Muziek goed geregeld

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.
RobYpma

Re: Muziek goed geregeld

Bericht door RobYpma » 14 mei 2018 18:17

Ok, ik heb even gekeken naar digipluggen.nl en zie dat die € 33 in de maand is. Voor ons niet echt wat*. Ik heb ondertussen bedacht dat ik de luisteraars ga vragen om CD's te 'schenken'. Zo komen we in het bezit van de originele CD's met muziek die de mensen ook echt willen horen.
*Ter toelichting: ons station wordt puur vrijwilligerswerk en wordt opgericht vanuit persoonlijke titel. Veel budget hebben we niet.

RobYpma

Bericht door RobYpma » 14 mei 2018 18:19

GerjanOpDreef schreef:
13 mei 2018 07:51
Echtwel schreef:
12 mei 2018 22:51
GerjanOpDreef schreef:
11 mei 2018 00:45
120 cd’s is anders een mooie basis. Daar is dik 6 dagen muziek
Lekker grasduinen in de kringloop winkels al een paar juweeltjes daarzo gescoord! !! Voor 1 euro p.s -bier
Zo ben ik ook aan oude cd’s gekomen.
Bedankt voor de tip! Vandaag mijn eerste CD gekocht voor € 1,40 voor het nummer Greensleeves van Mantovani. Kunnen we tenminste Candlelight-achtige gedichten voorlezen :))

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 14 mei 2018 20:36

RobYpma schreef:
14 mei 2018 18:17
Ok, ik heb even gekeken naar digipluggen.nl en zie dat die € 33 in de maand is. Voor ons niet echt wat*. Ik heb ondertussen bedacht dat ik de luisteraars ga vragen om CD's te 'schenken'. Zo komen we in het bezit van de originele CD's met muziek die de mensen ook echt willen horen.
*Ter toelichting: ons station wordt puur vrijwilligerswerk en wordt opgericht vanuit persoonlijke titel. Veel budget hebben we niet.
Is het dan niet verstandiger om bij de lokale omroep je ding te gaan doen?
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

Lkw

Bericht door Lkw » 16 mei 2018 15:24

De discussie lijkt een beetje doodgebloed en dat vind ik jammer. Want de hamvraag is volgens mij nog niet beantwoord en wel degelijk interessant: controleren de copyright-instanties op de aanwezigheid van originele geluidsdragers wanneer je een internetstation begint of reeds hebt draaien?

Tot het voorjaar van 2014 was het in Nederland zonder meer toegestaan om muziek te downloaden. Via usenet of torrents, maakte niets uit. Zo'n download werd gelijkgesteld aan het maken van een 'thuiskopie'.

Begin je dus anno 2018 een internetzender met in je playlist louter mp3'tjes die je vóór april 2014 hebt gedownload, dan lijkt dat me juridisch dik in orde. Die muziek heb je immers op legale wijze verkregen en in bezit. Net zo legaal als een (destijds of nu) gekochte cd.

Wat is jullie ervaring? Überhaupt wel eens controle gehad thuis waarbij werd gevraagd naar het bezit van originele geluidsdragers?

MFM

Bericht door MFM » 16 mei 2018 17:16

De hamvraag is al een tijdje terug beantwoord.
Originele geluidsdragers zijn ook wave files die via plugplatform of via commerciele platforms zijn aangekocht.
Via plug: dan is er een “bewijs” dmv de mail met download van het label.
Via de internetwinkel: dan is er een afschrift van aankoop op je account.

Voor de buma/sena maakt het in de praktijk verder weinig uit. Die innen een vtv vastgesteld bedrag ivm de uitzendrechten.

Lkw

Bericht door Lkw » 16 mei 2018 17:27

Thnx voor het op een rijtje zetten. Maar laat ik het duidelijker stellen, middels twee hamvragen dit keer:

1. Wat vinden jullie van de insteek dat mp3'tjes gedownload vóór april 2014 sowieso als legaal kunnen worden beschouwd en dat daar dus geen cd, bonnetje, account bij een webwinkel, digitaal aankoopbewijs of wat dan ook tegenover hoeft staan?

2. Er wordt hierboven gesproken over de mogelijkheid van steekproeven. Heeft hier ooit iemand controle gehad op de herkomst van de muziek die hij afspeelt via zijn internetzender?

RobYpma

Bericht door RobYpma » 16 mei 2018 17:53

Lkw schreef:
16 mei 2018 17:27
Thnx voor het op een rijtje zetten. Maar laat ik het duidelijker stellen, middels twee hamvragen dit keer:

1. Wat vinden jullie van de insteek dat mp3'tjes gedownload vóór april 2014 sowieso als legaal kunnen worden beschouwd en dat daar dus geen cd, bonnetje, account bij een webwinkel, digitaal aankoopbewijs of wat dan ook tegenover hoeft staan?

2. Er wordt hierboven gesproken over de mogelijkheid van steekproeven. Heeft hier ooit iemand controle gehad op de herkomst van de muziek die hij afspeelt via zijn internetzender?
Goed om die hamvragen nog even scherp neer te zetten, waarvoor hartelijk dank!
Ik denk dat bij 1 het officieel moet gaan om 'thuisgebruik', dus daar kom je als bij de KvK ingeschreven station, stichting enz. niet mee weg. Maar wel de stations die onder persoonlijke titel draaien :))
Bij 2 vermoed ik dat niemand ooit controle daar op heeft gehad en dat men zich 'wijselijk' stil houdt...

Feivel

Bericht door Feivel » 16 mei 2018 21:44

GerjanOpDreef schreef:
14 mei 2018 20:36
RobYpma schreef:
Néé! Lokale omroepen zouden geen hobbyclubs moeten zijn waar iedereen z’n eigen ding mag doen. Dat is precies wat er nu mis is met al die kansloze omroepjes in ons land.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 16 mei 2018 21:59

Feivel schreef:
16 mei 2018 21:44
GerjanOpDreef schreef:
RobYpma schreef:
Néé! Lokale omroepen zouden geen hobbyclubs moeten zijn waar iedereen z’n eigen ding mag doen. Dat is precies wat er nu mis is met al die kansloze omroepjes in ons land.
Daar heb je inderdaad ook wel weer een punt ja. Dan is het verstandiger dat hij zich bij een internetstation aansluit. Team FM ofzo.

RobYpma

Bericht door RobYpma » 17 mei 2018 00:06

GerjanOpDreef schreef:
16 mei 2018 21:59
Feivel schreef:
GerjanOpDreef schreef:
Daar heb je inderdaad ook wel weer een punt ja. Dan is het verstandiger dat hij zich bij een internetstation aansluit. Team FM ofzo.
Off topic heet dit toch?

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 17 mei 2018 06:54

RobYpma schreef:
17 mei 2018 00:06
GerjanOpDreef schreef:
16 mei 2018 21:59
Feivel schreef:

Off topic heet dit toch?
Nee, dit heet mensen een betere richting opsturen die domme dingen willen doen.

Lkw

Bericht door Lkw » 17 mei 2018 12:39

RobYpma schreef:
16 mei 2018 17:53
Lkw schreef:
16 mei 2018 17:27

Goed om die hamvragen nog even scherp neer te zetten, waarvoor hartelijk dank!
Ik denk dat bij 1 het officieel moet gaan om 'thuisgebruik', dus daar kom je als bij de KvK ingeschreven station, stichting enz. niet mee weg. Maar wel de stations die onder persoonlijke titel draaien :))
Bij 2 vermoed ik dat niemand ooit controle daar op heeft gehad en dat men zich 'wijselijk' stil houdt...
Ik denk evenmin dat welke instantie dan ook opeens bij je op de stoep staat om te controleren of jij wel alle cd'tjes of aankoopbonnetjes hebt van de nummers die je uitzendt. Betaal je netjes aan Buma en Sena, dan lijkt me daarmee de kous af. Als iemand hier op dit forum wél daadwerkelijk controle had gehad, dan hadden we dat inmiddels wel gehoord, neem ik aan.

Internetradiootje spelen is een dure hobby. Bij nul tot weinig luisteraars zijn de basiskosten al schrikbarend hoog. Betaal je netjes aan Buma en Sena, dan draag je (in een dergelijke hobbymatige situatie) al meer dan genoeg af aan 'het goede doel', vind ik. Zouden ze daarnaast ook nog alle aankoopbewijzen gaan eisen van elk afzonderlijk liedje dat je draait, dan wordt het allemaal wel heel erg rigide.

RobYpma

Bericht door RobYpma » 17 mei 2018 19:13

Ik was even teleurgesteld door andere reacties, dus heel hartelijk dank Lkw voor deze serieuze reactie! En ik denk dat we inmiddels de originele vraag goed beantwoord hebben. Wat mij betreft Kees Kloost, tenzij iemand nog een waardevolle aanvulling heeft natuurlijk.

Lkw

Bericht door Lkw » 17 mei 2018 19:22

RobYpma schreef:
17 mei 2018 19:13
Ik was even teleurgesteld door andere reacties, dus heel hartelijk dank Lkw voor deze serieuze reactie! En ik denk dat we inmiddels de originele vraag goed beantwoord hebben. Wat mij betreft Kees Kloost, tenzij iemand nog een waardevolle aanvulling heeft natuurlijk.
Ja, er zitten tussen de reacties een paar goeie tips, maar ook wat nodeloos kwetsende en denigrerende opmerkingen. Raar en onnodig, geen aanleiding toe.

Veel succes en plezier met je zender!

sverrips

Bericht door sverrips » 27 mei 2018 19:32

Downloaden van muziek van illegale bron is in nederland illegaal, dus dan kun je ze niet zo downloaden. Anders wordt het als je ze van google play, 7digital, itunes enzo download. Dat zijn geen illegale bronnen.
http://klikhieromteluisteren.nl - Tja, wie zal het zeggen ?

Plaats reactie