internet radio en luisteraars, wanneer succesvol?

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.
Echtwel

internet radio en luisteraars, wanneer succesvol?

Bericht door Echtwel » 26 mar 2017 09:10

Beste medefreaks
Eens een intersante discussie beginnen met de volgende stelling. Het gaat alleen over radiostations die op alleen op internet uitzending!
Via o.a shoutcast.com zijn er 10000 stations te beluisteren. Sommige hebben een paar honderd luisterraars ander 3
De vraag is wat zijn redelijke aantallen en wanneer ben je een grote jongen als internet station
Voorbeeld station A heeft een slot van maximaal 50 luisteraars en er zitten 10 luisteraars op
Station B heeft een slot van 500 luisteraars en heeft er continue 65 luisteraars

Oke geeft uw menig ik ben benieuwd evt eigen ervaring is natuurlijk welkom met motivatie hoe en waarom.

Female RF

Re: internet radio en luisteraars wanneer een succesvol?

Bericht door Female RF » 26 mar 2017 10:03

Ik heb vijf jaar een internetzender beheerd, en had in de hoogtijdagen rond de 60 á 70 luisteraars tegelijk. Dat klinkt als een flop, maar tussen de andere stations op Shoutcast leek het op dat moment een prima/medium opererend station; iig in m'n eigen categorie. Er stonden er in die 90's-lijst nog enkele boven, en een ellenlange lijst daaronder.

In dat 90's-overzicht waren er overigens steeds maar een paar zenders met meer dan een paar honderd luisteraars.

Wout Vermeere

Bericht door Wout Vermeere » 26 mar 2017 10:47

Het is maar hoe je het zelf vind. Als je diegene die luisteren blij maakt is je doel er toch daar doe je het voor.
Voorbeeldje nu 4 jaar later en veel commentaar hier maar www.hollandfm.eu is er nog steeds en zelfs het jaren gebruikte domein www.hollandfm.nu werkt weer al vraag ik me wel of hoe ze het voor elkaar hebben gekregen om naam,format en jingles legaal te mogen gebruiken maar dat terzijde. Denk dus dat de hoeveelheid luisteraars niet eens zoveel uitmaakt als hetgeen wat luistert maar blij is dat is wat je wil luisteraars fijn gevoel geven.
Een op de 4 mensen heeft 3 andere om zich heen.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 26 mar 2017 10:52

Wout Vermeere schreef:
26 mar 2017 10:47
Het is maar hoe je het zelf vind. Als je diegene die luisteren blij maakt is je doel er toch daar doe je het voor.
Voorbeeldje nu 4 jaar later en veel commentaar hier maar www.hollandfm.eu is er nog steeds en zelfs het jaren gebruikte domein www.hollandfm.nu werkt weer al vraag ik me wel of hoe ze het voor elkaar hebben gekregen om naam,format en jingles legaal te mogen gebruiken maar dat terzijde. Denk dus dat de hoeveelheid luisteraars niet eens zoveel uitmaakt als hetgeen wat luistert maar blij is dat is wat je wil luisteraars fijn gevoel geven.
hoi waggel

Female RF

Bericht door Female RF » 26 mar 2017 10:55

Het motiveert wel meer als er een acceptabel aantal luisteraars is. M'n creatie was bijvoorbeeld rijk aan jingles, daar hield ik van. Een uitgebreid en gedetailleerd pakket, veel variaties. Maar zoiets kost wel veel tijd, geld en moeite (ik maakte ze zelf). Dan is het fijn als er daadwerkelijk mensen zijn die ze horen.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 26 mar 2017 11:08

Female RF schreef:
26 mar 2017 10:55
Het motiveert wel meer als er een acceptabel aantal luisteraars is. M'n creatie was bijvoorbeeld rijk aan jingles, daar hield ik van. Een uitgebreid en gedetailleerd pakket, veel variaties. Maar zoiets kost wel veel tijd, geld en moeite (ik maakte ze zelf). Dan is het fijn als er daadwerkelijk mensen zijn die ze horen.
Ik denk dat dat ook precies het punt is; het hangt er helemaal vanaf watje met je radiostation wilt bereiken, en hoeveel tijd en geld je er instopt. Wij hebben er zelf een aantal jaar eentje gehad, wij zaten altijd rond de 15 of 20 luisteraars, en en ndanks het feit dat dat niet superveel is waren we daar altijd wel tevreden mee. We vonden het gewoon leuk om te doen en er werd ook best een beetje geluisterd. Was allemaal niet heel proffessioneel, gewoon een hobbyclub.

Maar ik kan me ook voorstellen dat je met een goed uitgedacht format of een professonele studio of iets anders wat veel geld kost (zoals de jingles hierboven genoemd) wel wat meer wilt dan 15 luisteraars.

Wout Vermeere

Bericht door Wout Vermeere » 26 mar 2017 11:47

Dat is helemaal waar tuurlijk is er een groot verschil tussen hobby en professioneel dat moet je ook niet door elkaar halen.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 26 mar 2017 12:32

De Nachtwacht schreef:
26 mar 2017 10:52
Wout Vermeere schreef:
26 mar 2017 10:47
.....
hoi waggel
Nee joh, dit is zijn schoondochter.... :lol: :lol:
en dan is er koffie......

v.ijl

Bericht door v.ijl » 26 mar 2017 12:44

Wout Vermeere schreef:
26 mar 2017 11:47
Dat is helemaal waar tuurlijk is er een groot verschil tussen hobby en professioneel dat moet je ook niet door elkaar halen.
Maar het gros van deze stations hebben één heel belangrijke overeenkomst: Je kunt er niet van leven en kost alleen maar geld.
professioneel bijv.naamw.
Uitspraak: [profɛʃoˈnel]

1) met het genoemde als beroep
Voorbeeld: `De picknick wordt verzorgd door professionele koks.`
Synoniem: beroeps

2) heel goed en vakkundig
Voorbeeld: `iets professioneel aanpakken`
Antoniem: amateuristisch

© Kernerman Dictionaries.
Je begint een internetstation uit overtuiging (religieus, andere muzieksoort b.v. nl talig......) of dat je vindt dat het beter kan/moet....
De streamer/uitzender kost het geld, de toeleverancier (apparatuur, CD's, elektriciteit ........) levert het geld op!!!!!
en dan is er koffie......

Wout Vermeere

Bericht door Wout Vermeere » 27 mar 2017 00:01

Geen idee wie die Waggel is lees er hier wel over maar heb er niks mee. Ik zeg Holland FM omdat ik het van vroeger ken en er toen
graag naar luisterde en nu vind ik het (vooral in weekeinde) nog steeds leuk. Veel NL zonder te veel oude doos een keer per uur nieuws en vooral
niet tot geen reclame want iedereen denkt ja je hebt RadioNL leuk maar dat heeft elke 25 minuten reclame en heb ik een hekel aan en stoort me.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 27 mar 2017 05:59

Wout Vermeere schreef:
27 mar 2017 00:01
Geen idee wie die Waggel is lees er hier wel over maar heb er niks mee. Ik zeg Holland FM omdat ik het van vroeger ken en er toen
graag naar luisterde en nu vind ik het (vooral in weekeinde) nog steeds leuk. Veel NL zonder te veel oude doos een keer per uur nieuws en vooral
niet tot geen reclame want iedereen denkt ja je hebt RadioNL leuk maar dat heeft elke 25 minuten reclame en heb ik een hekel aan en stoort me.
Heel interessant allemaal , maar ik wil aantallen horen

Female RF

Bericht door Female RF » 27 mar 2017 09:58

Wout Vermeere schreef:
27 mar 2017 00:01
...ja je hebt RadioNL leuk maar dat heeft elke 25 minuten reclame en heb ik een hekel aan en stoort me.
Is bij Radionomy-zenders tegenwoordig ook zo. Twee x 2 minuten reclame per uur, steeds dezelfde en afgewisseld met saaie Jamendo-blokjes van Radionomy zelf. Luisteren naar zenders van deze organisatie is er niet leuker op geworden. Je merkt ook bij sommige mensen die bij Radionomy al heel lang een zender beheren dat de motivatie weg is, al dragen diverse andere (met name de laatste anderhalf/twee jaar ontstane) issues als geoblocking en niet meer op TuneIn mogen staan daar ook aan bij. Ikzelf was er een jaar terug iig klaar mee.

Het is noodzaak dat ze reclame uitzenden, maar het zou schelen als die blokken wat gevarieerder zouden zijn.

jessica

Bericht door jessica » 27 mar 2017 10:02

Tunein wordt in Nederland erg overschat. In Amerika wordt bijvoorbeeld veel meer via Simple Radio geluisterd, bijna niemand die daar Tunein gebruikt.

Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag. Ik vind een internetstation met 1000 luisteraars niet zoveel. Velen zien het dan als succes. Maar er is bijna geen enkel internet only station dat deze aantallen haalt. Alleen grote zenders als Radio2, Radio538 en hetzelfde voor buitenlandse zenders halen met internet hoge aantallen. Maar zij worden allemaal ondersteunt door een echte zender.

Ik zou geen enkel station (internet only) op internet weten met meer dan 100.000 continue luisteraars op ieder moment. Een zender als radio2 haalt dit bijvoorbeeld met gemak.

Female RF

Bericht door Female RF » 27 mar 2017 10:10

Heus, als je er eentje met 1000 luisteraars hebt ben je in het internetradio-wereldje een goede subtopper. Dan heb je bijna enkel nog boven je:

-De 538's van deze wereld.
-Zenders van grote organisaties als Digitally Imported.
-Wat slimme (semi-)amateurs die hun zendernaam zo hebben uitgekozen dat 'ie steeds bovenaan al die lijsten staat, zoals die in iTunes. ABC Lounge en dergelijke.
-En hier en daar een andere (semi-)amateur met hele sterke social media-skills en een groot netwerk.

jessica

Bericht door jessica » 27 mar 2017 10:23

Female RF schreef:
27 mar 2017 10:10
Heus, als je er eentje met 1000 luisteraars hebt ben je in het internetradio-wereldje een goede subtopper. Dan heb je bijna enkel nog boven je:

-De 538's van deze wereld.
-Zenders van grote organisaties als Digitally Imported.
-Wat slimme (semi-)amateurs die hun zendernaam zo hebben uitgekozen dat 'ie steeds bovenaan al die lijsten staat, zoals die in iTunes. ABC Lounge en dergelijke.
-En hier en daar een andere (semi-)amateur met hele sterke social media-skills en een groot netwerk.
Ja dat klopt. Voor een internet station is 1000 continue luisteraars op ieder moment van de dag veel. Maar in vergelijking met de grote stations die jij opnoemt stelt het niets voor. In mijn beleving ben je dan nog steeds niet groot. Maar op internet al wel een succes. De vroegere piraten zoals Decibel Radio en Unique FM en bijvoorbeeld DigitaalFM en Roulette uit Baarn haalden dit soort cijfers met een relatief kleine zender met gemak. ZIj hadden 10.000 luisteraars per dag. In vergelijking daarmee ga je het nooit redden. Volgens mij zal je voorlopig een FM of DAB+ in de toekomst erbij nodig hebben.

Maar als klein hobbystation is 1000 luisteraars natuurlijk wel een succes. Het is maar net uit welk perspectief je het bekijkt.

Plaats reactie