Goede aanpak van radio, maar slechte dj opkomst

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

yourdjeric

Goede aanpak van radio, maar slechte dj opkomst

Bericht door yourdjeric » 16 nov 2019 13:17

Beste lezer

Op mijn radio station heb ik veel uren werk inzitten en probeer ik af te stemmen naar wens van de luisteraar en dj's.

ik heb hiervoor 2 soorten websites ontwikkelt. 1 voor de luisteraar (de hoofd site waar het om draait) + een dj login site met veel extra opties.
(hierin bevinden zich, downloads van eigen jingles of muziek, overzichten nieuws en weer, een verzoekbox en luisteraars info, programmering, agenda met feestdagen, nodige handleidingen en een overzicht met meest voorkomende problemen hoe op te lossen)

naarst dit heb ik er voor gezorgd de website goed responsive zichtbaar is op alle type schermen en browsers en responsive is.
hij is volledig geschreven in .php & een uitstekende ssl erop met https een groen slotje dus. (inclusief de spelers)

mijn dj leden laten t echter van zich afweten...
geen reactie's op een email... (maanden niks)
veel & vaak afwezig of niet komen opdagen (na weken krijg je een antwoord, van was in slaap gevallen, ben moe, moest overwerken, heb iets anders...)

ik toon vaak begrip en zeg niet van wat maak jij nu, ik zeg ok volgende keer beter.
maar sommigen maken t zo bond niet 1x maar 10x na elkaar WEER niet draaien wegens een probleem o.i.d.

Het kan best een keer, maar op den duur schop ik zo dj uit het team, doe ik hier iets verkeerds aan?
Een werkgever zal ook niet blij zijn als zijn werknemer elke keer te laat komt en/of niets uitvoert op de werkvloer.

nieuwe leden zijn actief en vinden de aanpak erg goed... Toch laten hun na wat weken een berichtje sturen "sorry stop ermee ik hebe r geen tijd meer voor want ik heb ander werk"

ik begrijp alle situatie's maar als echt elke dj keer op keer ermee stopt na t aanmelden en/of niet reageert op de berichten wordt het nooit stabiel.
hoe pak je zoiets nu aan?

mijn doel is: een stabiel team, zonder al te veel problemen ze niet komen opdagen, of meot ik me strenge aanpak vast houden na wat keren ze uit het team plaatsen net zo lang de echte toppers blijven?

iemand tips?

alex de groot

Re: Goede aanpak van radio, maar slechte dj opkomst

Bericht door alex de groot » 16 nov 2019 15:58

Gewoon zonder pardon buiten zwieren als ze een aantal keren niet opdagen en niets laten weten. Met zulke medewerkers kan je niets aanvangen.

yourdjeric

Bericht door yourdjeric » 16 nov 2019 17:11

Zo denk ik ook erover.

Ik blijf kalm, geef ze vaker een kans en denk mee
Met mee denken bedoel ik b.v. minder draai dagen/uren geven, ze even tot rust laten komen door niet uit te zenden.

Zelfs na niet komen opdagen ruim 24 uur de tijd geven ze zelf reageren waarom ze er niet waren.
En voor de problemen een oplossing zoeken.

Toch op een of ander manier wordt dit niet gewaardeerd en herhaald bovenstaande probleem opnieuw.

Zo geraak je heel moeilijk aan de juiste, betrouwbare personen. Waar ligt het aan dit zo vaak voorkomt?

De grote oorzaak of wat ik zeer veel hoor is "ik heb geen tijd"
Is sireus iedereen 24/7 bezig met werk & huishouden?
Lijkt me stug, ik hou tijd over...

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 16 nov 2019 18:42

yourdjeric schreef:
Er bestaat in deze niet zoiets als "geen tijd", wat men bedoelt te zeggen is: "geen prioriteit". Ik ben zeer verbaasd hoe gemakkelijk tegenwoordig mensen zich voor iets aanmelden en vervolgens nauwelijks actief zijn onder het motto "geen tijd". Realiseert men zich dan niet dat als je je voor een activiteit aanmeldt, er verwacht wordt dat je je hier voor inzet, actief voor gaat en dus prioriteit aan geeft?

Antwoord op je vraag: bij onze lokale omroep hanteren we het credo "Ja, het is vrijwilligerswerk maar het het is niet vrijblijvend". Deelnemer zijn betekent dat je tijd reserveert, prioriteit geeft en niet tientallen andere (gelijktijdige) activiteiten of verplichtingen hebt. Anders doe je gewoon niet mee, want met dit soort mensen kun je niet iets bouwen.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

big T

Bericht door big T » 16 nov 2019 19:08

Ik ben heeeeeel kieskeurig met de mensen die een programma willen maken bij TPOT radio.
Het zijn als het ware "hand picked" DJ voor het team.
Ik heb niet veel eisen, je mag doen wat je leuk vind en binnen de marge van muziek vanaf 1945 tot aan nu.
Tot nu aan toe werkt dit goed, krijg zelden afzeggingen van de mensen.
Zou het de jaarlijkse live uitzending zijn rond om de feestdagen?
Dan is er gelegenheid om elkaar te ontmoeten onder het genot van een drankje en hapje.
Om zo team spirit te maken, zorgen dat je achter het product staat van radio TPOT?
Mensen die willen, moeten ook echt willen omdat ze het leuk vinden om te doen.
Ze moeten het niet doen voor mij of zo.
Sent from my laptop using Windows

yourdjeric

Bericht door yourdjeric » 16 nov 2019 20:11

idd, maar juist daar loopt men van weg....

ik gebruik wel een betere credo dan van jou Piet Puk namelijk de volgende zin:

"meedoen is vrijwillig, echter niet vrijblijvend we moeten namelijk wel op je kunnen rekenen."

maar goed ik zeg nooit ik de beste ben, ik zeg gewoon ik ga ervoor en zet me in en wil er iets voor doen.
ook al heb ik andere verplichtingen maar toch is mijn taak continu te verbeteren tot waar ik kan.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 16 nov 2019 23:39

Waarom is jouw aanpak goed?

progmog

Bericht door progmog » 17 nov 2019 10:06

Piet Puk schreef:
16 nov 2019 18:42
yourdjeric schreef:
Antwoord op je vraag: bij onze lokale omroep hanteren we het credo "Ja, het is vrijwilligerswerk maar het het is niet vrijblijvend".
Dat is altijd een dooddoener. Zovaak gehoord: "vrijwilliger zijn gaat ook met verplichtingen". Nee nee nee: je kan nooit iemand verplichten. Verplichten doe je in een arbeidscontract of in contractuele afspraken met consequenties indien daar niet aan worden gehouden. Maar dit wordt niet zo geregeld bij een vrijwilligersorganisatie zoals de lokale omroep. Want dit kost allemaal teveel tijd, energie en geld.

Het is niets anders dan vertrouwen opbouwen in elkaar. En vertrouwen krijg je door dj's en medewerkers te enthousiasmeren voor je radiostation. En dat kost bakken vol energie.

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 17 nov 2019 11:53

OK, progmog, dan zijn we bij onze lokalo iets verder: bij ons ondertekent een vrijwilliger bij aanvang wel degelijk een vrijwilligersovereenkomst waarin de wederzijdse verwachtingen zijn vastgelegd. Verder mee eens dat vertrouwen de basis vormt voor succesvolle samenwerking, maar dat is juist wat de TS aangeeft: hij verliest juist het vertrouwen in onbetrouwbare medewerkers / collega's.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

Feivel

Bericht door Feivel » 17 nov 2019 12:16

Daarom kun je beter samenwerken met mensen die je kent en vertrouwt. Over lokale omroepen gesproken: ik tekende vroeger een contract, waarin zelfs stond dat ik geen andere radioactiviteiten mocht hebben. Webradio moest worden goedgekeurd door de voltallige programmastaf + voorzitter. Daarnaast werd mijn stem eigendom van de zender en mocht ik dus ook niet zonder toestemming wat inspreken.

Dat soort verplichtingen bestaan dus wel degelijk. Overigens heb ik niet erg lang bij die lokale omroep gezeten. Sterker nog; het is van ellende uit elkaar gevallen en bestaat nu niet meer.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 17 nov 2019 13:06

Naar mijn idee maakt het niet uit of je iets vrijwillig doet of betaald, als je een afspraak maakt, dan moet je die nakomen.

Als je die afspraak niet kan nakomen, dan meldt je dat. Gewoon uit fatsoen van mens tot mens.

Volgens mij gaat het over gezonde fatsoensnormen.

yourdjeric

Bericht door yourdjeric » 17 nov 2019 14:27

Persoonlijk denk ik een contract maken geen zin heeft op vrijwillige niveau...
wat hebben ze te verliezen als ze weg gaan?

Ik bedank ieder voor wat nuttige tips, we gaan eens kijken wat de toekomst brengt, voor als nog laat ik het nu hierbij.

wat mij betreft mag me topic op slot

/oftopic

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 17 nov 2019 14:35

yourdjeric schreef:
17 nov 2019 14:27
Persoonlijk denk ik een contract maken geen zin heeft op vrijwillige niveau...
wat hebben ze te verliezen als ze weg gaan?

Ik bedank ieder voor wat nuttige tips, we gaan eens kijken wat de toekomst brengt, voor als nog laat ik het nu hierbij.

wat mij betreft mag me topic op slot

/oftopic
Dat denk ik wel. Of beter gezegd, ik weet het wel zeker. Het ontbreken van een vrijwilligers overeenkomst kan bij ongevallen enorme juridische en financiële gevolgen hebben.

Als vrijwilligers tekenen om een jaar te blijven, jij daar kosten voor maakt en ze vertrekken vervolgens na een maand, dan kan je die kosten terugvorderen.

Het is niet zo dat een vrijwilligers overeenkomst helemaal geen waarde heeft.

progmog

Bericht door progmog » 17 nov 2019 16:33

Piet Puk schreef:
17 nov 2019 11:53
OK, progmog, dan zijn we bij onze lokalo iets verder: bij ons ondertekent een vrijwilliger bij aanvang wel degelijk een vrijwilligersovereenkomst waarin de wederzijdse verwachtingen zijn vastgelegd. Verder mee eens dat vertrouwen de basis vormt voor succesvolle samenwerking, maar dat is juist wat de TS aangeeft: hij verliest juist het vertrouwen in onbetrouwbare medewerkers / collega's.
En wat zijn dan de consequenties als je er niet aan houdt? Salaris is er niet dus die kan niet worden ingehouden. Of is er dan een boete?
Serieus, afspraken zonder consequenties heeft gewoon geen zin.

Feivel

Bericht door Feivel » 17 nov 2019 17:32

progmog schreef:
17 nov 2019 16:33
Piet Puk schreef:
17 nov 2019 11:53
En wat zijn dan de consequenties als je er niet aan houdt? Salaris is er niet dus die kan niet worden ingehouden. Of is er dan een boete?
Serieus, afspraken zonder consequenties heeft gewoon geen zin.
Dan word je eruit geschopt, stuurt de voorzitter van de omroep een mail naar alle andere besturen van alle andere omroepen in de buurt dat je geweerd moet worden.. Zo ging dat bij ons in de buurt. Werd je ergens uitgeschopt, dan was je nergens meer welkom.

Plaats reactie