Geschil met Sena en de provider

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.
harry de ipd

Geschil met Sena en de provider

Bericht door harry de ipd » 20 jan 2019 21:12

Hallo allemaal,

Ik heb bij mijn stream provider een stream inclusief Buma en Sena rechten. Ik betaal voor 100 slots.

Mijn stream is een shoutcast V2 met een Centovacast panel. Ik heb 2 mountpoints en als ik op Centovacast kijk staat er "luisteraars .. van 50" en als ik op de shoutcast pagina kijk zie ik 2 mountpoints. 1 mountpoint op 192 MP3 en 1 mountpoint op 64 aacplus. Allerbeide mountpoints op de shoutcast zie ik staan ".. van 50 luisteraars" op allerbeide. Nu hebben we een aantal keer 50 luisteraars erop gehad verdeeld over beide mountpoints, nu kom ik als beide mountpoints bij elkaar op tel erop uit dat je na beide mountpoints niet meer kunt luisteren als je bijvoorbeeld 30 op de 1 mountpoint hebt en op de andere 20 luisteraars zomaar even een voorbeeld. Dus dat komt er op neer dat ik onder aan de streep maar 50 in totaal kwijt kan terwijl ik voor 100 betaal. De provider zegt dat het te maken heeft met buma en met Sena rechten die erop zit. Buma zegt wij kijken er niet naar en Sena zegt "wij snappen wat u bedoelt alleen het technische achter dit verhaal niet, stuur ons een mail en wij nemen contact met de provider op" dat is nu ander halve week geleden gedaan en nog geen reactie. Wie heeft er gelijk er staat wel op de shoutcast op beide 50 maar op centovacast maar 1x 50.
Ik heb screenshots alles gestuurd en de provider geeft zelf ook gezien via telefonisch contact dat als je beide mountpoints bij elkaar op telt er niet meer dan 50 erop kunnen. Hij wil niks doen of ik moet meer betalen, dan krijg ik 200 op mijn factuur te staan en eigenlijk krijg ik 50 en betaal voor 100 dus moet ik de helft van alles wat ik te veel heb betaald toch terug krijgen?

Het gaat om Telco Hosting.

Alvast bedankt.

Feivel

Re: Geschil met Sena en de provider

Bericht door Feivel » 20 jan 2019 21:47

Bij de Sena mag je bij kleingebruik 500 slots hebben. Ik denk eerder dat jij een geschil hebt met Telco dan met Sena.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 20 jan 2019 21:55

Gewoon even afwachten. Het is een semi overheidsdienst, dus dat gaat niet zo snel hoor. Dus nog even op de Sena wachten. En die provider wil meer geld zien, dat is duidelijk. Blijft hij moeilijk doen, zoek een andere provider.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

harry de ipd

Bericht door harry de ipd » 20 jan 2019 22:22

Buma/Stemra heeft mij verteld dat zei tot 500 luisteraars niet kijken als je via je provider of via stichting webcasting het vaste bedrag betaald. Sena kijkt daar wel naar maar iedereen betaalt bijna hetzelfde omdat je niet interessant genoeg bent. Het probleem ligt ook zeer zeker bij de provider maar er is niemand die de techniek daar snapt van streamen over 2 mountpoints op 1 stream.

Ik word volgens mij flink opgelicht en ook al zou het maar om een euro gaan, het gaat mij om het principe.
Ik wil dan de helft van iedere betaalde maand bedrag terug! Tevens zijn de streams totaal niet stabiel en andere streams wel dus dat kost luisteraars, wij investeren heel veel maar op deze manier houden we nooit wat over... En krijgen we veel luisteraars klachten dus daarom wil ik dit niet zomaar laten lopen.

En owja voor de gene die Telco kent. Je hebt daar een contract van 1 jaar en bij niet opzeggen weer een jaar automatisch en bij elke verandering gaat een nieuwe contract datum in. Dus we kunnen nu ook niet naar een andere provider.

En als ik word opgelicht dan wil ik stappen ondernemen.
Ik wacht Sena af en als Sena de kant van Telco kiest dan zou ik in principe aangifte kunnen doen want ik sta totaal in mijn recht op de factuur staat 100 slots en over beide mountpoints krijg ik onder aan de streep 50 totaal hoe dan ook en wat er ook wordt weergegeven.

Feivel

Bericht door Feivel » 20 jan 2019 22:37

De eigenaar van Telco is Johan K. Ik zal zijn volledige naam niet melden in verband met privacy. Over zijn werkwijze zijn regelmatig klachten te lezen (direct incassokantoren inschakelen, niet reageren op vragen van klanten..). Er is niks mis met de technische kennis van Johan. Hij is ex-systeembeheerder ;).

SENA en de Buma/Stemra hebben een erg goede verstandhouding met Johan, dus ik denk dat je de uitkomst wel kunt raden.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 21 jan 2019 06:08

Feivel schreef:
20 jan 2019 22:37
De eigenaar van Telco is Johan K. Ik zal zijn volledige naam niet melden in verband met privacy. Over zijn werkwijze zijn regelmatig klachten te lezen (direct incassokantoren inschakelen, niet reageren op vragen van klanten..).
Rare werkwijze is dat en hij heeft toch veel grote klanten die er jaren ziiten o.a extragold.nl zit er al jaren nog nooit zo iets gehoord. ..echt vreemd
radiofreak.nl - radio-tv-nederland.nl - Groeistad.com - Amsterdamsmostwanted.nl - AM-forum.nl - cbforum.nl - midvliet.nl

alex de groot

Bericht door alex de groot » 21 jan 2019 15:02

Als je een stream neemt met 100 slots en je maakt op je server twee mointpoints eentje voor mp3 en eentje voor aacplus dan worden die 100 slots verdeeld over beide stream. dus 50 slots op de mp3 stream en 50 slots op de aacplus stream. Als je dus op beide 100 slots wil zul je dus een stream moeten nemen met 200 slots.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 21 jan 2019 17:35

Mischien raar gedachten maar een aac streampje maak je tegenwoordig toch gewoon vanuit je Huisstream hoeveel heb je nodig .... zo stream.nu ik heb wel eens getest 32 tot 58 kbps gaat makkelijk...
radiofreak.nl - radio-tv-nederland.nl - Groeistad.com - Amsterdamsmostwanted.nl - AM-forum.nl - cbforum.nl - midvliet.nl

harry de ipd

Bericht door harry de ipd » 21 jan 2019 19:00

Alex,

Ik wil onder aan de streep verdeeld over 2 mountpoints gewoon 100 in totaal dus 2x 50 maar de centovacast staat gewoon op 50 en shoutcast moeten allerbeide op 100 dat wordt onderverdeeld dus is het totaal ook 100

harry de ipd

Bericht door harry de ipd » 22 jan 2019 12:43

Ondertussen omdat er nog een contract loopt met de provider een oplossing gevonden, en maar eieren voor ons geld gekozen. Maar dat neemt niet weg dat Sena ongeacht welke stream, 2 mountpoints ziet als 2x een aantal slots, ook al zou het onderverdeeld zijn 2x 50 onder verdeeld dus 1x 50 is voor 100 slots aan Sena betalen. Sena snapt die hele techniek niet en officieel gezien als ze dat niet weten zouden ze daar helemaal geen verantwoordelijkheid op mogen hebben over de rechten.. Wij hebben straks wel twee apparte losse streams maar dat neemt niet weg dat ik het niet eens ben met de gang van zaken omtrent Sena.

Feivel

Bericht door Feivel » 31 jan 2019 00:02

En je zendt hetzelfde uit op beide mountpoints? Volgens mij ziet de SENA dat nog altijd als één kanaal. En hoezo betaal je voor 200 slots? Bij de SENA betaal je voor 500 slots. Ik denk dat het dus eerder aal Telco ligt dan aan de SENA.

Vaag verhaal, maar je kunt nergens anders naar toe. Voor een lage prijs kun je alleen bij Stichting Webcasting en de aangesloten providers (waaronder dus die van de eigenaar van SWNL zelf) terecht. Anders betaal je de volle mep en moet je het allemaal zelf maar uitzoeken bij de instanties. Dat is ook nog een heel gedoe. Het lijkt erop dat ze het zelf soms ook niet zo goed weten.

rodie

Bericht door rodie » 31 jan 2019 01:01

Feivel schreef:
31 jan 2019 00:02
En je zendt hetzelfde uit op beide mountpoints? Volgens mij ziet de SENA dat nog altijd als één kanaal. En hoezo betaal je voor 200 slots? Bij de SENA betaal je voor 500 slots. Ik denk dat het dus eerder aal Telco ligt dan aan de SENA.

Vaag verhaal, maar je kunt nergens anders naar toe. Voor een lage prijs kun je alleen bij Stichting Webcasting en de aangesloten providers (waaronder dus die van de eigenaar van SWNL zelf) terecht. Anders betaal je de volle mep en moet je het allemaal zelf maar uitzoeken bij de instanties. Dat is ook nog een heel gedoe. Het lijkt erop dat ze het zelf soms ook niet zo goed weten.
via Stichting Webcasting kun je ook terecht als je zélf je stream host, hoor... of ergens elders.
Je bent echt niet verplicht bij de aangesloten providers aan te sluiten. Zolang je de buma/sena maar via deze stichting regelt.
Heb daar ooit mailcontact over gehad. is gewoon mogelijk.

Feivel

Bericht door Feivel » 31 jan 2019 10:38

Dat zeg ik: óf je regelt alles zelf, óf je krijgt hoe dan ook te maken met SW/Telco. Dat eerste is duur en verwarrend en dat laatste is gebonden aan zoveel regels dat het niet leuk meer is.

Een voorbeeld. Iemand wil zijn eigen station legaal starten en meldt zich aan bij SW. Die wijst zijn aanvraag onmiddellijk af. De aanvrager heeft namelijk hosting bij SAMCloud, en dat mag niet. Daarmee zou niet gemakkelijk genoeg te traceren zijn hoeveel slots er worden aangeboden. De server moet zich bovendien ook nog eens fysiek en digitaal op Nederlands grondgebied bevinden. Ik vraag me af hoe SW dat fysieke gaat controleren. Komt SW zelf langs in het datacenter? -bloos

Nog zoiets: klanten van SW die al wel een licentie hebben en snel een brief van DAS Incasso ontvangen. Schijnt ook niet zo gemakkelijk op te lossen te zijn.

Al met al snap ik soms niet hoe B/S en SENA het alleenrecht op licenties heeft kunnen geven aan een dergelijke club. Gek dat er andere regels gelden bij SW dan bij B/S en SENA.

sverrips

Bericht door sverrips » 02 feb 2019 01:04

harry de ipd schreef:
20 jan 2019 22:22
Buma/Stemra heeft mij verteld dat zei tot 500 luisteraars niet kijken als je via je provider of via stichting webcasting het vaste bedrag betaald. Sena kijkt daar wel naar maar iedereen betaalt bijna hetzelfde omdat je niet interessant genoeg bent. Het probleem ligt ook zeer zeker bij de provider maar er is niemand die de techniek daar snapt van streamen over 2 mountpoints op 1 stream.

Ik word volgens mij flink opgelicht en ook al zou het maar om een euro gaan, het gaat mij om het principe.
Ik wil dan de helft van iedere betaalde maand bedrag terug! Tevens zijn de streams totaal niet stabiel en andere streams wel dus dat kost luisteraars, wij investeren heel veel maar op deze manier houden we nooit wat over... En krijgen we veel luisteraars klachten dus daarom wil ik dit niet zomaar laten lopen.

En owja voor de gene die Telco kent. Je hebt daar een contract van 1 jaar en bij niet opzeggen weer een jaar automatisch en bij elke verandering gaat een nieuwe contract datum in. Dus we kunnen nu ook niet naar een andere provider.ook en wat er ook wordt weergegeven.
Volgens mij mag dat wettelijk niet, het contract met een jaar verlengen en trouwens je kan altijd opzeggen, alleen de eerste jaar betaal je dan voor een jaar omdat het een jaar contract is. Tweede jaar mag alleen met een jaar verlengt worden als je zakelijk bent, bij particulier mag het contract NIET zomaar met een jaar verlengt worden. Dat is wettelijk geregeld.

Ik heb die problemen niet want ik heb zelf een vps gehuurd en een stream account draaien. Met die gegevens heb ik ook ervaring opgehdaan met de afdracht van buma/sena en of je 50 luisteraars heb of 500 bij buma/sena maakt dat amper verschil. Kom niet boven de 500 uit, want dan gelden andere regels. Telco wil natuulijk geld zien, want die rekenen dan extra stream slots door, van 50 naar 100.

Remko_K kan je ook helpen, is hier ook regelmatig op het forum en doet ook aan streaming accounts als bedrijf. Je zou naar hem kunnen gaan en zelfstandig een contract af kunnen sluiten bij Stichting Webcasting Nederland.

tspronsen

Bericht door tspronsen » 02 feb 2019 16:09

harry de ipd schreef:
20 jan 2019 22:22
Ik ben geen jurist maar volgens mij is het heel simpel: jij bent met Telco een overeenkomst aangegaan voor 100 slots, 2 mountpoints en de afhandelingen van de naburige rechten aan Buma/Stemra en Sena. Telco heeft een leverplicht en jij hebt een betaalplicht.

Als Telco het contract wil aanpassen, omdat ze bijvoorbeeld een fout hebben gemaakt in het contract, dan moeten ze met een nieuw voorstel komen. Jij hebt de keus om het voorstel te accepteren of het contract te ontbinden. Bij het ontbinden hoef jij geen afkoopsom of boete betalen. Het is tenslotte niet jouw keus om het contract aan te passen.

Zoals sverrips al opmerkte mag een contract niet meer stilzwijgend met een jaar verlengt worden, ook niet als dit in de kleine lettertjes van je contract staat. Google maar op 'Wet van Dam'. Deze wet is eind 2011 ingegaan en is ook van toepassing op contracten die voor die periode zijn afgesloten. Sinds eind 2015 is de Wet van Dam ook van toepassing op zakelijke overeenkomsten.

Wel mag een leverancier je na het verlopen van een contract een nieuwe aanbieding doen. Als jij daarmee akkoord gaat, dan gaat een nieuw contract in met opnieuw een contract-vaste-periode. De aanbieding moet wel (wezenlijk) anders zijn dan je oude contract en niet een voortzetting van de huidige dienst of product.

Neem eventueel contact op met Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zij zien er op toe dat bedrijven eerlijk met elkaar concurreren en beschermen de belangen van consumenten. Misschien kunnen zij je verder helpen.

Plaats reactie