Opzet internetstation.

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.
Plaats reactie
Henrys

Opzet internetstation.

Bericht door Henrys » 09 feb 2017 19:01

In het verleden al eens over gedacht maar het is er destijds niet van gekomen.
Maar nu wil ik het draaien via internet toch eens uitproberen.
Dit via een streamhoster.
Nu is mij vraag: Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Hetgeen aanwezig:
-complete studio (fm :)) )
-pc met Win xp met daarin Orban 1100 gevolgd door Breakaway Asio (via M audio kaart).

Hoe kan ik dit nu beste aanpakken dat ik dit op de beste manier op de stream krijg?
En welke programma's kan ik hier het beste voor gebruiken?
Ik heb hier eventueel nog enkele pc's staan met Vista die eventueel als stream pc zouden mogen dienen.
De processing pc wil het liefst niets aan veranderen qua programma's etc aangezien deze nu tiptop werkt en ook soms voor fm doeleinden wordt gebruikt.
Die wil ik dus graag schoon houden. :wink:

Wat zijn de beste opties die ik hiermee heb?

Piet Puk

Re: Opzet internetstation.

Bericht door Piet Puk » 09 feb 2017 20:57

Henrys, vrijwel alle antwoorden op je vragen zijn hier te vinden:

viewtopic.php?f=13&t=11379

Zo niet, wellicht kun je dan je vragen iets specifieker maken (wat wil je precies bereiken)?
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

alex de groot

Bericht door alex de groot » 10 feb 2017 01:53

Ik zou toch overwegen om over te stappen naar Windows 10. Windows xp is zo lek als een zeef en voor Windows Vista krijg je nog updates tot 11 april 2017. daarna zal ook dit besturing systeem vlug zo lek zijn als een zeef.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 10 feb 2017 07:47

Xp werkt prima als stand alom pc dus zonder aangesloten op internet...maar als prossesing pc

jesse.wien

Bericht door jesse.wien » 10 feb 2017 08:47

Als je simpelweg een geluidskaart op je stream wil krijgen kan dat met het gratis programma but. Even info van je stream invoeren en gaan. Als je het groter wilt aanpakken, met nonstop en zo, heb je meer software nodig.
Kan ik dit uitzetten?

wok

Bericht door wok » 10 feb 2017 14:56

Streamen is op zich relatief eenvoudig. Je hebt een computer met internet nodig. Veel programma's zijn gratis te vinden, maar je zult wat tijd en inspanning moeten investeren om alles te laten werken.

Streaming server:

Radionomy Shoutcast V2.
Na een gratis registratie is de software gratis voor gebruik. Registratie is niet verplicht maar dan moet je zelf de Shoutcast installatiebestanden moeten gaan zoeken.
http://www.radionomy.com/

Icecast V2.
Open source streaming server die meer formaten ondersteund. Flexibeler maar wat ingewikkelder in te stellen. Deze wordt onder meer door de landelijke omroepen en grotere stations gebruikt. Voordeel is open-source, geen registratie, schaalbaar en meer codecs.

De KH versies zijn eenvoudiger om op te zetten: https://karlheyes.github.io/
De office versie: http://icecast.org/download/

Streaming client:

Butt.
Staat niet voor je achterste, maar voor Broadcast Using This Tool.
Hiermee kun je de audio van de ingang van de geluidskaart streamen.
http://danielnoethen.de/

Er zijn verschillende handleidingen op het internet over het opzetten van icecast. In de meeste gevallen is het aanpassen van <source> wachtwoord voor de streams en <admin> wachtwoord voor de administratie web interface voldoende, en start je icecast.bat.

Lastiger is het om de icecast poort van de internet verbinding op het modem door te sturen naar die van de machine waar icecast op draait. In de documentatie van een modem staat vaak uitgelegd hoe port forwarding werkt. Dit is een kwestie van uitzoeken en proberen.

ReneG

Bericht door ReneG » 25 feb 2017 17:16

Jammer dat er geen reactie volgde van de topicstarter. Genoeg ideeën en suggesties om iets te starten.

Plaats reactie