Uitzenden met draaitafels

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.
Plaats reactie
Hermes

Uitzenden met draaitafels

Bericht door Hermes » 15 jul 2018 23:42

Hallo Allen,

Ik ben een nostalgie dier.
Vroeger zond ik uit via de FM band met een zender.
ik had ik een mengpaneel, twee draaitafels en een tapedeck aangesloten op de input van de zender en dan uitzenden.
Ik wil mijn oude hobby weer gaan oppakken maar dan op een legale manier.
ik heb nog een hoop oude singles en LP's waarmee ik wil gaan uitzenden
Ik begrijp dat je een website moet hebben en kosten hebt aan de BUMA SENA wat uiteraard geen probleem is want een hobby kost geld.
Het gaat mij meer om het technische gedeelte.
Ik wil namelijk uit gaan zenden via draaitafels en eventueel een tapedeck voor lange uitzendingen als ik er niet ben.
Ik begrijp uiteraard ook dat je een computer nodig hebt maar is er een geluidskaart die het vinyl gelijk omzet naar MP3 en dan ook gelijk uitstuurt naar het internet dit geldt ook voor de taperecorder of moet ik een snelle A/D omvormer hebben?
Welke software heb ik daarvoor nodig?
Is live uitzenden mogelijk of kan je alleen maar MP3 bestanden streamen die al op je computer staan.

Ik ben zeer benieuwd of wat ik wil gaat lukken.

Groetjes Hans Hermes

remco_k

Re: Uitzenden met draaitafels

Bericht door remco_k » 16 jul 2018 08:53

Hermes schreef:
15 jul 2018 23:42
ik had een mengpaneel, twee draaitafels en een tapedeck aangesloten op de input van de zender en dan uitzenden.
Vervang 'zender' voor 'computer' en je bent al bijna klaar:
ik had een mengpaneel, twee draaitafels en een tapedeck aangesloten op de input van de computer en dan uitzenden.
Die 'input van de computer' is dan de input van een ingebouwde geluidskaart, of een USB geluidskaart. Beide met een line-ingang. Bijna alle computers hebben standaard een line-ingang. Maar die zijn niet altijd kwalitatief even goed.
Die geluidskaart is dan je A/D converter.
Misschien niet vergeten om iets van audio processing of minimaal limiting te doen.

Op de computer nog wat software installeren zoals Butt of EdCast - daarmee wordt de digitale audio omgezet naar mp3 en gestreamt naar je streaming server.
Ik wil namelijk uit gaan zenden via draaitafels en eventueel een tapedeck voor lange uitzendingen als ik er niet ben.
Dat kan, maar je kan beter je uitzending vooraf opnemen op de computer, en die opname later afspelen, met diezelfde computer.
Dat is kwalitatief beter.
Is live uitzenden mogelijk of kan je alleen maar MP3 bestanden streamen die al op je computer staan.
Beide.
Laatst gewijzigd door remco_k op 16 jul 2018 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

tspronsen

Bericht door tspronsen » 16 jul 2018 10:19

Je kunt in je oude setup de zender ook vervangen voor een codec van Barix of Deva. Een codec is een apparaat waarmee je het (analoge) lijn signaal van je mengpaneel omzet in een audio-stream en naar je streaming server stuurt. Is wel een duurdere oplossing dan met een PC.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 16 jul 2018 10:50

Gebruik inderdaad gewoon Butt in combinatie met de line-in van je computer. Butt vind je hier: https://danielnoethen.de/

Hermes

Bericht door Hermes » 16 jul 2018 11:09

Bedankt voor jullie reacties,
Ik heb dus opties om het via de computer of een codec van Barix of Deva uit te zenden.
Omdat ik mijn huidige PC niet wil gebruiken voor streamen, had ik de aanschaf van een nieuwe PC ook ingecalculeerd maar dan wel met een goede geluidskaart die geschikt is om te streamen.
Echter is zo'n codec van Barix of Deva ook een goede optie lijkt mij.
Maar wat is dan beter om live te streamen toch een PC met een goede geluidskaart en de software van Butt gebruiken of toch zo'n Codex van Barix of Deva.

tspronsen

Bericht door tspronsen » 16 jul 2018 12:03

Het is wat jij prettig vind. Als je dicht bij je oude setup wilt blijven (alles analoog) dan kan ik mij voorstellen dat je kiest voor een codec. Met een PC ben je flexibeler want je kunt de PC voor meer toepassingen gebruiken, zoals het opnemen van je uitzendingen en de audio processing van je stream. Daar staat tegenover dat je zo'n codec 1x installeert en daarna bijna geen onderhoud hebt, waar je bij een PC altijd updates van software hebt.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 16 jul 2018 12:05

Omdat ik mijn huidige PC niet wil gebruiken voor streamen, had ik de aanschaf van een nieuwe PC ook ingecalculeerd
Een nieuwe en super snelle PC is echt niet nodig, een goede 2de hands PC van een paar jaar oud is zeer goed bruikbaar....
Echter is zo'n codec van Barix of Deva ook een goede optie lijkt mij.
Dat klopt, alleen zijn deze dingen 2de hands nauwelijks te vinden (Nieuw vind ik deze dingen aan de nogal prijzige kant: Barix instreamer 100 kost c.a. € 350,-- :mad: )
en dan is er koffie......

big T

Bericht door big T » 16 jul 2018 12:54

Ik heb al mijn vinyl gedigitaliseerd, wat een vreselijk tijd rovend werkje is, en allemaal van de juiste tags voorzien.
Dus met de hand alles ingeklopt, en er juist voor gekozen om het te laten zo als de plaat is.
Met pokken en tikken en een aan het begin en klein stukje plaat, 1 seconde en dat is dan al lang :))
Maar de luisteraar krijgt zo wel het idee van authenticiteit van de muziek/plaat, en er zit geen verschil in of ik de plaat van draaitafel draai of via de PC.

Wel laat ik de muziek computer, zo noem ik mijn afspeel PC, met het afspeel programma Zara alles doen.
Tijd laat ik synchroniseren mbv http://www.thinkman.com/dimension4/download.htm zodat mijn tijd pingels ook kloppen.
Op de muziek pc heb ik als leveler breakaway enhouncer.
Een 2e pc gebruik ik voor de sound processing breakaway broadcast processor.
Voor de sound processing wil ik van digitaal af en naar analoog, juist om de tijdvertraging te omzeilen.
Sent from my laptop using Windows

Plaats reactie