internet radio en luisteraars, wanneer succesvol?

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.
Badeendje

Re: internet radio en luisteraars wanneer een succesvol?

Bericht door Badeendje » 27 mar 2017 10:45

jessica schreef:
27 mar 2017 10:02
Ik zou geen enkel station (internet only) op internet weten met meer dan 100.000 continue luisteraars op ieder moment. Een zender als radio2 haalt dit bijvoorbeeld met gemak.
Dat zou je nog verbazen. Een tijdje geleden kon je inloggen in de interne portal van NPO waar alle luisteraantallen te zien waren. Radio 2 deed het goed met rond de 4000 luisteraars (als ik het mij goed herinner) 100.000, nee zeker niet.
Kwak kwak!

Echtwel

Bericht door Echtwel » 27 mar 2017 13:23

1000 is dus naar verhouding goed, mooi
Maar als je naar shoutcast kijkt en dan alleen de Nederlandse Radio kom je toch aan onder de 200 in en heeft men voor 500 luisteraars een slot dan is die rato goed of juist niet ?
Er zijn ook stations die hebben een slot van 50 maar daar zitten 45 luisteraars op na rato een beter station wantem zit bijna vol ...Graag jullie respons
En we hebben het dus over internet radio de rest valt even af.

remco_k

Bericht door remco_k » 27 mar 2017 14:13

De ratio hoeveel slots een station inkoopt en hoeveel er daarvan daadwerkelijk worden gebruikt is wat mij betreft niet relevant voor de vraag of je wel of niet succesvol bent.
Sommige stations hebben de cash niet om meer dan 50 slots in te kopen. Dat maakt ze naar rato geen beter station. Ze hebben gewoon de cash niet. Wat dan misschien juist wel betekend dat ze minder succesvol zijn.

De vraag of je als station succesvol bent, is helemaal niet met een simpel antwoord te beantwoorden.
Want, wat is de definitie van succesvol eigenlijk? Daar hebben heel veel mensen heel veel verschillende meningen over. Dat is, zoals je dat noemt, subjectief. Net zoals je salaris. Jij bent er misschien blij mee, maar ik kom er m'n bed toch echt niet voor uit.
Waar de één het al succesvol vindt als hij uit de kosten is, vindt de ander het pas succesvol als hij van de opbrengsten een flinke villa kan neerknallen.
Waar weer een ander gewoon 10 luisteraars gelijkertijd al succesvol vindt en na aftrek van opbrengsten nog steeds een hoop kosten overhoudt.
Net zoals sommige mensen die na hun salaris nog een heel stuk maand overhouden. Kan je jezelf toch nog succesvol noemen als je geld niet belangrijk vindt.
Misschien luisteren die 10 luisteraars wel naar een 9 jarig wannabe DJ ventje wat op zolder zijn radio stationnetje te wereld in staat te knallen. Dat is namelijk best een goed begin, ondanks de kostenpost.
Dan heb je nog het doel. Een lokale omroep bijvoorbeeld, is van nature al een soort beperkt tot het volk van de gemeente(n) cq streek waarvoor ze zich profileren.

Wanneer je iets succesvol kunt noemen, hangt dus af van de doelstelling van het betreffende station. Maar ook van het inzicht van wat je eigenlijk succesvol vindt.

Ik denk zelf dat je jezelf, als internet radio station (net als een bedrijf), succesvol kunt noemen als je volledig uit de kosten bent en wat winst over houdt. En dat is dan ongeacht het aantal luisteraars die je haalt. Al zijn dat er maar 50. Ik ken er wel een stelletje van die daar aan voldoen.
Het probleem echter is dat zij zichzelf dan succesvol kunnen vinden, maar wat vind de buitenwereld? Die heeft immers helemaal dat inzicht in de financiële situatie niet. Kortom: de vraag blijft onbeantwoord. En blijft het toch echt subjectief.
SHOUTcast V2 stream? -> www.digiplay.nl compleet met gratis web app en SSL support!
Hoe onderzoek je een lastig technisch probleem:
Rule out everything that didn't happen, what's left is what probably happened.

Feivel

Bericht door Feivel » 27 mar 2017 16:58

Voor wie 1000 luisteraars weinig vindt voor een internetstation: probeer ze zelf maar eens te halen. Kijk voor de lol ook eens op dir.xiph.org en SHOUTcast.com. Dan krijg je wel een beetje een beeld, denk ik. En natuurlijk mag een station best wat opleveren.. ;).

jessica

Bericht door jessica » 27 mar 2017 17:51

Badeendje schreef:
27 mar 2017 10:45
jessica schreef:
27 mar 2017 10:02
Ik zou geen enkel station (internet only) op internet weten met meer dan 100.000 continue luisteraars op ieder moment. Een zender als radio2 haalt dit bijvoorbeeld met gemak.
Dat zou je nog verbazen. Een tijdje geleden kon je inloggen in de interne portal van NPO waar alle luisteraantallen te zien waren. Radio 2 deed het goed met rond de 4000 luisteraars (als ik het mij goed herinner) 100.000, nee zeker niet.
Ik bedoelde ook dat radio2 dit via de etherzender makkelijk haalt. Ieder moment van de dag 100.000 luisteraars. Dan schat ik het denk ik nog voorzichtig in. 4000 via internet lijkt me dan aannemelijk. Dit is precies wat ik bedoel. Geen enkele internetzender haalt deze luistercijfers, die je met een zender wel haalt.

Je kan inderdaad stellen dat als je als internetzender 1000 luisteraars haalt op ieder moment van de dag of nacht je het wel goed doet. Persoonlijk vind ik dat je dan nog steeds niet groot bent als radiostation in vergelijking met radiostations die via de ether uitzenden.

Wout Vermeere

Bericht door Wout Vermeere » 01 apr 2017 18:21

Mee eens maar er komt wel een tijd dat FM uitgaat en voor andere communicatie zal worden gaan gebruikt
als mobiel en 4 en straks 5G. Zal DAB+ wat over blijft in ether zelfde bereiken als FM en misschien trekt DAB+
wel meer gelijk met internet-stations.
Een op de 4 mensen heeft 3 andere om zich heen.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 02 apr 2017 03:10

Jongens even een opmerking en dan terug naar het onderwerp svp.
Internet radio gaat het niet reden alleen waarom
Bijvoorbeeld radio 10 250.000 luisteraars in de ether stel ether gaat weg die gasten gaan echt geen kosten maken voor 250.000 luisteraars per uur te kunnen bereiken dat kost te veel. Daarom blijft ether radio bestaan in welke vorm dan ook.
In de auto komt nu onder druk van buitenaf toch dab +

Maar terug naar de topik 1000 luisteren is veel een ander zegt je moet er geld mee verdienen. En dan pas succesvol. Zijn er nog meer menigen ? Stations van db962. Omdat ze echt radio maken Draaien leuk is dat een succesvolle​ station dan ? Of AMW met de vrolijke house beats max 70 luisteraar in de piek 140 ? Ik zou zeggen roept u maar

4711

Bericht door 4711 » 02 apr 2017 07:31

Ben benieuwd hoe xtraradio het doet. Volgens mij redelijk populair in het buitenland. Engels sprekende reclame. Dat doe je niet als je in Nederland bulkt van de luisteraars. Is dat ergens te vinden online? Of weet iemand dat?

Wout Vermeere

Bericht door Wout Vermeere » 03 apr 2017 19:31

Geen idee maar logisch klinkt het dat je reclame maakt in de taal/land waar je meeste luisteraars hebt want daar is bereik dan het grootst
en dus het meest beste voor de reclame-partij.

PatrickvdHoek

Bericht door PatrickvdHoek » 04 apr 2017 13:48

Wat Wout zegt.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 04 apr 2017 14:17

Wout Vermeere schreef:
03 apr 2017 19:31
Geen idee maar logisch klinkt het dat je reclame maakt in de taal/land waar je meeste luisteraars hebt want daar is bereik dan het grootst
en dus het meest beste voor de reclame-partij.
Hoeveel luisteraars dan en hoe doe je dat met je reclame moet je daar toch een mantje hebben rondlopen lijkt me

Wout Vermeere

Bericht door Wout Vermeere » 04 apr 2017 15:02

Nee dat hoeft niet je kan dat gezamenlijk met je hele radioteam doen , ieder doet een klein stukje om sponsoren te vinden/aan te spreken.
Hoeveel luisteraars ja dat kan ik niet zeggen dat ligt aan wat de sponsor die reclame wil en welke prijs zij daarvoor betalen.
Daar hoef je geen honderden luisteraars voor te hebben. Waar je naar moet zoeken is verhouding prijs en aantal luisteraars gemiddeld zodat het alsnog aantrekkelijk is/wordt voor je sponsor(s)

Feivel

Bericht door Feivel » 04 apr 2017 22:23

4711 schreef:
02 apr 2017 07:31
Ben benieuwd hoe xtraradio het doet. Volgens mij redelijk populair in het buitenland. Engels sprekende reclame. Dat doe je niet als je in Nederland bulkt van de luisteraars. Is dat ergens te vinden online? Of weet iemand dat?
Ik meen eens een screenshot met 9600 simultane luisteraars gezien te hebben..

Wout Vermeere

Bericht door Wout Vermeere » 04 apr 2017 23:01

Is in Nederland wel veel en screenshots ben ik niet zo van zeker niet van shoutcast.com die refreshen om de 15 minuten.
Shoutcast DNASS is ook niet heel betrouwbaar. Denk dat de stream-provider de echte gegevens kan tonen en denk dat het dan heel veel
minder zal uitvallen.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 05 apr 2017 08:56

Feivel schreef:
04 apr 2017 22:23
4711 schreef:
02 apr 2017 07:31
Ik meen eens een screenshot met 9600 simultane luisteraars gezien te hebben..
Dit lijkt me sterk als radio2 in NL 10.000 heeft met ether er bij ,zie hierboven zelf 538 komt volgens mij niet boven de 3000 luisteraars op internet alleen ....Bedoel ik

Plaats reactie