Vraag over te beginnen internetradio

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

powersfred

Vraag over te beginnen internetradio

Bericht door powersfred »

Beste forumgenoten,

Ik begin mijn eigen internetradio, dit puur voor de hobby. Ik verwacht hier dus ook niet veel van qua luisteraantallen maar ik pak het wel zo goed mogelijk aan.

Nu ben ik een vijftiger die absoluut geen digibeet is maar op dat vlak ben ik ook geen lichtend voorbeeld.

Hardwarematig zit het allemaal goed. Ik heb een mengtafel, play-out systeem, processing, computers, muziek etc.

Voor jullie mij verwijten dat er al heel veel informatie te vinden is geef ik direct toe dat dit inderdaad zo is echter is het zo ontzettend veel dat ik verward ben geraakt.

Buiten dat heb ik de voorbije dagen al heel wat research gedaan. Ik neem jullie even stapsgewijs mee in de keuzes- en beslissingen die ik vandaag en eerder heb gedaan:

1. Ik heb mijn domeinnaam laten registreren bij Strato en dit gekoppeld aan een 'site builder pro' abonnement. Zonder voorkennis een website maken is het verhaal. Ik ga er vanuit dat er een template tussen zit dat ik kan gebruiken voor mijn online radio. Op de website komt de programmering, wat info en de link naar de stream.

2. Ik heb een encoder gedownload. Deze encoder wordt aangestuurd door mijn processing en de processing vanzelfsprekend door de mengtafel. De encoder die ik gebruik is Butt. Ik gebruik een desktop pc I5 processor alleen voor het upstreamen en het controlpanel.

Vanzelfsprekend ga ik nu eerst de website vormgeven, wat vormgeving voor de internetradio maken etc. Daarna komt stap 3:

3. Ik ga via Webcasting Nederland en dan via webhosting Telco een pakket afnemen. Ik zat te denken aan 100 slots op 192 kbps. Het voordeel van dit pakket is dat ik direct mijn zaken goed regel m.b.t. Sena en Buma. Het platform wordt Icecast. Maandelijks betaal ik 70 euro om en nabij hiervoor.

Waar ik echter met geen mogelijkheid achter kom, vandaar mijn vraag aan jullie. Kan ik de stream die via Telco loopt koppelen aan mijn website van Strato? Strato fungeert eigenlijk dus alleen maar als 'ontmoetingsplek' van waaruit men luisteren kan. Ik las iets over widgets en plugins maar verder kom ik niet.

Weten jullie hoe- en wat? En zie ik, gezien de genomen stappen en de nog te nemen stap wellicht iets over het hoofd.

Ik hoop dat ik geholpen wordt.

Groeten Fred
Piet Puk

Re: Vraag over te beginnen internetradio

Bericht door Piet Puk »

Hallo Fred, goed dat je het aandurft om (op jouw leeftijd :lol: ) een internet radio station te starten.

De stappen die je beschrijft zijn niet geheel onlogisch. Je maakt het je zelf echter nogal lastig door de stream hosting e.d. bij Telco af te nemen en de webhosting bij Strato. Zeker als je daar van een template gebruik gaat maken. Wist je dat je bij Telco ook een website template kan afnemen, zeer geschikt voor internet radio zenders? Het tarief is Euro 7,95 per maand. Hoef je niets te knutselen met links en widgets.

Wat wordt je doelgroep welke je wilt bereiken, Fred? En is het volledig non-stop of ook gepresenteerd?
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
tspronsen

Bericht door tspronsen »

powersfred schreef: 16 feb 2021 20:33 Waar ik echter met geen mogelijkheid achter kom, vandaar mijn vraag aan jullie. Kan ik de stream die via Telco loopt koppelen aan mijn website van Strato? Strato fungeert eigenlijk dus alleen maar als 'ontmoetingsplek' van waaruit men luisteren kan. Ik las iets over widgets en plugins maar verder kom ik niet.
De makkelijkste manier is om op je website een "player" te plaatsen die verwijst naar de icecast server van telco. Zodra een luisteraar op de play-knop klikt horen ze je stream.

Op internet zijn de mooiste players te vinden, maar als je een beetje handig bent met HTML kun je dit ook met een paar regels HTML code doen:

Code: Selecteer alles

<audio controls>
  <source src="<url icecast>" type="audio/mpeg">
Your browser does not support the audio element.
</audio>
Vervang "<url icecast>" voor de URL van je stream die je van Telco hebt gegeven en klaar. Alle recente browsers ondersteunen dit in combinatie met een mp3 stream. AAC wordt niet door alle browsers ondersteund. De player is wel erg saai, d.w.z. er wordt geen artiest/titel informatie getoond maar als handig bent met scripting is die informatie wel op een andere manier te tonen.
powersfred

Bericht door powersfred »

Dank voor jullie antwoorden. Ik ga het als volgt aanpakken. Strato heb ik kunnen annuleren (30 dagen niet goed actie).

Ik ga nu alles onderbrengen bij Telco, goeie tip, merci!

Het is de bedoeling dat het station 24/7 gaat uitzenden, hoofdzakelijk non-stop met een aantal gepresenteerde uren. Ben bevriend met een paar goede dj's die dit graag aanleveren.

De muziek is breed. 80's, 90's, 00's, ten's & hits van nu. Er wordt geen chagrijnige muziek gedraaid maar een mix van bekende nummers maar ik wil ook verassen met nummers die we wel kennen maar bijna nergens meer aan bod komen.

Ik zal t.z.t. een link plaatsen waar het te bezien en te beluisteren is.

Nogmaals dank voor de feedback.
Feivel

Bericht door Feivel »

Telco? Weet je het zeker? Lees even de ervaringen met Stichting Webcasting/Telco en Johan’s bijbehorende bedrijven. De korting die je krijgt bij de stichting is verwaarloosbaar. Een eigen VPS en een licentie via MijnLicentie is misschien ietsje duurder, maar dan heb je alles in eigen beheer.

Ik lees dat Telco vaak storing heeft, de klantenservice niet goed is en er regelmatig incassobureau’s en deurwaarders worden gestuurd. Ik heb die club een tijdje gevolgd en ik zou de koppijn van die man niet willen hebben, voor die paar euro :).
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Ik ben ook geen fan van Telco, wel van strato
Indy

Bericht door Indy »

Wij hebben bij strato wel een paar aanvaringen gehad, namelijk dat wanneer je bij hen een domein hebt, maar de hosting ergens anders doet (in ons geval vanaf een server in de studio aan de glasvezel) dan is het niet mogelijk om daar SSL certificaten aan te binden. Strato biedt wel SSL certificaten, maar alleen wanneer het op hun server gehost wordt. En zo'n certificaat heb je wel nodig, anders gaan webbrowsers meteen aan het zeuren, en zal Google je ook niet meer vinden.
Wij hebben uiteindelijk een certificaat moeten kopen bij een 3e partij, en dat is vrij ingewikkeld om in te stellen als je dat nog nooit hebt gedaan.
Calypso

Bericht door Calypso »

Indy schreef: 04 mar 2021 17:04 Wij hebben bij strato wel een paar aanvaringen gehad, namelijk dat wanneer je bij hen een domein hebt, maar de hosting ergens anders doet (in ons geval vanaf een server in de studio aan de glasvezel) dan is het niet mogelijk om daar SSL certificaten aan te binden. Strato biedt wel SSL certificaten, maar alleen wanneer het op hun server gehost wordt. En zo'n certificaat heb je wel nodig, anders gaan webbrowsers meteen aan het zeuren, en zal Google je ook niet meer vinden.
Wij hebben uiteindelijk een certificaat moeten kopen bij een 3e partij, en dat is vrij ingewikkeld om in te stellen als je dat nog nooit hebt gedaan.
Let's Encrypt certificaat erop, gratis en verificatie gaat via de webserver, dus dat heb je zelf in de hand. Je zult alleen om de 3 maanden ongeveer moeten updaten, maar dat is redelijk makkelijk te doen.

Dit moet je overigens niet zien als een thumbs up voor Strato - ik zou er zelf in elk geval zeker niet voor kiezen, ook niet voor domeinregistratie. O.a. omdat het probleem waar je met certificaten tegenaan loopt is dat Strato het domein op hun naam zet/zij het contact zijn. Verhuizing kan dan ook moeilijk worden. Maar goed, dat komt van iemand die een 70-tal domeinen op z'n naam heeft staan voor allerlei doelen en dus wat bedrevener is in dat wereldje :cool:
sverrips

Bericht door sverrips »

Hoort-u-mij schreef: 17 feb 2021 20:58 Ik ben ook geen fan van Telco, wel van strato
Ik ook niet meer na er een jaar aan vastgezeten te hebben. Het opschoeven of het wijzigen van dingen levert een nieuw jaarcontract op. Als je dus van 50 naar 100 luisteraars ga, levert dat dus weer een contract op van een jaar. Ik ben overgestapt op mijnlicentie.nl, worldstream (eigen delicated server) en radio-streams.net Johan hanteer een beetje z'n eigen regeltjes. Zijn reaktie op een nieuwe jaarcontract is dat hij zegt "Jij werkt toch ook niet gratis ?" Ik denk dat hij meer klanten over houdt, als hij het anders doet en gewoon niet bij elke wijziging het verlengt met een jaar. Dit geeft zo'n "niet onder het contract uit kunnen" gevoel. Ik kom in iedere geval nooit meer bij hem terug na deze actie.
https://progressieverock.nl powered by LinuxRadio.Tools, a linux radio automation !
Feivel

Bericht door Feivel »

Johan maakt inderdaad z’n eigen regels en ik heb daar wel eens navraag over gedaan bij de SENA. Het antwoord was toen dat de SENA ‘op zeer goede voet staat met SWNL’ en zij de handelswijze van SWNL aanmoedigt. Dat is maar op een manier te begrijpen: Buma/Stemra, SENA en de bedrijfjes van Johan leveren elkaar geld op. Die zullen nooit eens kritisch naar elkaar kijken.

Inderdaad, zoals ik al eerder schrijf: doe het via MijnLicentie. Hoewel mijn ervaring is dat men bij de stichting daarachter (SCAN) ook maar wat doet. Ik vroeg eens iets na, waarop ik het antwoord kreeg: “Wat mij betreft mag het”, waarna ik om een bevestiging op papier vroeg. Toen werd het antwoord opeens: “Het mag toch niet, bij nadere navraag van de Buma Stemra en SENA.”

Auteursrechten in Nederland. Het blijft een lastig en lachwekkend vehikel, waar cowboystichtingen met eigen regels het echt niet beter op maken.
Indy

Bericht door Indy »

Calypso schreef: 04 mar 2021 17:28 Let's Encrypt certificaat erop, gratis en verificatie gaat via de webserver, dus dat heb je zelf in de hand. Je zult alleen om de 3 maanden ongeveer moeten updaten, maar dat is redelijk makkelijk te doen.
Klopt, maar komt op hetzelfde neer, je moet zelf je SSL certificaat regelen. Gezien veel radio mensen niet zo heel erg begaan zijn met webservers, is dat toch al snel een bron tot frustratie. Let's Encrypt werkt natuurlijk goed, maar ik kan ook voorstellen dat niet iedereen om de 3 maanden een nieuw certificaat in wil gaan stellen, dat wordt snel vergeten en dan doet de website het ineens niet meer.

Als iemand die zelf ook wat meer begaan is met webservers, heb ik voor mijn eigen websites daarom ook een server die dit automatisch ververst, m'n eigen sites lopen op godaddy domeinen, waar dit kan, maar strato ondersteunt dit dus weer niet. Vandaar dat we een 5 jarig sectigo SSL certificaat hebben genomen voor 32 euro. Ja, kost geld, maar 32 euro is het wel waard om niet 20x het certificaat handmatig te vervangen.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Certificaten van Letsencrypt kun je gewoon automatisch vernieuwen.

Zie: https://letsencrypt.org/docs/client-options/ voor een lijst met ACME clients.

Voor Linux is Certbot een aanrader, voor Windows (IIS) is win-acme een prima client.
Calypso

Bericht door Calypso »

Indy schreef: 08 mar 2021 09:56
Calypso schreef: 04 mar 2021 17:28 Let's Encrypt certificaat erop, gratis en verificatie gaat via de webserver, dus dat heb je zelf in de hand. Je zult alleen om de 3 maanden ongeveer moeten updaten, maar dat is redelijk makkelijk te doen.
Klopt, maar komt op hetzelfde neer, je moet zelf je SSL certificaat regelen. Gezien veel radio mensen niet zo heel erg begaan zijn met webservers, is dat toch al snel een bron tot frustratie. Let's Encrypt werkt natuurlijk goed, maar ik kan ook voorstellen dat niet iedereen om de 3 maanden een nieuw certificaat in wil gaan stellen, dat wordt snel vergeten en dan doet de website het ineens niet meer.

Als iemand die zelf ook wat meer begaan is met webservers, heb ik voor mijn eigen websites daarom ook een server die dit automatisch ververst, m'n eigen sites lopen op godaddy domeinen, waar dit kan, maar strato ondersteunt dit dus weer niet. Vandaar dat we een 5 jarig sectigo SSL certificaat hebben genomen voor 32 euro. Ja, kost geld, maar 32 euro is het wel waard om niet 20x het certificaat handmatig te vervangen.
Even terug naar het begin: TS heeft zelf een aantal dingen geregeld die hij ook bij 1 partij onder had kunnen brengen. Vervolgens doet-ie ook nog de moeite om een certificaat te willen regelen, en loopt daar tegen een probleem aan. Daarop geef ik aan dat er andere mogelijkheden zijn die de tussenkomst van de desbetreffende domeinboer niet vereisen.

Dus TS was al bezig dingen zelf te regelen: wil iemand dat niet, dan moet je naar een onestop shop gaan.

Je opmerking over "5 jaar sectigo SSL certificaat" is helaas sinds enige tijd achterhaald: certificaten zijn nog maximaal 1 jaar geldig. Dus dan wordt het plaatje alweer anders. En in 1 situatie heb ik een multidomain certificaat met een behoorlijk aantal domeinnamen die ondersteund worden, en dan kom je er met 32 euro over 5 jaar echt niet mee uit.

Ik heb geen belang bij het aandragen van Let's Encrypt - ik zie het als een mogelijkheid die bepaalde problemen oplost, terwijl het ook bepaalde uitdagingen genereert. Als het ene meer weegt als het andere is het een prima en betrouwbare oplossing. En ik had het gevoel van "Strato werkt niet mee om een certificaat te krijgen" bij TS erg zwaar woog.
sverrips

Bericht door sverrips »

Feivel schreef: 08 mar 2021 00:18 Johan maakt inderdaad z’n eigen regels en ik heb daar wel eens navraag over gedaan bij de SENA. Het antwoord was toen dat de SENA ‘op zeer goede voet staat met SWNL’ en zij de handelswijze van SWNL aanmoedigt. Dat is maar op een manier te begrijpen: Buma/Stemra, SENA en de bedrijfjes van Johan leveren elkaar geld op. Die zullen nooit eens kritisch naar elkaar kijken.

Inderdaad, zoals ik al eerder schrijf: doe het via MijnLicentie. Hoewel mijn ervaring is dat men bij de stichting daarachter (SCAN) ook maar wat doet. Ik vroeg eens iets na, waarop ik het antwoord kreeg: “Wat mij betreft mag het”, waarna ik om een bevestiging op papier vroeg. Toen werd het antwoord opeens: “Het mag toch niet, bij nadere navraag van de Buma Stemra en SENA.”

Auteursrechten in Nederland. Het blijft een lastig en lachwekkend vehikel, waar cowboystichtingen met eigen regels het echt niet beter op maken.
Ik dacht dat mijnlicentie van sena en buma was ? Staat hier op de website van mijnlicentie.nl:

Van wie is mijnlicentie.nl?
Service Centrum Auteurs- en Naburige rechten is de serviceorganisatie van Buma, Sena en Videma. Wij verzorgen de administratieve afhandeling van muzieklicenties voor Buma en Sena. Zo kunt u via mijnlicentie.nl eenvoudig een licentie aanvragen en beheren of een verzamelfactuur aanvragen.
https://progressieverock.nl powered by LinuxRadio.Tools, a linux radio automation !
Feivel

Bericht door Feivel »

Ha Stephan,

Sorry voor de late reactie! SCAN is inderdaad onderdeel van Buma Stemra en Sena, maar functioneert er los van. De afhandeling van licenties wordt door SCAN gedaan. Alleen heeft het service center geen personeel met verstand van juridische zaken.

Met ‘cowboystichtingen’ doelde ik trouwens op SWNL, Telco en aanverwante organisaties. Daar lees ik niet veel goeds over. En op Facebook krijg je 1 reactie van SWNL en daarna krijg je geen reactie weer.

Hoop moeite voor dat handjevol luisteraars in NL.
Plaats reactie