WNC beschuldigd van plagiaat

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Echtwel

Re: Het liefst gratis journaal

Bericht door Echtwel »

We laten het los -bier -bier
Frank is de beste en een eerlijkste bedrijf was je tegen kan komen -smok
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

Mediaplanet

Bericht door Mediaplanet »

Wanneer verschijnen het boek en de film? ;-)
'Rock and Roll is beter than Music' - Alfred LaGarde

Mediaplanet

richardje schreef:
13 dec 2019 23:47
Frank is zelf degene die moet oppassen, want behalve het (aangetoonde) langdurig op grote schaal plegen van plagiaat, maakt hij zich ook schuldig aan het moedwillig en vooral ongefundeerd beschadigen van Ewald. Die heeft natuurlijk een punt met zijn bewering dat het simpele feit dat zijn naam in de broncode van een document staat, niet automatisch betekent dat hij ook de echte auteur van dat document is. Het is kinderlijk eenvoudig om een document te maken waarin je onze koning beledigt met in de broncode de naam 'Tunahan'. Klopt de Rijksvoorlichtingsdienst dan direct bij Denk aan om voorman Kuzu te laten verhoren? Precies. Misschien heeft de klokkenluider wel bewust gekozen voor deze naam om beide partijen lekker rollend over straat te laten rollen, of om gewoon de aandacht van zichzelf af te leiden. Er zijn nogal wat opties... Maar als WNC zulke stevige beschuldigingen uit, moet er wel hard bewijs komen. Dat is er vooralsnog blijkbaar niet. Dan kun je beter een toontje lager zingen lijkt me.
1: ik geloof niet dat iemand als Ewald tijd heeft om maandenlang al die onzin bij te houden
2: als hij het WEL blijkt te zijn moet je wel ongelofelijk dom zijn om documenten met je eigen naam te verzenden. Ook om die reden acht ik dat bijzonder ongeloofwaardig.
3: als die naam in de documenten staat, dan neem ik aan dat op zijn minst EEN redactie van de partijen die dit gepubliceerd hebben dit was opgevallen. Tenzij al die redacties zich ook weer bedienen van 'copy paste' en dat lijkt me ook niet het geval.

Mediaplanet

Echtwel schreef:
14 dec 2019 01:21
We laten het los -bier -bier
Frank is de beste en een eerlijkste bedrijf was je tegen kan komen -smok
Fa wakka, ja toch, je weet zelf! :lol:

LokaleSter

Bericht door LokaleSter »

Herbert Visser schreef:
13 dec 2019 10:58
Er zit wel degelijk auteursrecht op het nieuwsfeit zélf. Als een rechtbankverslaggever van de Volkskrant de hele dag in de rechtszaal zit om een proces bij te wonen (en daarvoor wordt betaald) en hij meldt aan het einde van de zitting de strafeis van de Officier van Justitie op de website van de Volkskrant; dan mag je die niet zomaar overnemen, ook al herschrijf je het bericht volledig én doe je aan bronvvermelding. Het enige dat je wél mag overnemen, mét bronvermelding (maar nog altijd niet de letterlijke tekst) zijn berichten die gaan over politiek, economie of godsdienst. Maar verkeersongelukken, liquidaties, rechtbanknieuws e.d. valt daar buiten (artikel 15 Auteurswet). En natuurlijk, op een moment dat heel veel verschillende media een nieuwsfeit melden, dan mag je er van uit gaan dat het 'algemeen bekend' is en dus geen nieuws meer is. Maar 'vrijheid van nieuwsgaring' houdt in dat je als journalist in vrijheid je nieuws mag 'vergaren', maar dat houdt nog niet in dat je nieuws van een ander mag overschrijven.

Inderdaad lenen redacties veel van elkaar, maar hier gaat het om redacties met eigen journalisten in dienst en eigen 'scoops' en dan hebben ze bvb ook nog een abonnement op het ANP erbij. Als RTL iets meldt n.a.v. eigen onderzoek kan het overgenomen worden door bvb de NOS, net zozeer RTL ook iets kan overnemen waar de NOS mee kwam n.a.v. eigen onderzoek van de NOS. Dit wordt over en weer van elkaar geaccepteerd. Het zou anders kunnen zijn indien een nieuwsleverancier nooit zelf met journalistiek onderzoek komt, maar slechts nieuwsberichten 'levert' die eerder door andere mediapartijen zijn gepubliceerd.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zélf ruime ervaring heb met het jatten van nieuws toen ik nog nieuwslezer was op zee (Radio Monique), bij Radio 10 en Radio Noordzee (jaren 80/90), maar vervolgens ook nog een flink aantal jaren bij het ANP heb gewerkt. En nu alweer ruim 10 jaar klant ben van het ANP. Dus heb het van beide kanten mogen bekijken (al is het wel een flinke tijd geleden) :-).
Klopt het dat een radiostation ieder uur nieuws moet uitzenden?

Vind het altijd verbazingwekkend dat er altijd precies 2 minuten nieuws is, maar dat er ook veel "nieuws" wordt verspreid wat eigenlijk totaal niets toevoegt.

Marco79

Re: Novum nieuws stopt er aan het einde van 2017 mee. Wat zijn de alternatieven?

Bericht door Marco79 »

Hoe staat het eigenlijk met deze casus? Zijn er meer radiostations vertrokken. En zijn er partijen die stappen ondernomen hebben richting WNC (NOS, ANP, RTL, Kranten etc.). Of gaat dit verhaal als een nachtkaars uit en komt deze partij er verder mee weg?

froz0

Re: WNC beschuldigd van plagiaat

Bericht door froz0 »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jij als radiostation ook nog eens aansprakelijk kan worden gesteld. Met tekstcontent/fotomateriaal is dit in veel gevallen wel zo namelijk, ook al zet je onder de foto: foto aangeleverd, blijf jij verantwoordelijk voor de foto's en content.

Marco79

Bericht door Marco79 »

Juridisch gezien is het radiostation inderdaad aansprakelijk. Maar of de soep zo heet gegeten zal worden... Lijkt vooralsnog zonder grote gevolgen.

froz0

Bericht door froz0 »

Marco79 schreef:
09 jan 2020 19:44
Juridisch gezien is het radiostation inderdaad aansprakelijk. Maar of de soep zo heet gegeten zal worden... Lijkt vooralsnog zonder grote gevolgen.
Nou ik weet dus van 1 lokale omroep in Friesland dat die een behoorlijke factuur van het ANP hebben gekregen, ga die maar verhalen op jullie leverancier.

progmog

Bericht door progmog »

froz0 schreef:
10 jan 2020 17:06
Marco79 schreef:
Nou ik weet dus van 1 lokale omroep in Friesland dat die een behoorlijke factuur van het ANP hebben gekregen, ga die maar verhalen op jullie leverancier.
1. Het ANP zal niet zomaar een "vette factuur" opsturen naar een lokale omroep. Dat moet ergens op zijn gebaseerd.
2. Het ANP zal eerst de omroep vragen te stoppen met uitzenden van WNC/ANP. Een waarschuwing is dan meer dan terecht en als de omroep meewerkt, hoeft dit niet worden gestraft met een factuur
3. Als het een factuur van het ANP is over het nieuws, dan kaner wat anders zijn gebeurd. Misschien zonden ze ANP bulletins zelf uit?
4. Hoe weet jij dat? Werk jij bij de omroep?
5. Het is dus fake. Dit verstoort alleen de discussie.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter »

progmog schreef:
10 jan 2020 19:44
froz0 schreef:
10 jan 2020 17:06
Marco79 schreef:
1. Het ANP zal niet zomaar een "vette factuur" opsturen naar een lokale omroep. Dat moet ergens op zijn gebaseerd.
2. Het ANP zal eerst de omroep vragen te stoppen met uitzenden van WNC/ANP. Een waarschuwing is dan meer dan terecht en als de omroep meewerkt, hoeft dit niet worden gestraft met een factuur
3. Als het een factuur van het ANP is over het nieuws, dan kaner wat anders zijn gebeurd. Misschien zonden ze ANP bulletins zelf uit?
4. Hoe weet jij dat? Werk jij bij de omroep?
5. Het is dus fake. Dit verstoort alleen de discussie.
Toch bijzonder dat je een vraag stelt, terwijl je direct de conclusie trekt dat het fake is.🤭

Plaats reactie