Past het songfestival wel bij de publieke omroep?

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.

Moderator: admin6

Osker

Re: Past het songfestival wel bij de publike omroep?

Bericht door Osker » 19 mei 2019 16:24

Als de tientallen miljoenen die de organisatie kosten uit het normale budget van de PO betaald kunnen worden is het budget te hoog want we winnen eens in de 44 jaar.

Theimon

Bericht door Theimon » 19 mei 2019 17:46

Ik hoorde de vragen over bekostiging van dit geintje ook al op de radio langs komen. De kosten schatten ze nu op 20-30 miljoen (wat ik opvallend veel vind, maar budgetten varieren per land), maar ik heb nog niet meegekregen waar de kosten in zitten. Moeten vlucht/verblijf van alle delegaties betaald worden? Uitzendrechten is geen sprake van voor zover ik weet, want het is een samenwerking van Europese omroepen (met daarnaast Australie en nu ook Canada).

Het opzetten van een festival kost zeker geld, maar toch geen 20 miljoen? En je kan een deel van het geld al terughalen met entreekaarten voor het publiek (en die prijzen waren niet mis zie ik hier: https://eurovisionworld.com/eurovision/tickets ). En met de televoting wordt er ook nog wel wat centen binnen getrokken.

Ik vind het verder prima dat het op de PO zit. Misschien nog wel beter ook. De show duurt al een uur of 4, stel dat Talpa het zou doen ga je naar een totale duur van 6 uur. En verder is het muziek/cultuur/diversiteit en een heel slecht zingende Madonna die afzonderlijk is ingevlogen door een Israelische zakenman (dus die kosten had de PO sowieso al niet), dus prima op de publieke.

big T

Bericht door big T » 19 mei 2019 17:55

Het op poten zetten door de Zweden laten doen.
Die doen het voor rond de 14 miljoen blijkt uit het overzicht van NOS.
Sent from my laptop using Windows

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld » 19 mei 2019 18:21

14 Miljoen lijkt me zeker niet te veel als je kijkt wat er bij deze (freak-)show komt kijken. Lees maar eens het ESC-dagboek van produktiemanger Ola Melzig op https://m-m-pr.com/index.php/eurovision-diary-2019 . Alleen al de huur van de locatie voor de duur van 7 tot 8 weken (!) kost een vermogen.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 19 mei 2019 20:24

In Israël kostte het 30 miljoen, in Zweden 15 miljoen. Dat laatste lijkt me voor Nederland ook realistisch. In Israël gelden andere tarieven en zijn de kosten van beveiliging ook extreem hoog.
Rock 'n roll is better than music!

Orange

Bericht door Orange » 19 mei 2019 21:18

Oortjes schreef:
19 mei 2019 20:24
In Israël kostte het 30 miljoen, in Zweden 15 miljoen. Dat laatste lijkt me voor Nederland ook realistisch. In Israël gelden andere tarieven en zijn de kosten van beveiliging ook extreem hoog.
Het kan dus blijkbaar voor een euro per Nederland. Lijkt me iig niet duur voor iets dat eens in de 44 jaar gebeurt. Anderzijds is het in mijn ogen een AVROTROS-feestje. Lijkt me dat die omroep het dan ook moet betalen. En als zij een goede bedrijfsvoering hebben, reserveren ze voor dit soort eenmalige zaken toch wat geld.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 19 mei 2019 21:28

AVROTROS heeft hier jaren naartoe gewerkt. Ik neem aan dat er ook nagedacht is over de financiën, het is immers een professionele club.
Rock 'n roll is better than music!

Osker

Bericht door Osker » 19 mei 2019 22:05

Oortjes schreef:
19 mei 2019 21:28
AVROTROS heeft hier jaren naartoe gewerkt. Ik neem aan dat er ook nagedacht is over de financiën, het is immers een professionele club.
Als A/T een potje van 20 miljoen heeft is dat op kosten van de belastingbetaler aangelegd. Ik denk niet dat er zo een potje is maar hoe dan ook, het lijkt me niet dat de burger hiervoor moet opdraaien.

Osker

Bericht door Osker » 19 mei 2019 22:09

Orange schreef:
19 mei 2019 21:18
Oortjes schreef:
19 mei 2019 20:24
Het kan dus blijkbaar voor een euro per Nederland. Lijkt me iig niet duur voor iets dat eens in de 44 jaar gebeurt. Anderzijds is het in mijn ogen een AVROTROS-feestje. Lijkt me dat die omroep het dan ook moet betalen. En als zij een goede bedrijfsvoering hebben, reserveren ze voor dit soort eenmalige zaken toch wat geld.
ja als we alle overheidsuitgaven per hoofd van de bevolking gaan afwentelen weet ik er nog wel een paar...
Belasting is voor politie, (efficiënt) bestuur, onderwijs, zorg maar niet voor een vals klinkende freakshow. Misschien is dit een goed moment om met die gekkigheid te stoppen.

boxfm

Bericht door boxfm » 19 mei 2019 23:34

Persoonlijk vind ik het niet erg als het Songfestival deels uit andere potten betaalt wordt. Het Songfestival is een kwestie van smaak, you like it or hate it. Maar het levert voor een gastland/-stad veel op.

Allereerst veel promotie, maar ook financieel. Niet alleen alle medewerkers moeten onderdak krijgen, maar er komen ook veel bezoekers op af. Bezoekers die een hotel boeken, uiteten gaan, reizen met het openbaar vervoer, mogelijk nog wat extra dagen Nederland aan hun trip plakken, etc, etc.

Het Songfestival kost veel geld, maar levert ook geld op. Vind dat er bij het kostenplaatje naar het geheel gekeken moet worden, wat het dus ook op kan leveren. Als dat in goede verhouding staat, dan is het iedere euro waard. En dan zou ik het ook terecht vinden als een gaststad een bijdrage levert, hun lokale economie profiteert er immers van. Plus een bak mediawaarde aan stadspromotie.

Het klinkt wellicht krom, maar een deel van het geld wordt gewoon geïnvesteerd in ons eigen land. Direct of indirect.

Osker

Bericht door Osker » 20 mei 2019 00:18

Als al die hotels en restaurants er zo van profiteren moeten ze er ook maar aan meebetalen. Neem het fantastische Scheveningse vuurwerkfestival als voorbeeld. Daar komen 100.000 mensen op af. De strandtenthouders krijgen een factuur van de gemeente als bijdrage in de kosten. Logisch.

De PO krijgt 800 miljoen per jaar uit de belastingpot, dat is ren schandalig hoog bedrag voor linkse éénzijdige fakenews creërende graaiers. Daar moet geen 30 miljoen voor een songfestival bij.

Theimon

Bericht door Theimon » 20 mei 2019 05:11

Osker schreef:
20 mei 2019 00:18
De PO krijgt 800 miljoen per jaar uit de belastingpot, dat is ren schandalig hoog bedrag voor linkse éénzijdige fakenews creërende graaiers.
Constructief.

Pot

Bericht door Pot » 20 mei 2019 06:06

Osker schreef:
19 mei 2019 22:09
Misschien is dit een goed moment om met die gekkigheid te stoppen.
Als het niet je smaak is en je het daarom verspilling van belastinggeld vind, is het geen reden om af te schaffen. Of is er een andere reden voor om het te laten stoppen?

big T

Bericht door big T » 20 mei 2019 09:10

Osker schreef:
20 mei 2019 00:18

De PO krijgt 800 miljoen per jaar uit de belastingpot, dat is ren schandalig hoog bedrag voor linkse éénzijdige fakenews creërende graaiers. Daar moet geen 30 miljoen voor een songfestival bij.
Lekker genuanceerd zeg, kan Terry nog wat van leren.
Sent from my laptop using Windows

castmember

Bericht door castmember » 20 mei 2019 09:35

Het is wel weer iets typisch Nederlands om nog geen dag na de winst van zo’n mega evenement en toernooi het alweer over de knaken te gaan hebben . . .

Genieten van succes mogen we niet meer blijkbaar.

We hebben nog geen idee wat het gaat kosten en hoe we het gaan doen. We weten nog niet eens de venue, als het de Ziggo Dome wordt (wat ik betwijfel) kort je de gebouw huur aardig in doordat het pand al geschikt is voor AV evenementen en zo zijn er nog 1001 factoren. Laten we eerst eens kijken waar de NPO / NOS over een maand mee naar voren komen in hun voorstel.

Verder is dat gekrakeel van Rutte pure verkiezingsretoriek.

En dat vind ik sneu. Laat mensen genieten van de winst en laten we trots zijn dat we opnieuw een groot evenement in Nederland mogen organiseren en dat we daarmee opnieuw een kans hebben om ons landje op de kaart te zetten. 2020 wordt een druk jaar, maar wel vanwege prachtige redenen.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

Plaats reactie