Radio uitzendingen (onbewerkt) als podcast

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Denniss

Radio uitzendingen (onbewerkt) als podcast

Bericht door Denniss »

Ik luister vaak de podcast van bijvoorbeeld de perstribune. Waar ik me dan aan stoor is dat dit medium door de npo nog steeds niet serieus genomen wordt, en valt me op dat BNR dit wel goed aanpakt. Ster, nieuws, weer en verkeer, sport wedstrijden, het zit er allemaal nog in. Kan dit niet anders? Of heeft de npo hier geen mogelijkheid (budget) voor?
Dennis
Annette1968

Re: Radio uitzendingen (onbewerkt) als podcast

Bericht door Annette1968 »

Op zich heeft de NPO de mogelijkheden: ik luister De Staat van Stasse meestal de volgende dag en tot ongeveer een half jaar geleden (in mijn herinnering) werd de Ster en het nieuws er altijd tussenuit gehaald. Geen idee waarom ze het nu niet meer doen.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Een radio uitzending als podcast online zetten, daar gaat het eigenlijk al mis.
jessica

Bericht door jessica »

Bij de NPO halen het nieuws en reclame er inderdaad niet meer tussenuit. Zal wel een bezuiniging zijn. Nu laten ze een computer gewoon alles opnemen van uuur naar uur en hoeft er geen nabewerking meer plaats te vinden.
progmog

Bericht door progmog »

WinnaarRadioring2023 schreef: 24 jan 2021 00:04 Een radio uitzending als podcast online zetten, daar gaat het eigenlijk al mis.
Hoezo? het is een uitzending-gemist variant maar dan als een podcast programma. Voordeel is dat hiermee de bestaande podcast applicaties je gebruikt om terug te luisteren. Ik zie niet wat daar mis in gaat. Andersom ook: een podcast uitzending kan ook lineair worden uitgezonden.
WinnaarRadioring2023

jessica schreef: 24 jan 2021 10:20 Bij de NPO halen het nieuws en reclame er inderdaad niet meer tussenuit. Zal wel een bezuiniging zijn. Nu laten ze een computer gewoon alles opnemen van uuur naar uur en hoeft er geen nabewerking meer plaats te vinden.
Een radiostation is verplicht om de uitzendingen een x aantal dagen te bewaren. Er is dodelijk simpele software voor die het opneemt en automatisch online zet. Dat heeft in de basis niet zoveel met bezuinigingen te maken, de opname is er toch al.
WinnaarRadioring2023

progmog schreef: 24 jan 2021 11:50
WinnaarRadioring2023 schreef: 24 jan 2021 00:04 Een radio uitzending als podcast online zetten, daar gaat het eigenlijk al mis.
Hoezo? het is een uitzending-gemist variant maar dan als een podcast programma. Voordeel is dat hiermee de bestaande podcast applicaties je gebruikt om terug te luisteren. Ik zie niet wat daar mis in gaat. Andersom ook: een podcast uitzending kan ook lineair worden uitgezonden.
Dat kan technisch allemaal, maar radio en podcast zijn twee totaal verschillende vormen van audio verspreiden, die ook om een andere benadering vragen.

Bij radio is bij uitstek een medium om live naar te luisteren voor de actualiteit, terwijl podcast uitermate geschikt is om dieper op de zaken in te gaan, ook als ze geen enkele actualiteitswaarde hebben.

Een sportverslag op de radio is fantastisch om te horen, maar datzelfde sportverslag na de wedstrijd online zetten zodat het teruggeluisterd kan worden, ik zie het niet gebeuren.

Een podcast over de werking van de beurs is ook fantastisch om te horen, maar waarom zou je dat op de radio willen horen. Ik zie het niet.
jessica

Bericht door jessica »

WinnaarRadioring2023 schreef: 24 jan 2021 14:50
jessica schreef: 24 jan 2021 10:20 Bij de NPO halen het nieuws en reclame er inderdaad niet meer tussenuit. Zal wel een bezuiniging zijn. Nu laten ze een computer gewoon alles opnemen van uuur naar uur en hoeft er geen nabewerking meer plaats te vinden.
Een radiostation is verplicht om de uitzendingen een x aantal dagen te bewaren. Er is dodelijk simpele software voor die het opneemt en automatisch online zet. Dat heeft in de basis niet zoveel met bezuinigingen te maken, de opname is er toch al.
De bezuiniging is dat ze de uitzendingen eerst bewerkten door er de reclames en nieuws tussen uit te knippen en dan pas online te zetten. Dat wordt nu niet meer gedaan. Wordt nu inderdaad automatisch opgenomen en online gezet zonder bewerking. Een bezuiniging dus.
Plaats reactie