Radio vanuit the cloud

Alles over software pakketten voor jouw station.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Zwarte Stoomboot

Radio vanuit the cloud

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Even een knutselproject onder de aandacht brengen.
Ik heb regelmatig een 'radiostation' op mijn pc draaien (in principe niet openbaar), gewoon omdat ik dat leuk vind. Dus: playout, processing, streamsoftware en streamserver.

Door de audio te streamen kan ik er overal naar luisteren, mits mijn pc thuis aan staat. En dat is minder, want een pc verbruikt stroom, slijt en maakt vooral veel herrie (die van mij wel). Bovendien luister ik relatief weinig.

Daarom had ik gedacht alle software te installeren op een virtuele Windows 2008 webserver, die je bij verschillende aanbieders kunt huren (ik had 'm al). Windows 2008 ondersteunt echter helaas geen audio (ook Virtual Audio Cable werkt er niet op!). Maar wat wel werkt: een virtuele Windows2000-pc draaien in Virtualbox. Dat ondersteunt wel audio (via VAC).

Kortom: ik heb nu een virtuele Windows2000-pc draaien met playout, processing en streamsoftware. Die draait, samen met de streamserver, op een virtuele Windows 2008 webserver. De muziek staat uiteraard ook in de cloud op een aangekoppelde virtuele schijf van 100 GB.

Het leuke is dat het werkt, al kun je er natuurlijk niet live mee draaien. Aandachtspuntje is verder dat de betreffende server (1 core, 1 GB RAM) een beetje krap bemeten is, zeker als je 'm ook nog gebruikt als webserver, mailserver en er MySQL op laat draaien. De belasting staat bijna continu op 100 procent. Met wat meer power en geheugen (een duurder abonnement dus :)) ) is het echter goed te doen, verwacht ik, al moet je misschien niet te zware software voor bijvoorbeeld je processing gebruiken.

jessewillem

Re: Radio vanuit the cloud

Bericht door jessewillem »

Zwarte Stoomboot schreef: Het leuke is dat het werkt, al kun je er natuurlijk niet live mee draaien. Aandachtspuntje is verder dat de betreffende server (1 core, 1 GB RAM) een beetje krap bemeten is, zeker als je 'm ook nog gebruikt als webserver, mailserver en er MySQL op laat draaien. De belasting staat bijna continu op 100 procent. Met wat meer power en geheugen (een duurder abonnement dus :)) ) is het echter goed te doen, verwacht ik, al moet je misschien niet te zware software voor bijvoorbeeld je processing gebruiken.
Hier thuis draai ik ook een kleine nonstop radiozender op 1 van mijn oude computers. Deze PC heeft een Core2Duo en 2 GB RAM erin zitten en hij trekt het makkelijk. Voordat ik die PC ging gebruiken had ik een andere in gebruik met een oude Athlon XP singlecore, en deze liep erg langzaam met mijn software plus soundsolution en de encoders voor de stream.

Upgraden naar meerdere processorkernen gaat een hele dikke boost geven aan performance, ook met alle andere services erbij. Mits de webserver, mailserver en MySQL server niet zwaar belast worden kan het gewoon op 1 server draaien.

Zo heb ik thuis op de Core2Duo PC Apache, MySQL, IceCast, DNS, DHCP, RRAS, Printserver, radio automatisering met Sound Solution en 4 encoders (2x Lame, 2x HE-AAC) draaien zonder dat hij boven de 20% CPU load uitkomt. Dus het moet gewoon kunnen in jouw geval.
"Mag ik een gratis Shoutcast server?
Nee, zet die plannen maar in de Icecast ;-)"
Een random quote van iemand op dit forum.

DJPatrick

Bericht door DJPatrick »

Zwarte Stoomboot schreef:Even een knutselproject onder de aandacht brengen.
Ik heb regelmatig een 'radiostation' op mijn pc draaien (in principe niet openbaar), gewoon omdat ik dat leuk vind. Dus: playout, processing, streamsoftware en streamserver.

Door de audio te streamen kan ik er overal naar luisteren, mits mijn pc thuis aan staat. En dat is minder, want een pc verbruikt stroom, slijt en maakt vooral veel herrie (die van mij wel). Bovendien luister ik relatief weinig.
Kun je niet een mini-itx-bord in de pc bouwen. Die zijn sowieso een stuk zuiniger.

Voorbeeld:
Het hele KRS systeem werkt via een eigen server applicatie waar alle clients zich op aanmelden ( TCP/IP e.d ), daarnaast handelt het de import van playlisten af, audio import, kun je het beheer in uitvoeren en meer. Voor de test draait de pc nu ook 24/7 per dag inclusief een non-stop draaiende playout met de zelfde naam. Die pc wil je natuurlijk zo zuinig mogelijk maken, dus wellicht is een mini-itx-bord een optie( als je meer dan een insteek kaart gebruikt houdt het overigens al snel op ).

Patrick
KRSRadio

marckxz

Bericht door marckxz »

Ik vraag me af of je het jezelf niet heel moeilijk maakt met dergelijke constructies. Heb je al eens gekeken naar Airtime, de radioautomatisatie voor de cloud? Er is een gratis versie en er is een betalende versie. Bekijk het even: http://www.sourcefabric.org/en/airtime/

Xeno

Bericht door Xeno »

marckxz schreef:[knip] Er is een gratis versie en er is een betalende versie. [knip]
Die zou ik nemen, betaald worden om hun software te gebruiken, ideaal!

Wissewasje

Bericht door Wissewasje »

Windows Server 2008 kan wel audio hoor, maar dan moet je even de audio-service aanzetten en iets anders (teamviewer?) gebruiken dan Remote Desktop om ernaar te connecten. De remote desktop functie zet namelijk alle geluidsfuncties uit. Dat virtualbox op een virtuele server lijkt me flinke overhead geven.

Zwarte Stoomboot

marckxz schreef:Ik vraag me af of je het jezelf niet heel moeilijk maakt met dergelijke constructies. Heb je al eens gekeken naar Airtime, de radioautomatisatie voor de cloud? Er is een gratis versie en er is een betalende versie. Bekijk het even: http://www.sourcefabric.org/en/airtime/
Die kende ik inderdaad nog niet. Het ziet er goed uit en het zal ook best goed werken, maar ik mis wel een paar essentiële onderdelen. Ik zie bijvoorbeeld niets over processing (zal misschien wel mogelijk zijn met extern pakket?) of een beetje nette playlistgenerator. Verder is het aantal kenmerken dat aan een titel is toe te kennen nogal beperkt. Niettemin wel een mooi stukje werk.

Zwarte Stoomboot

Wissewasje schreef:Windows Server 2008 kan wel audio hoor, maar dan moet je even de audio-service aanzetten en iets anders (teamviewer?) gebruiken dan Remote Desktop om ernaar te connecten. De remote desktop functie zet namelijk alle geluidsfuncties uit. Dat virtualbox op een virtuele server lijkt me flinke overhead geven.
Virtualbox geeft natuurlijk overhead, maar het is tot nu toe de enige manier gebleken om audio te kunnen gebruiken. Met het verder vergelijkbare Microsoft Virtual PC werkt het overigens niet.

De audioservice draait gewoon, maar dat levert niets op, ook niet als je de pc overneemt via Teamviewer. 2008 blijft aangeven "No audio devices are installed". Sowieso geen echte devices natuurlijk (het is immers een virtuele server), maar ook Virtual Audio Cable werkt er niet op. Google voor de gein eens op "Windows 2008 no sound" :)) Wel oplossingen om geluid over RDP te krijgen, maar dat is niet de bedoeling. Het gaat erom dat je twee virtuele geluidskaarten op de server kunt gebruiken en dat lukt met geen mogelijkheid.

Plaats reactie