Ruud Hendriks tipt radio- en tv-makers: Wegwezen!

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.
GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 03 jan 2018 22:25

Volgens RTL en het gesprek-oprichter Ruud Hendriks wordt 2018 voor RTL, SBS en NPO het jaar van de “disruptie, ontslagen en accepteren dat het nooit meer wordt zoals het was.” Dit schrijft hij op social media. Hendriks adviseert omroepmedewerkers dan ook om een andere baan te gaan zoeken.

http://radio.nl/815139/ruud-hendriks-ti ... s-wegwezen
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

GerjanOpDreef

Re: Ruud Hendriks tipt radio- en tv-makers: Wegwezen!

Bericht door GerjanOpDreef » 03 jan 2018 22:27

Zou 2018 echt het jaar worden van ineenstortende omroepen? Ik waag het te betwijfelen. Maar mocht hij gelijk hebben, dan is het hele DAB+ verhaal volstrekt overbodig (als het al niet achterhaald is), want dan ontstaat er vanzelf meer ruimte op de FM band door omvallende media bedrijven.

MFM

Bericht door MFM » 04 jan 2018 00:18

Hij weerspiegelt wat er in 2017 al duidelijk werd.
Adverteerders ZIJN al naar alternatieven als facebook gevlucht omdat daar de doelgroep zeer goed bereikt wordt. Lokale kranten lijden daar ook al onder.
Produceren van praatprogramma's is nog meer vissen in dezelfde, de dag ervoor al op sociale media besproken, nieuwsfeitjesvijvers.
Radio is voorbijgestreefd door Spotify en dergelijke.
Podcasts van mensen als Stenders blijken opeens razendpopulair te zijn, want alternatief en altijd terugluisterbaar.., megaevenementen zoals T2000 en SR zullen best nog wat procentuele luister(en kijk) cijferhits zijn, maar het maximale bereik van 100% is niet diezelfde miljoenen luisteraars als pak 'm beet 3 jaar geleden. De markt krimpt in.

2018 kun je, zonder al teveel van media af te weten, al snel bestempelen als het jaar waarin de grote, gevestigde omroepen eindelijk echt ingehaald worden door bloggers, youtubers en lange tijd door de mainstreammedia links laten liggen nieuwere (al jaren sudderende) muziekstijlen.
Labels zoals TopNotch, TCBYML en veel indie's merkten de afgelopen 2 jaar al een groter bereik van hun doelgroep via socialmedia dan via de geijkte radioplug..
Radio en TV zijn al enige tijd geleden uitgefaseerd naar verdienmodellen die 10 jaar geleden nog logisch waren, maar eigenlijk tegenwoordig meer kosten dan dat ze opleveren.

De gekochte kavels, inclusief DAB+ verplichtingen, zullen steeds meer en meer een zwaardere last worden. Terugverdienen? Alleen met zware bezuinigingen en retegoeie content. Dat spreekt elkaar tegen..

De vergoedingen die Ziggo, KPN, Vodafone en al die andere verspreiders vragen worden steeds meer een strijd om naast de nog wat opleverende zenders een alternatiever (SBS9, RTLlounge, ComedyCentralFamily etc) aanbod te kunnen opbrengen.

Kabelleveranciers zullen steeds creatiever moeten gaan worden om Netflix, Videoland, de Kodi's in deze wereld en andere makkelijk voor de hand liggende en overal (op) te beluisteren en te bekijken alternatieven voor te blijven.

Voor 25euro (smartphone onbeperkt) of goeie wifi heeft de jeugd vaak al van pappa en mamma een alternatieve zender op de bank zittend naast de rest van de familie gekregen.
Voor 15-25 euro per maand heb je al (legale) alternatieven voor je dure kabel/digitenne/adsl/sateliet abbo.
Voor 15-25 euro per maand heb je ook een VPN waarmee de slimmeren onder ons de content op alternatieve wijze kunnen bekijken.

Ruud Hendriks heeft gewoon gelijk dat 2018 een roerig media jaar zal worden.

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij » 04 jan 2018 07:17

Zegt de man achter het succesvolle sport 7, het gesprek enz.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 04 jan 2018 08:33

Hoort-u-mij schreef:
04 jan 2018 07:17
Zegt de man achter het succesvolle sport 7, het gesprek enz.
Klopt maar wel met "volle zakken" met euro's en wij sukkels zitten nog achter onze pc's met onze minimale loonschaal :wink: :))

retep

Bericht door retep » 04 jan 2018 09:28

MFM schreef:
04 jan 2018 00:18

Voor 15-25 euro per maand heb je al (legale) alternatieven voor je dure kabel/digitenne/adsl/sateliet abbo.
bij Ziggo kost een standaard abonnement 18.70 per maand
digitenne kost 15.50 per maand
ADSL= internet geen tv
en een standaard abonement incl schotel kost bij canal digitaal 22.95 per maand

allemaal tussen de door jouw genoemde 15-25 euro......voor die prijs kan het dus gewoon.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 04 jan 2018 09:31

retep schreef:
04 jan 2018 09:28
MFM schreef:
04 jan 2018 00:18
bij Ziggo kost een standaard abonnement 18.70 per maand
digitenne kost 15.50 per maand
ADSL= internet geen tv
en een standaard abonement incl schotel kost bij canal digitaal 22.95 per maand

allemaal tussen de door jouw genoemde 15-25 euro......voor die prijs kan het dus gewoon.
Sterker nog: radio is gratis, TV via DVB-T (minimaal 4 netten, met dakantenne vaak meer) ook.

MFM

Bericht door MFM » 04 jan 2018 11:18

Standaard pakket radio en tv is redelijk gratis.
Ik kijk vaak iptv via adsl, op mijn smartphone wanneer ik op visite bij mijn ouders ben..dat telt dus ook mee.
Dat is het punt niet.
Het gaat er juist om dat het maken van goede content, of het nou een radioprogramma, tvprogramma of krantenartikel is, steeds duurder wordt.
Dus dat moet je blijven terugverdienen.

En juist omdat de kosten voor alternatieve manieren van informatie tot je nemen en media content kijken en luisteren bijna niets kosten zullen de mainstream oude omroepen steeds minder publiek, minder bereik, minder inkomsten hebben.
Logische conclusie van Ruud Hendriks.

Waar ik mij eigenlijk over verbaas is dat iedereen gewoon lekker doorgaat met zijn ding en niemand zich nog afvraagt waarom er zoveel korte seizoenscontracten bij zowel publieke als commerciele omroepen nodig zijn.
Dat was 10 jaar geleden, toen er nog zat geld binnenstroomde, wel anders.
Dit komt niet alleen door de bezuinigingen die opgelegd zijn door de overheid (po) maar ook omdat de winstmarges onder druk kwamen te staan.
En wanneer die druk elk jaar zwaarder wordt dan kun je wel aannemen dat er op een gegeven moment de minder rendabele onderdelen eruit moeten.

En hoeveel radio en tv programma’s die best duur waren om te maken zijn er inmiddels al geschrapt en vervangen voor goedkopere varianten? Best veel.
Laatst gewijzigd door MFM op 04 jan 2018 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Eppo

Bericht door Eppo » 04 jan 2018 11:21

Ik vrees dat uiteindelijk de commerciële omroepen met lineaire televisie niet kunnen blijven bestaan, maar wel met initiatieven als Videoland by RTL. Lineaire (ether)radio zie ik voorlopig echt niet verdwijnen.

De publieke omroep zal wellicht op minder kanalen kunnen gaan uitzenden, maar biedt kwalitatief aanbod dat je bij de commerciëlen niet tegenkomt en waar veel mensen waarde aan hechten. Ik denk dat het in stand houden van de PO dan ook een taak is van de overheid (en minder afhankelijk moet worden van inkomsten gegenereerd door de STER). Misschien kan de PO worden ingericht naar Vlaams model (maar wel met behoud van onze unieke omroepverenigingen).
♫♪.ılılıll|̲̅̅●̲̅̅|̲̅̅=̲̅̅|̲̅̅●̲̅̅|llılılı.♫♪

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 04 jan 2018 11:57

Mooi om de toekomstvisie van anderen te lezen.

Persoonlijk denk ik dat 2018 nog wat vlot is, maar ik denk ook dat commerciële radio in zijn huidige vorm over pakweg 10 jaar verleden tijd is. Enerzijds omdat de inkomsten teruglopen, anderzijds omdat de financiële en technische eisen voor FM en DAB+ simpelweg veel te hoog zijn en radio omroepen terug moeten naar de basis, radio maken. En ook op dat laatste vlak zijn hun luisteraars behoorlijk verwent geraakt met allerlei radiovreemde spelletjes, webcams, enz.

Overigens is het niet zo dat al die 'gratis' omroepen ook echt gratis zijn. In veel gevallen betaal je gewoon in natura, met data.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 04 jan 2018 13:46

Hij heeft natuurlijk volledig gelijk. 2018 is denk ik te vroeg gejuicht, maar het gaat de komende 5 a 10 jaar alleen maar erger worden. De neergang van 3FM is het beste voorbeeld, andere zenders gaan hoe dan ook volgen. De toekomst is non-lineair en gefragmenteerd, alles wat reguliere radio en televisie niet is.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

progmog

Bericht door progmog » 04 jan 2018 14:46

De gekochte kavels, inclusief DAB+ verplichtingen, zullen steeds meer en meer een zwaardere last worden. Terugverdienen? Alleen met zware bezuinigingen en retegoeie content. Dat spreekt elkaar tegen..
Wat efteling radio al zag en zichzelf terugtrok van dab. Puur en alleen nog maar via Internet en app. dat is de toekomst.

BertM

Bericht door BertM » 04 jan 2018 18:50

progmog schreef:
04 jan 2018 14:46
Wat efteling radio al zag en zichzelf terugtrok van dab. Puur en alleen nog maar via Internet en app. dat is de toekomst.
Die had ik eerder nog wel eens op staan op de DAB+ radio... Maar ik ga er geen pc voor aanzetten.

MFM

Bericht door MFM » 04 jan 2018 19:28

Als je het artikel goed leest dan heeft Hendriks het vooral over televisie en over dat radio zich nog een beetje uit de kosten haalt.

Dat eftelingradio stopte met dab+ is misschien een gevolg van de slechte dekkingsgraad op dat moment?
Of hadden ze naast het minikavel op fm ook investeringsverplichtingen dab? Geen idee.

Goede radioprogramma’s, informatief, entertainend etc, zijn er genoeg. De kosten van het maken daarvan zijn ook een behoorlijk stuk lager dan dat van een slecht scorend tvprogramma waar rondom advertenties moeten worden verkocht. Zeker nu de advertentiemarkt zich al twee jaar aan het verplaatsen is naar de socialmedia toepassingen wordt dat, ook lokaal en regionaal, steeds moeilijker.

Ik gok dan ook dat, zolang lokale radio en tv content nog steeds op een vaak amateuristische manier wordt geproduceerd en gebracht, ook de lokale en regio omroepen steeds vaker zullen gaan merken dat lokale adverteerders eerder voor een zeker bereik van >80% in hun doelgroep via socialmedia kiezen dan voor een vaak kwalitatief bij lange na niet goed genoeg produkt waar zij zich als bedrijf mee kunnen identificeren lokale rtv omroep. En dat is vaak nog een stuk goedkoper ook. Lang leve de datamining...

Nu zal iedereen wel weer gaan roepen dat ze ICE volgens de regels brengen en er echt toch leuke programma’s te horen zijn denk ik...maar dat is de discussie niet.
Het gaat er om dat er eindelijk iemand hardop durft te zeggen dat de markt aan het veranderen is en dat de zekerheden van 10 jaar geleden inmiddels niet meer volstaan om nog eens 10 jaar te kunnen doorgaan op dezelfde manier.

Hoe dan verder? Geen idee. Ik kijk alleen maar naar het financiele plaatje en heb verder geen verstand van omroepen. Wel van geld verdienen.

MFM

Bericht door MFM » 04 jan 2018 19:31

BertM schreef:
04 jan 2018 18:50
progmog schreef:
04 jan 2018 14:46
Die had ik eerder nog wel eens op staan op de DAB+ radio... Maar ik ga er geen pc voor aanzetten.
Dat is ouderwets. Je kunt ook gewoon hun app op de smartphone zetten en dan via bluetooth in de auto afspelen voor de achterbank.. :D

Plaats reactie