20 jaar Radio Hoeksche Waard

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderators: admin6, admin5

20 jaar Radio Hoeksche Waard

Berichtdoor robertpnl » 10 jan 2006 08:51

Radio Hoeksche Waard viert in 2006 het twintigjarig bestaan. Het gehele jaar zijn er speciale activiteiten voor de luisteraars.

Radio Hoeksche Waard is op 20 februari 1986 opgericht onder de naam BOS Radio. BOS staat voor Binnenmaas Omroep Stichting. Vanaf 1 januari 2000 is de naam veranderd in Radio Hoeksche Waard. Dat past beter bij een lokale omroep voor vijf van de zes gemeenten in de Hoeksche Waard.

Vanwege de oprichtingsdatum viert Radio Hoeksche Waard het twintigjarig bestaan. Het getal 20 zal daarom in het jubileumjaar regelmatig opduiken. Elke 20e dag van de maand is er om 20 uur een jubileumprogramma met originele geluidsfragmenten uit het radioverleden van de omroep en het nieuws uit de Hoeksche Waard vanaf 1986.

Verder staat er een zomertoer op de planning, een Nederlandstalige Muziekgala met bekende artiesten, debatten over het aanstaande gemeenteraadsverkiezingen, fusie 's-Gravendeel en Binnenmaas en meer.

Verder is er tijdens het Pinksterweekeinde weer de Roparun. Dit jaar werken wij voor het eerst en op uitnodiging samen met de regionale zender RTV Rijnmond die heeft geconstateerd dat wij technisch en inhoudelijk iets kunnen toevoegen.

Op tweede paasdag is er dan nog het extraatje van de Radio Hoeksche Waard Jubileumtoerrit door de Hoeksche Waard. En wellicht houdt de omroep nog een open dag.

Als laatste deelt de omroep in 2006 elke maand 20 prijzen uit in de week van de 20ste. Dankzij het Hoeksche Waardse bedrijfsleven varieren de prijzen van een bos bloemen, cd-bonnen, boekenbonnen, levensmiddelenpakketten, mobiele telefoons, brandstofbonnen, autorijlessen, wasbeurten voor de auto, flessen wijn, tot waarde- en kortingsbonnen.

Meer informatie met forum met (oude) verhalen en materiaal, zie de site van de omroep http://www.omroephw.nl.

Radio Hoeksche Waard FM 96.0 in de ether, FM 105.9 kabel en via Internet[/i]
robertpnl

Berichtdoor Zwarte Stoomboot » 10 jan 2006 09:11

Een stukje geschiedenis van Radio HW bestaat toch ook nog uit Radio Strijen Lokaal? In mijn herinnering was die één van de eerste lokale stations in Nederland met een "non-stop systeem". Dat klonk toen nog niet echt strak: er draaiden maar een paar cd's en bij elke doorstart werd een jingle gedraaid.

Ik herinner me, dat BOS Radio uitzond op 106.8. Wij hier in Schiedam (106.7) waren dus blij toen BOS verhuisde naar 96.0. :))
Behalve die ene keer, dat ons kabelsignaal uitviel. Onze kabelfrequentie is 96.1 en die werd doorgestuurd op onze etherfrequentie (in mono toen nog). Bij het wegvallen van 96.1 pikte de doorstuurtuner (die uiteraard vrij hoog in een flat staat) de 96.0 van BOS op en hadden jullie er een half uur lang een tweede frequentie bij.

Maarreh....gefeliciteerd. Wij zijn ergens begin volgend jaar aan de beurt geloof ik.
Zwarte Stoomboot

Berichtdoor robertpnl » 10 jan 2006 13:49

Zwarte Stoomboot schreef:Een stukje geschiedenis van Radio HW bestaat toch ook nog uit Radio Strijen Lokaal? In mijn herinnering was die één van de eerste lokale stations in Nederland met een "non-stop systeem". Dat klonk toen nog niet echt strak: er draaiden maar een paar cd's en bij elke doorstart werd een jingle gedraaid.

Je hebt gelijk voor wat betreft dat Radio HW bestaat uit een stukje Radio Strijen Lokaal (RSL). RSL en BOS Radio zijn op 1 januari 2000 gaan fuseren. Toen is de naam ook veranderd in Radio Hoeksche Waard.

Of RSL het eerste lokale station is met een nonsto psysteem weet ik niet. Toen werd gefuseerd werd ik als systeembeheerder van BOS Radio/RadioHW geconfronteerd met veel apparatuur afkomstig van hun: van oude cassettedecks tot zelf in elkaar gemaakte schakelingen in kasten. Dus het zou makkelijk kunnen. Toen RSL werd ogeheven hadden zij PC Radio 3.
robertpnl

Keer terug naar Lokale Omroepen