De oplossing voor SBS6

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.
Phoenix

De oplossing voor SBS6

Bericht door Phoenix » 27 dec 2013 19:08

Het wil maar niet vlotten met SBS6. De brede familiezender wordt de laatste tijd herhaaldelijk ingehaald door niche zenders als RTL7, Comedy Central en NGC.

Hoe kan SBS6 weer op de juiste koers geraken?

SBS heeft al een aantal maal geprobeerd de vooravond op te krikken, maar met weinig succes.

Zo heeft SBS Show Vandaag gepresenteerd als de nieuwe 5 Uur Show maar zelf vind ik het programma een Call TV uitstraling hebben. Met een paar aanpassingen kan het een interessant programma worden. Haal de presentatoren van de bank vandaan en zet ze achter een tafel of desk. Zorg voor een dagelijkse gast (BN-er) en laat hem/haar een moppie zingen (mist het een zanger(es) betreft). Zorg voor terugkerende items (astrologie, filmrubiek, muziekrubriek, etc.). Met een kok achter het fornuis krijgt het programma ook een levendigere uitstraling en een kook-item is ook passend bij het dagdeel en biedt de mogelijkheid voor product placement. Met deze aanpassingen kan het programma uitgebreid worden tot een anderhalf uur durend programma. Eventueel om 18 uur onderbroken door een korte edite van Hart van Nederland. Programmeer tactisch door tot 18:40 uur zodat je kijkers weghoudt bij RTL Boulevard.

Programmeer daarna een vlot, eigentijds spelprogramma. Destijds was DenkTank (Veronica) erg succesvol tegenover GTST. Een dergelijk programma met bijvoorbeeld een vlotte presentator als Erik van 't Hoff is er momenteel nog niet in Nederland.

Verder heb ik nog wel wat andere ideëen, maar ik wacht eerst maar even af of jullie een dergelijke discussie wel zien zitten.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

progmog

Re: De oplossing voor SBS6

Bericht door progmog » 27 dec 2013 21:13

Wat je ook verzint of probeert (zoals dat Utopia wat nu komt), het zal gewoon geen succes meer worden. Je mag blij zijn met een miljoen kijkers (uitzonderingen evenementen zoals voetbal, OS, etc.). En dat ligt niet aan SBS6 an sich, maar het aanbod op tv is enorm. Zie het aantal tvzenders dat voor een gemiddelde tv-kijker beschikbaar is. FOX heeft er ook last van. Barslechte cijfers. Hoogtepunt: 40.000.

En internet en andere content diensten zoals netflix, Youtube spelen ook een rol.

djvinnieman

Bericht door djvinnieman » 27 dec 2013 23:03

Mijn oplossing:

Nokken met die zender en verkopen die handel met Veronica (wij herhalen alles 100x in een jaar) er gratis bij.
Wat een baggerzooi die 2 zenders. Weg ermee !
Voegen niks toe aan het aanbod. Nou ja toch wel irritatie......

Ook een oplossing wellicht voor de betalende kijker:
Korting op je abonnement voor de zenders die je juist niet wil. :))
Nou dan vallen er bij mij een hoop af.
Misschien iets voor sloopdecrisis ?
Vinnieman...what else?

Orange

Bericht door Orange » 28 dec 2013 08:43

Het grootste probleem is natuurlijk de grote concurrentie op de andere zenders. Daar is niet tegenop te programmeren. Daarnaast vind ik veel SBS-programma's een slap aftreksel van andere programma's, zoals de topicstarter Show Vandaag al beschrijft en Shownieuws haalt het ook niet bij RTL Boulevard. Investeer wat in kwaliteit (van de presentatoren).

Dat Utopia klinkt wel als een interessant experiment. Wie weet wat het brengt.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 28 dec 2013 10:24

failliet laten gaan, ben je er ook vanaf.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

djvinnieman

Bericht door djvinnieman » 28 dec 2013 13:12

Gertw68 schreef:Wat heeft SBS6 met radio te maken?
Radio Veronica valt onder de SBS groep.

Mag van mij trouwens ook ermee stoppen. :))
Is idem als de tv zender. Herhalen, herhalen herhalen...en voegt verder ook niks toe.
Vinnieman...what else?

Pieterbooy

Bericht door Pieterbooy » 28 dec 2013 13:19

Wat heeft dit met radio te maken ja XD Snap je punt, Sbs is gewoon fout bezig en neemt verkeerde keuzes.

boxfm

Bericht door boxfm » 28 dec 2013 13:27

djvinnieman schreef:
Gertw68 schreef:Wat heeft SBS6 met radio te maken?
Radio Veronica valt onder de SBS groep.

Mag van mij trouwens ook ermee stoppen. :))
Is idem als de tv zender. Herhalen, herhalen herhalen...en voegt verder ook niks toe.
Radio Veronica valt onder de Skyradio Groep, net als Skyradio, Classic FM en het platform MyRadio.

Veronica TV valt wel onder SBS. Net als Veronica Magazine.

Pieterbooy

Bericht door Pieterbooy » 28 dec 2013 13:36

Jep, en Net 5 en SBS 6 ook ;-)

marcmountain

Bericht door marcmountain » 28 dec 2013 13:52

Volgens mij ligt de fout bij het inplannen van de programma's. Hebben ze een eindelijk een redelijke sfeer dat aanslaat bij het grote volk (Verliefd op Ibiza) zetten dat ze precies op zaterdagavond neer tegen andere grote programma's. Het lijkt mij handiger voor SBS om grote producties op de dinsdag of woensdagavond in te plannen als er weinig concurrentie is. Vanzelf gaan andere programma's denk ik volgens mijn bescheiden mening!

borisfm

Bericht door borisfm » 28 dec 2013 17:33

SBS moet vooral weer gaan voor SBS en niet RTL4-light.
Kortom: Wat is succesvol? De zondagavond staat nog wel stevig. De serie Danni Lowinski was origineel en deed het ook goed.

En ga niet aankomen met Welkom bij de Kamara's en andere semi reality TV.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 29 dec 2013 19:40

Klopt, borisfm.

Op zondag- en woensdagavond scoort SBS6 nog redelijk, omdat men daar een redelijk herkenbare programmering heeft neergezet.

Op de zondagavond brengt SBS crime-(achtige) programma's (wegmisbruikers, pas oplichters, red mijn vakantie, undercover nederland, oplichters in het buitenland). Allemaal programma's in hetzelfde genre waardoor je kijkers een TV seizoen lang (en zelfs langer) weet te vast te houden.

Op de woensdagavond lijkt SBS dit ook voor elkaar te krijgen met licht Nederlands drama (Danni Lowinski en Dokter Tinus).

Op de overige avonden is het zeer wisselend en heeft SBS nog geen vast thema weten te creëren. Juist dat doet RTL wel zeer goed. Op maandag Amerikaanse crimeseries, op dinsdag hulp/emo-tv, etc. De overige avonden moet SBS ook een thema geven, zodat de kijker weet wat hij kan verwachten. Grote amusementsshows moet SBS voorlopig even vergeten. Hier is RTL momenteel heer en meester in. Hoewel in het recente verleden SBS juist hierin de slag won (ijsdansen). SBS moet proberen op maandag, dinsdag en donderdag een interessant alternatief te ontwikkelen. Op vrijdag en zaterdag moet het dan maar (voorlopig) films programmeren.
28-01-08 / 22-04-10

v.ijl

Bericht door v.ijl » 29 dec 2013 22:00

Zoveel mensen zoveel smaken.......
Je moet niet kijken, je mag kijken!
En als het je niet aanstaat kan de TV nog altijd uit.
Poeh, poeh. Wat een gezeur op de vroege avond! Ik ga maar gauw naar veronica kijken :))
en dan is er koffie......

Eppo

Bericht door Eppo » 29 dec 2013 22:52

Mijn voorstel:

- SBS6 én Veronica: investeren in en opzetten van een goed nieuwsprogramma dat kan concurreren met het NOS Journaal en het RTL Nieuws;
- Programma's als Welkom bij de Kamara's en Utopia op Veronica uitzenden, die zender heeft een beetje een "schreeuwerig" image van oudsher en daar passen die programma's m.i. goed bij;
- Veronica TV en Radio Veronica meer laten samenwerken, bijvoorbeeld zoals vorig jaar met een Top 1000 Allertijden TV special die de radiouitzending ondersteunt;
- Veronica: Countdown Café terugbrengen op televisie, goede concerten uitzenden, unplugged sessies uitzenden;
- SBS6: Onderweg naar Morgen uit de mottenballen halen en nieuwe afleveringen gaan uitzenden, misschien om half 9 's avonds?
- Net5: geen idee, ik weet niet hoe die zender het doet en wat erop uitgezonden wordt.

Wat vinden jullie hiervan?
♫♪.ılılıll|̲̅̅●̲̅̅|̲̅̅=̲̅̅|̲̅̅●̲̅̅|llılılı.♫♪

Phoenix

Bericht door Phoenix » 30 dec 2013 10:23

Eppo schreef:SBS6 én Veronica: investeren in en opzetten van een goed nieuwsprogramma dat kan concurreren met het NOS Journaal en het RTL Nieuws
Een nieuwsprogramma is megaduur. Het is ook onrealistisch om tegen de gevestigde orde van RTL nieuws en NOS journaal op te boksen. Op welk tijdsslot moet je een dergelijk nieuwsprogramma programmeren. SBS kan een nieuwsprogramma niet direct tegenover RTL nieuws en NOS journaal zetten. Om 19 uur ondervind het weer hinder van De Wereld Draait Door. SBS heeft met Hart van Nederland een goed alternatief in huis. Wel zou Hart van Nederland wat meer de scherpe randjes mogen opzoeken en echt zelf nieuws brengen/maken.
Eppo schreef:Programma's als Welkom bij de Kamara's en Utopia op Veronica uitzenden, die zender heeft een beetje een "schreeuwerig" image van oudsher en daar passen die programma's m.i. goed bij
Het is nog te vroeg om een oordeel te vellen over Utopia. Dit programma moet nog beginnen. Maar een dergelijk groot en duur programma moet je op het vlaggenschip van SBS - SBS6 dus - uitzenden. Welkom bij de Kamara's is niet gelukt omdat het met Nederland 1 en RTL4 moest concurreren.
Eppo schreef:Veronica TV en Radio Veronica meer laten samenwerken, bijvoorbeeld zoals vorig jaar met een Top 1000 Allertijden TV special die de radiouitzending ondersteunt
Veronica TV en Radio zijn in handen van verschillende partijen. Daarbij richten beide media zich op andere doelgroepen. TV richt zich op jongeren. Radio op 'oudere' mannen. Dit maakt het lastig een gemeenschappelijk doel te vinden. Ik ben wel van mening dat radio en TV elkaar kunnen versterken. Radio Veronica sluit meer aan RTL7.
Eppo schreef:Veronica: Countdown Café terugbrengen op televisie, goede concerten uitzenden, unplugged sessies uitzenden
Is dit een idee uit realisme of emotie en nostalgie. Het 'oude' Veronica komt nooit meer terug. Deze functie wordt momenteel door andere zenders, omroepen en media ingevuld.
Eppo schreef:SBS6: Onderweg naar Morgen uit de mottenballen halen en nieuwe afleveringen gaan uitzenden, misschien om half 9 's avonds?
Half 9 's avond is niet realistisch. Op prime-time tussen 20:30 en 22:30 kun en moet je niet horizontaal programmeren. De concurrentie is dan moordend en een dagelijks programma verliest het dan altijd op de lange termijn.
Onderweg naar Morgen kun je niet meer oppakken. Daarvoor is de serie al te lang van de buis.
Ik denk ook dat Nederland te klein is voor een tweede dagelijkse soap. Tenzij je wellicht echt een goed alternatief biedt.
Misschien dat een volkse soap wel past bij SBS. Jaren geleden heeft de VARA zoiets geprobeerd met Het Oude Noorden, gebaseerd op het Engelse EastEnders. Een serie over een volksbuurt. Zo'n serie heeft de tijd nodig om te kunnen groeien. En die tijd wordt het niet gegund, omdat een dagelijkse soap veel geld kost.
28-01-08 / 22-04-10

Plaats reactie