Buma/Stemra vindt kopieheffing te laag

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.

Moderator: admin6

Plaats reactie
martinradio

Bericht door martinradio »

AMSTERDAM - De nieuwe thuiskopieheffing is goed voor componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers, maar de opbrengst van de regeling is te laag. Dit vindt Buma/Stemra.

Volgens de auteursrechtenorganisatie zal de netto-opbrengst van de heffing op bijvoorbeeld harde schijven en smartphones rond de 27 miljoen euro per jaar liggen. Dat is gelijk aan het bedrag dat stichting de Thuiskopie in 2005 incasseerde. Volgens Buma/Stemra zijn consumenten sindsdien alleen maar meer muziek gaan kopiëren.

„De kraan met illegaal aanbod staat nog steeds wagenwijd open”, liet directievoorzitter Hein van der Ree van Buma/Stemra vrijdag in een reactie weten. Hij noemt de nieuwe heffing wel een stap op weg naar een gezonde muziekmarkt, maar zeker geen eindstation. Buma/Stemra wijst erop dat het online legale aanbod alleen kan groeien en ontwikkelen bij een goede handhaving tegen illegaal aanbod.

De nieuwe thuiskopieheffing op beeld- en geluiddragers gaat op 1 januari in. De thuiskopieregeling was meerdere jaren niet uitgebreid, waardoor harde schijven, tablets en telefoons met mp3-spelers niet onder de regeling vielen. Inkomsten uit de thuiskopieregeling droogden op, omdat de verkoop van overschrijfbare cd's en dvd's sterk terugliep.

Zwarte IJsbeer

Re: Buma/Stemra vindt kopieheffing te laag

Bericht door Zwarte IJsbeer »

5 euro is toch ook niet zoveel en zou voor mij geen reden zijn om iets wel of niet te kopen. Ik heb ook niets tegen die heffing maar vraag me wel af of dat geld wel bij de juiste mensen terecht komt. Lijkt mij dat het bij de muzikanten en tekstschrijvers terecht moet komen. En dan ook niet meer zeuren dat er teveel gedownload en gecopieerd wordt.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Ik heb wel iets tegen die heffing. Op mijn tablet staat muziek, die ik voor het overgrote deel ook op cd in de kast heb staan en waarvoor de auteursrechten dus al zijn afgedragen. Cd'tje afspelen met een tablet lukt echter niet zo goed, vandaar een kopie voor eigen gebruik.
Mijn smartphone gebruik ik om mee te bellen, te mailen en te internetten. Er staat geen muziek op. Onzin dat je dan wel een bedrag moet betalen alsof je er wel muziek op zou hebben gezet.

big T

Bericht door big T »

Dat was in de jaren 70/80 toch ook al zo?
De heffing op bandjes omdat er zo veel muziek van de radio werd opgenomen.!
Dat je je eigen lp op het bandje zette voor in de auto, was geen argument.
Sent from my laptop using Windows

v.ijl

Bericht door v.ijl »

Wordt deze nieuwe thuiskopieheffing ook in anderere Europesche landen ingevoerd? :))

mvg
v.ijl
en dan is er koffie......

dj-chris

Bericht door dj-chris »

Zwarte IJsbeer schreef:{....maar vraag me wel af of dat geld wel bij de juiste mensen terecht komt. Lijkt mij dat het bij de muzikanten en tekstschrijvers terecht moet komen........}
Inderdaad. En hoe weet nu de Buma/Stemra dat ik bijvoorbeeld Jan Huppelepup met het nummer Blabla vier keer op mijn gebakken CD heb gezet? Natte vinger werk of krijgen ALLE artiesten die zich hebben ingeschreven bij de Buma/Stemra een klein bedrag van die 27 Miljoen.
Je hebt lokaal nieuws en wereldnieuws,alleen kan lokaal nieuws ook wereldnieuws zijn!

station-drz

Bericht door station-drz »

laten ze eerst bij buma zelf maar eens de pc's gaan contoroleren, kan bijna niet geloven dat daar alles keurig via de regels gaat :))
Hey ho, hey ho, je krijgt een orban niet cadeau! :))

www.Geesfm.nl de gezelligste lokale stations onder 1 dak!

mvdr

Bericht door mvdr »

"...een stap in de goede richting naar een gezonde muziek markt maar nog niet het eindstation."?????

Een gezonde muziek markt, daar maakt Buma helemaal geen deel meer van uit!

#witteboordenmaffia #fail #timeforchange

Plaats reactie