Opa lex geeft commentaar, een discussie stuk

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.
Plaats reactie
Echtwel

Opa lex geeft commentaar, een discussie stuk

Bericht door Echtwel » 27 mar 2019 08:19

Met wat verbazing lees is het stukje van oude gediende Lex Harding
Eigenlijk ben ik een groot Fan van deze man, alleen persoonlijk vind ik van Lex.
maar met dit stuk slaat de grote man achter een aantal succesvolle radio projecten de plak mis ! Het is 2018 kijk naar Amerika daar zijn radio DJ soms gewoon sterren.

Wat is jouw gedachten

BRON http://radio.nl/818289/lex-harding-radi ... je-anoniem

Voormalig radiodeejay Lex Harding hekelt dat sommige radiodeejays maar te pas en te pas opduiken in televisieprogramma’s. Dit zegt hij in een interview met Veronica magazine. “Radio maken doe je anoniem.”

Lex Harding: Radio maken doe je anoniem Volgens Harding mag een deejay wel met z’n kop op tv komen, maar alleen als het in context van het radiowerk valt. “Dat is iets anders dan een deejay die als sidekick in De Wereld Draait Door gaat zitten.”

De oprichter van onder meer Radio 538, TMF, RTL Veronique en drijvende kracht achter de publieke omroep Veronica vindt het dan ook belangrijk dat een deejay niet als BN-er door het leven gaat.

“Je moet een band opbouwen met de luisteraar en die moet daar vooral zijn fantasie bij kunnen gebruiken,” aldus Harding in Veronica Magazine. [Radio.NL]
Laatste wijziging: 26-3-2019 18:27:00
radiofreak.nl - radio-tv-nederland.nl - nrj.com - amsterdamsmostwanted.nl -

Oortjes

Re: Opa lex geeft commentaar, een discussie stuk

Bericht door Oortjes » 27 mar 2019 18:45

Lex is de oprichter van TMF, de man achter Countdown en Nederland Muziekland. Op basis daarvan was ik wel enigszins verbaasd over deze uitspraak. Het was Lex die de verbinding legde tussen radio en televisie, de d.j.'s de anonieme studio's uit haalde. Dan is het vreemd om nu deze uitspraak te doen.
Rock 'n roll is better than music!

fdboer

Bericht door fdboer » 28 mar 2019 13:58

Nostalgie doet rare dingen met mensen ...

Calypso

Bericht door Calypso » 28 mar 2019 15:22

Misschien komt het door mijn leeftijd (ik zit dichter bij de 50 dan dat ik de 40 zie), maar ik kan hem wel volgen tot op bepaalde hoogte.

De in een eerdere reactie genoemde programma's zijn eigenlijk allemaal hetzelfde als het werk wat een DJ doet op de radio, alleen dan met video erbij. Ook wanneer een radiopresentator/DJ bij DWDD zit, is dat vaak om over radio gerelateerde dingen te praten.

Echter, wanneer hij ineens in een spelletjesprogramma gaat zitten dan wordt het ook in mijn ogen twijfelachtig, en meer met het idee "ik wil BNer zijn". En juist een presentator/DJ zou, in mijn ogen, ondersteunend moeten zijn aan het programma wat-ie op radio (of TV) maakt: in het belang van zijn "product" (of dat nu muziek of interviews is). En dus niet op de voor- maar op de achtergrond. Maar ja, dat is er al niet meer bij sinds de jaren 60 toen ze bij Veronica vonden dat ze de foto's van DJs in het Top40 blaadje moesten zetten.

Daarom is mijn mening: radio is leuker met het "mysterie" er omheen, en daar maakt de DJ/presentator deel van uit. Maar hoe is dat nog mogelijk in 2019 met alles rondom Social Media; tijden veranderen, meestal wordt het beter, en ik denk dat dat ook is met radio, en dan betaal je daar een prijs voor, in dit geval wordt de "magie" minder.

MFM

Bericht door MFM » 28 mar 2019 19:38

Hij heeft wel een beetje gelijk.
In de tijdgeest van toen was het toch leuker.
Geen gezeur op tv van zogenaamde ervaringsdeskundigen of experts omdat de dj’s toevallig ook fan van een overleden idool waren of een mening hebben over een “van zijn voetstuk gevallen artiest”..

Maar ook toen waren de radiojocks van Veronica op tv te zien in programma’s als bijvoorbeeld Countdown of presenteerden ze Nederland Muziekland.
Dat waren wel muziekprogramma’s. Dus geen items of gastoptredens bij talkshows.
Ook de jaren 90 met de Veronica radiostudio op tv was gewoon een kijkje in de radiostudio ipv een apart tv programma.

Dus ergens begrijp ik het wel.

jessica

Bericht door jessica » 28 mar 2019 23:55

Volgens mij zegt Lex ook muziek gerelateerde programma's voor DJ's op TV is niet erg. Maar wel als je in allerlei spelletjes panels en eigen Huis en Tuin gaat zitten en dat soort programma's.

big T

Bericht door big T » 29 mar 2019 09:13

Wat staat er nu eigenlijk, en in welke context zijn deze uitspraken gedaan?
Eigenlijk zegt hij niet veel anders dan schoenmaker blijf bij je leest.
Sent from my laptop using Windows

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 29 mar 2019 18:22

Ook ik ben al wat ouder :sad: en ik denk dat ik begrijp wat Lex Harding bedoeld. Een TV optreden van een DJ in het kader van zijn/haar muziekkennis of ter promotie van zijn/haar radioprogramma, is prima. De doelstelling is dan om meer luisteraars naar je radioprogramma te verwerven.

Het deelnemen aan spelletjes of ander amusement, niet in het kader van muziekkennis en promotie, heeft enkel als doelstelling om jezelf als persoon bekender te maken. En dat laatste hekelt Lex. Dat begrijp ik (zeker 20 jaar geleden). Zo kan ik er ook met m'n pet niet bij waarom toch iedere individuele idioot, welk beroep, sociale klasse of wat dan ook, zo nodig moet gaan filmen met zijn mobiel (vloggen). Totaal kansloze filmpjes producerend. Waarom vindt men dat we alles moeten zien?

Ik ben bang dat Lex en ik inderdaad oude opa's geworden zijn.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

wally

Bericht door wally » 29 mar 2019 20:40

Ik kan me van Lex Harding ook herinneren dat hij over de financiële beloning van "zijn" dj's het volgende zei: "ik betaal ze goed, maar als ze echt willen verdienen moeten ze het land in"...Dat is inmiddels natuurlijk een stuk minder geworden en niet iedereen verdient/verdiende een Edwin Evers salaris. Dus dan is een uurtje aanschuiven bij ..noem ze maar.. en daar een stukje extra binnen harken gewoon handel

Plaats reactie