Audiobuffer

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Plaats reactie
MvRooijen

Audiobuffer

Bericht door MvRooijen »

Ik heb wel eens een streampje lopen, maar de laatste tijd valt me wel iets op:
Na een uur of 2, 3 rustig draaien krijg ik een buffer (getik) in mijn audio en ik krijg het niet meer weg ook.
Ik had hier vroeger geen last van.
Start ik het hele systeem opnieuw op is het weg maar na die 2 uur begint het weer.

Mijn vraag is: Heeft dit met het virtueel geheugen van de PC te maken of op een andere manier iets?
Ik gebruik Proppfrexx en ook daar de instellingen veranderen werkt niet.
Instellingen van de geluidskaart zijn onvindbaar.

Het zal wel weer wat met Windows te maken hebben, maar ik weet me er geen raad mee.
Als iemand weet wat het kan zijn, gaarne.

M.v.g.

Aart Rietveld

Re: Audiobuffer

Bericht door Aart Rietveld »

Het lijkt erop dat de audiobuffer leeg loopt. Dat wil zeggen dat de data (iets) sneller de buffer uitgaat als dat het binnenkomt. Dit kan ontstaan doordat de PC-clock iets sneller loopt als die van de aanleverende PC.

Meestal lost de software een lege buffer op door de clock-snelheid iets aan te passen of door (redelijk) onhoorbaar kleine stiltes in te lassen om zo de buffer weer te vullen. Er is echter ook software die niet compenseert en domweg met een lege buffer doorloopt. Elke onregelmatigheid in de aanvoer van datapakketten wordt dan direct hoorbaar. Even de verbinding verbreken en weer opstarten laat de buffer weer vullen zodat je dan weer een paar uur vooruit kunt. Welke software gebruik je, soms zijn er instelmogelijkheden om dit soort problemen te voorkomen.

Plaats reactie