zou veel doelmatiger zijn om alles te laten zoals nu, maar enkel een blok toe te voegen na/in het NOS Journaal van 20 uur (en wellicht nog op andere plekken) waarin regionaal nieuws wordt uitgezonden van de regio waar je op dat moment bent (net als de pilot die nu op een aantal plekken loopt, waar dat rond het journaal van 18 uur gebeurt). Veel simpelere aanpassing dan een hele zender opnieuw in gaan richten met regionieuws (... en van welke regio? Krijgen we dan elk halfuur een andere regiojournaal te zien? Daar gaat toch niemand de hele avond naar kijken?)

Wat ook zou kunnen is simpelweg de kabelproviders verplichten de lokale regiozender op een voorkeuzezender onder de 10 onder te brengen. Dan wordt er ook beter naar gekeken...

Pot

Bericht door Pot » 05 jun 2019 22:36

density1 schreef:
05 jun 2019 21:30
Ik ga er vanuit dat dit over de reclame gaat.
Hij zei dat er niks zou veranderen op radio, over het algemeen. Daarbij maakte hij later de opmerking dat NPO Radio achteruit gaat doordat er op radio nog wel reclame te horen blijft.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 06 jun 2019 08:26

Ef Em schreef:
05 jun 2019 22:10
Phoenix schreef:
[..]

Als je ziet hoe de meeste regionale zenders momenteel hun programmering invullen nodigt dat nou ook niet echt uit tot kijken, zelfs al zitten ze ver weg in de zendernummering. Herhaling op herhaling op herhaling de hele dag door...

Het zou veel doelmatiger zijn om alles te laten zoals nu, maar enkel een blok toe te voegen na/in het NOS Journaal van 20 uur (en wellicht nog op andere plekken) waarin regionaal nieuws wordt uitgezonden van de regio waar je op dat moment bent (net als de pilot die nu op een aantal plekken loopt, waar dat rond het journaal van 18 uur gebeurt). Veel simpelere aanpassing dan een hele zender opnieuw in gaan richten met regionieuws (... en van welke regio? Krijgen we dan elk halfuur een andere regiojournaal te zien? Daar gaat toch niemand de hele avond naar kijken?)

Wat ook zou kunnen is simpelweg de kabelproviders verplichten de lokale regiozender op een voorkeuzezender onder de 10 onder te brengen. Dan wordt er ook beter naar gekeken...
Wat een onzin inderdaad, dat nieuwe plan voor NPO 3. Ik hoop dat dit er niet doorkomt. Sommige regionale zenders zijn toch vrij armoedig, laat staan dat je toch vooral naar de omroep van je eigen provincie kijkt en dus geen behoefte hebt aan een zender waar ook allemaal programma's van andere regio's te zien zijn.

De wedstrijden van het WK Vrouwenvoetbal worden komende maand uitgezonden op NPO3. Dat betekent dat de NOS dit niet meer kan doen in de nieuwe opzet; te irrelevant voor NPO1 en op NPO2 horen andere programma's.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Pot

Bericht door Pot » 06 jun 2019 08:44

JulesKluivert schreef:
06 jun 2019 08:26

De wedstrijden van het WK Vrouwenvoetbal worden komende maand uitgezonden op NPO3. Dat betekent dat de NOS dit niet meer kan doen in de nieuwe opzet; te irrelevant voor NPO1 en op NPO2 horen andere programma's.
Volgens mij stoppen ze niet per direct. Daarna zal het wel verhuizen naar een ander net. Het irrelevante ben ik het wel eens, maar verwacht dat NPO1 en NPO2 ook wat gaan veranderen.
De kijkcijfers van de meeste NPO3 programma's waren ook niet al te best. Zelf kijk ik nauwelijks NPO3, behalve 3 op Reis en De gevaarlijkste wegen van de wereld (en afgelopen weekend Pinkpop top 50). Maar denk/hoop dat enkele programma's door gaan schuiven naar NPO1 en wat meer MAX programma's naar 2 gaan.

Calypso

Bericht door Calypso » 06 jun 2019 08:50

Phoenix schreef:
jessica schreef:
Klopt, maar het zal wel meer versplintert gaan worden dus (gedeelte wat gekeken wordt via het eigen kanaal en gedeelte via NPO3).

Mijn eerste gedachte overigens bij dit voorstel van regionale omroepen op NPO3 is het terugkomen van "Van Gewest Tot Gewest"....

Smid70

Bericht door Smid70 » 06 jun 2019 08:51

En men blijft rustig door keuvelen over de televisiezender.

Met klem vraag ik dit onderwerp te verplaatsen naar waar het thuishoort.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 06 jun 2019 09:19

Pot schreef:
06 jun 2019 08:44
JulesKluivert schreef:
06 jun 2019 08:26

Volgens mij stoppen ze niet per direct. Daarna zal het wel verhuizen naar een ander net. Het irrelevante ben ik het wel eens, maar verwacht dat NPO1 en NPO2 ook wat gaan veranderen.
De kijkcijfers van de meeste NPO3 programma's waren ook niet al te best. Zelf kijk ik nauwelijks NPO3, behalve 3 op Reis en De gevaarlijkste wegen van de wereld (en afgelopen weekend Pinkpop top 50). Maar denk/hoop dat enkele programma's door gaan schuiven naar NPO1 en wat meer MAX programma's naar 2 gaan.
Volgens mij was laatst al in het nieuws dat sommige entertainment- of napraatprogramma's sowieso bij NPO1 verdwijnen, dus dan krijg je sowieso meer ruimte daar. Maar ik vind wel dat de NPO haar functie gaat verliezen op deze manier om voor alle doelgroepen programma's te maken. Uiteindelijk zullen bij NPO 2 dan de programma's met de minste kijkers plaatsmaken voor programma's van NPO1. En jij zegt ook al: de kijkcijfers bij NPO3 waren niet al te best - inderdaad, maar dat mag ook niet leidend zijn..
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

deradioluisteraar

Bericht door deradioluisteraar » 06 jun 2019 09:26

Er valt niet te ontkennen dat een (gedeeltelijk) reclamevrij NPO 1 t/m 3 (TV) gevolgen heeft voor de andere belangrijke pijler van de publieke omroep, de radio.

Eigenlijk zou je kunnen stellen dat de radiotak nu ook moet veranderen om de NPO als geheel in de toekomst te kunnen blijven financieren.

Om dat te bereiken kun je denken aan:
- meer reclamegeld uit de markt halen om het verlies ervan bij de tv-tak te compenseren door NPO Radio 5 per direct op FM te zetten (meer luisteraars = meer reclameinkomsten)
- bij de overheid lobbyen voor wetgeving dat iedere nieuwe radio DAB+ moet hebben, om acceptatie van digitale radio te stimuleren en ontvangst van alle NPO radiozenders mogelijk te maken bij een (nog) groter publiek
- afstoten of opheffen van 1 of meerdere radiozenders (minder zenders = minder kosten)

Eigenlijk alle opties die allang eerder op dit forum genoemd zijn :D

Plaats reactie