Rechtenvrije muziek

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.
Plaats reactie
RadioAjeto

Rechtenvrije muziek

Bericht door RadioAjeto » 02 aug 2014 21:18

Hallo,
Ik zag op internet staan dat je met rechtenvrije muziek alles mag doen wat je wilt (als je de rechten bij de artiest laat en de muziek niet veranderd).
Ik heb twee websites gevonden die gratis rechtenvrije muziek aanbieden. Dit zijn freemusicarchive.org en jamendo.com.
Dit staat op jamendo.com: ''You can copy, distribute, advertise and play this album as long as you:
Give credit to the artist
Don't alter, transform or build upon this album''
Als ik deze muziek wil uitzenden, is dit dan echt gratis of zit er een addertje onder het gras?
En als iemand nog andere websites kent/gebruikt hoor ik het graag.

tspronsen

Re: Rechtenvrije muziek

Bericht door tspronsen » 03 aug 2014 22:06

Als de muziek echt rechten vrij is dan hoef je er niet voor te betalen, het is tenslotte rechten vrij. Je loopt wel het risico dat Buma/Stemra en SENA daar anders over denken en zij van mening zijn dat je toch een licentie moet afnemen. Zorg dus dat je bij houdt waar je je muziek vandaan hebt gehaald en dat je (later) kunt aantonen dat dit rechten vrij is.

Voorbeeldje uit de praktijk:
Een aantal jaren terug hoorde ik van een Nederlandse importeur van telefooncentrales dat ze ruzie met Stemra hadden gehad over de wachtmuziek die standaard werd meegeleverd door de fabrikant voor dat merk/type centrale. De muziek was speciaal voor deze fabrikant gecomponeerd en de fabrikant heeft hiervoor een deal gesloten met de componist/artiest. De componist/artiest heeft hiervoor ook een verklaring afgegeven dat voor de meegeleverde wachtmuziek geen muziekrechten hoefden te worden betaald. Stemra had hier maling aan en bleef volhouden dat eigenaren van deze telefooncentrale een muzieklicentie moesten kopen als ze (deze) muziek lieten horen in de wacht. De importeur heeft uiteindelijk tegen Stemra gezegd dat ze er maar een rechtszaak van moesten maken en die moet volgens mij nog steeds plaats vinden.

Overigens is muziek die onder Creative Commons licentie wordt uitgegeven niet hetzelfde als rechten vrije muziek. Bij niet-commercieel gebruik hoef je er niet voor te betalen maar er zitten wel voorwaarden aan (o.a. 'Give credit to the artist'). Bij de variant GeenAfgeleideWerken (CC-BY-ND/CC-BY-NC-ND) mag je het werk niet veranderen. Als je dit heel strikt neemt dan zou je muziek onder de licenties niet mogen crossfaden aan het begin- en eind. Je maakt dan tenslotte 1 lange mix van verschillende nummers en dat mag niet. Ik verwacht niet dat er iemand snel moeilijk over zal doen maar het is wel iets om uit te zoeken als je muziek onder die licentie gaat gebruiken (en wilt gaan crossfaden tussen de platen).

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld » 04 aug 2014 17:23

Tja, als je al niet mag faden, mag je de muziek dan nog wel door de zendlijn-processing halen? Met processing verander je de onderlinge volumeverhoudingen en daardoor ook het klankbeeld.

tspronsen

Bericht door tspronsen » 04 aug 2014 19:57

Aart Rietveld schreef:mag je de muziek dan nog wel door de zendlijn-processing halen?
Ik ben geen jurist of Creative Commons expert. Ik zeg alleen dat als je de tekst letterlijk neemt dat crossfaden discutabel is. Bij processing pas je de klankkleur aan maar het nummer zelf blijft in tact (er wordt niks ingekort of aan toegevoegd; het blijft een los nummer). Daarbij veranderd de klankkleur ook bij de keus van de codec en bitrate om te streamen.

De kans dat je hier ooit klachten over krijgt is niet groot maar TS vroeg of er addertjes onder het gras zaten. Dit is iets waar ik naar zou informeren als ik CC muziek zou uitzenden.

sverrips

Bericht door sverrips » 09 sep 2014 10:35

tspronsen schreef: Overigens is muziek die onder Creative Commons licentie wordt uitgegeven niet hetzelfde als rechten vrije muziek. Bij niet-commercieel gebruik hoef je er niet voor te betalen maar er zitten wel voorwaarden aan (o.a. 'Give credit to the artist'). Bij de variant GeenAfgeleideWerken (CC-BY-ND/CC-BY-NC-ND) mag je het werk niet veranderen. Als je dit heel strikt neemt dan zou je muziek onder de licenties niet mogen crossfaden aan het begin- en eind. Je maakt dan tenslotte 1 lange mix van verschillende nummers en dat mag niet. Ik verwacht niet dat er iemand snel moeilijk over zal doen maar het is wel iets om uit te zoeken als je muziek onder die licentie gaat gebruiken (en wilt gaan crossfaden tussen de platen).
Hoi tspronsen,

Volgens mij is het zo dat je de muziek inderdaad niet mag veranderen, maar de manier van uitzenden wordt niet bepaald. Als jij een nummer draait en je start aan het einde een nieuw nummer die iets overlapt, is dat volgens mij geen probleem. Je zend immers het originele bestand uit onbewerkt. Daar gaat het volgens mij om, niet hoe het klinkt.
http://klikhieromteluisteren.nl - Tja, wie zal het zeggen ?

ArCeeDj

Bericht door ArCeeDj » 06 apr 2018 22:04

Wij zonden, destijds, alleen mixen uit op totaalfm. Elke mix was 1 nummer per uur. Zo gaven wij dat dat op. Jaren goed gegaan :D

sverrips

Bericht door sverrips » 07 apr 2018 22:46

RadioAjeto schreef:
02 aug 2014 21:18
Hallo,
Ik zag op internet staan dat je met rechtenvrije muziek alles mag doen wat je wilt (als je de rechten bij de artiest laat en de muziek niet veranderd).
Ik heb twee websites gevonden die gratis rechtenvrije muziek aanbieden. Dit zijn freemusicarchive.org en jamendo.com.
Dit staat op jamendo.com: ''You can copy, distribute, advertise and play this album as long as you:
Give credit to the artist
Don't alter, transform or build upon this album''
Als ik deze muziek wil uitzenden, is dit dan echt gratis of zit er een addertje onder het gras?
En als iemand nog andere websites kent/gebruikt hoor ik het graag.
Volgens mij valt jamendo NIET onder creative commons en is dus geen rechtenvrij.

Ik gebruik voor Internetradio KIM muziek van Josh Woodward (is Creative Commons - BY) en daar heb ik een pakket gekocht (FLAC) van 200 tracks ! Dan kun je inderdaad net als ik zonder buma/sena uitzenden. Het ligt aan het pakket of je de artiest en titel moet vermelden bij uitzending of niet. De goedkope pakket moet dat wel, bij de duurder pakket kan je een licentie kopen waarbij dat niet hoeft. Het kan zinnig zijn om het goedkope pakket te kiezen. Een licentie vermelding geeft bij buma/sena aan dat het gaat om commons creative (ze zoeken dat dan voor ze je aanschrijven), terwijl het uitblijven van deze creative commons vermelding (zoals mag in de duurdere licentie) een aanslag kan opleveren die je dan uiteraard niet hoeft te betalen, maar het levert je wel trammelant op.
Laatst gewijzigd door sverrips op 07 apr 2018 23:15, 3 keer totaal gewijzigd.

sverrips

Bericht door sverrips » 07 apr 2018 23:00

tspronsen schreef:
03 aug 2014 22:06

Overigens is muziek die onder Creative Commons licentie wordt uitgegeven niet hetzelfde als rechten vrije muziek. Bij niet-commercieel gebruik hoef je er niet voor te betalen maar er zitten wel voorwaarden aan (o.a. 'Give credit to the artist'). Bij de variant GeenAfgeleideWerken (CC-BY-ND/CC-BY-NC-ND) mag je het werk niet veranderen. Als je dit heel strikt neemt dan zou je muziek onder de licenties niet mogen crossfaden aan het begin- en eind. Je maakt dan tenslotte 1 lange mix van verschillende nummers en dat mag niet. Ik verwacht niet dat er iemand snel moeilijk over zal doen maar het is wel iets om uit te zoeken als je muziek onder die licentie gaat gebruiken (en wilt gaan crossfaden tussen de platen).
Ik heb het ooit bij iemand van CC nagevraagd. Het zit hem in dat een nummer niet aangepast mag worden. Als ik een track afspeel en start aan het eind van de eerste track een tweede track die in het uiteinde van de eerste track loopt (crossfade), dan verander ik NIKS aan het nummer zelf ! Dus niet te diep zoeken. Het heeft lettelijk te maken met het aanpassen van het nummer !

Feivel

Bericht door Feivel » 07 apr 2018 23:37

Wat ik me dan afvraag: wie wil nu luisteren naar rechtenvrije muziek?

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 08 apr 2018 12:42

Feivel schreef:
07 apr 2018 23:37
Wat ik me dan afvraag: wie wil nu luisteren naar rechtenvrije muziek?
Waarom zou je dat niet willen horen. Muziek rechten maken de muziek niet beter.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

Plaats reactie