Ruud Hendriks tipt radio- en tv-makers: Wegwezen!

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.
progmog

Re: Ruud Hendriks tipt radio- en tv-makers: Wegwezen!

Bericht door progmog » 04 jan 2018 21:07

MFM schreef:
04 jan 2018 19:28
Dat eftelingradio stopte met dab+ is misschien een gevolg van de slechte dekkingsgraad op dat moment?
Of hadden ze naast het minikavel op fm ook investeringsverplichtingen dab? Geen idee.
Ze hebben toen duidelijk aangegeven dat zij hun radioactiviteiten volledig te willen voortzetten online en app.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 04 jan 2018 21:59

MFM schreef:
04 jan 2018 19:28
Ik gok dan ook dat, zolang lokale radio en tv content nog steeds op een vaak amateuristische manier wordt geproduceerd en gebracht, ook de lokale en regio omroepen steeds vaker zullen gaan merken dat lokale adverteerders eerder voor een zeker bereik van >80% in hun doelgroep via socialmedia kiezen dan voor een vaak kwalitatief bij lange na niet goed genoeg produkt waar zij zich als bedrijf mee kunnen identificeren lokale rtv omroep. En dat is vaak nog een stuk goedkoper ook. Lang leve de datamining...
De regionale omroepen werken allemaal met beroepskrachten, wat ook makkelijk uitkan met al die subsidie.

Daarnaast denk ik dat je een denkfout maakt. Lokale radio moet in de haarvaten van de samenleving zitten. Als de lokale omroep dat voor elkaar krijgt, dan denk ik dat het zelfs mogelijk is om een lokaal commercieel radiostation te runnen in dunbevolkte gebieden als noord-oost Groningen. Simpelweg door er te zijn.

Ik schakel even over naar een voetbalclub zoals vrijwel elk dorp die wel heeft. Die voetbalclubs krijgen het vaak voor elkaar om lokale ondernemers zo bij hun vereniging te betrekken dat ze een reclamebord kopen, diensten leveren voor de loterij en zelfs anoniem sponsor zijn (in mijn omgeving hebben voetbalclubs sponsoren die om religieuze redenen niet voor de buitenwereld willen weten dat ze ook de voetbalclub sponsoren). Voetbalclubs zijn er heer en meester in om hun sponsoren te betrekken bij hun vereniging. Nodigen ze uit voor een hapje en een drankje bij een wedstrijd, dat soort dingen.

Bij de lokale radio zie ik dat allemaal niet terug. Daar is het veelal geld storten en je krijg x aantal keer per dag een advertentie op de radio, misschien nog een logo op de site. Maar dat is het dan ook wel. Betrek die mensen bij je omroep, laat ze in de uitzending komen vertellen wat ze allemaal doen met hun bedrijven. Geef netwerkborrels, doe aan bedrijfsbezoeken. Maak het sexy om te adverteren op de lokale radio. Wees aanwezig bij evenementen, laat je zien. Neem een commercieel onderlegd persoon in (vrijwillige) dienst, laat hem dag in, dag uit netwerken. Er zijn zoveel mogelijkheden, maar er wordt niets mee gedaan. Daar ligt, mijns inziens, de fout dat veel lokale omroepen maar amper het hoofd boven water kunnen houden.

MFM

Bericht door MFM » 06 jan 2018 21:20

Het probleem is dus dat het weer over alleen lokale radio gaat. Je argumenten zijn trouwens heel goed. Ben ik het mee eens.
Maar het gaat om lokale media, dus niet alleen maar radio.
Op facebook zit voor deze regio een eenmanspagina met 50.000+ volgers. Puur en alleen nieuws, actueel nieuws, uit de regio plus alerts en genoeg ruimte om te reageren. Wat dus aardig gebeurd.
Die jongen pakt het goed aan.

En dan heb je een in principe alleen door subsidies bestaande regioomroep die het niet eens redt om actueel nieuws overdag te verslaan. Adverteerders lopen er met een boog omheen. Want die kunnen veel doeltreffender bij de facebookpagina’s terecht. Vergelijk die laatste groep maar met de voetbalclubs..
Als je bv kijkt naar de sr kloon die de lokale hier dezelfde periode als seriousrequest deden dan is het toch wel erg pijnlijk voor ze dat het reclamebudget van het winkelcentrum waar ze stonden a €6000,- rechtstreeks naar de concurrent die er niet eens aandacht aan besteedde ging...puur doordat ze daar meer vertrouwen in hadden.

Punt is dat ook de lokale en regio omroepjes zullen moeten doorpakken. Schaf desnoods de radiotak af en zet je meer in voor socialmedia. Als je de mensen maar bereikt en daardoor ook kunt informeren. Is veel effectiever dan een slecht radioprodukt.
En waarom zie ik overal ouderwetse kabelkranten ipv bewegende content? Leven we niet in een tijdperk waar je overal informatie tot je kunt nemen? Maak gewoon een uurcyclus met nieuws en info, lokale produkties enz en je hebt zomaar kans dat deze beter scoren dan statische tekst.
Vernieuwen! Dat was in 2010 het toverwoord. Helaas zijn er weinig omroepjes die dat begrepen hebben.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 06 jan 2018 22:35

Dat komt omdat ik geloof in betrokkenheid, samenwerking en inhoud. Zaken die prima passen bij lokale radio (of moet ik eigenlijk lokale media zeggen), maar de schakeling missen met sociale media.

Ik zie de sociale media vooral nog steeds als aanvulling op de traditionele media, maar ben ervan overtuigd dat het de lokale media nooit zal gaan vervangen.

BertM

Bericht door BertM » 14 jan 2018 20:49

MFM schreef:
04 jan 2018 19:31
BertM schreef:
04 jan 2018 18:50
progmog schreef:
04 jan 2018 14:46
Wat efteling radio al zag en zichzelf terugtrok van dab. Puur en alleen nog maar via Internet en app. dat is de toekomst.
Die had ik eerder nog wel eens op staan op de DAB+ radio... Maar ik ga er geen pc voor aanzetten.
Dat is ouderwets. Je kunt ook gewoon hun app op de smartphone zetten en dan via bluetooth in de auto afspelen voor de achterbank.. :D
Ik heb geen auto in de woonkamer staan, dus dat wordt lastig.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 14 jan 2018 20:53

BertM schreef:
14 jan 2018 20:49
MFM schreef:
04 jan 2018 19:31
BertM schreef:
04 jan 2018 18:50

Die had ik eerder nog wel eens op staan op de DAB+ radio... Maar ik ga er geen pc voor aanzetten.
Dat is ouderwets. Je kunt ook gewoon hun app op de smartphone zetten en dan via bluetooth in de auto afspelen voor de achterbank.. :D
Ik heb geen auto in de woonkamer staan, dus dat wordt lastig.
Daar zijn bluetooth speakers voor uitgevonden.

Plaats reactie