NPO grotendeels reclamevrij

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.

Moderator: admin6

Plaats reactie
big T

Re: NPO grotendeels reclamevrij

Bericht door big T » 15 jun 2019 13:26

Satfreak13 schreef:
15 jun 2019 11:53
big T schreef:
15 jun 2019 10:49
Ik mag toch (zwaar)hopen dat de regionale tak ook onder de NPO valt.
Of te wel publieke omroep.
De omroepplannen hebben m.i. betrekking op de landelijke structuur. Maak het maar niet ingewikkelder.
Nee ingewikkeld maken doen ze ergens anders al. :D
Maar hoe gaat het dan op het 3e net?
Daar dan wel reclame v/d regionale omroep?
Nee publieke omroep is beeldvormend denkend eerst de landelijke, en dan de regionalen.
Maar wel allemaal publiek.
Met dezelfde regels en plichten.
Sent from my laptop using Windows

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 15 jun 2019 15:01

jessica schreef:
15 jun 2019 12:26
Beter lijkt me dan toch dat 3e net te verhuren aan de commerciëlen. Met die opbrengst kan dan het reclame vrij maken van de publieke omroep gefinancierd worden. Zo kost het de belastingbetaler niets extra. Het 3e kanaal is natuurlijk een gewilde positie voor iedere commerciële TV aanbieder. Dus daar dan de NPO dan nog jarenlang een goede prijs uit halen om andere programma's te maken op NPO1 en NPO2.
Dat lijkt met dienstbaar zijn aan derden en dat is niet toegestaan.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 15 jun 2019 20:28

big T schreef:
15 jun 2019 13:26
Nee ingewikkeld maken doen ze ergens anders al. :D
Maar hoe gaat het dan op het 3e net?
Daar dan wel reclame v/d regionale omroep?
Nee publieke omroep is beeldvormend denkend eerst de landelijke, en dan de regionalen.
Maar wel allemaal publiek.
Met dezelfde regels en plichten.
Wat ik begrijp is dat regionale bijdragen op NPO3 Regio gaan komen. Dat is iets anders dan de cyclus met reclame op de regiozenders zelf.
Fryslan Dok is misschien een voorbeeld van wat de bedoeling is.

En nee, voor regiozenders gelden heel andere regels en plichten. Het zijn zelfstandige, publieke full-time stations met eigen radio en tv zenders/frequenties, en hebben geen zuilenstructuur.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 16 jun 2019 08:43

Wouter01 schreef:
15 jun 2019 12:59
.....ik ben totaal niet bezig met wat er in Amsterdam gebeurd dus AT5 kan mij gestolen worden en zo kunnen de eigen kanalen van de omroepen uit spaart ook weer geld uit.
Ik ben ook niet geïnteresseerd in Amsterdam maar de hele media is zowat AT5 dus helaas ontkom je niet aan die onzin. Wat dat betreft is het prima dat er ook aandacht komt voor andere regio's

big T

Bericht door big T » 16 jun 2019 09:37

Ik snap de gedachtegang niet geheel dat het wat zou toevoegen om de regionalen op een landelijk net3 zender te zetten.
Het overgrote gedeelte heeft kabel en of kpn koper.
Daar zitten alle regionale zenders met al hun pracht en praal al op.
En je zap lijstje, dat maak je natuurlijk zelf aan, zodat je al die onzin kanalen niet voorbij zapt.
Ik zelf heb 2 regionale zenders in het lijstje staan, de rest boeit mij niet.
Net3 kan straks ook vervallen :))

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 16 jun 2019 09:43

Ane Sybesma schreef:
16 jun 2019 08:43
Wouter01 schreef:
Ik ben ook niet geïnteresseerd in Amsterdam maar de hele media is zowat AT5 dus helaas ontkom je niet aan die onzin. Wat dat betreft is het prima dat er ook aandacht komt voor andere regio's
Dat kan ik me voorstellen. Maar het blijft raar, dat de politiek zomaar een zender van karakter wil veranderen terwijl nooit onderzoek is gedaan naar de behoefte eraan, en zonder er een concreet beeld bij te hebben.
Tegelijk vind ik het onbegrijpelijk dat de jeugdprogrammering op NPO3 zomaar wordt opgeheven. Elk Europees land heeft een PO jeugdzender, omdat die doelgroep in meerdere opzichten erg belangrijk is en daar m.i. ook echt een publieke taak ligt. En nu wordt de 18min doelgroep zomaar vervangen door de 50plus. Die stap heeft niets meer te maken met publieke omroeptaak, maar alles met politieke strategie. Daar gaan ze in Den Haag nog spijt van krijgen.
BBC Three is een aantal jaren geleden opgeheven vanwege bezuinigingen, met de bijkomende redenatie: "De jeugd kijkt toch online."
Dat blijkt dus tegen te vallen. De BBC heeft er nog spijt van.

Volgens mij is NPO3 Regio het voorportaal naar opheffing. En helaas heeft de NPO hier zelf munitie voor aangedragen door zo pal te gaan staan voor exorbitante salarissen. Dat was ronduit kortzichtig. Terwijl er in Nederland genoeg talent rondloopt en de NPO ook een proeftuin moet zijn voor nieuw talent ipv een old boys' network bolwerk.

jessica

Bericht door jessica » 16 jun 2019 10:23

Ane Sybesma schreef:
16 jun 2019 08:43
Wouter01 schreef:
Dat kan ik me voorstellen. Maar het blijft raar, dat de politiek zomaar een zender van karakter wil veranderen terwijl nooit onderzoek is gedaan naar de behoefte eraan, en zonder er een concreet beeld bij te hebben.
Tegelijk vind ik het onbegrijpelijk dat de jeugdprogrammering op NPO3 zomaar wordt opgeheven. Elk Europees land heeft een PO jeugdzender, omdat die doelgroep in meerdere opzichten erg belangrijk is en daar m.i. ook echt een publieke taak ligt. En nu wordt de 18min doelgroep zomaar vervangen door de 50plus. Die stap heeft niets meer te maken met publieke omroeptaak, maar alles met politieke strategie. Daar gaan ze in Den Haag nog spijt van krijgen.
BBC Three is een aantal jaren geleden opgeheven vanwege bezuinigingen, met de bijkomende redenatie: "De jeugd kijkt toch online."
Dat blijkt dus tegen te vallen. De BBC heeft er nog spijt van.

Volgens mij is NPO3 Regio het voorportaal naar opheffing. En helaas heeft de NPO hier zelf munitie voor aangedragen door zo pal te gaan staan voor exorbitante salarissen. Dat was ronduit kortzichtig. Terwijl er in Nederland genoeg talent rondloopt en de NPO ook een proeftuin moet zijn voor nieuw talent ipv een old boys' network bolwerk.
Helemaal eens. Vreemd hoor. Nooit onderzoek gedaan en zomaar een landelijke zender veranderen met alleen maar regionale programma's. Volgens mij worden mensen die houden van regionale informatie al genoeg bediend door alle regionale radio en tv zenders. Daar hoeft geen landelijk net aan te worden opgeofferd.

Overigens denk ik wel dat de jeugdprogramma's op Ned3 blijven. De omvorming zal wel na 20 uur in de avond zijn.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 16 jun 2019 11:54

Ik ben zeker voor het blijven van Zapp en Zeppelin. Wie weet blijft npo3 tot 20.00 uur gelijk. Daarna regio tv. We gaan het zien.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 16 jun 2019 12:29

Daar mag je op basis van de huidige berichten niet vanuit gaan. NPO3 Regio gaat een totaal andere zender worden en de NPO mag de jeugdprogramma's zelf oplossen op de andere zenders, of wegbezuinigen. Ook themakanalen zullen op de schop gaan. Misschien dat daar nog iets voor de jeugd naartoe kan. Of uitwijken naar een online kanaal, maar we weten van de BBC dat dat een brug te ver gaat zijn.

big T

Bericht door big T » 16 jun 2019 13:21

Als net3 totaal anders gaat worden dan wat de regionalen nu bieden, wie betaald dat dan?
Want dan zal er wat programma's bij gemaakt moeten worden (van wat er nu niet is) door de regionalen.
En dat zie ik niet gebeuren, ze kunnen nu al niet eens in het weekeinde een programma maken.
Bij Drenthe is er net uitgekleed nieuws te zien, en verders herhalingen van door de weeks programma's.

Pot

Bericht door Pot » 16 jun 2019 15:11

Ik denk dat Zapp(elin) nog wel blijft bestaan, misschien dan wel op een andere zender. Maar ik kan me niet voorstellen dat het gaat verdwijnen. Maar wat moet er gebeuren met sportevenementen zoals WK vrouwenvoetbal. Kijkcijfers doen het goed maar NPO1 doet het ook gewoon goed. Ik denk dat NPO tv gaat verjongen. Aantal goede programmas van 3 naar 1 en de MAX (seniorenprogramma's) naar 2. We gaan het zien....
Oortjes open!

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 16 jun 2019 21:40

big T schreef:
16 jun 2019 13:21
Als net3 totaal anders gaat worden dan wat de regionalen nu bieden, wie betaald dat dan?
Want dan zal er wat programma's bij gemaakt moeten worden (van wat er nu niet is) door de regionalen.
En dat zie ik niet gebeuren, ze kunnen nu al niet eens in het weekeinde een programma maken.
Bij Drenthe is er net uitgekleed nieuws te zien, en verders herhalingen van door de weeks programma's.
Er worden extra miljoenen vrijgemaakt om "regionale journalistiek" te stimuleren, volgens minster Slob.
Vandaar dat je de regionale zenders nu bijna niet hoort piepen.

Plaats reactie