roepletters

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.
Plaats reactie
v.ijl

Re: roepletters

Bericht door v.ijl » 18 jan 2018 17:03

De radio pionier Idzerda had als roepletters PCGG, voor experimentele radio-uitzendingen.
Verder is mij niets bekend.....
en dan is er koffie......

boxfm

Bericht door boxfm » 18 jan 2018 17:16

GerjanOpDreef schreef:
18 jan 2018 14:55
Wat ik mij dan weer afvraag, hebben de radiostations in Nederland die uitzenden op AM/FM/DAB+ ook roepletters om zichzelf te identificeren?
Ik heb geen idee, maar ik kan mij zo voorstellen dat die letters gekoppeld zijn aan de frequentie waarop ze te horen zijn, om aan te geven over welke frequentie het gaat. Dat hebben we in Nederland wel, alle kabels (landelijk, regionaal, AM) hebben een letter en cijfer. A7 is bijvoorbeeld het kavel van Radio10. Alleen wordt het niet gecommuniceerd inderdaad.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 25 jan 2018 16:35

Ik word nu wel benieuwd welke landen ook roepletters gebruiken qua omroepstations.
Wikipedia geeft geen info....
In sommige landen, zoals de Verenigde Staten, worden de roepletters ook door radio- en televisie-omroepstations gebruikt om zichzelf te identificeren voor de luisteraars. Omroepstations ten westen van de Mississippi hebben een roepnaam, die begint met de letter "K". Ten oosten van de Mississippi beginnen de roepnamen met de letter "W".

Omroepstations moeten in de buurt van elk heel uur hun roepletters noemen, en ze worden daar door de firma Arbitron ook gebruikt om de luistercijfers bij te houden. Daardoor zijn de Amerikaanse radiostations, en in mindere mate televisiestations, vaak vooral bekend bij hun roepletters.
en dan is er koffie......

Herbert Visser

Bericht door Herbert Visser » 25 jan 2018 17:14

Kort antwoord: Nee. Het enige dat -naast kavelnummers- pakketten van FM/AM-licenties krijgen zijn dossiernummers bij Agentschap Telecom. Maar die hoef je niet in de uitzending te noemen.

tspronsen

Bericht door tspronsen » 26 jan 2018 23:39

Wat zou in jou ogen het voordeel zijn van het geven van een roepnaam aan een FM/AM-kavel gebruiker als die niet in de uitzend gecommuniceerd worden?

Plaats reactie