shoutcast luisteraars

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Plaats reactie
kenwood1

shoutcast luisteraars

Bericht door kenwood1 »

Hoi..
Ik ben hier net nieuwe op dit form ,
en heb een vraag en loop er al langer mee van daar hier aangemeld .

wij hebben zelf ook een internetradio station maar ik zie nu de laaste tijd veel gebeuren bij een 5 tal internet radio station
dat ze daar de boel aan het flessen zijn door middel van de luisteraars software matig om hoog te houden denk ik zelf want je kunt niet zo van de
1 dag op de andere 50 a 60 luisteraars meer hebben heb zelf de streams en hosting bij transip lopen

wie kan mij hier meer uitleg over geven

Mvg kenwood1
remco_k

Re: shoutcast luisteraars

Bericht door remco_k »

kenwood1 schreef: 15 sep 2020 14:02 want je kunt niet zo van de 1 dag op de andere 50 a 60 luisteraars meer hebben
Want?
Assumption is the mother of all fuckups
Natuurlijk is dat prima mogelijk. Ook zonder de boel te flessen.
Bij de lokale omroep waar ik actief ben hebben we momenten dat we van het ene uur met 10 luisteraars naar het andere uur met meer dan 200 luisteraars gaan. In het verleden, begin periode van Corona (zeg rondom april dit jaar), waren die verschillen nog veel groter. Van 10 naar meer dan 400. En 2 uur later zijn ze weer allemaal weg. (Doelgroepen programma's).

(Voor de critici onder ons: ja, dat zijn échte luisteraars. Echte mensen van vlees en bloed, met 2 oren, ogen en een neus, die zelf luisteren, geen bots. Dit komt bij ons voor als we radio bingo spelen, de kaartverkoop is daarbij prima vergelijkingsmateriaal en dat gaat met serieus hoge aantallen).
Over hoe je zelf ook de boel kan flessen (en vooral jezelf) voor de gek moet houden, of over waarom stations dat doen?
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
Calypso

Bericht door Calypso »

kenwood1 schreef: 15 sep 2020 14:02 wij hebben zelf ook een internetradio station maar ik zie nu de laaste tijd veel gebeuren bij een 5 tal internet radio station
dat ze daar de boel aan het flessen zijn door middel van de luisteraars software matig om hoog te houden denk ik zelf want je kunt niet zo van de
1 dag op de andere 50 a 60 luisteraars meer hebben heb zelf de streams en hosting bij transip lopen
Met enkel deze informatie kun je er helemaal niets van zeggen. 50 a 60 luisteraars meer dan wat? Als het normale aantal rond de 3, 4 of 500 ligt is 50 a 60 helemaal niet zo vreemd. Als je normaal met 10 luisteraars zit en je hebt er ineens 50 of 60, ja, dan kan (let wel kan) er iets mis zijn.

Voor van de stations waar ik bij betrokken ben is het ook helemaal niet zo heel vreemd om de ene dag meer luisteraars te hebben dan een andere dag. Tussen de drukste en minst drukke dag zit zomaar 30 a 40% verschil. En op honderden luisteraars maakt dat een flink verschil.

Ik kan je verzekeren dat bij de stations waar ik betrokken ben dit soort praktijken niet plaats vinden. Heeft ook weinig nut, want wie houdt je voor de gek? Het zijn dan ook weleens de stations die het hardst roepen dat ze "meer luisteraars hebben dan..." die zich van dat soort middelen bedienen.
Laat je kop niet gek maken door luisteraars aantallen, als jij tevreden bent met het aantal luisteraars wat je hebt en je krijgt reacties waar je blij van wordt als je met je station bezig bent op een manier waarop jij je recht in de spiegel kunt aankijken, waarom zou je dan ontevreden zijn of je spiegelen aan anderen?

En mocht je echt twijfels hebben, er zijn soms wel methodes om te kijken of er iets niet in de haak is. Stuur gerust PM om welke stations het gaat. Als er een station is waar ik bij betrokken ben hoef ik nog niet dieper te kijken, dan krijg je meteen antwoord :))
progmog

Bericht door progmog »

Dat zijn geen "luisteraars" die aan de stream hangen: dat is het aantal dataverbindingen met de streamserver. Een groot verschil.

Over de dataverbindingen..een dataverbinding wordt opgezet door een client. Dit kan een app zijn, een Internetradio, computer of een ander apparaat die de stream afspeelt. Er zijn apparaten of apps die soms meerdere verbindingen opzetten met de stream, bijvoorbeeld bij een slechte thuisverbinding of onderweg (mobiele verbinding). Dus feitelijk het aantal verbindingen is niet gelijk aan het aantal apparaten waarmee de stream wordt afgespeeld. Je ziet vaker pieks in streams ontstaan vanwege dit soort situaties.

Dan speelt ook nog een andere belangrijke vraag bij de telling is de manier van meten. Is dit aantal verbindingen op dat moment? Of een gemiddelde over een uur (zie ik ook wel eens staan op dashboards)? Ook een vraagstuk die mee moet worden genomen.

Als laatste nog even de term lusiteraar. Een lusiteraar is pas iemand die actief het programmainhoud beluisterd. Een verbinding met de stream hoeft geen actieve luisteraar te zijn. De app of apparaat die afspeelt kan bijvoorbeeld op mute staan, of de luisteraar is domweg even weg. Er zijn zat mensen die hun radio aanlaten als ze weg gaan (denk aan huisdieren om wat achtergrondmuziek te geven).

Dus feitelijk aannemen dat je x lusiteraars hebt volgens de streamdata, is niet waar.
Wissewasje

Bericht door Wissewasje »

Gaat dit over het aantal open connecties richting de streamserver, of zijn het unieke IP-adressen?

Als er een bug in een bepaalde player zit, die per ongeluk 5 connecties opent, en 10 mensen gebruiken die player, heb je er al 50 extra. We hebben een beetje meer context nodig om hier iets zinnigs over te zeggen. Op hoeveel open connecties/totale luisteraars is dit verschil? Op 1000 open connecties/totale luisteraars valt dit in de foutmarge.
Laatst gewijzigd door Wissewasje op 16 sep 2020 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

kenwood1 schreef: 15 sep 2020 14:02 Hoi..
Ik ben hier net nieuwe op dit form ,
en heb een vraag en loop er al langer mee van daar hier aangemeld .

wij hebben zelf ook een internetradio station maar ik zie nu de laaste tijd veel gebeuren bij een 5 tal internet radio station

Mvg kenwood1
TIP 1 altijd naar je zelf kijken en niet naar andere.

TIP 2 niet iemand zomaar beschuldigen "dat ze de boel aan het flessen zijn"
kenwood1

Bericht door kenwood1 »

hoi ,,

super voor de reacties,
even het volgende ik wil niemand beschuldigen en met flessen bedoel ik ze doen iets dat is mijn vraag

wat mij opviel is ze hadden constant te luisteraars maar in eens werden dat er meer en dat viel mij op
voorbeeld
with 15 of 100 listeners (14 unique
en nu
with 80 of 100 listeners (80 unique

mvg kenwood1
Wissewasje

Bericht door Wissewasje »

Als shoutcast het als unieke IP-adressen rapporteert, zijn het ook wel unieke IP's.

Dit wijkt wel meer dan je zou verwachten af. Al kan het natuurlijk zijn dat ze een populair programma hebben. Of dat er een boel streamrippers komen zodra er een populair nummer gedraaid wordt.

Je zou eens naar hun programmering moeten kijken of zien of ze metadata (now playing) meesturen. Maar dit is geen heel normaal patroon.
Calypso

Bericht door Calypso »

progmog schreef: 16 sep 2020 10:46 Dat zijn geen "luisteraars" die aan de stream hangen: dat is het aantal dataverbindingen met de streamserver. Een groot verschil.

Over de dataverbindingen..een dataverbinding wordt opgezet door een client. Dit kan een app zijn, een Internetradio, computer of een ander apparaat die de stream afspeelt. Er zijn apparaten of apps die soms meerdere verbindingen opzetten met de stream, bijvoorbeeld bij een slechte thuisverbinding of onderweg (mobiele verbinding). Dus feitelijk het aantal verbindingen is niet gelijk aan het aantal apparaten waarmee de stream wordt afgespeeld. Je ziet vaker pieks in streams ontstaan vanwege dit soort situaties.

Dan speelt ook nog een andere belangrijke vraag bij de telling is de manier van meten. Is dit aantal verbindingen op dat moment? Of een gemiddelde over een uur (zie ik ook wel eens staan op dashboards)? Ook een vraagstuk die mee moet worden genomen.

Als laatste nog even de term lusiteraar. Een lusiteraar is pas iemand die actief het programmainhoud beluisterd. Een verbinding met de stream hoeft geen actieve luisteraar te zijn. De app of apparaat die afspeelt kan bijvoorbeeld op mute staan, of de luisteraar is domweg even weg. Er zijn zat mensen die hun radio aanlaten als ze weg gaan (denk aan huisdieren om wat achtergrondmuziek te geven).

Dus feitelijk aannemen dat je x lusiteraars hebt volgens de streamdata, is niet waar.
Wil je dit ook even aan het verstand gepeuterd krijgen van partijen als Buma/Stemra en Sena?

(Deze opmerking is semi-serieus bedoeld: de theorie achter je argumenten klopt, maar het is niet meer dan dat: een theoretische benadering, terwijl de meeste stations en instanties waaraan je mag betalen enkel maar kijken naar hoeveel slots op hun server gevuld zijn - pas als je geld van partijen wilt krijgen (advertenties) gaan ze de aantallen afpellen)
Calypso

Bericht door Calypso »

kenwood1 schreef: 16 sep 2020 22:17 with 15 of 100 listeners (14 unique
en nu
with 80 of 100 listeners (80 unique
Tja, ik kan er een hoop over vinden, maar je kunt er zo helemaal niets van zeggen zonder meer informatie. Heb even over de laatste weken gekeken bij stations waar ik bij betrokken ben, en allemaal zit het verschil tussen minimaal en maximaal over een week op een factor 4 a 5. Dus dat komt aardig overeen met wat jij ziet, als het "min en max" verschil is (nacht = dal, dag = top).

Als er echt meerdere sessies/hoog aantal reconnects of zelfs bewust een zooi connecties (flessen) aan de hand zou zijn, zou je dat terug moeten zien in een veel lager aantal unieke luisteraars, en dat is niet het geval.
Plaats reactie