Goed beluisterde webradiostations

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Feivel

Re: Goed beluisterde webradiostations

Bericht door Feivel »

Laten we de discussie wat uitbreiden, aangezien er gereageerd werd dat 10 luisteraars op internet al serieus is: valt er met webradio in Nederland nog wel wat te halen? Als we kijken naar écht serieuze aantallen (100+)? Of is webradio hier eigenlijk (op een paar zenders na) zo goed als dood?

Calypso

Bericht door Calypso »

Feivel schreef:
25 mei 2020 23:21
Laten we de discussie wat uitbreiden, aangezien er gereageerd werd dat 10 luisteraars op internet al serieus is: valt er met webradio in Nederland nog wel wat te halen? Als we kijken naar écht serieuze aantallen (100+)? Of is webradio hier eigenlijk (op een paar zenders na) zo goed als dood?
Wat bedoel je "als dood"? Dit klinkt alsof internetradio een gepasseerd station is, en dat is het in mijn beleving alles behalve. Je hebt een paar golven gehad (eerste van de pioniers, daarna de golf dat het populair werd), en daarna zag je een verschuiving richting Podcasts, maar internetradio is in mijn beleving springlevend en steeds populairder.

Het is alleen wel steeds lastiger om een luisterpubliek te verwerven, simpelweg omdat "alles al gedaan is" (qua formats/muziekstijlen) en er veel competitie is. Maar dat geldt voor alle media, ook langzamerhand voor podcasts; als je nu een nieuw TV kanaal wilt starten zul je heel hard je best moeten doen om kijkers te trekken, terwijl heel Nederland de eerste uren van RTL Veronique bekeek want "dit was nieuw"...

Echtwel

Bericht door Echtwel »

Laat staan dat veel (ex piraten ) op internet zitten met een grote scharen van vrienden vallen daar de luisteren aantallen toch ook tegen stad den.haag in het begin 200+ nu in de piek maar 80 centraal voorheen 15 nu 0 a 2
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Feivel schreef:
Het klinkt net alsof jij slecht op de hoogte bent van internet/online radio. Internetradio's worden goed verkocht. Op vakantieadressen kun je online naar NL radio luisteren over de hele wereld. Op vakantie gaat onze kleine Pure Elan mee en kunnen we luisteren alsof we thuis zijn. De meeste platforms bieden zo'n 50.000 internetstations. En dat zouden ze doen voor de kat z'n viool?

Echtwel

Bericht door Echtwel »

Satfreak13 schreef:
26 mei 2020 12:52
Feivel schreef:
Het klinkt net alsof jij slecht op de hoogte bent van internet/online radio. Internetradio's worden goed verkocht. Op vakantieadressen kun je online naar NL radio luisteren over de hele wereld. Op vakantie gaat onze kleine Pure Elan mee en kunnen we luisteren alsof we thuis zijn. De meeste platforms bieden zo'n 50.000 internetstations. En dat zouden ze doen voor de kat z'n viool?
Vroeger nam.ik op vakantie mij kort golf radio mee.voor radio Nederland te beluisteren toch is de NOS daarmee gestopt...dus dat je veel zenders heb en je wifi radio meeneemt dat is geen argument ......internet radio ...ach de meesten doen het voor de lol....en de grote jongens verdienen er geld aan die hebben ook het geld daar voor over ( ja weer De Mol en Talpa ) de rest "doet zijn " best ik zou als webradio blij zijn met elke luisteraar.... maar hoef er dan ook niks aan te verdienen ..
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

Feivel

Bericht door Feivel »

Satfreak13 schreef:
26 mei 2020 12:52
Feivel schreef:
Grappig dat je zegt dat ik slecht op de hoogte ben. Ik cureer een wereldwijd beluisterd internetstation met een behoorlijk aantal luisteraars. Dat er wereldwijd veel luisteraars zijn, weet ik. Maar in Nederland? Ik heb het gevoel dat er talloze hobby stations zijn die maar weinig luisteraars hebben en inderdaad uitzenden voor niemand (behalve de eigenaar zelf). Mijn vraag focuste zich vooral op Nederland.

Luister jij Nederlandse webradio op vakantie? Of vooral buitenlandse stations? Dat was meer de discussie :).

remco_k

Bericht door remco_k »

WinnaarRadioring2023 schreef:
23 mei 2020 21:42
Echtwel schreef:
23 mei 2020 18:24
WinnaarRadioring2023 schreef:
23 mei 2020 15:18
...
Wat mij opvalt dat er zoveel lokale radiostations zijn die hoog in de lijst staan. Kennelijk worden lokale omroepen toch beter beluisterd als velen in de sector denken.
Feel Good heeft een FM frequentie telt dus niet mee in de vraagsteller vraag...
Klopt, maar die staat wel in de Top10. Voor Optimaal FM geldt hetzelfde trouwens.

Vind het vooral opvallend dat ze zoveel luisteraars trekken.
Ik ben van mening (en zie uit ervaring) dat je lokale omroepen niet zomaar moet onderschatten inderdaad. Sommige komen niet verder dan 20 luisteraars. Maar 'mijn' kleine lokale omroep gaat met regelmaat vér boven de 200 luisteraars. Echte luisteraars, dus geen bots.
Dat luisteraantal is bij ons heel grillig i.v.m. de klassieke doelgroepen programma's die we hebben. Het ene uur zijn er 10 luisteraars. Het volgende uur ver boven de 200. Dat gebeurd b.v. als we radio bingo gaan spelen. Er worden (zeker in deze tijd van Corona) heel erg veel bingo kaarten verkocht en de mensen die een kaartje kopen, gaan ook luisteren. Win win situatie. De omroep verdiend er een leuke broodnodige cent bij, de luisteraars vinden het erg leuk en de mond op mond reclame is gigantisch.

Punt is: grillig op en neer gaande luistercijfers hoeven niet perse manipulatie te zijn.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.

Calypso

Bericht door Calypso »

Feivel schreef:
26 mei 2020 14:29
Grappig dat je zegt dat ik slecht op de hoogte ben. Ik cureer een wereldwijd beluisterd internetstation met een behoorlijk aantal luisteraars. Dat er wereldwijd veel luisteraars zijn, weet ik. Maar in Nederland? Ik heb het gevoel dat er talloze hobby stations zijn die maar weinig luisteraars hebben en inderdaad uitzenden voor niemand (behalve de eigenaar zelf). Mijn vraag focuste zich vooral op Nederland.

Luister jij Nederlandse webradio op vakantie? Of vooral buitenlandse stations? Dat was meer de discussie :).
Geef jij dan eens antwoord op mijn vraag: wat bedoel je met "dood"? Voor mij is Telex "dood" en is het begrip "telegram" (niet de app, maar de papiertjes die bezorgd worden) "dood" - daar wordt amper meer gebruik van gemaakt, en ik haal uit jouw reactie hier ("met een behoorlijk aantal luisteraars") dat je jezelf tegenspreekt met de bij mij bekende definitie van "dood".

Als je 10000 luisteraars hebt voor internetradio en je hebt 100000 stations om uit te kiezen is het logisch dat er een aantal zijn die het "goed" doen en dus een hele hoop die staan te draaien maar geen luisteraars hebben. Maar om internetradio daarmee nu "dood" te verklaren...

Geert van Dijk

Bericht door Geert van Dijk »

Vind het een interessant onderwerp. Een lokale radio in Vlaanderen op FM heeft ongeveer dezelfde luisteraantallen als een internetradiostation....dus wij hebben nu ongeveer dezelfde luisteraantallen via internet dan als we op FM zouden uitzenden. Wel niet mee lachen maar zeer goed mogelijk. Met andere woorden we zijn gewoonweg de beste voor en na al die andere die ook hun best doen om de beste te zijn. Maar webradio is de toekomst DAB+ komt veel te laat de jongeren hebben daar helemaal geen interesse meer voor. Verloren moeite om daar nog als radiostation nog jouw teugels op los te vieren. DAB+ is nu reeds history!

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Vind het argument ‘alles is al gedaan’ nogal zwak. Ieder muziekformat is inderdaad terug te vinden en met podcast hebben we inmiddels ook een gesproken vorm.

Maar om nu te zeggen dat alles inmiddels gedaan is. Die tussenweg die je op FM wel hoort, heb ik op internet nog nooit gehoord.

jessica

Bericht door jessica »

Geert van Dijk schreef:
26 mei 2020 20:34
Vind het een interessant onderwerp. Een lokale radio in Vlaanderen op FM heeft ongeveer dezelfde luisteraantallen als een internetradiostation....dus wij hebben nu ongeveer dezelfde luisteraantallen via internet dan als we op FM zouden uitzenden. Wel niet mee lachen maar zeer goed mogelijk. Met andere woorden we zijn gewoonweg de beste voor en na al die andere die ook hun best doen om de beste te zijn. Maar webradio is de toekomst DAB+ komt veel te laat de jongeren hebben daar helemaal geen interesse meer voor. Verloren moeite om daar nog als radiostation nog jouw teugels op los te vieren. DAB+ is nu reeds history!
Hier komen we weer op hetzelfde onderwerp de internet liefhebbers en de DAB+ liefhebbers. Voor als nog gaat het gelijk op in Nederland. 15% van de mensen luistert via internet en 15% luistert via DAB+. Let wel dit zijn de gemiddelde cijfers van alle stations.

Per station kunnen deze cijfers heel anders liggen. Het ene station kan via DAB+ heel goed beluisterd worden en het andere via internet.
Ik zou dan altijd proberen voor beide distributie kanalen gaan. Ze bijten elkaar niet.

Voor de volledigheid 50% luistert nog via FM en 20% via andere kanalen zoals digitale kanalen op tv of via de kabel of satelliet.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Feivel schreef:
26 mei 2020 14:29

Niet volgens de titel van deze draad. (Met logischerwijs daaraan gekoppeld: Hoe populair is internetradio?)
En om je vraag te beantwoorden: op een (buitenlandse) vakantie volg ik o.a. het Nederlandse nieuws via internet. Indien mogelijk, op een internetradio. Die gaat altijd mee.

Plaats reactie